Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

erlan skrev: 08 aug 2020, 17:04 Nåja,värre kolver och cylindrar har jag sett som her gått att köra med.
putsa bort alla grader och liknande, framför allt så kolvringarna går lätt.
den gör väl inte tresiffrigt längre men ........
dom där urtagen ovanför kolvbulten är troligen för att styra värmeutvidningen.
en kall kolv är både konisk och oval. vid rätt temp så blir den rund.

den där stora repan är nog ett främmande föremål som orsakat.

ang. dåliga bromsar: då skulle du prova en gammal mcb med 100mm trumbromsar i 70-80 knyck.

erlan
Att försöka övertyga morsan och farsan att låta mig köra med 70cc var som att resonera med en vägg. Cylindern och kolven såldes därmed vidare, jag var i alla fall uppe i 90 i stark motvind dagen innan jag plockade ner cylindern för att åtgärda läckaget av kylarvätska.

Jag antog också att det var något föremål som orsakat repan i kolven eftersom den var så djup.

Kul att få veta vad kanalerna var till för.

Jag kan inte tänka mig hur det är att åka med gamla trumbromsar. De lär inte vara så effektiva.
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av mitofar »

MTB-Emil skrev: 03 aug 2020, 14:57 Jag är en kille på 16 år som gillar att mecka.
slider_score.gif
Å när du skriver blir det ju riktigt bra!
Dagens sextonåringar brukar inte kunna uttrycka sig och stava rätt på det sätt du gör!
Ser vi början på en karriär som författare?
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av erlan »

När jag var ung var det ingen som ens tänkte tanken på att fråga föräldrarna om lov att trimma.
Och dina föräldrar måste säga nej. om dom tillåter dig att trimma, så kan dom bli straffade för
"medhjälp till olovlig körning" vilket normalt innebär indraget körkort. om polisen upptäcker det alltså.

Jag har dock konstaterat så här många år efteråt att ovanligt många av dom som var bäst på att trimma moppen, är idag framgångsrika företagare, eller arbetar med avancerad teknik.

erlan
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

mitofar skrev: 10 aug 2020, 19:13
MTB-Emil skrev: 03 aug 2020, 14:57 Jag är en kille på 16 år som gillar att mecka.
slider_score.gif
Å när du skriver blir det ju riktigt bra!
Dagens sextonåringar brukar inte kunna uttrycka sig och stava rätt på det sätt du gör!
Ser vi början på en karriär som författare?
Tack!
Författare vet jag inte om jag vill bli, men skriva är kul.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

erlan skrev: 11 aug 2020, 00:17 När jag var ung var det ingen som ens tänkte tanken på att fråga föräldrarna om lov att trimma.
Och dina föräldrar måste säga nej. om dom tillåter dig att trimma, så kan dom bli straffade för
"medhjälp till olovlig körning" vilket normalt innebär indraget körkort. om polisen upptäcker det alltså.

Jag har dock konstaterat så här många år efteråt att ovanligt många av dom som var bäst på att trimma moppen, är idag framgångsrika företagare, eller arbetar med avancerad teknik.

erlan
Nej, precis. Men jag har inte så mycket val. Farsan har jobbat en del med motorer, bland annat byggt en vråltimmad Austin Mini. Så han kan jag inte lura i vad som helst. Så bättre att bara vara öppen med trimningen har jag ansett. Att farsan och morsan kan bli av med körkortet är jag väl medveten om.

Att många trimmare blir duktiga med teknik har jag inte svårt att tro. Man får en helt annan förståelse för motorn och en start på att meka och felsöka. Så det är nog en bra inkörsport till att jobba med mer avancerad teknik. Själv så har man börjat på gymnasium med teknikinriktning hi hi :).
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

Jag tröttnade som tidigare nämt på hur slö moppen var och jag saknade rätt avgasadapter för att kunna köra trimröret. Jag hade en 28mm-28mm och behövde en 25-28mm. Det rätta hade ju bara vart att beställa en ny och vänta i någon dag.

Men det är ju inget kul. Med en mängd hemma-pul och en rejäl dos bondmeck fick jag ihop något att stoppa röret på. Väljer att inte gå in i detalj på vad fan som hände, då jag ett drygt halvår senare inte är något stolt över det. :roll: (anledningen till varför tråden inte uppdaterats, för jag har inte vetat hur jag ska formulera mig :P )
Bild från byggprocessen. Bonnsvarvning på g. Avgasadaptern på borren och filen fasttvingad i arbetsbänken. Inga kommentarer på den tack. Hi hi.
Bild från byggprocessen. Bonnsvarvning på g. Avgasadaptern på borren och filen fasttvingad i arbetsbänken. Inga kommentarer på den tack. Hi hi.
Huvudsakligen så fungerade det även om det inte blev så bra i slutändan. Jag ställde in förgasaren noggrant den här gången, men för att vara på säkra sidan ville jag sänka trottelnålen ett hack från när förgasaren var bestyckad för originalröret, för att den skulle gå fetare. Håller på att ta bort nålclipset och så säger det bara pling! Och så är clipset lika borta som Jimmy Hoffa.

Så efter ett bra tags letande utan resultat började jag snegla jag på kartongen med trimgrejer och diverse bra att ha saker. Får en dum fundering och efter en fråga på ett forum på Facebook bestämmer jag mig för att det får allt bli 21mm förgasaren som hade gått tillsammans med 70cc’n istället för att köpa ett nytt nålclips. Jahapp. då blev man plötsligt tvungen att bestycka en förgasare från grunden igen. jippijaj! Gissa om jag fortfarande gillar att ställa in förgasare :P . Fick det gjort i alla fall utan några större problem.

Jag hade sen ett tag tillbaks haft problem med att den varr hemskt svårstartad kall och det problemet kvarstod ännu, men det var inget jag brydde mig om, utan jag sprutade bara lite startgas på luftfiltret också gick den igång direkt. Hade inte ork att bry mig helt enkelt.

Ger mig ut på en fullgasrepa i skymningen och efter cirka 200ms körning i den kyliga kvällsluften lyses mörkret upp av ett ilsket rött sken från instrumentpanelen. Överhettning. Jag gör lite felsökning som tyder på att det inte är topplockspackningen vilket innebär att det mest troligen är vattenpumpen som gått. Plockar bort vattenpumpskåpan för att kolla. Tycker det ser bra ut men slänger ut en fråga på fejan ändå. Då får jag veta att den är totalt slut, för den gick att rotera för hand.
Får ta det som en bild då jag inte får in videos.
Får ta det som en bild då jag inte får in videos.
Det komiska i det hela var att jag kollade vattenpumpen även före jag trimmade den med 70cc och den var inte direkt bättre då, men det var ju inget jag visste vid den tidpunkten. Så förmodligen hade den gått utan fungerande kylning ända sedan jag köpte den, bara att dracen haft något fel som gjort att givarsignalen inte kommit fram innan. :lol: Slutsatsen är att den gått utan kylning ett bra tag men varför lampan aldrig lyst innan är ett mysterium.

För att byta vattenpump måste man ta av kopplingskåpan så jag började med att tappa ur motoroljan. (Skriver så för att oljan smörjer ju mer än bara växellådan, men växellådsolja kanske är rätta termen ändå. :) ) Lossade avtappningskruven och det som rann ur motorn var något som till färgen liknade gräddsås. Japp då var även packboxen till vattenpumpen slut och den hade hållt på och tryckt in kylarvätska i växellådan.

Kanske förklarar varför man kunde hamna i precis vilken växel som helst när man skulle peta i ettans och dra, med motorstopp som följd. Också en förklaring till varför man för det mesta hamnade mellan växlarna och varvade som en idiot. :P . Nog med det. Kopplingskåpan skruvade jag av och gamla vattenpumpen och packboxen togs loss. Sen så påbörjades monteringen av de nya delarna. (Ett tips, försök inte stoppa dit packboxar med en platt skruvmejsel) En ny packbox beställdes och den monterades med en hylsa och försiktigt knackande med hammare.

Resten gick som planerat, men innan uppstart så plockades topplocket av. Topplockpackningen var det inget fel på, Kolven såg som nya ut och cylindern var helt fria från repor. Inte några värmenyp någonstans. Lustigt för en motor som gått utan kylning och överhettat.

Minnet sviker en ibland och jag är rätt säker på att cylindern blev portad av mig innan första uppstart med 50cc efter att ha haft på 70cc, men kan ha vart vid en helt annat tidpunkt med, som typ vid här laget. Hade varken bra verktyg eller något vettigt sätt att mäta porttiderna. Men det jag försökte uppnå var 185 grader i avgasportsduration och 128 i spolportsduration och blowdownen ansåg jag kunde bli vad den blir. Om det blev bättre är tveksamt men den gick fortfarande i samma fart som innan portningen. (68km/h) Svårt att avgöra om jag portade för lite eller för mycket eller vad som borde ha gjorts annorlunda då mätningarna av duration blev allt för oprecisa för att säga något, men mest för att jag inte vet vad jag höll/håller på med.

Efter att jag kollat över cylindern och möjligtvis portat den skruvade jag ihop allt och startade upp den.

Riejun gick som innan, fast den började inte lysa som en julgran efter lite körning och växellådan började fungera mer som en växellåda och mindre som ett lotteri. Vad kan man vara då mer än nöjd?
(Jag hade börjat tröttna lite på att meka vid det laget. Det här var i mitten av april och då hade moppen endast gått i 3 veckor sen slutet av januari. :lol: )
Notera att b*g-läppen försvunnit. Jag sågade loss baklampan ur b*g-läppen och gjorde ett eget fäste i plåt. Ser inte bra ut, men bättre och snuten lär inte ha något att gnälla över efter som belysningen är original.
Notera att b*g-läppen försvunnit. Jag sågade loss baklampan ur b*g-läppen och gjorde ett eget fäste i plåt. Ser inte bra ut, men bättre och snuten lär inte ha något att gnälla över efter som belysningen är original.
Någon gång i samma veva fick sig också framstänkan en smakfull uppdatering i form av en behandling med fogsvansen. Lite spetsigare i form jämfört med tidigare.
Någon gång i samma veva fick sig också framstänkan en smakfull uppdatering i form av en behandling med fogsvansen. Lite spetsigare i form jämfört med tidigare.
Senast redigerad av MTB-Emil den 16 aug 2020, 15:38, redigerad totalt 15 gång.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

Råkade göra en tabbe i redigeringen och hux flux hade man 2 inlägg av någon anledning. Raderade allt i det andra inlägget, men lyckas inte få bort det.
Senast redigerad av MTB-Emil den 16 aug 2020, 15:28, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av erlan »

om du tittar på senaste inlägget du gjort, så ser du en liten fyrkant med ett kryss i.
klicka på den så raderar du senaste inlägget.

erlan
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

Uppdatering:
Moppen fixades i ordning till fint mekaniskt skick sånär som på avsaknaden av blinkers och backspeglar. Less som jag var på den och lättad över att den faktist funkade tog jag tillfället i akt och sålde den i söndags, innan den hann haverera på nytt. :P
C94B61F2-6C57-44B6-A543-810953906339.jpeg
E3B358B0-5C77-43D3-8E87-F708C9B7A5B8.jpeg
Fast moppelös var jag inte så länge. Dagen efter köpte jag en Crescent Compact 1248. Och ingen fin sådan då, utan ett rätt misshandlat och dåligt exemplar så klart.
72400E2D-6F8C-49A1-8947-A1C82408ED5C.jpeg
A0FFC164-67D8-4304-8F93-117F27373CBB.jpeg
EC86D859-C4C0-4472-8009-110E1661CAA5.jpeg
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av SS440-80 »

GRATTIS TILL EN VETERANMOPPE slider_score.gif

Du får nog ordning på Compakten :thumb: I det skicket så kan du bygga och förändra hur du vill, allt blir en förbättring :mrgreen:
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

SS440-80 skrev: 10 dec 2020, 12:34 GRATTIS TILL EN VETERANMOPPE slider_score.gif

Du får nog ordning på Compakten :thumb: I det skicket så kan du bygga och förändra hur du vill, allt blir en förbättring :mrgreen:
Hehe :mrgreen: De har sin charm, veteranarna. Compact är en av mina drömmoppar så det ska bli riktigt kul att återuppliva den här. Jag kommer till en början fokusera på det mekaniska och så ska den få se ut som den gör.
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av Jfk »

Kul att nån så pass ung människa intresserar sej för gamla veteranmopeder tycker jag. Behövs nog lite yngre förmågor i den här ”gubbhobbyn”.
Lycka till med ditt objekt,lägg gärna ut massa bilder på renoveringens framfart.👍🏻
Monark monarped -62
MCB 1195
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

Jfk skrev: 10 dec 2020, 22:25 Kul att nån så pass ung människa intresserar sej för gamla veteranmopeder tycker jag. Behövs nog lite yngre förmågor i den här ”gubbhobbyn”.
Lycka till med ditt objekt,lägg gärna ut massa bilder på renoveringens framfart.👍🏻
Tack! Får se om det blir någon tråd på den här med.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

Cirkeln är sluten! Det står åter en Rieju Drac RR i garaget. Fast den här gången är det däremot inte min, utan brorsans, eftersom han fyller moppe i juli. Självklart ett riktigt lik den här med. Minst lika illa som min, om inte värre. Listan på fel skulle kunna göras lång. :D
Vem behandlar ens en moppe så här?
Vem behandlar ens en moppe så här?
B3A9FA62-E376-42D3-88CD-6F0B0C425C12.jpeg
41187711-AB98-46FF-B9BD-59C0F5EF3152.jpeg
Nu ser det bättre ut.
Nu ser det bättre ut.
Blir intressant att se vart det slutar. Min drac blev det ju aldrig någon helrenovering på, så det vore kul att göra den här riktigt fin istället. Det är ju ett tag kvar tills juli. :P
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

Det börjar spåra ur. :D
7C088F18-275B-4616-B646-0084A7BC4589.jpeg
BF644FC3-529E-4256-993F-910F60297DF3.jpeg
Svingen ska lackeras om. Kåporna är också tänkte att lackeras

En anledning till varför det blev den här moppen är för att den gick så bra... Men, väl i garaget visade det sig att nippeln på vajern till oljepumpen inte satt fast i oljepumpen. Skicket på cylle och kolv var därefter. :|
Att aset gick så bra som det gjorde är ju rätt udda.
Att aset gick så bra som det gjorde är ju rätt udda.
EBD09DC9-27B8-4605-B165-9A1DC8A1C963.jpeg
1728E519-F2EF-4056-B654-11BE5D6BABC4.jpeg
Skriv svar