Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
KREKLUND
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 jul 2020, 17:43
Ort: Sollentuna

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av KREKLUND »

Instämmer slider_score.gif
Bra jobbat !
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

billykid skrev: 13 aug 2020, 01:04 Snyggt jobb Peter är de nå ROMAR i den då... :lol: Eller pyser den svagt som en enpetare... :D :D :D
Allt är liksom relativt... Fick i alla fall drevat lite idag ny toppfart 59km precis lagom. Har andra mopeder om jag vill åka fortare men denna är perfekt att lufsa fram i 45-50km den perfekta åka på tur mopeden. Visst kunde drevat lite ytterligare. Men som nu tar den sig bra upp för backarna på högsta växeln.

Efter kvällens pyssel som avslutades med en 4-5mils runda med en glasspaus är den bra nära färdig.. Polen-paket kom idag något för senat vilket dock berodde på Svenska posten. Så nu drevat dragit elen i den "nya" framlampan monterat ny kromsarg på dito. Lackerat gas koppling-handtag stryp ner openflow något och fått behagligare ljudnivå. Drevat om bak samt monterat gummi på ena bakre fotpinnen. Samt bytt baklampan och monterat en sidospegel.
r100.jpg
r101.jpg
Det lilla som nu återstår är byta ut en kopplingsplint mot lödhylsor samt en stump kabelhölje samt byta bromsstag till bakbromsen. Kommer ev i morgon annars måndag. Sen skramlar motorbågen så behöver kapa till ett spår i nedre fästen och på så vis omvandla dem till fungerande och skrammelbefriade klämmfästen. Ja just det upptäckte på kvällens tur att styret kunde röra på sig. Finns inte mer att dra åt. Så även de klämmfästena behöver fixas till. Ja just det köpa ytterligare en långmutter till cylinderbultar ser lite knepigt ut med tre långa och en vanlig. Ja limma fast tankens klämlist en benägenhet att loss samt fästa fast sadelns rem lite bättre sitter nu bara med resårband på undersidan. Sen är den i behov av en tvätt, finns gott om smutsiga fingeravtryck att radera.

Men sen tror jag den äntligen är färdig att njutas av. Så bör om vädret tillåter bli några mil i helgen. Blir vädret desto sämre så finns såväl tråkiga måsten som nya projekt att ta tag i. Vågar nog ändå lite kaxigt påstå att jag lyckats få just Sveriges finaste Romet Ogar 205 i alla fall tills motsatsen bevisas...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Så där typ allt sista pysslet avklarat. Även hunnit med att fixa första egna patinan i form av en skadad ny kromsarg till framlampan..
r103.jpg
Även om jag brukar skita i nya märken repor bucklor och övrigt som tillkommer efter mina byggen är färdiga så just denna tråkigheten tror jag faktiskt ja beställer ett nytt sådant när det är dags för lite delar till min andra Romet. För ändå en ovanligt tråkig skada och nytt krom vart inte särskilt dyrt heller. Ska även fixa till stödets vinkel till det bättre men centralstöd är och förblir ostadiga på dåligt underlag kanske ett extra till svingen vad det lider.

Igår fick jag betat av en ordentlig runda minst 12 mil gissar den slutade på 13-14 mil. Å skitnöjd gick lika bra som den ser ut. Lättstartad stark lufsar fram perfekt i 50 knyck å då inkluderar det en runt 6mils nonstop hemresa blir fort kallt i T-skirt på kvällen även efter heta sensommardagar.
Det enda som fallerade var hastighetsmätaren urtavla som lossnade under glaset. Ska kika på om detta kan lösas lätt finns ju både nya glas och sarger att köpa i Polen så har inte mätaren farit illa försöker jag nog fixa klart snyggare urtavla i denna hastighetsmätaren än i den andra jag har.

Sen vart jag bara tvungen låta trycka upp ett polskt landsmärke i lite mindre format till bakskärmen att matcha nummerplåten så den lär ju komma i dagarna också.
r102.jpg
Men missöden och kvarstående skitsaker ser jag Rometen som färdig och dags njuta av den. Tänkte ta mig till Jönköpingstrakten i helgen för ett mopedrally och testa den i skarp läge också. Men med gårdagens långa provkörningsrunda inte så orolig.

I stort mer än nöjd tycker den blev precis så trevlig som jag tänkt mig. Men om det är Sveriges enda i sitt slag det vet jag inte? Jag har i alla fall inte hört talas om eller sett någon. Eller om det blev som tänkt Sveriges finaste Romet Ogar 205 eller inte? Det får andra avgöra! Men så länge ingen presenterar motsatsen vågar jag ändå påstå det. Skulle jag så motbevisas så lär det i alla fall bli min finaste Romet.

Med detta och en liten bildkaskad får jag kalla projektet som avslutat..
r8.jpg
r104.jpg
r105.jpg
r106.jpg
r107.jpg
r108.jpg
r110.jpg
r111.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

r112.jpg
r99.jpg
r99.jpg (116.37 KiB) Visad 1558 gånger
r109.jpg
r113.jpg
r114.jpg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av SS440-80 »

slider_score.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

En liten men i mitt tycke viktig detalj var ju en matchande dekal till nummerplåten.. Vilken kuligt nog kom redan idag!
r115.jpg
r115.jpg (44.62 KiB) Visad 1490 gånger
Snabbare leverans än jag trott. Trodde inte de skulle hinna komma före helgen. Kul ha fel ibland! Tycker dekalen gör sig bra och kommer säkerligen bespara mig en återkommande fråga.
r116.jpg
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Jfk »

Även om det finns fler Romet i Sverige,så är säkerligen din snyggast. Grymt jobbat :D
Monark monarped -62
MCB 1195
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Jfk skrev: 21 aug 2020, 04:28 Även om det finns fler Romet i Sverige,så är säkerligen din snyggast. Grymt jobbat :D
Tackar.. och visst finns det fler Romet men finns det fler Romet Ogar 205?? Vet att det finns ett par Ogar 200 typ samma moped men lite annan ram anpassad till en Java motor i stället.
Här en bild på Ogar 200 med Java motor finns ett par sådana vad jag vet i Sverige
Här en bild på Ogar 200 med Java motor finns ett par sådana vad jag vet i Sverige
Ja och så finns de nya fyrtakts Ogar. Helt annan moped, en nostalgiversion som byggts för se gammal ut idag.
Ja och så finns de moderna Ogarerna så klart... Men det är som att jämföra en 60-70 tals vw bubbla med 2000-talets betlee
Ja och så finns de moderna Ogarerna så klart... Men det är som att jämföra en 60-70 tals vw bubbla med 2000-talets betlee
Men har aldrig sett eller hört talas om någon mer 205a.. Å så länge jag inte vet om någon annan så kan jag stå fast vid min tes sen får jag kanske nöja mig med min egen finaste ogar 205 eller Romet!
(Men inte ens det vet jag säkert i längden haha. Råkade ju köpa en Romet 750 för å få en framlampa och kan kanske blir en renovering av den åxå vad de lider)
Å andra sidan om denna modellen kan bli finare har jag svårt att se men smaken som baken delad..
Å andra sidan om denna modellen kan bli finare har jag svårt att se men smaken som baken delad..
Skriv svar