Kanske tredje gången gillt??

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av Peter Holbrant »

Tappade sugar! Eller kanske brustna drömmar? Lite vatten över huvud eller bara lite ändringar i livet..
Händer oss alla och så även liten Casal..

Fick hem ett bonusprojekt igår och vet inte mycket om den alls! Ja i stort vet jag inte ens mycket om modellen ens.
Men det lilla jag vet är att en bekant tog över detta renoveringsobjekt och tror han hämtade hem den från typ Ljungskile i form av lösa delar..
Bilder från importen från Ljungskile ärligt stulna från bekants facebook..
Bilder från importen från Ljungskile ärligt stulna från bekants facebook..
dito denna..
dito denna..
Sugar tappas sällan direkt och denna sugen räckte till en snabb inventering av vad som fanns..
återigen snodd bild och denna sugen räckte i alla fall för att bli lätt ihopkastad så man kunde se potensial..
återigen snodd bild och denna sugen räckte i alla fall för att bli lätt ihopkastad så man kunde se potensial..
Ja sen kom den berömda tappade sugen och drabbade denna stackars Casal en andra gång och efter några månaders väntan vart det min tur att bli vid Casalen..

Kikade över fyndet idag och vad jag kan se ligger det lite möda och slantar redan i projektet och en ofullbordad men ändå seriös renoveringsstart.
Saknade delar är det dock en hel del av och där finns en del av problemet för just Casaldelar finns inte hur mycket som helst av..
Men saknade delar är bland annat luftburk kedjeskydd en sidokåpsskruv bromsstag skärmar stötdämpare..
Ja skärmar och stötdämpare finns! Men framskärm i sämre skick och bakskärmen hör nog inte hemma på modellen! Då det finns gott om oförklarliga hål i den. Ja stötdämparna må vara fina och nya men onekligen för korta!(nån som vet längden på rätt modell så tipsa gärna)
cas11.jpg
cas5.jpg
Ja sen bultar muttrar vires kedja gashandatg kopplingshandtag ja typ lite av varje saknas..

Nu är det ju tråkigt grotta ner sig i saknade delar och hur mycket som återstår åxå.. Bättre glädja sig åt vad som finns..
Å undantag skärmar finns det mesta i kromväg och i bra skick också. Ja rent utav nyskick på det mesta.
cas9.jpg
Det vart även med en helt ny sadel en nog så viktig detalj på ett bygge.
cas12.jpg
Sen får jag erkänna saknaden är stor på småpryttlar för denna lilla kartongen har inte mycket av den varan..
cas13.jpg
Motormässigt vet jag som om det mesta mycket lite om.. Alltså har gnista i alla fall och går runt troligen genomgången men vad vet jag??
Ny förgasare på. Men om den vart igång eller är rätt bestyckad vet jag inte? Ja många frågetecken återstår de delar som känns viktigast få tag i är i alla fall luftfilterburk men en hel del annat får nog hänga en del på tradera vart det lider..

Ja den gröna färgen som ligger på verkar vara 2-k nu gillar jag egentligen färg och nyans men sidokåpor inte lackerade den ena har även en buckla att åtgärda och lite missat på undersida av tank och tunt vid lampsarg..
cas8.jpg
cas7.jpg
Ja inte värre än jag kunnat leva med detta men till saken hör har ju lite röd lack till övers så får bli röd moped nummer 2.. Å tydligen var detta nu 10 bilder så får posta och återkommer strax...
Senast redigerad av Peter Holbrant den 28 jul 2020, 17:02, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja följde även med ett par tankdekaler!! Men saknas dekaler till sidokåpor och sen verkar det vara någon form av stripning till tanken som saknas.
Även här tar jag gärna tips vart det finns nya att finna.. Ja även en kåpskruv som kedjeskydd och passande eller modifieringsbara ohålade skärmar ja även stötdämpares läng blir en hel del att läsa på.
Rätt nöjd att dessa i alla fall hängde med på köpet hade sett bra tot ut helt naken..
Rätt nöjd att dessa i alla fall hängde med på köpet hade sett bra tot ut helt naken..
Ja då får vi se om det blir nått av projektet eller bara en tappad Casal-sug i mängden..

Min plan blir i alla fall färgrester i rött! Till tank sidokåpor lamphus..
Finns ju en färgskvätt över! Så när grönt ska bli rött är nyansen lätt att se..
Finns ju en färgskvätt över! Så när grönt ska bli rött är nyansen lätt att se..
Sen blir det modell HPD av resten! För att vänta på original in i minsta skruv, då lär sugen vara tappad sedan länge..
Så försöka få ihop den och körbar då är de i alla fall ett mer nåbart resultat.. Sen ska jag erkänna tror inte jag slänger ihop detta projektet på några veckor men den ska i alla fall bli färdig till nästa säsong för "sommar" nu och renovering är egentligen ett vinterpyssel..
kg70
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jul 2015, 10:10
Ort: Borås

Re: Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av kg70 »

Kul med en Casal! Det är inte så vanligt i forumet. Jag trillade själv in i träsket när jag och kollegan ropade in en K190 och en K190 Sport på Tradera tidigare i år. Han tog sporten och jag K190.

Om du går med i grupperna Casal Sverige och Casal group Europe på Facebook kan du komma i kontakt med portugiserna som säljer delar. Då kan du handla stötdämpare, ostrypta cylindrar, femväxlade motorer och en massa kul! Nytillverkning av skärmar lär vara på gång i Portugal men verkar vara försenat p.g.a. Corona. De flesta Casal-ägare behöver nya skärmar. Jag också...

Dekaler kan du hitta på Tradera eller i svenska fb-gruppen med lite tur.
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan :twisted:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av Peter Holbrant »

Ja haft lite koll på Casal ett tag. Gillar lite udda mopeder. Klart mer kul att inte vara en i mängden! Men mopeders V70 modeller eller dussinmopeder har stor fördel när det kommer till utbud av delar. Att min Casal är minst en andra generations "tappad sug" moped ihop med egen okunskap om modellen ställer till det för mig. Delar försvunnit på vägen och andra kan vara av fel modell ja eller rent utav som stötdämparna inte ens passa alls.. Så gå med i forum kan vara en snabb genväg till nödvändiga kunskaper!

Har som sagt en byggplan även på detta projekt och denna gång blir det mer en form av finare "liket lever" variant. Ingen ide ens sikta på att få allt hundra original. Skulle jag göra det, vore en ny tappad sug komma som ett brev på posten..

Så första steg lackera gröna delar + olackerade delar röda. Det sker nog i brådrasket.
Samt rätt längd på bakre stötdämpare + gå igenom framgaffeln kan ev saknas delar där?
Montera ihop det som finns och nödvändiga bultar komplettera i lite Kajsa Varg variant. Får bli lite vad som hittas eller som passar så länge. Sen kan jag leta mer "rätt" i lugn och ro med en brukbar moped under tiden. Jag menar mopeden går lika bra med fel gashandtag och på en nylackerad moped är de bättre med fina skärmar av fel sort än ingen alls eller en original skärm men än en ful rackare.

Kikat runt lite hittas inga original innan delar behövs. Så blir det ev skärmar till Hercules och kedjeskydd av kanske Zundapp eller Kreidler? Stötdämpare av rätt längd samt ett par standard grepp. Sen ett Cupinistyre å ett tillfälligt elsystem. Prio på att få Casalen brukbar och brukbar är garanten för undvika tappa sugen.. Efter de får man en bonus i form av alltid stör det någon och de som vill och har nödvändiga nördkunskaper kan få störa sig på "felen"...
kg70
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jul 2015, 10:10
Ort: Borås

Re: Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av kg70 »

Ja, att få den körduglig och ha kul med den måste vara rätt prioritering. Min är renoverad av en tidigare ägare med annan gaffel (Suzuki K50 tror jag), fel skärmar, diverse trimåtgärder m.m. Jag kanske återställer originalutseendet på sikt men planen just nu är en femväxlad motor och att få den att gå bra och köra med den.
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan :twisted:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av SS440-80 »

Ligger en del Casalgrejer ute på Tradera just nu...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av Peter Holbrant »

SS440-80 skrev: 29 jul 2020, 10:30 Ligger en del Casalgrejer ute på Tradera just nu...
Tackar såg det och lär bli spekulant på en luftburk vart det lider.

Då vädret idag inte ens kan kallas Svensk sommar vart det inget gjort alls nöjde mig med att kika på gaffeln konstaterar att gaffeln kommer få lite färgborttagning för om det relativt sett varit bra lackerat men i tunnaste lagret så vart gaffellackeringen inte bra lackerat över krom och ordentliga rinn och i alla fal gaffelbeen verkar vara sprayburkslackerade.. Nu i alla fall inte någon ångest att lackera över det gröna delarna. För insåg att grundfärgen är knappt täckande den heller! Jaja rött finns så det räcker ska kika inte omöjligt att det finns en skvätt blanksvart till övers också om den inte blivit dålig.. I annat fall svart går ju alltid åt så får väl handla en liter..
ca20.jpg
Framgaffeln lär jag få undersöka lite extra. Fjädrar men återfjädrar inte tillbaks ordentligt. Varför inte en aning misstänker det kan bero på många orsaker.

Fick i alla fall beställt mig en reservdelskatalog hoppas nu bara den är med ordentliga sprängskisser skulle underlätta mycket.
cas19.jpg
Senast redigerad av Peter Holbrant den 29 jul 2020, 19:25, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av Peter Holbrant »

kg70 skrev: 29 jul 2020, 10:23 Ja, att få den körduglig och ha kul med den måste vara rätt prioritering. Min är renoverad av en tidigare ägare med annan gaffel (Suzuki K50 tror jag), fel skärmar, diverse trimåtgärder m.m. Jag kanske återställer originalutseendet på sikt men planen just nu är en femväxlad motor och att få den att gå bra och köra med den.
Japp körduglig är lite måste. Är å andra sidan ingen riktig originalfanatiker men trevligt när saker fungerar bra och gärna ser bra ut också.. Motorn vet jag inget alls om lite sugen plocka av förgasaren för att få ett hum. Har faktiskt själv börjat gå i från trimm visst har en åka fort moped men den som körs minst idag. Numer siktar jag på mer lagomtrim framför snabbast möjliga.. Nöjd med typ 60km maxfart och att kunna lufsa fram med ett bra vrid runt 50.. Har du möjlighet får du gärna mäta hur långa stötdämparna bak ska vara gissar på runt 30cm..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av Lolalola »

Jag har kanske en vettig framskärm liggande. Förmodligen långt ifrån perfekt men kanske bättre än den du har. :)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av Peter Holbrant »

Kan vara intressant stag har jag extra i nyskick. Skärmen har jag inte tagit bort silverfärgad på och synat men undersidan skvallrar om rost en hel del av den varan. Ja plus ett par tråkiga bucklor.. Men ska köpa färfbort och kika man ska ju inte ropa vargen kommer innan man är säker..
kg70
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jul 2015, 10:10
Ort: Borås

Re: Kanske tredje gången gillt??

Inlägg av kg70 »

Det sägs att skärmarna började rosta medan mopederna stod utanför OK-macken och väntade på köpare. Många Casal-ägare hoppas på att nytillverkning kommer igång.

Jag mätte mina stötdämpare till 285 mm och det verkar vara rätt mått på min -79a. De ser ut att vara original. Vad är årsmodellen på din?
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan :twisted:
Skriv svar