Mustang 613
Mustang 613
Köpte mig en Mustang 613 våren 2020, tanken är att snygga upp och ge den lite lagom väss
Kommer inte hålla mig till 100% orginal, delar från garaget alt. nybeställda kommer att få passas in för rätt look.
Fyndskick - Slutet Mars Grundmålning av Tank & Fälgar - Början av April Tanken med dekaler samt vit lackad
Kommer inte hålla mig till 100% orginal, delar från garaget alt. nybeställda kommer att få passas in för rätt look.
Fyndskick - Slutet Mars Grundmålning av Tank & Fälgar - Början av April Tanken med dekaler samt vit lackad
Re: Mustang 613
Blir bra det där.
Re: Mustang 613
Med den cylinder och förgasare som du tänker dig behöver du nog lite bättre bromsar
Re: Mustang 613
Fälgarna är ihop monterade men inte ännu riktade. Det får bli en regning kväll
Ljuset gör sig tyvärr att färgen ser lite konstig ut.
Gissar på 2,9hk på Cyllen och det tillsammans med en Bing 17 borde få lite flås på grejjorna. Behövdes lite moddning på blocket för att inte få korsdrag vid cylinderfoten/block.
Ljuset gör sig tyvärr att färgen ser lite konstig ut.
Gissar på 2,9hk på Cyllen och det tillsammans med en Bing 17 borde få lite flås på grejjorna. Behövdes lite moddning på blocket för att inte få korsdrag vid cylinderfoten/block.
Re: Mustang 613
Har börjat kika lite på att få dit min tilltänkta cylle. Kanske lättare sagt än gjort...
Monterings försök nr1.
Kontroll av Insug när kolven står i TDC, ser inte så snabbt ut (Kolven täcker helt insuget). När kolven, står i TDC till cylinder överkant Avgasport underkant till kolv, när kolven står i BDC Det verkar finnas lite att ta av ändå Idéer? Jag lurar lite på att ta bort ca 8-9mm från cylinderfoten för att sänka cylindern en bit och försöka få till detta. Egentligen skulle jag vilja sänka mer men är orolig för att det blir "korsdrag"
Monterings försök nr1.
Kontroll av Insug när kolven står i TDC, ser inte så snabbt ut (Kolven täcker helt insuget). När kolven, står i TDC till cylinder överkant Avgasport underkant till kolv, när kolven står i BDC Det verkar finnas lite att ta av ändå Idéer? Jag lurar lite på att ta bort ca 8-9mm från cylinderfoten för att sänka cylindern en bit och försöka få till detta. Egentligen skulle jag vilja sänka mer men är orolig för att det blir "korsdrag"
Re: Mustang 613
Det bästa hade varit om du fann en kolv med kolbulten längre ned. Från toppen på kolven räknat alltså.
Men det är inte så lätt med Zundapps tighta kolvtoleranser.
Men det är inte så lätt med Zundapps tighta kolvtoleranser.
Re: Mustang 613
Tack, det slog mig precis att den kolven som sitter i som jag nu testat med är för KM50 motorn, även testat med kolv för lång vevstake nu ikväll. Om jag kollat rätt så verkar det som att kolv för korta vevstaken kan ge ca 6mm skillnad. Vilket med lite tur skulle innebära svarva av foten endast någon mm eller allra helst inget alls
Re: Mustang 613
Ja precis. Jag tänkte precis skriva att du borde testa med en kolv för kort vevstake.
Spännande det här!
Spännande det här!
Re: Mustang 613
Test med kolv för kort vevstake gjorde saken mycket bättre ! Nu handlar det om ca 3-4mm som behövs tas av från cylinderfoten. Öppnar inte helt på insug tyvärr samt vänder för långt ned.
Blir nog en tur för cylindern i svarven för att sänkas lite.
Blir nog en tur för cylindern i svarven för att sänkas lite.
Re: Mustang 613
Hur har det gått med ditt projekt?
Jag har under ett par månader funderat på att modifiera en exakt likadan motor nämligen så denna tråd är ju fantastiskt intressant!
Är det förresten rosthål i originalkröken? Annars kan jag vara intresserad av den!
Anders
Jag har under ett par månader funderat på att modifiera en exakt likadan motor nämligen så denna tråd är ju fantastiskt intressant!
Är det förresten rosthål i originalkröken? Annars kan jag vara intresserad av den!
Anders
Ägare av en Monarpeden M24 -56
Re: Mustang 613
Har inte ännu tillverkat mig en adapter för att svarva ned cylindern de 3-4mm som är nödvändigt.
Det får nog bli vinterns jobb
Tyvärr rost och någon som svetsat på kröken.
Så här ser den ut just nu - fokuerat på att lacka och montera ihop dem stora bitarna för att kunna förflytta mellan garage och verkstaden.
Det får nog bli vinterns jobb
Tyvärr rost och någon som svetsat på kröken.
Så här ser den ut just nu - fokuerat på att lacka och montera ihop dem stora bitarna för att kunna förflytta mellan garage och verkstaden.
Re: Mustang 613
Pysslat lite mer, börjat ta ned flänsarna på cyllen för att då rätt look.
Även provat att hänga dig motorn för att passa in nya pipan.
Tycker att pipan följer motorns form rätt bra. Behövs tillverkas en stos med lite lutning på.
Även provat att hänga dig motorn för att passa in nya pipan.
Tycker att pipan följer motorns form rätt bra. Behövs tillverkas en stos med lite lutning på.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: Mustang 613
Vill minnas denna modell som ganska "stark" i backarna, kanske inte jättesnabb, men fullt duglig.
Tror orginalavgaset var ganska bra till den.
Gillar dock absolut ditt test med denna cylinder och följer intresserat hur det ska bli.
Gäller få den "lagom" med tanke på en enda växel.
Varifrån kommer det avgaset du nu valt?
Tror orginalavgaset var ganska bra till den.
Gillar dock absolut ditt test med denna cylinder och följer intresserat hur det ska bli.
Gäller få den "lagom" med tanke på en enda växel.
Varifrån kommer det avgaset du nu valt?
Blå/vit Monark 1209
Re: Mustang 613
Lite har hänt sedan senaste uppdateringen
Införskaffat en framskärm från en Rex (tror sportsmaster) och gjort eget stag till framskärmen.
Tillverkning av avgas-adapter för att konvertera mellan Zundappen och "ljuddämparen".
Köpte ljuddämparen från kina, men även sett att den finns att tillgå via Amazon. (https://www.amazon.com/Supermotorparts- ... B07QNHNTH5)
Införskaffat en framskärm från en Rex (tror sportsmaster) och gjort eget stag till framskärmen.
Tillverkning av avgas-adapter för att konvertera mellan Zundappen och "ljuddämparen".
Köpte ljuddämparen från kina, men även sett att den finns att tillgå via Amazon. (https://www.amazon.com/Supermotorparts- ... B07QNHNTH5)
Re: Mustang 613
Remdrift är coolt