SIS V4 Super

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

SIS V4 Super

Inlägg av Lolalola »

Vad kan det vara som står där bak i bilen?

Bild

Jo inte mindre än två välanvända portugisiska SIS utan motorer! :D


Jag hugger nog in på den här!

Bild
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: SIS V4 Alianca

Inlägg av SS440-80 »

HÖRRU! Så där kan du ju inte hålla på.... känns orättvist på något sätt :hmm:


slider_score.gif Kör hårt och håll oss uppdaterade :thumb:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: SIS V4 Alianca

Inlägg av Lolalola »

Haha! Men jag måste unna mig det, för jag har ju inte haft ett enda projekt sen i januari. :D

Jag sparar på den "finare" av dem och ger mig på den dåliga nu direkt.
Någon fotväxlad Sachs hade jag inte så det fick bli någonting annat. Först prövade jag med en Puch och sen en Zündapp och sist en Yamaha från en FS1. Det fick bli Puch, men bågarna kring motorn har så jävla konstig form så jag får nog göra någonting med dem... eller ta bort dem helt. Det är liksom alldeles för mycket plats och det verkar inte sitta några där ens med stor-Sachs i ramen.

Bild


Sköna detaljer:
Bild

Bild

Bild
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: SIS V4 Alianca

Inlägg av Peter Holbrant »

Jaha det var du som köpte dem! Såg dem och funderade på att köpa dom. Men insåg hinner inte och trots att de var fräcka infann sig inte tillräckligt med kärlek för dem. Mest då ny-förälskelsen i Rometen inte svalnat ännu... Har ändå två små mopedprojekt till vintern och tillsammans med Rometen som inte är 100 klar.. Samt en volvo 245a som ska piffas till härnäst så tillräckligt att göra ett tag framåt..
Näst på tur för mig har fyra hjul min 245a ska gås igenom behöver lackera om bagageluckan svetsa en tröskel-gavel samt byta växellåda samt ny besiktning..
Näst på tur för mig har fyra hjul min 245a ska gås igenom behöver lackera om bagageluckan svetsa en tröskel-gavel samt byta växellåda samt ny besiktning..
ja även en framdörr att fixa där någon vänlig själ backade på med dragkroken och smet suck..
ja även en framdörr att fixa där någon vänlig själ backade på med dragkroken och smet suck..
Å japp precis samma sak med bilen gillar samma koncept som på Rometen... Rött svart och krom haha
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: SIS V4 Alianca

Inlägg av Lolalola »

Fan vad snygg! slider_score.gif
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: SIS V4 Alianca

Inlägg av Lolalola »

Dagens framsteg:
Förminskade motorbågar, avgassystem, sadel och stötdämpare och ett nytt styre. Jo och så ett fäste under motorn också. :)

Bild

Bild

Ganska sportig.
Bild
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 221
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Re: SIS V4 Super

Inlägg av . . . F »

Ja, här flödar kreativiteten. :D

Blir nog bra det där . . . mistick_yes.gif

. . . F
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: SIS V4 Super

Inlägg av Lolalola »

Ja här ligger vi minsann inte på latsidan! :)

Dagens slit bestod i att byta däck, gicka upp bromsarna och att ta reda på varför det gick att vrida ganska mycket på styret medans hjulet fortfarande var stilla. Det berodde på det här:

Inne i den nedre kronan som visade sig vara nästan lika usel som Zündapps fanns det två klammor som av allt att döma hade varit fastsvetsade från fabrik. Så var dock inte längre fallet, och jag fick med våld bana mig väg in genom sidan på kronan. Sen gick det fint att svetsa fast dem igen.
Jag passade även på att trycka tillbaks nån sorts packboxar och dra fast dem med fingängade stora muttrar som av någon anledning var losskruvade på båda sidorna. Det var ett himla bök.

Det är alltså inte gaffelröret som syns genom gluggen utan en stor lös klamma.
Bild

Vilar? Hoppas jag inte behöver ha backar till dem...
Bild

Sen fick jag äntligen användning för min dödsfräcka baklampa.
Bild
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: SIS V4 Super

Inlägg av Lolalola »

Första provkörningen avklarad. Obefintliga bromsar och lite glapp här och där men förvånansvärt pigg med en sån där vanlig Korado-cylinder.
Nu skall jag bara greja en luftburk och koppla ljuset. Men tyvärr har jag blivit av med mina lackeringsmöjligheter och hamnat i samma situation som de flesta andra när det kommer till sånt där som målning. Det är faktiskt oerhört frustrerande... :)

Bild

Bild
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: SIS V4 Super

Inlägg av Peter Holbrant »

Snabbt jobbat men nu är ju snart "liket lever" fasen snart över... Har du funderat ut vilka färger den ska ha??
kg70
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jul 2015, 10:10
Ort: Borås

Re: SIS V4 Super

Inlägg av kg70 »

Snabbt jobbat som vanligt och trevlig modell det där.
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan :twisted:
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 221
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Re: SIS V4 Super

Inlägg av . . . F »

Ja, som vanligt rasande kreativt och effektivt jobbat. mistick_yes.gif

Jag var ju med vid inköpet, i fredags, och då sade jag att "det blir provkörning på söndag" vilket ju egentligen var ett skämt från min sida, men inte utan ett visst allvar eftersom jag varit med ett tag och vet vilken närmast kuslig förmåga till snabba resultat som kan släppas lös . . .

Nu blev det ju måndag men hursomhelst upphör jag inte att imponeras av denna dådkraft.

Fräck blev den ju och Du lär inte stöta på en likadan på något mopedrally.

Skall bli spännande att se när den blir lackerad så småningom . . . grön och benvit kanske? . . . :-P

. . . F
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: SIS V4 Super

Inlägg av Lolalola »

Peter Holbrant skrev: 28 jul 2020, 21:25 Snabbt jobbat men nu är ju snart "liket lever" fasen snart över... Har du funderat ut vilka färger den ska ha??
. . . F skrev: 29 jul 2020, 10:11 Skall bli spännande att se när den blir lackerad så småningom . . . grön och benvit kanske? . . . :-P
Ja det lutar åt grönt. Grönt och silver tror jag. Solidgrön ram och... ja lite silver.
Eller rödmetallic och silver. Eller rödmetallic och vit.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: SIS V4 Super

Inlägg av Peter Holbrant »

oo röstar på grönt har någon form av typ brittiskt racing grön nyans på mitt senaste projekt gillar verkligen färgen ska dock lackera den röd i stället(läses snåldrag och har färg över)... Men typ racing grön och lite volvo california vit kan bli utsökt snyggt ihop och lite rätt retro känsla över färgen..
lackade ju ramen på min 1259 i californiavit..
lackade ju ramen på min 1259 i californiavit..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: SIS V4 Super

Inlägg av Lolalola »

Jag hade en grön Puch Racing en gång. Det var en bra grön på den. Undrar om jag har kvar burken någonstans i hyllorna. :hmm:
Skriv svar