Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Denna sommaren får man se till att utnyttja de fina dagar det blir. Har i alla fall lyckats fått kört Rometen en hel del mil sedan sist..
Barnsjukdomar avklarats mest i form av ny förgasare. För skött sig mer än väl efter bytet inget flödande alls även om den fortfarande skulle den må bra av ett par kuggars drevning ytterligare. Men i stort mycket nöjd lättstartad och stark är bra trevliga egenskaper.

Men tänkte ju först sparat lite jobb till vintern men i med ett nytt projekt i form av en Casal så lika bra göra färdigt ytterligare ett par bitar så satte igång med en av de sorgliga fälgarna idag..
r82.jpg
Då den ska bli en Romet i lite krom variant så är det ju inte fel få lite blankare fälgar och ekrar.. Tror visserligen de gamla ekrarna skulle bli både bra och fina nog med bara lite stålborstning men blankt är blankt..
r83.jpg
Nu i alla fall grovjobbet gjort på första fälgen lite sista justerande i morgon sen ser den bra mycket roligare ut..
r84.jpg
Jaja blir nu fälgar färdiga åxå så lika bra få på framlampan med kromsarg sen är den väl bara ett nytt bromsstag ifrån att ses som "Färdig".. Men först nöjer jag mig få till fälgarna de detaljerna som mest skämmer bygget idag..
r67.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Ett klart och ett kvar..
20200804_213242.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick en ide kör ju nu med en jamarcol 28mm och nån "uppmuffling" från böjen.. Man kan säga Rometen låter som hundra nu vill jag inte strypa mopeden men å andra sidan nerbytet från 17 till 15mm förgasare gjorde inget skillnad vad jag märkt eller mätt möjligen någon halv km på sin höjd. Funderar testa något mindre och se om det gör skillnad och hur mycket. Mopeden såpass måttligt trimmad att det är möjligt skillnaden blir obefintlig förutom att ljudnivån blir behagligare.. Sitter ju nått gissningsvis sachs 26mm??(inte mätt) monterat på Romet Pegasusen kan ju vara värt testa och blir inte resultatet bra tror jag att jag har en zundapp ljuddämpare 26mm liggandes bara fråga om just om och i så fall vart..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Var trött till tusen igår natt så somnade bums efter jag vart klar igår (barnvecka betyder nattarbete eller inget alls). Men fälg nummer två klar för finlir och däckmontage som torsdagsnattens uppgift. Lågt satta byggplaner som alltid på barnveckor rätt nöjd om fälgar blir klara och framlampan med kromkant blir monterad samt el anpassad till den samma..

Ska väl ta tag i ett "sista" Polen-paket och få de sista delarna.. Dvs annat bakdrev nytt krom och vridbrytare till framlampan. Baklampa då lamphållaren gick sönder, fixat med lödkolv så länge. Men trevligt kunna byta glödlampa också. Ett gummi till fotpinne bak behövs också då förra sprack vid montering. En backspegel är ju trevligt att ha och sen blir det väl ytterligare lite extra "bra att ha.."

Så sakteliga går projektet mot färdigt. Kommer paket i tid så känns det realistiskt med "färdigt" i slutet av nästa vecka.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Lolalola »

Fan vad bra det blir. :thumb:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 06 aug 2020, 07:04 Fan vad bra det blir. :thumb:
Ja tackar men med detta utgångsläget var det svårt misslyckas. Helt klart ett av mina sämre utgångsobjekt.
Lustigt nog ramlar objekten lite över mig får ett gratisobjekt i morgon en bekant som vill ge mig en Compakt i delar med motiveringen att han aldrig lär renovera upp den och det var bara kul renovera motorn.. Så förstår jag saken rätt en st nyrenoverad 2vxl motor + 2 motorer i delar och ett komplett Compact-objekt i rätt dåligt skick till ett oemotståndligt bra gratis pris..

Till saken hör har ju fortfarande ingen riktig Compakt min visade ju sig vara en 1240 och det är ju inte riktigt samma sak. Men nog tusan börjar det bli en drös med mopeder nu.. Få se om jag inte missat någon.. 1st Casal +1st 1240+ 1st 1259 + 1 forshaga +2rometer+1 komar+ 1 (h)50s (hybriden med kreidlermotor) + familjemoped mustang med sidovagn+ 1st Comet + 1 st suzuki or + en monkey ja just det + 1 skoterett och nu + 1st 1248... ja även om jag möjligen missat någon är svaret många moppar blir det hahaha..

Nu i alla fall fått färdigt bakfälgen också. Återstår montera i morgon.. Även fått mig ett par goda skratt när barnen åt kvällsmat smet jag ut för att plocka in jigg och verktyg för rikta fälgen.. Sätter upp däcket och snurrar ett par varv.. Rasmus går fram och snurrar fälgen... Med ett men pappa den är jätteskev.. Ja jag såg det men det är det jag ska fixa efter nattningen så att den blir rak.. Rasmus snurrar en gång till på fälgen och säger pappa denna får du aldrig rak..

Jaja lite spännande var det. Men fälg nu rak däck monterat och lite vitkladd på.. I morgon montering och byte av framlampa, samt lite annat pyssel. Nu tv och beställa de sista delarna. Men först lite Kaffe. I morgon blir det lite trevligare bilder när Rometen åter är brummbar men denna gången blankare finare och mer den Romet Ogar 205(ce) alltså i "Crome edition" precis som jag tänkt mig från dag 1..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja en tusenlapp fattigare men de sista delarna och en drös extra på väg..
r85.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Japp gårdagen bjöd på värmeslag och jag vart tvingad inventera bilen.. Alltså inventera bilen under stekhet sol och registrera tusentals prylar är inget jobb det är ett straff som varade ända till 23.. Så med det vart det inte något skruvande alls..

Men ny dag nya möjligheter och dagen började bra fick hem ett st byggsats..
lustigt nog är gaffelbenen kromade.. tyvärr är alla kromdetaljer dåliga så även dessa..
lustigt nog är gaffelbenen kromade.. tyvärr är alla kromdetaljer dåliga så även dessa..
Inte inventerat det får göras i kväll men mycket finns och har en hel del prylar till övers från renoveringen av 1240 in..
6.jpg
Så blir väl i alla fall en enklare "bruksskickrenovering" Dvs ny lack blandat med lite patina.
Å att få en motor är trevligt att få tre är skitkul och lär garantera att objektet inte för hopplöst...
r86.jpg
Ja inventering i kväll också men nu kuligare sådan se vad som finns och vad som saknas..
Jodå behövde egentligen inga fler projekt men vad tusan gratis är gott och Compakter lätta att renovera..
KREKLUND
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 jul 2020, 17:43
Ort: Sollentuna

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av KREKLUND »

Blir ju som nytt det här, bra jobbat. Hur är kromet på delarna du köper från Polen, bättre än det man får från Kina idag ? Man kan tro du tänker starta moped museum :D
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

KREKLUND skrev: 08 aug 2020, 16:01 Blir ju som nytt det här, bra jobbat. Hur är kromet på delarna du köper från Polen, bättre än det man får från Kina idag ? Man kan tro du tänker starta moped museum :D
Ja svårt säga misstänker kromet inte är mycket bättre än Kina.. Däremot kändes kromet på styret tjockare och bättre än på tex fälgarna så gissar styret kan vara en originaldel?? Å andra sidan inte heller originalet på Komar/Romet är några höjdarkrom. Sen i övrigt tycker jag virar och sånt varit i mycket bra kvalitet köpte originalkit samtliga vires till hela mopeden snyggt tryckt Romet på höljen och lustigt nog passade de utan att behöva göra någonting alla utom kopplingsviren men det berodde på att jag efter montering av motorbågen behövde en annan nippel. Kan säga monterade en Biltema vire i höljet och det var skillnad på virar klippa biltema var som smör mot orignalviren. Köpte även däck-kit mycket förmånligt pris däcken kändes helt okej tillverkade i vietnamn märkfart 140km 4a lagers duger gott till denna i alla fall. Tändstift tändhattar tändkabel bränsleslang etc är väl kvaliten helt ok. Kommer nog fortsättningsvis köpa en del universal pryttlar från Polen men framför allt gillar jag att det mesta finns för att ombesörja driftsäkerheten på Rometen. Alltså Komar och Romet är kanske inte underskattade för det finns helt klart bättre mopeder. Men de har sin charm och är både driftsäkra som billiga att äga men man riskerar heller aldrig att väcka någon avundsjuka..

Beställa har inte varit några större bekymmer sätter translate på Webläsaren.. Ibland måste man maila lite för att få till ett konto ibland får man betala via internationell banköverföring andra gånger fungera paypal men hitills har det alltid fungerat och de är serviceinriktade och skickar snabbt och spårbart brukar ta 4-5 dagar och det händer de är bra långsammare beställa från svenska Webbutiker också.

Ja idag inte gjort mycket Barnvecka och tagit igen mig lite från gårdagens värmeslag och några timmars badande har gjort mig lite mör..
Men i alla fall fått snyggat till bromspedal som ett bromstag. Plockade även bort framlampan från Pegasusen. Insåg att den var sprucken vid infästningen till hastighetsmätaren.
r88.jpg
Ja körde lite Tangit plastlim och reparerade sprickan.Ska snygga till med lite sandpapper i morgon. Men lampan bjöd på lite mer utmaningar.
Ser ut som en spricka men är en osnygg plastgjutning. Visst är det så original. Men är original inte snyggt nog så lika bra göra det bättre. Så utöver sandpappring av limning blir det lite mer jobb med lampan innan jag är nöjd.
r89.jpg

Stod i valet eller kvalet montera däck i kväll eller inte?? Kvällen ljum och visst vore en kvällstur trevlig. Men å andra sidan gissar det inte skadar låta färgen på bromsdelar torka till i morgon..
r92.jpg
Hastighetsmätaren vart i alla fall snygg men verkar fungera dåligare..
r91.jpg
Så tog in den som kvällspyssel ska se om jag luckas väcka liv i den..
I övrigt i väntan på senaste Polen-paket blir det inte bara latsidan utan pyssel och finlir så det räcker.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Haha alltså Berner multispray det är ta mig tusan det absolut bästa av bästa.. Blir ständigt förvånad över hur effektivt det fungerar ett sprayande och 5 minuters väntan sen fungerade hastighetsmätaren hur fint som helst..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Lolalola »

Berners sprayer är skitbra och herregud så bra mattsvart och silver de har!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Mycket gjorts och inget gjorts på samma gång.. På barnveckan var det idiotisk kombination av jour och en fredag som förstördes av inventering.. Lördag och Söndag hanns i alla fall med bad i insjö som hav och måndagen tog jag barnen och en jourledig måndag på High Caparral smällde högre än skruva moped en solig dag till ära. Väl hemkommen fick jag ändå ta tag och fortsätta med tillfixning av framlampan.. För trevligt om den är färdig innan kromsarg och strömbrytare kommer från Polen. Fick även monterat bakhjulet visst känns lite onödigt med tanke på nytt bakdrev på väg också..

Men får inse har lite mer utprovande innan Rometen får ses som färdig tänkte testa några olika ljuddämpare och finjustera nålen

Lampan nu genomlidit limning följt av lite spackel som våtslipning. Vilka följdes av 4a lager halvblank svart med våtslipning i mellan lagren.

Sen kommer nu lite beslutsångest! Har lite svårt bestämma mig lampan gör sig mycket bra i halvsvart emot sidokåpor och andra svarta detaljer. Men tittar jag på originalet som är trevligt djupt "backelit-blank" svart så är det skitsnyggt även om det är en lite avvikande svart nyans..

Så med det kom beslutsångesten vilket det blir vet i katten i nuläget väger för och emot i massor och ändrar lika ofta på beslutet. Gissar det blir till att sova på beslutet å är nu lite sur att jag bara hade halvblank svart hemma för hade jag aldrig sett lampan i halvsvart hade jag heller aldrig behövt tveka vilket är lustigt brukar allt som oftast ha rätt lätt för bestämma hur jag vill ha det..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick monterat ihop mopeden och kört en sväng ikväll..
Kan säga att jag är mer än nöjd över hur lampan blev. Testade även en sachs 28mm ljuddämpare och vart klart tystare så ger mig nog på testa en lite tystare ljuddämpare än open flow... Lite snopen trodde polenpaketet skulle kommit idag återstår ju fortfarande lite smått viktigast strömbrytaren till lampan så jag åter kan koppla elen..

Men visst vart den snyggare med nya fälgar och lite krom på framlampan..
r95.jpg
r96.jpg
r94.jpg
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Varför sikta lågt lika bra satsa på att få Sveriges snyggaste..

Inlägg av billykid »

Snyggt jobb Peter är de nå ROMAR i den då... :lol: Eller pyser den svagt som en enpetare... :D :D :D
Skriv svar