Totalrenovering av veteranmoped

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Hobby Mekanikern
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2020, 19:05

Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av Hobby Mekanikern »

8A9B1DC8-6EC3-4DAC-A5D8-F5DE8F3EB641.jpeg
Hej jag har nyligen köpt en veteranmoped som jag ska totalrenovera.

Jag kan knappt någonting om motorer och har aldrig gjort något sånt här förut så hade behövt lite allmänna tips. Vad ska man börja med? Hur får man reda på vilken årsmodell den har? Hur vet man vilken olja man ska använda till den?

Det enda jag vet om mopeden är att det är en Rex med Victoria motor och att den har stått i ett garage i minst 10 år.

Bilder:
8A9B1DC8-6EC3-4DAC-A5D8-F5DE8F3EB641.jpeg
Bilagor
E5FBCBA2-5D98-41C5-A747-767E0A0E1B2F.jpeg
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av HVA59 »

Grattis till inköpet!
Din moped är en Rex Sportmaster, skulle gissa på årsmodell nånstans mellan 1964-1966 då den har den nyare framgaffeln. Kedjeskyddet är inte original, det ska vara heltäckande. Motorn heter Victoria/Zweirad Union EM50.
En bra grej att börja med om du ska helrenovera den är nog att köpa Stora Tvåtaktsboken del 2, där finns en komplett beskrivning med bilder om hur man renoverar just bland annat Zweirad Union EM50! Vilken olja det ska vara i den motorn och vilken mängd minns jag inte på rak arm...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av Lolalola »

En annan grej som är bra om man är nybörjare (och annars med) är att fundera på om just motorn verkligen behöver totalrenoveras. Alltför många projekt har blivit stående i en massa glassbyttor fulla med kulor och lösa vevpartier och kanske är det bättre att bara renovera det som verkligen behöver renoveras.
Hobby Mekanikern
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2020, 19:05

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av Hobby Mekanikern »

Tack för tipsen!

Nån som vet vart man kan få tag i reservdelar?
skoterett+suzuki
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 okt 2014, 18:05
Ort: L-bro Småland

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av skoterett+suzuki »

delar får du leta på tradera, blocket och marknader och du kan även gå med i victoriaclubben för där finns mycket info om motorn
och det kan gå att hitta en del delar bland medlemmarna.
// Donald
skoterett 64
skoterett 65 2st
raket 1163
raket 1164
raket ???? flinta fäste
suzuki k50 76
suzuki k50 79
cresent flakmoped 60-70 tal
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av Lolalola »

Kolvar och packningar finns väl att köpa nya men cylindrarna brukar bli dyra på Tradera. Lager och sånt är väl standardgrejor, liksom tändsystemet. Tänk även på att den där motorn saknar spår för halvmåne på vevaxeln och att det därför kan vara bra med ett litet körnslag innan du rycker av svänghjulet.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av billykid »

Lolalola skrev: 21 maj 2020, 18:48 En annan grej som är bra om man är nybörjare (och annars med) är att fundera på om just motorn verkligen behöver totalrenoveras. Alltför många projekt har blivit stående i en massa glassbyttor fulla med kulor och lösa vevpartier och kanske är det bättre att bara renovera det som verkligen behöver renoveras.
.
.
Håller med.... 8) .Köpt många motorer, känner jag inga otroliga glapp eller konstigheter. Tar jag bara av alla yttre kåpor, gör jag rent allt noga, för att lättare hitta sprickor och skador, finns ej några stora fel så snyggar jag upp motorn med sprayfärg. Många motorer jag kört har gått väldig bra utan totalrenovering. Dess utom byter jag bara de som behövs i motorn, ser ingen vinst i att byta allt i en motor....till kanske sämre lager från China eller Biltema.. tex.. :idea:
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av umekille »

Är det den modellen som inte går höjja i baken då motor och baksving är ett.
Övrigt så de mopeder som har motorn fast i svingen käkar inte kedjor så ofta
som de andra.
Hobby Mekanikern
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2020, 19:05

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av Hobby Mekanikern »

Tack för alla svar! Jag är snart klar med moppen men jag har en fråga till, jag hade behöver en ny fjäder till stödet nån som vet vart man kan få tag i de?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av SS440-80 »

Ring Rösebäckens Cykel&Motor, de kan nog hjälpa dig.
Hobby Mekanikern
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2020, 19:05

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av Hobby Mekanikern »

Hej någon som vet hur man tar loss framdrevet på en Victoria EM50? Behöver man något specialverktyg?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av HVA59 »

Sitter det inte bara på splines på EM50?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Hobby Mekanikern
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 maj 2020, 19:05

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av Hobby Mekanikern »

Nej det sitter på en skruv typ och hålls fast med en bult och när jag försöker skruva loss det så snurrar bara drevet med och lossnar inte. Kan skicka bild på det imon
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av HVA59 »

Hmm, märkligt, har för mig det bara ska sitta på splines med en mutter och låsbricka utanför... Har dock alldrig haft en sån motor själv. Med bilder blir det nog enklare!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Totalrenovering av veteranmoped

Inlägg av HSE »

Drevet sitter spå splines med en distanshylsa innanför. Man får hålla fast drevet medans man lossar muttern Finns ett specialverktyg för detta som man lätt kan tillverka själv av en bit kedja och en bit metall stång.
Skriv svar