Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av SS440-80 »

Ja jäklar! Nu vet jag vad jag ska göra idag. Det blir till att veva ihop en negerbollssmet och rulla mistick_yes.gif Ska vara pärlsocker på, inte kokos.


Du är effektiv Peter. Polacken är snart på hjul slider_score.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Sötsaker på en måndag snacka om att lyxa till det..

Ja själv fått grundlackerat allt och till och med släpat in ram och sving in i hallen för att säkerställa lite snabbare härdning..
Svingen ska få sig lite spackel och slip följt av ytterligare ett lager grund i morgon..
Ramen ja i alla fall jag har aldrig lyckats få till en täckande lack på en sådan i ett svep så den ska hängas åt andra hållet och få ett extra lager grund den åxå..
r44.jpg
Övriga delar hänger även de på tork men de räknar jag med kunna ge lite våtslip och topplack i morgon..

Tanken är att allt ska vara topplackerat på onsdag men det är en tanke och inte alltid de fungerar så bra för mig haha...
Men ihopskruvad till helgen är siktet på sen får vi se om siktet är felinställt..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Nummerplåten vart i rätt uselt skick och visst kunde jag valt att bara skippa den. Men tycker det är en kulig detalj..
r7.jpg
De vita siffrorna var mer gula plåten tunn och rostig och plåten bucklad..
Lite riktande så gott det gick och försiktigt körande med roterande stålborste följt av epoxigrund och lite vit fälgfärg senare
r45.jpg
Köpt en burk i någon grön nyans som får duga Bara torka så jag kan tejpa siffror tror även jag låter den upphöjda ramen vara vit.
vad jag kunde se på plåten var ramen grön tidigare, men känns mer rätt att låta den vara vit.
KREKLUND
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 jul 2020, 17:43
Ort: Sollentuna

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av KREKLUND »

Blir bra det här slider_score.gif
Kan du berätta lite om hur/var du fixar dekaler ?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

KREKLUND skrev: 14 jul 2020, 05:37 Blir bra det här slider_score.gif
Kan du berätta lite om hur/var du fixar dekaler ?
Finns väl egentligen inte så mycket att berätta.. Dekaler är som så mycket en viktig detalj som gör stor skillnad. Men det är en smaksak och inte alltid jag håller med originaldesignen är snyggast eller passar bäst på mina byggen. Bygger ju som jag vill ha det så kan tex vara färgval som gör att dekalen inte passar. Eller att dekaler inte finns så trycker jag upp andra eller ändrar designen så de bättre passar mitt bygge..
Som min Monark H50s...
Som min Monark H50s...
Ja eftersom det inte finns någon mer än min (Hybrid)50s vad jag vet? Så fick jag låta trycka upp dekalen själv
sen lade jag till ett extra mcb till verktygslådan på samma gång.
r46.jpg
Sen ibland kan det ju vara att ett originaldekal inte känns rätt i detta fall ville jag ha ett lite lättare känsla i designen..
Nä dekalen kändes för tung för min egen design
Nä dekalen kändes för tung för min egen design
Så egen nättare lät göras..
Så egen nättare lät göras..
Ja ibland finns ju inte dekalen som ett hemmagjort elsystem kan behöva rätt siffror på kablar. Här spelar ju designen mindre roll bara en framtida underlättande funktion när minnet sviker..
r48.jpg
Återigen en för tung variant för min smak på detta bygget..
r50.jpg
r50.jpg (11.93 KiB) Visad 2127 gånger
så egen design att passa min variant av mopeden
så egen design att passa min variant av mopeden
Ibland ställer färgval till problem när man valt en grön nyans och dekalen ska vara blå då kan det skära sig.. Så ny färg "samma" design..
r51.jpg
Ja andra gånger kan det vara egot bestämde mig för en bättre färganpassning behövdes så fick bli märket i ytterligare en variant.
r54.jpg
Sen kan ju dekaler bara vara en kul grej..
r55.jpg
Eller en svart yta som bara behöver snyggas till med lite färg..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

r56.jpg
Sen kan man använda dekaler för att få något passa bättre in..
r57.jpg
Som en väska i helt fel stil ett par dekaler och spännen gör vilda western mindre vild och mer "sport"
r58.jpg
I slutänden så gör dekaler skillnad man som alltid en smaksak och bygger man som jag efter egen smak och tycke
är det bara som så att även designen får ändras på dekaler lite...
r59.jpg
Sen tycker jag min egen variant är trevligare för ursprungsskicket var liksom si så där haha..
Sen tycker jag min egen variant är trevligare för ursprungsskicket var liksom si så där haha..
Så Inte alltid original men ändå mitt original..

Enda nackdelen med personliga dekaler är att de blir rätt dyra men "unikt" har en tendens bli det...
Sen kan typ dekaltrim hjälpa till med det mesta om man mejlar och frågar kan säkert hitta en billigare alternativ hos en lokal reklammakare åxå
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Så åter till Rometen har nu försökt mig på lite olika sätt att få målat nummerplåten vilka bara gjort mig frustrerad..
Försökte mig på att vitmåla först och maskera måla grönt.. Vart allt annat än bra.. Ny taktik målade vitt följt av grönt och våtslipade siffrorna..
Vart inte bra då plåten är gammal sliten och ojämn.. Testade svampmåla vart illa.. Nu gett upp och bestämt mig får bli penselmålning och alkylfärg till de vita och jag tänker inte ge mig på att hålla penseln har bekanta med bättre känsla för sånt.. Hur slutresultatet blir återstår att se..
Men vart rätt nöjd över den gröna nyansen men det är åxå allt än så länge..
r60.jpg
Tycker den ser ut att vara en solblekt variant av något typ grodgrönt..
Tycker den ser ut att vara en solblekt variant av något typ grodgrönt..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja inte så långt som jag ville men i alla fall så långt som jag trodde..
Bild på grundfärg som torkar ger ju ingen glädje men nu är den sista grundfärgen på plats..
Det klart efter rengjort sprutan kom jag på att jag missat pakethållaren så fick ut smutsa ner sprutan en gång till..
Men nu allt grundlackerat(tror jag)

Lågt satt förväntning till i morgon. Dvs allt våtslipat och färdigt för topplack och så kan jag hoppas på fått på lite rött åxå..
ja vore nog bra bli färdig med tuta och handtag vet att det lätt bli ivrig när sånt inte är klart till ihopmonteringen..

Men något skojigt fick jag gjort idag.. fått på sista detaljen på sadeln.. Alltid något..
r61.jpg
Vart faktiskt rigtigt nöjd tycker den detaljen verkligen vart snygg på en redan snygg sadel..

i Övrigt har jag trasslat en massa med nummerplåten idag får se om den hinns bli färdig i kväll åxå men får se hur sugen jag blir efter kaffe smörgås och lite soffa..
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av billykid »

Peter Holbrant skrev: 12 jul 2020, 20:57 Blir säkert skitbra det där... Å du får ursäkta om jag inte bryr mig om att fördjupa mig i ämnet. Inte överdrivet intresserad omskola mig till svetsare bara intresserad att bränna ihop lite metall så att det håller ihop... Själv justerar jag in in amperetal och trådmatning säkerställer att svetsen står i "mig" och inte i "mma" läget. Samt vrider på atal gasen och svetsar. Har fungerat till det jag behövt svetsa i 30 år och i alla fall gott nog för bilprovning och med all säkerhet även till denna Rometen.. Å andra sidan för mig är en chokladboll bara en negerboll så lär även fortsättningsvis kalla min svets för mig-svets..
.
Ej ila ment Peter....jag lär så länge jag lever iaf. är ej surak för för det...***ler***... PS var lite försiktig vad/vem du kallar negerboll...***ler***..:lol:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Tar inte illa upp varför skulle jag? Alltså är ingen svetsare. Jag är en resande reparatör, i grunden elektriker + olika extrautbildningar och specialkurser. Ingen av dem har dock varit i ämnet Svetsning. Mitt jobb där är det mestadels felsökning och reparationer elektrisk som mekanisk mjuk och hårdvara problem. Den svetsning som mitt jobb kräver är lite enklare pinnsvetsande nån gång där det behövs. Den lilla kunskapen får man ju automatiskt under uppväxten..

Men nu riktigt glädjand har äntligen fått på lite rött.. Lackade även skärmstag som nummerplåtshållaren och pakethållaren röd..
Detaljer jag ännu inte är säker på om de inte ska bli svarta i stället?? Men om jag bestämmer mig för svart på de detaljerna så lär de bli enkel halvblank svart sprayburk och kan vara bra ha lite rejäl färg under på utsatta delar..

I övrigt räknar jag kallt med att i alla fall ramen ska snurras på och få ett sista lager i morgon..
Men som sagt om man inte missat någon fläck? Torrsprut eller rinn.
Ja får man inget av det och inget förorenande damm som kryp..
Ja då har man troligen ändå vunnit på lotto och kan köpa en färdig moped i stället..

Så lika bra inse att mest troligt blir det lite mer än ramen som får sig lite extra i morgon.. Men det jag sett såg bra ut men rinn som insekter har en tendens dyka upp när man redan gått in...
Senast redigerad av Peter Holbrant den 17 aug 2020, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja så typiskt mig tog en kaffe i väntan på att färgen skulle torka...
Lite kikande på mythbusters och slösurfade på samma gång...

Fick då syn på tradera med 3minuters marginal en framlampa till min Ogar..
Har visserligen köpt en ny sådan men den äldre varianten med snyggare ljusvred och kromad sarg finns inte att köpa längre..
Slog till direkt och ska nu åka hämta min nya framlampa ja med tillhörande Romet Pegasus..
r62.jpg
r63.jpg
Ja framlampan kommer sitta som en smäck på min "Kromvariant" av Ogar 205..
Sen får den nyinköpta lampan hamna på Pegasusen i stället...
r20.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Så ja hemma så den obligatoriska hämtbilden... Ska kika på fyndet och provköra den lite i morgon men känns fyndigt..
Nu lagom sliten och lite öm i öronen som det blir efter 30mils dutte-resande...
r64.jpg
försöka hitta på någon lösning av bättre sadel misstänker original har någon form av fällbar sadel tanklock under sadeln..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Lolalola »

En härlig tråd det här! Det händer en massa grejor, fina bilder och bra läsning. mistick_yes.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Tack för det även om det blir lite snålt med bilder nu innan monteringen tagit fart vill ju ändå hålla lite nyfikenhet upp åxå..

Å nog händer det saker ibland för "mycket" men i stort för "lite" mycket kvar ännu..
En sak som hände var i alla fall för mycket och det skedde nyss klantade till mig när jag lackerade gaffeln å fick ett rinn..
Så jäkligt sur just nu så jäklans onödigt bara men men vi får se resultatet för såg rinnet i tid och valde ösa på och försöka låta det rinna ut.
Å vem vet hänt att jag lyckats med sådana nödlösningar vid klantigheter.

Ändå övriga delar verkar ha blivit bra svingen var jäkligt nära slippa ett andra lager men hade missat täcka in ordentligt i stötdämparinfästningen på ena sidan.. Ramen vart mer lyckad än jag trodde igår visst fick ett rinn på osynlig plats i övrigt vart jag nöjd men hade lite torrsprut på ovansidan av ljuddämparfästet... Men som jag sa tror aldrig jag lyckats få en ram perfekt vid första lackeringen..

Jaja allt nu lackerat visst det blir en omlackering av gaffeln och hoppas hinna den idag men de vet i katten om det är möjligt får nog se mig besegrad och ta den i morgon..

Men har ändå mycket kvar som ska göras idag en del av de röda grejorna ska få lite svart färg typ nummerplåtshållare och i alla fall framskärmstagen gör sig troligen snyggare i svart än rött till kromade skärmar. Pakethållaren får vara röd i alla fall ett tag då jag måste se den på först.. För när jag fick hem sadeln med sina röda detaljer fick jag för mig att det är mycket möjligt en röd pakethållare gör sig skitbra med sadeln.

Ja i övrigt har nummerplåten legat i thinnerbad under natten och är nu stålborstad redo för nytt försök.. Enda skillnaden nu har jag testat alla olika varianter och bestämt att bästa sättet få den snygg är ny grundfärg+många lager vitt+ tunnast möjliga lager grönt våtslipa fram siffror och troligen ett par lager klarlack på alltihop färdigt..
r65.jpg
Mycket jobb för en rolig detalj sen vet jag att jag kommer reta mig på att de inte centrerat nummerplåten så den kommer sitta lite fasfel gentemot baklampan men gissar det är "polsk standard"

När jag kikade in mitt nyköp Romet Pegaz eller 750 som modellen egentligen hett runt 73-75.
Kunde jag konstatera att jag återuppfunnit hjulet! Insåg plötsligt va tusan den har ju ett övre motorfäste.. Vad i hundan hade jag vetat det hade jag köpt den modellen av topp sluppit lagt tid och arbete på ett egentillverkat fäste. Jaja okunskap kan ge merarbete och gjort är gjort.
r66.jpg
r32.jpg
Jodå och det är ytterligare en detalj att göra för kom på att delen som skruvas i toppen inte fått färg ännu heller..

Phu nu torktid innan annat ska göras ändå men mycket som ska hinnas med kanske för mycket..

Kikade ändå några minuter på den nyinköpta konstaterar att det troligen är ett av mina bästa fynd någonsin..
Men finns att göra värst är något med tändningen... Startar perfekt ibland andra gånger inte gnistan verkar komma lite som den själv vill och är rätt klen. Nu kan det vara riktigt enkelt för transporterade hem mopeden på sidan och olja läckte från påfyllningplugg kan med lite otur ha fyllts upp lite olja vid magneten som sedan slungats runt vid start och ställt till det för brytarna. Kanske skulle ta en titt medans delar torkar.... Men kaffe både behövligt och gott..

I övrigt riktigt fin moped och billig åxå 3150kr ja det är billigt även om det behövs lite finlir men i stort bara småsaker behöver en bättre sadel någon fjädrad modell som i viloläge tillåter att man tankar för som nu får antagligen sadeln vridas på när man tankar. Gasviren saknar en böj så den lär nötas fort hastighetsmätardrivning saknas, samt dit vire. I alla fall ett däck torrspruket. Ev lite jobb med elsystemet ja som sagt smågrejor men den blir ett senare bekymmer. Ändå ett riktigt bra fynd för hur mycket får man egentligen för 3150kr??
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Ähh vad tysan har man köpt nytt måste man ju testa lite...
r67.jpg
Bytte brytare och kilstålet och tändhatt misstänker kilstålet var för långt för magneten vobblade lite.. Med nytt kilstål slutade magneten vobla. Lite osäker på om det var tändhatten eller brytarna som spökade tidigare men brytarna var i alla fall inte bra.. Hur som haver startar nu på första kicken och brummar som en Komar/Romet ska inte särskilt fort men stark.. Tippar 40-45 det är väl ändå original runt 2hk i dessa..
r68.jpg
Hur som får nog lägga någon timme och fixa igång lampor och dödare men sen måste jag även hitta en annan sadel någon fjädrande variant med rätt smal baktill så man får möjlighet tanka lätt och smidigt åxå.. Tips på liknande modell tas gärna emot..
r69.jpg
r69.jpg (64.31 KiB) Visad 1985 gånger
Så men nog om detta denna tråden ska ju ändå handla om min Ogar... Å de jobbet tar åter vid bara färgen torkat haha..
Skriv svar