Mustang Mamba - "Det grå liket"

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 aug 2018, 16:34
Ort: Borensberg
Kontakt:

Mustang Mamba - "Det grå liket"

Inlägg av EfraimBarkbit »

Hejsan,

Hängt runt på forumet för att läsa vad allesammans pysslar med och samlat en del information som vart till mycket hjälp :D
Så det är väl dags att lägga till lite med vad jag pysslar med.

För att göra en lång historia kort:

Mustangen kom ut på blocket, sent en lördagskväll våren 2016 om jag minns rätt :roll:, då jag satt vid datorn som plingade det till i blocketappen, trodde inte det var sant, en Mamba, komplett med motor för 3.700:-, jag högg direkt, det jag inte då kollat vart den fanns, så var det visst nere i Hörby i Skåne, jag bor i norraste delarna av Östergötland mot Örebro cocos_acc.gif.
Men den skulle avhämtas senast söndagen kl.10, då dåvarande ägaren skulle iväg.
Men jag tog med min kusin och for iväg för avhämtning :lol:

På den vägen är det, en ganska så komplett, kantmotorn helt orginal, avsaknad av axeln till fotpinnarna, taskig svart och grå färg, halvkrokiga compactfälgar men en fungerande compactgaffel satt på.

Såhär såg den ut när jag putsat iordning den, samt renoverat motorn i slutet av sommaren 2016, då jag inte hittar den från köpes annonsen:
Bild

Jag skall fortsätta uppdatera lite med en del bilder, men det är något jag får leta efter, då den har bytt ordentlig skepnad tills idag.
Jag fick slita isär den i vintras, då jag upptäckte att den stått och läckt pga en spricka i ramen, som nu är åtgärdad 8)
__________________________________________
Mustang Mamba - "Grå Liket"
Mustang Mamba - SuperMotard
Mustang Cobra 2000
Mustang Cobra 5000
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 aug 2018, 16:34
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Mustang Mamba - "Det grå liket"

Inlägg av EfraimBarkbit »

Här kommer lite mer bilder på renoveringen, dock är jag rätt kass på att fota under tidens gång, men har alltid i bakhuvudet att jag skall göra det :roll: hate-wall.gif
Men försöker bättra mig, alltid kul att dela med sig av bilder och sånt, som kanske kan hjälpa andra, så som andra hjälpt mig :D

Så här såg den ut på sista rallyt förra året, innan den ställdes in för förvaring och senare att det upptäcktes läckage i ramen :|

Bild

Precis när rivningen är klar och slipning / rengöring står på schemat :|

Bild

Här kommer bilder på slitage i ramen (det kom inte som en överraskning direk), inte undra på att den kostade 3.700:- nu när man tänkte efter :roll:
Men sen är åtgärderna med också, dåligt tanklock varav läckage överallt, det åtgärdades med en gammal modifierad kopplingsdel till mejeriindustrin (överblivet skrot, ibland är bra och ha delar underbara att ha :P ), ett par brickor till motorfästena som centrerar upp bättre och styvar upp och inte glappar :D

Motorfästen:
Bild
Bild
Bild
Bild

Tanklock:
Bild
Bild
Bild

Här är bara en före bild på där det läckte, detta svetsades ihop med hjälp av TIGen:
Bild

Och där kedjan släpats har också reparationssvetsats, hittar bara en före bild:
Bild

Här är det lackerat och klart, montering pågår:
Bild

Sving på plats, även nya bussningar, då dessa fick modifieras för att passa på:
Bild

Hjulen är på, likaså en längre EBR-gaffel, då den gamla tog i kröken :) likaså ett mellan cuppini styre, med ny lagring och en distans svarvad, så det skall passa bra ihop :P
Bild

Motorkåpor lackerade (är även till en 5vxl, ett annat projekt, som påbörjas så fort denna är körbar):
Bild

Motorn redo, fått sig en reed cylinder (parmakit 70cc), höjde cylindern ca 2mm, då den tog i nere i vevhuset, istället för att svarva av den så höjde vi denna och jag svarvade av toppen lika mycket ner i cylindern och mätte in korrekt squish:
Bild

Motorn monterad i ramen och ett insug tillverkades:
Bild
Bild

Det är väl allt för nu, hittar jag mer bilder så lägger jag såklart upp dom och jag skall i framtiden vara mer duktig på att ta ett kort eller flera, är det något så är det bara ställa frågan ifall någon vill veta eller behöver information om något som man modifierat 8)
__________________________________________
Mustang Mamba - "Grå Liket"
Mustang Mamba - SuperMotard
Mustang Cobra 2000
Mustang Cobra 5000
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 aug 2018, 16:34
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Mustang Mamba - "Det grå liket"

Inlägg av EfraimBarkbit »

Hittade även en film på första uppstart, dock ingen justerad tändning eller förgasare :P

https://www.youtube.com/watch?v=aVpYrLXL4OY
__________________________________________
Mustang Mamba - "Grå Liket"
Mustang Mamba - SuperMotard
Mustang Cobra 2000
Mustang Cobra 5000
Biffen
Inlägg: 7
Blev medlem: 04 jul 2020, 21:05

Re: Mustang Mamba - "Det grå liket"

Inlägg av Biffen »

Kul projekt! Har själv en mamba, har du tillverkat insuget själv? Är trött på silikonslang och söker ett ordentligt.

Du vill inte tillverka ett och sälja?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Mustang Mamba - "Det grå liket"

Inlägg av HSE »

Snyggt jobbat!
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 aug 2018, 16:34
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Mustang Mamba - "Det grå liket"

Inlägg av EfraimBarkbit »

Biffen skrev: 04 jul 2020, 23:13 Kul projekt! Har själv en mamba, har du tillverkat insuget själv? Är trött på silikonslang och söker ett ordentligt.

Du vill inte tillverka ett och sälja?
Alltid kul med lite projekt för mindre pengar, som man kan lägga ner lite tid och pengar på istället :D

Jag har tillverkat insuget själv, det är delar från en vän som tillverkar styren till HD, som var av rätt innerdiameter (för min smak och tycker då) 8)

Jag fick nog de sista skrotböjarna av han dessvärre, men skall kolla om det finns några kvar, men det var lite pyssel med flänsar och det ena med det tredje :)
__________________________________________
Mustang Mamba - "Grå Liket"
Mustang Mamba - SuperMotard
Mustang Cobra 2000
Mustang Cobra 5000
Användarens profilbild
EfraimBarkbit
Inlägg: 20
Blev medlem: 21 aug 2018, 16:34
Ort: Borensberg
Kontakt:

Re: Mustang Mamba - "Det grå liket"

Inlägg av EfraimBarkbit »

HSE skrev: 05 jul 2020, 07:35Snyggt jobbat!
Tack :D
__________________________________________
Mustang Mamba - "Grå Liket"
Mustang Mamba - SuperMotard
Mustang Cobra 2000
Mustang Cobra 5000
Skriv svar