Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja får väl ta och skriva ikapp lite mitt senaste projekt som har pågått i någon vecka nu...

Å denna gången siktar jag högt för tänkte lika bra att satsa på att få till Sveriges snyggaste!
Ja inte moped men i alla fall Sveriges snyggaste exemplar av Romet Ogar 205!
Å andra sidan det är nästan möjligt att det blir både Sveriges snyggaste och fulaste på samma gång.
För jag har i alla fall inte sett något exemplar av Ogar 205 tidigare känner dock till att det tydligen ska finnas
ett par Ogar 200 samma moped men med annan motor. Om någon av dessa är körbara vet jag däremot inte.

I alla fall älskar min Komar men en kärlek som har svalnat något då vare sig rygg eller rektum klarar av några längre resor på den stummisen längre.
Å ända sedan en 15mils tripp för något år sedan som innefattade ca 10 mils "Stolleprov" på rätt usla vägar och stigar + 2,5mil dit och hem.
Som olyckligtvis resulterade i att jag efter ca 12 mil på sadeln körde rätt ner i ett tjälskott i 50-55kmh på min stumma Komar och resterande
resa fick ske i stående ställning. Ja efter det har jag hållit ögonen öppna efter en Komar med fjädring både bak och fram.

Ja då fick jag ett tips på en Romet Ogar som låg ute på Tradera.. Helt klart överpris men köpte ändå för hur ofta ser man en sådan till salu?
Å Romet är ju Komar efter namnbyte på fabriken..

Nu påstod han som sålde den att det var en 60-tals moped men kunde se på bilderna att det var en 80-talare men med fel motor.
Spelar dock inte så stor roll då jag tänker ta motorn från min Komar och efter fixat till motorn som följde med Rometen så kan
den hamna på min Komar.
r1.jpg
r3.jpg
Tja får väll lägga in ett par obligatoriska hämtbilder också...
r6.jpg
r7.jpg
Ja Väl hemma så beställde jag en stooor låda från Polen med alla delar jag jag visste skulle behövas och lite extra bra att ha..
po1.jpg
Den innehöll som sagt lite av det mesta allt från tanklock till vev lager vires ekrar fälgbanor cylinder bromsar vires bensinkran dekaler
stötdämpare reflektorer baklampa allt av gummi från däck till gashandtag..
po2.jpg
po3.jpg
po7.jpg
Men sen var det stopp i arbetet.. En Hobby är ju en Hobby och fick ta och fixa lite måsten hemma i form av nytt kök och lite annat..
Rometen stog och mognade kan man säga..

Tills för ett par veckor sedan då mina små Sötnosar for runt på Monkeyn Solen sken doften av 2-takt ja inspiration inföll sig..
monk.jpg
Den kvällen tog jag en runda med alla mina körbara mopeder å när turen kom till Komaren och med ömmande rygg jag vände hemåt..
Så hade jag bestämt mig helt klart dags göra Rometen körklar..

Ja har sedan tidigare lärt mig att för att undvika problem ska man bygga ihop ett "Liket lever" där allt som behöver fixas görs innan den riktiga
renoveringen tar vid...
Sagt och gjort nya gummin på fälgar. Nya lager i naven, Stumm framgaffel fick nya gummin fjädrar och bustningar. Motorn flyttades över. kedja vires bromsgenomgång.. Nytt centralstöd.. Sadelns skummgummi..
Visade sig ha varit boende för ett gäng Polska? Eller Skånska möss? Så nytt sådant och klädseln sattes fast tillfälligt med lite silvertejp..

Så långt så bra!! Då kom första bakslaget!! I form av att Tanken läckte som ett såll!!
tank2.jpg
Jaja tillräckligt nära att jag lånade Komarens tank och provkörning kunde göras...

Japp å det var 10 Bilder så fortsättning strax...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

ro6.jpg
ro8.jpg
Ja absolut ingen skönhet i detta skick!! Men de viktiga provkörningar kunde ske..
Mekaniskt kan jag säga att fotbryggan var under all kritik skev vind och lagad mer än en gång! Ja det är en del som efter priskontroll
jag inte ens kommer bry mig om att fixa till utan ny köps in i stället.. Motorn vrider sig rejält trots nya gummibussningar eller kanske tack vare?
Så detta blir en grej jag ska åtgärda! Det blir ett övre fäste och någon lösning som bultas i topplocksbultar..

Ja i övrigt fick jag ta tag och fixa tanken..
tank4.jpg
tank5.jpg
Vart jävligare att laga än jag kunde tänka mig!! Svetsade först till solen inte sken in.. Fyllde sedan med vatten och nya läckor uppdagades..
Svetsade dem.. Satte sedan en bit innerslang med ventil på tankröret och pumpade nått kg tryck och ytterligare 2 läckor uppdagades som svetsades..
Nu övertygad att tanken är tät..

Så lite blästring ny provtryckning följt av ett tjockt lager epoxigrund och tanken vart vit..
ro9.jpg
Men sen var det dags för spackel och hatar spackel men vart bra till sist..
r10.jpg
Ja och sedan i kväll vart det ytterligare ett lager epoxigrund som får våtslipas och topplackas i morgon..

Ja just det apropå Lack!! Ni har säkert hört hur man känner igen en bil som kommer från Polen? Japp PÅLACKEN...

Detta gäller även mopeder... Den svagt glittriga metallicklacken var den tunnaste färg jag sett och helt utan grundfärg å andra sidan lätt att ta bort så inte bara negativt..

Ja ny färg ska på både grundlig sådan och blank så klart!! Färgen får bli röd!! Men nu i formen av typ "Honda-röd"
ral 3020.jpg
Så köpte in lite Ral 3020 övertygad att det blir en lagom kaxig nyans..
n1.jpg
Ja den första biten i form av tanken får en skvätt av det i morgon...
ro3.jpg
Ja den kommer alltså inte bli Original för jag bygger lite som jag själv vill... Å inte spelar det så stor roll då ingen ändå vet hur en
Romet Ogar 205 ska se ut här i Sverige heller..

Modellen är egentligen inte den fulaste jag sett men visst är det något lite Öst över den..
Så bestämde mig för denna röda nyans och så lite krom på det..
Ja lite finns men lite mer är ju trevligt så det kommer tillföras lite av den varan...
Blankt är ju blankt och ska det bli fint får de gärna blänka lite...
Så tänker mig lite ändrad design..
Det blir rostfria skärmar ny ljuddämpare..
r12.jpg
Ja hittade några på mopedrenovering ohålade vilket passar Rometen perfekt..

Sen har några mil på sadeln lärt mig att jag gillar originalstyret så ett nytt kromat sådant ihop med fotbrygga och lite annat har beställts.
Räknar med beställningen kommer i morgon eller på Torsdag för anlände till Sverige 06:37 i morse..
Utöver det så kommer det monteras en kromad motorbåge som får anpassas lite samt nya fälgbanor och ekrar som bakre stötdämpare ger ju lite bling det också!!

Men oj vart redan 10 bilder så återkommer strax..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja man får använda lite fantasi men blir nog bra när det blir färdigt..
romet5.jpg
romet4.jpg
romet3.jpg
Ja så grunden blir Röd ram gaffel och sving tank och svarta detaljer som "pakethållare" och skärmstag
Sadeln är iväg på ny klädsel blir svart med lite rött ja ihop med lite nya dekaler..
I alla fall hit jag kommit i dagsläget...

Morgondagens bekymmer är topplack på tank.. Fixa motorns vridning med ett extra övre motorfäste..
Kommer fotbryggan och övriga delar ska även motorbågen infästningar samt bryggan på plats..

Men som alltid en sak i taget...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Lolalola »

Den kommer att bli rasande grann! :)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av SS440-80 »

Kommer att bli fantastiskt fin, som det mesta som du sätter tänderna i slider_score.gif


När det gäller Komar, så kunde du sätta på en sadel med bra fjädring och mjuk stoppning.
På min grannes Komar monterade vi denna och det blev kanonskönt i jämförelse med originalet.
https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... sadel.html


Bild
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Lolalola »

Snyggt jobb med tanken! OM den skulle börja svettas lite någon gång framöver så kan jag rekommendera Würths plastlim. Jag har lagat porer i tankar med det, från utsidan utan krusiduller, och efter minst fem år finns det fortfarande ens antydningar till läckage i någon av dem. :)
Det är ju rätt bra när man redan har lackat och absolut inte vill börja svetsa eller ännu värre löda igen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Bockar och tackar för det... Sen snyggt och snyggt allt ligger ju i betraktares ögon..
Men lägger ribban lite över snitt denna gången för tror denna udda moped kommer bli en av mina favoriter..

Å tackar för sadeltips lär ju bygga ihop Kometen med den andra motorn vart det lider och den får återgå till att bli en
åka till granne för bara en "kaffe" moped.

Gårdagens andra lager epoxi slipgrund var nu torrt och synades i sömmarna det bästa med det är att nu ser man vad man fått leva
med om man gått direkt på topplack... Så med glasögon av lite sista duttande med spacklet..
Det är nu man kan bli lite väl kritisk man måste komma ihåg att våtslipen fixar merparten av det småttigaste...
r13.jpg
Men nån stans får man lägga gränsen men å andra sidan Tanken typ mopedens viktigaste lackerade detalj.
Men påminner mig av den enkla devisen blir jag inte nöjd då lägger jag på ett nytt lager färg..
Så spacklet får nu lite torktid följt av våtslip.. Har jag bara tillräckligt med Thinner hemma
så blir det lack efter det... Annars blir det senare i kväll med ökad risker för göra om göra rätt..
Belysning i all ära men solljus minskar risken för misstag..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 01 jul 2020, 10:45 Snyggt jobb med tanken! OM den skulle börja svettas lite någon gång framöver så kan jag rekommendera Würths plastlim. Jag har lagat porer i tankar med det, från utsidan utan krusiduller, och efter minst fem år finns det fortfarande ens antydningar till läckage i någon av dem. :)
Det är ju rätt bra när man redan har lackat och absolut inte vill börja svetsa eller ännu värre löda igen.
Opps tack för ett jättebra tips och har rent utav det limmet i firmabilen..
Först som sist oavsett hur bra man försökt så har även "solen sina fläckar" och om Gud finns så är det inte alltid han älskar liten mopedist..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Bakslag 2 och 3 kom som ett pärlband direkt efter varandra...

Med färgen uppmätt i blandarkopp inser jag var i helvete är härdaren... Finns 2liter förtunning en liter färg och ingen härdare i lådan..

En snabb kik på beställningsordern och jag konstaterar snudd på vansinnig att på ordersedel står det en liter härdare och en liter förtunning....

Kommer på att jag har nog en halvliter till överst sedan sist! ut och kikar hittar en rostig burk härdare men innehållet flyter fint... In triumferande glad och får blandat till färgen... Nu ska det lackeras!!
r15.jpg
Japp jag hinner lägga på halva först klibb-lagret! När det spottar till från sprutan som kastar en kaskad färg upp genom koppens luftningshål.. Koppen som bubblar som kokvatten varje gång jag sprutar å med ett konstant pysande..
Va fan i helvetes jävla skit! Om Gud finns så nog fan hatar han liten mopedist..

Ja färgen lär härda oavsett! Så lika bra försöka lackera. Med ojämt sprutande färgdimma spottande fräsande konstant pysande spruta får jag på lite färg. Hur resultat blir? De vet i katten men räknar inte med något stordåd...
r14.jpg
Jaja ett lager färg på plats får se resultatet när det härdat en stund..
Så iväg handla lite mjölk och ärenden under tiden (räknar kallt med att krocka på vägen åxå)

Väl hemkommen och utan kollisioner! Så synar jag tanken en första titt.. Förbluffad över resultatet överdelen verka blivit helt ok trots uslare än usla sprutomständigheter.. Bottendelen dock sämre men förväntade mig inget annat. då den drabbades av färgskvätt när koppen bubblade över första gången.. Ja får kika lite mer noggrant när färgen genomhärdat...
r16.jpg
Nu ge mig på att försöka hitta passande O-ring till sprutan så dessa omständigheter undviks hädanefter..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Lolalola »

:shock:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Så där lite gladare idag...

Fick hittat en o-ring och prov sprutat lite thinner genom den.. Tyst fin inget spottande "kokande" å dimman vart jämn och fin åter.
Sen bestämde jag att tankens ovansida får duga inte hundra perfekt men bra nära..
r19.jpg
Nu fått våtslipat tankens bottendel så den ska få sig ett nytt lager efter maskering..

Men vad som var riktigt trevligt var att fick paketet från Polen..
4a dagars leverans det tycker jag var riktigt bra. 640,31 sloty fattigare men några måsten och lite bra att ha rikare.
r18.jpg
Den viktigaste delen får fotbryggan ses som eftersom den bromsat byggets fortgång.
r21.jpg
Ja paketet innehöl även lite "skönt" och "lyx" i form av ny el-härva. Bara skönt slippa dra egen el samt lite lyx i ny komplett framlampa. Visst har en och rent utav en med ny reflektor. Men en ny är ny och utan repor i plasten..
r20.jpg
Så först lite skaparglädje med sprutan och sen ta tag i lite svetsarbete så ser eftermiddag kvällen ut...
Men allra först blir det pizza följt av en kaffe.. Får se om det blir ytterligare en uppdatering i natt..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Så nä vart inte många knop men fick i alla fall tillverkat ett övre motorfäste..
Samt fixa till toppen så det gick att fästa upp.
Allt får fin svetsas och snyggas till lite men det får bli när ramen förbereds för lack.
r23.jpg
Tanken färdig också,det kliar i fingrarna att klistra på dekalerna och ny mittlist. Men för undvikande av "oopsisar" så får den härda ett tag till.
Ja dekalerna tycker den äldre varianten av tankdekal blir snyggare på kombinationen "rött svart krom". Så den varianten får det bli.
Däremot mer tveksam till originaldekalerna till sidokåpor! Ska nog trycka upp egna "ogar" i typ signalrött och "205" i vitt..
r24.jpg
Jaja en kväll i morgon åxå tidsoptimisten säger grovjobb i få dit ny fotbrygga och fixa färdigt fästen och modifiering av motorbågen..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Ytterligare en bit av grovjobbet avklarat.. Fått bytt fotbrygga samt tillverkat och loppat fast infästningar till motorbågen..
r25.jpg
Bågen satt till sist som en smäck återstår borra ett par hål för undre låsning av bågen ja sen ska allt svetsas ordentligt och slipas men åter sånt tas när ramen är lös. Bestämde mig även för att svetsa fast fotbryggans infästning ogillar helt enkelt når de kan röra på sig och infästning med en enda bult och en stopplåt rör sig alltid efter ett tag.. Loppade även dit en förstärkningsplåt till övre motorfästet som tillverkades igår. Kan vara lite överkurs men som alltid vilken skillnad en liten plåt kan köra.

Sen kunde jag bara inte motstå utan lägga på tanken och hjälpa mig själv se modellen i färdigt skick. Kromet tillför verkligen mycket till modellen.
Bestämde mig även för att tillverka egna märken till sidokåpor enkla "Ogar 205" men krom silver dekaler gick lös på 300kr men som sagt detaljer gör skillnad även på Polska läckerbitar.
r27.jpg
Nästa grej att ta mig ann är att få på de nya skärmarna och även detta blir en hel del pill att få dit..
Skärmarna bredare och något högre så räknar med behöva bearbeta framskärm för gå in mellan gaffelben.
Men bakskärmen kommer ge mer jobb för pakethållaren får modifieras och ramens skärminfästningar likaså..
r26.jpg
Å andra sidan när de är på plats är den sista uppförsbacken avklarad sen börjar det riktiga finliret och det är ju den enkla biten.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

usla borr och slut på kapskivor till multislipen, så tar afton. Men övertygad att rostfria skärmar blir perfekt..
r30.jpg
Har dock inte bestämt mig om pakethållaren ska vara röd eller svart just nu lutar det åt svart men kan ändra sig
när sadeln återkommer..
r29.jpg
Skriv svar