2 ciao som ska rustas upp

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Ave2Ave
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jul 2020, 13:41

2 ciao som ska rustas upp

Inlägg av Ave2Ave »

Hej! Kommer fråga en hel del nybörjarfrågor här och hoppas någon orkar svara 😊

Ska renovera 2 st ciao, fick dem på köpet när jag köpte en sommarstuga.

Fråga 1. Hur ser jag årsmodell? Tagit av kåpor och hitta ett tryckt nr på svart botten, men kan inte klura ut vad som är serienumret.

Fråga 2. Hur monterar jag en kick ist för pedal? Den ena saknar pedalarmar+pedaler och tänker det vore kul om de skiljde sig åt utöver färg.

Fråga 3. Hur trimmar man dem på enklast sätt? De går ju i typ 25-30 nu så vore kul om de kom upp i 40-50 iaf.

Fråga 4. Har en ultraljudstvätt på 2,5L, vilken/vilka delar bör jag prioritera att slänga ner i den för att höja prestanda/förlänga livslängd?

Fråga 5. Går det bra att använda vanliga o-ringar (tål bensin) ist för den röda platta ringen som sitter precis vid bränsleintahet till förgasaren?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 2 ciao som ska rustas upp

Inlägg av erlan »

Ja frågan är väl om någon här på forumet sitter på så mycket kunskap om ciao.

på 1-2 passar jag. ingen aning.
3. ciao är nog en av dom knepigare motorerna att trimma. har en väldigt speciell slidmatning.
4 det är väl vanligen förgasardelar man ultraljudstvättar.
5 troligen inte.

ciao används flitigt inom seriös 50cc racing nere på kontinenten. men då är det rejält trimmat som gäller. så bästa sättet att "mystrimma en ciao kan vara att köpa en komplett motor från något land där trampmopparna får gå fortare. england är det första som jag kommer att tänka på.

erlan
Ave2Ave
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jul 2020, 13:41

Re: 2 ciao som ska rustas upp

Inlägg av Ave2Ave »

Tack Erlan!
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 2 ciao som ska rustas upp

Inlägg av HSE »

Svar på fråga 2 blir väl att montera en sådan här kick.
053684B6-E560-425A-AC95-6C484A14DAE2.jpeg
CE179638-DD31-4D08-B878-CA7DDBBDE622.jpeg
Den skall passa på motorns utgående trampaxel.
Ave2Ave
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 jul 2020, 13:41

Re: 2 ciao som ska rustas upp

Inlägg av Ave2Ave »

Ok tack för svar @HSE. Behöver jag modifiera originalutförandet (typ motor eller liknande) för att montera denna? Sorry för väldigt dumma frågor, men räcker det med drivrem eller behöver jag kedja också..? Kan inte klura ut hur jag ska va oberoende av att hjulry snurrar när jag använder en kick.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 2 ciao som ska rustas upp

Inlägg av HSE »

Frågan är vilken modell av växellåda du har, finns två. Om du måste trampa igång motorn med snurrande bakhjul faller iden med montera kick. Men jag är ingen expert på den modellen, hjälpte en dam på jobbet med en krånglande sådan för en 8-9 år sedan, det är allt jag haft med dem att göra.
Skriv svar