"Hondakota" Puch Dakota/Honda Mt5 far och son projekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Moto Ant
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 maj 2020, 18:15

"Hondakota" Puch Dakota/Honda Mt5 far och son projekt

Inlägg av Moto Ant »

Hej! Under detta projektets gång kommer jag och min pappa att sätta på en Honda Mt5 motor på en gammal Dakota ram. Målet är att sedan bygga om den till café racer. Min första moped var en Honda Mt5, min pappas ungdomsmoped var en röd Puch Dakota. Detta blir därför i våra ögon det perfekta far och son bygget och mitt sista innan bil (inte för att jag kommer sluta mecka moppe).

Allt började med att jag fick en Mt5a när jag var 14 som jag och pappa plockade ihop och renoverade. Den såldes för några år sedan men mycket av trimdelarna låg kvar förrådet. Jag fick då idén att skaffa mig en Mt5 motor som jag sedan skulle sätta på en veteranram (då tänkte jag k50 eller fs1). Motorn låg i ett år ungefär tills en granne sa att han ville bli av med lite skrot. Vi gick dit och kikade och till vår överraskning drog han fram en dakota ram med tank! Vi fick också en hög med fälgar och tur som var så var där en dakota framfälg. (på bilden sitter en ks50 bakfälg temporärt)
Dakota1.jpg

Tanken slåg mig då att detta skulle vara den perfekta ramen att sätta Honda motorn på. Jag lade direkt ramen på gräsmattan och motorn ungefär där den skulle sitta. Allting verkade passa någorlunda!

Dakota2.jpg

Nästa steg var att dra upp den med domkraften för att se på den från alla håll och även här verkade inga större ändringar behöva göras.

Dakota3.jpg

Det var lite klurigt att tänka ut ett övre motorfäste eftersom Hondans är så mycket bredare än ramen. Pappa kom med idén att bygga en låda som vi sedan svetsar fast i ramen med olika förstärkningar. Vi letade och hittade ett fyrkantsrör med rätt diameter. Jag skar ut en av sidorna och vek ner ändarna så att det blev som en låda utan botten. Fästet på motorn förs upp i lådan och skruvas fast.

Dakota4.jpg

Sedan skar jag i ramen där lådan ska fästas. Detta gjorde jag för att få motorn så långt bak som möjligt och för att få drevet i samma höjd som original.

Dakota5.jpg
Dakota6.jpg

Dom undre motorfästena på ramen behövde kapas bort för att dom inte skulle gå in i motorn.

Dakota7.jpg
Dakota8.jpg

Då var allt som var i vägen bortkapat och vi kunde se var motorn faktiskt kommer att hamna!

Dakota9.jpg

Nästa steg kommer vara att svetsa fast det övre fästet och göra dom nödvändiga förstärkningarna. Uppdaterar med mer bilder snart!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: "Hondakota" Puch Dakota/Honda Mt5 far och son projekt

Inlägg av Lolalola »

Det där verkar ju bli skitbra. Trevligt med en riktig projekttråd! Det här skall följas med intresse. :thumb:
Moto Ant
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 maj 2020, 18:15

Re: "Hondakota" Puch Dakota/Honda Mt5 far och son projekt

Inlägg av Moto Ant »

Eftersom inga av original fästena på dakotan används valde jag sätta en bult i för att fylla igen det mittersta hålet. Denna ska sedan svetsas fast och kommer vara som förstärkning för lådan.

Dakota10.jpg
Dakota11.jpg
Dakota12.jpg

Sedan var det dags att börja svetsa. Vi började med att svetsa ihop lådan.

Dakota13.jpg

Sprayade den med grundfärg eftersom jag inte kommer komma åt att lacka baksidan när den är fastsvetsad.

Dakota14.jpg

Drog upp motorn med domkraften och stabiliserade med plankor mot golvet för att den skulle stå någorlunda stabilt. Sedan mätte vi, punktade fast lådan, mätte igen, justerade lite, punktade mer. Tillslut satt den där den skulle och vi kunde svetsa fast den ordentligt.

Dakota15.jpg

Nästa steg var att göra det övre motorfästet som fästs i toppen. Dakotamotorn hade ju inget sånt. Vi började med att slipa bort "listen" där plåtarna för ramen blivit ihoppressade.

Dakota16.jpg

Sedan skar vi ut ett fäste av 3mm stål, böjde det och borrade hålen.

Dakota17.jpg

Eftersom det är lite glapp i lådan (hålen i lådan är 10.5mm och det bakre motorfästena i motorn är runt 11mm) så fick vi hänga upp motorn och dubbelkolla alla mått. Sedan svetsade jag fast fästet där det var när motorn var i våg och alla andra mått stämde. Nu kunde vi för första gången dra ner domkraften och låta motorn sitta i ramen själv!

Dakota18.jpg

Kanske inte de finaste svetsarna men det håller!

En liten detalj jag glömde i det ursprungliga inlägget var att en av bultarna till kopplingskåpan gick emot svingen. Jag tyckte det var värt det att ha motorn så långt bak som möjligt så jag gjorde en urskärning just för den bulten.

Dakota19.jpg

Nästa steg är att göra förstärkningar på båda fästena och bygga det undre motorfästet.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: "Hondakota" Puch Dakota/Honda Mt5 far och son projekt

Inlägg av Lolalola »

Det blir ju hur bra som helst!
Moto Ant
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 maj 2020, 18:15

Re: "Hondakota" Puch Dakota/Honda Mt5 far och son projekt

Inlägg av Moto Ant »

Lolalola skrev: 15 jun 2020, 07:52 Det blir ju hur bra som helst!
Kul att det uppskattas! :D
Skriv svar