Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..
Postat: 30 jun 2020, 22:01
Tja får väl ta och skriva ikapp lite mitt senaste projekt som har pågått i någon vecka nu...
Å denna gången siktar jag högt för tänkte lika bra att satsa på att få till Sveriges snyggaste!
Ja inte moped men i alla fall Sveriges snyggaste exemplar av Romet Ogar 205!
Å andra sidan det är nästan möjligt att det blir både Sveriges snyggaste och fulaste på samma gång.
För jag har i alla fall inte sett något exemplar av Ogar 205 tidigare känner dock till att det tydligen ska finnas
ett par Ogar 200 samma moped men med annan motor. Om någon av dessa är körbara vet jag däremot inte.
I alla fall älskar min Komar men en kärlek som har svalnat något då vare sig rygg eller rektum klarar av några längre resor på den stummisen längre.
Å ända sedan en 15mils tripp för något år sedan som innefattade ca 10 mils "Stolleprov" på rätt usla vägar och stigar + 2,5mil dit och hem.
Som olyckligtvis resulterade i att jag efter ca 12 mil på sadeln körde rätt ner i ett tjälskott i 50-55kmh på min stumma Komar och resterande
resa fick ske i stående ställning. Ja efter det har jag hållit ögonen öppna efter en Komar med fjädring både bak och fram.
Ja då fick jag ett tips på en Romet Ogar som låg ute på Tradera.. Helt klart överpris men köpte ändå för hur ofta ser man en sådan till salu?
Å Romet är ju Komar efter namnbyte på fabriken..
Nu påstod han som sålde den att det var en 60-tals moped men kunde se på bilderna att det var en 80-talare men med fel motor.
Spelar dock inte så stor roll då jag tänker ta motorn från min Komar och efter fixat till motorn som följde med Rometen så kan
den hamna på min Komar. Tja får väll lägga in ett par obligatoriska hämtbilder också... Ja Väl hemma så beställde jag en stooor låda från Polen med alla delar jag jag visste skulle behövas och lite extra bra att ha.. Den innehöll som sagt lite av det mesta allt från tanklock till vev lager vires ekrar fälgbanor cylinder bromsar vires bensinkran dekaler
stötdämpare reflektorer baklampa allt av gummi från däck till gashandtag.. Men sen var det stopp i arbetet.. En Hobby är ju en Hobby och fick ta och fixa lite måsten hemma i form av nytt kök och lite annat..
Rometen stog och mognade kan man säga..
Tills för ett par veckor sedan då mina små Sötnosar for runt på Monkeyn Solen sken doften av 2-takt ja inspiration inföll sig.. Den kvällen tog jag en runda med alla mina körbara mopeder å när turen kom till Komaren och med ömmande rygg jag vände hemåt..
Så hade jag bestämt mig helt klart dags göra Rometen körklar..
Ja har sedan tidigare lärt mig att för att undvika problem ska man bygga ihop ett "Liket lever" där allt som behöver fixas görs innan den riktiga
renoveringen tar vid...
Sagt och gjort nya gummin på fälgar. Nya lager i naven, Stumm framgaffel fick nya gummin fjädrar och bustningar. Motorn flyttades över. kedja vires bromsgenomgång.. Nytt centralstöd.. Sadelns skummgummi..
Visade sig ha varit boende för ett gäng Polska? Eller Skånska möss? Så nytt sådant och klädseln sattes fast tillfälligt med lite silvertejp..
Så långt så bra!! Då kom första bakslaget!! I form av att Tanken läckte som ett såll!! Jaja tillräckligt nära att jag lånade Komarens tank och provkörning kunde göras...
Japp å det var 10 Bilder så fortsättning strax...
Å denna gången siktar jag högt för tänkte lika bra att satsa på att få till Sveriges snyggaste!
Ja inte moped men i alla fall Sveriges snyggaste exemplar av Romet Ogar 205!
Å andra sidan det är nästan möjligt att det blir både Sveriges snyggaste och fulaste på samma gång.
För jag har i alla fall inte sett något exemplar av Ogar 205 tidigare känner dock till att det tydligen ska finnas
ett par Ogar 200 samma moped men med annan motor. Om någon av dessa är körbara vet jag däremot inte.
I alla fall älskar min Komar men en kärlek som har svalnat något då vare sig rygg eller rektum klarar av några längre resor på den stummisen längre.
Å ända sedan en 15mils tripp för något år sedan som innefattade ca 10 mils "Stolleprov" på rätt usla vägar och stigar + 2,5mil dit och hem.
Som olyckligtvis resulterade i att jag efter ca 12 mil på sadeln körde rätt ner i ett tjälskott i 50-55kmh på min stumma Komar och resterande
resa fick ske i stående ställning. Ja efter det har jag hållit ögonen öppna efter en Komar med fjädring både bak och fram.
Ja då fick jag ett tips på en Romet Ogar som låg ute på Tradera.. Helt klart överpris men köpte ändå för hur ofta ser man en sådan till salu?
Å Romet är ju Komar efter namnbyte på fabriken..
Nu påstod han som sålde den att det var en 60-tals moped men kunde se på bilderna att det var en 80-talare men med fel motor.
Spelar dock inte så stor roll då jag tänker ta motorn från min Komar och efter fixat till motorn som följde med Rometen så kan
den hamna på min Komar. Tja får väll lägga in ett par obligatoriska hämtbilder också... Ja Väl hemma så beställde jag en stooor låda från Polen med alla delar jag jag visste skulle behövas och lite extra bra att ha.. Den innehöll som sagt lite av det mesta allt från tanklock till vev lager vires ekrar fälgbanor cylinder bromsar vires bensinkran dekaler
stötdämpare reflektorer baklampa allt av gummi från däck till gashandtag.. Men sen var det stopp i arbetet.. En Hobby är ju en Hobby och fick ta och fixa lite måsten hemma i form av nytt kök och lite annat..
Rometen stog och mognade kan man säga..
Tills för ett par veckor sedan då mina små Sötnosar for runt på Monkeyn Solen sken doften av 2-takt ja inspiration inföll sig.. Den kvällen tog jag en runda med alla mina körbara mopeder å när turen kom till Komaren och med ömmande rygg jag vände hemåt..
Så hade jag bestämt mig helt klart dags göra Rometen körklar..
Ja har sedan tidigare lärt mig att för att undvika problem ska man bygga ihop ett "Liket lever" där allt som behöver fixas görs innan den riktiga
renoveringen tar vid...
Sagt och gjort nya gummin på fälgar. Nya lager i naven, Stumm framgaffel fick nya gummin fjädrar och bustningar. Motorn flyttades över. kedja vires bromsgenomgång.. Nytt centralstöd.. Sadelns skummgummi..
Visade sig ha varit boende för ett gäng Polska? Eller Skånska möss? Så nytt sådant och klädseln sattes fast tillfälligt med lite silvertejp..
Så långt så bra!! Då kom första bakslaget!! I form av att Tanken läckte som ett såll!! Jaja tillräckligt nära att jag lånade Komarens tank och provkörning kunde göras...
Japp å det var 10 Bilder så fortsättning strax...