Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

Tjenare!
Emil heter jag. Jag är en kille på 16 år som gillar att mecka. Här är moppen jag köpte hösten 2019. Det är en Rieju Drac RR av 2001s årsmodell. Inköpspriset var hela 3900kr, och den var knappt värd det kan jag säga efter att ha ägt sunket ett tag. :wink:
Skicket när jag köpte moppen.<br />Robotgräsklipparn och Dracen kom inte överens :P
Skicket när jag köpte moppen.
Robotgräsklipparn och Dracen kom inte överens :P
8DDDF10F-2EA1-46F4-A710-EFE499ED8964.jpeg
Jag och farsan fixade den så pass att jag kunde komma till skolan med den och lite andra bekvämligheter, typ som fungerande belysning och en sadel som man inte blir blöt i arslet av varje gång man sitter på den. Men den har aldrig varit bra.

Utan den har gått som rullande renoveringsobjekt hela tiden och som endast skruvats med när den gått sönder eller när jag fått sug och plockat isär den av ingen riktig anledning. :lol: Med tanke på mitt sug för att plocka isär saker och med tanke på hur slut moppen är kan jag säga att det oftare blivit cykel till skolan än vad det har blivit moppe.

Men nu ska det bli bot på det. Brorsan fyller 15 nästa sommar så till vintern blir det att skruva mer moppen till molekyler fixa det som är dåligt (allt :P ) och lackera om moppen. För det är ju självklart lillebrorsan ska ha ett snyggt åk lagom tills han fyller moppe. Men jag tänkte att jag kan börja med att skriva om allt som gjorts fram tills idag.

/Emil
Senast redigerad av MTB-Emil den 05 aug 2020, 14:32, redigerad totalt 4 gång.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Renovering och custom av Rieju Drac’en

Inlägg av MTB-Emil »

Dracen köptes med punktering på framhjulet, belysning som inte funkade och innanmätet i bromsoket fram saknades, men ett reservok följde som tur var med. Förutom det gick bromshandtaget sönder under frakt. Så det var det första som stod på ”att göra listan” Annars gick den bra motormässigt och var för övrigt rätt okej.

Däckjärn lånades och slang köptes. Nytt kopplingshandtag och nytt bromshandtag beställdes och en ny jord drogs till baklampan.

Jag och farsan skred till verket och efter en dryg vecka kunde jag äntligen få köra Dracen. Första gången jag körde växlat, det gick inte så bra förstås. :P Men tillslut blev jag duktig på det.
Skärmdump från en av de första gångerna jag kör moppen. Uppför hela backen ligger jag i ettan och varvar som satan, med vissa släpp på gasen, för att visa lite empati till den stackars maskinen.
Skärmdump från en av de första gångerna jag kör moppen. Uppför hela backen ligger jag i ettan och varvar som satan, med vissa släpp på gasen, för att visa lite empati till den stackars maskinen.
Senast redigerad av MTB-Emil den 04 aug 2020, 13:31, redigerad totalt 1 gånger.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Renovering och custom av Rieju Drac’en

Inlägg av MTB-Emil »

Sen lät jag den vara ett tag och bara åkte med den. Det blev bara att jag gjorde den omogna 15-års-grejen och kapade de bakre sidokåporna. Fogsvans duger bra till det :lol: Det blir i alla snyggare även om alla Rieju Drac-original-entusiaster förmodligen snyftar till lite när de hör det. :P

Ett tag efter det tröttnade jag på sadelöverdraget, eller ja snarare bristen på sadelöverdrag. Sadelöverdraget var sprucket tvärs över i sömmen och man blev dyngsur i baken varje gång man satt sig på den. Lite tejp hade fått duga och ibland knöt jag fast en plastpåse på sadeln. Men nu hade jag tröttnat på det och köpte ett nytt. Vi möttes av en liten överraskning när sadeln skulle lossas:
Japp, den här. Satt inkilad under sadeln.
Japp, den här. Satt inkilad under sadeln.
Naturligtvis var det ju inte så lätt som att bara plocka av sadeln, riva av det gamla sadelöverdraget och häfta på ett nytt. För det som hade hänt var att bulten som håller fast sadeln till ramen i bakkant hade lossnat från sitt fäste inne i sadeln, vilket innebar att det inte fanns något som höll emot så man kunde få av muttern, för bulten bara snurrade runt. Så för att få av sadeln använde vi universalverktyget som funkar på det mesta. Vinkelharry (bästa verktyget efter slägghammare :wink:) Farsan kapade av bulten och sadeln gick att få av. En vagnsbult sattes in som ersättare med lite epoxylim och efter det limmades skumgummit på underredet till sadeln igen och det nya sadelöverdraget häftades på. Utan bekymmer.

I samma veva blev jag lite nyfiken på att trimma. Jag började lite försiktigt med att dreva om den. Från 10-56 (original) till 12-52. Farten ökade från 61km/h till 68km/h. Uppmätt med gps. Hastighetsmätaren är ju såklart trasig nämligen. Slö blev den med ny drevning, så den blev inte så kul. Direkt började jag snegla på mer trim. Du vet när man hamnar i trimträsket är man liksom fast.
Bilagor
Sadelöverdrag påslängt.
Sadelöverdrag påslängt.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Renovering och custom av Rieju Drac’en

Inlägg av erlan »

Välkommen till forumet.
Köpa billiga gamla lik och fixa i ordning höll många av oss som är gamla gubbar nu, på med då och då i vår ungdom.
Den där ser ut att ha klarat åren bra. Den bör ju ha överlevt 6 generationer 15-åringar.
På -70talet var det få mopeder som överlevde 3 generationer 15-åringar.
Första ägaren hade oftast fått mopeden av sina föräldrar mot löfte att inte trimma den.
dom flesta höll det löftet.
Nästa ägare hade ofta sparat, snålat, sommarjobbat ihop till en hyfsat fin begagnad moppe.
han hade då oftast inte lovat sina föräldrar nåt sånt, men var rädd om det han köpt för surt förvärvade pengar.
Efter 6 år så var inte moppen värd mer än någon månadspeng eller två.
Då hamnade den ofta hos någon av oss som köpte trimdelar för första lönen från sommarjobbet.
Och trimmade/körde bokstavligt talat skiten ur grejorna.

Gör din moppe ärliga 61 km/h efter GPS så fattas det nog en del strypningar på den.
Från 10-56 till 12-52 är ganska stor skillnad i drevning, större än det ser ut när man bara ser siffrorna. men den där är väl 6-växlad?
60-70 i toppfart tyder på sisådär 4, kanske uppåt 5 hästkrafter.
För visst är väl det där en 30-moppe som ni får köra på förarbevis?
En kompis son körde sån där för 10 år sen, jag har nåt minne av att den skulle varit strypt i avgasröret.
Och det finns ju ganska elaka trimdelar till dom där motorerna. Om du håller ner ljudnivån på den, så drar den inte uppmärksamheten till sig, från farbror blå.
Och nåja allt är ju relativt, tvåtaktare väsnas, så är det bara.
Pipa med öppen stinger var polismagnet redan på -70talet, är det förmodligen ännu värre idag.

Erlan
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Renovering och custom av Rieju Drac’en

Inlägg av SS440-80 »

Kul att se ivern över ett mopedprojekt. Precis som när man själv var 15-16 år :D
Har väl inte varit så många nymodiga mopeder på forumet här, men faktiskt så är väl Riejun en kommande klassiker. Precis som t.ex Yamaha DT50 eller Honda MB, som nu för tiden får godkänt av de flesta mopedstofilerna.

Bra jobbat. Kämpa på och fortsätt att lägga in bilder, alltid lär man sig någonting nytt :thumb:
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Renovering och custom av Rieju Drac’en

Inlägg av MTB-Emil »

erlan skrev: 04 aug 2020, 13:37 Välkommen till forumet.
Köpa billiga gamla lik och fixa i ordning höll många av oss som är gamla gubbar nu, på med då och då i vår ungdom.
Den där ser ut att ha klarat åren bra. Den bör ju ha överlevt 6 generationer 15-åringar.
På -70talet var det få mopeder som överlevde 3 generationer 15-åringar.
Första ägaren hade oftast fått mopeden av sina föräldrar mot löfte att inte trimma den.
dom flesta höll det löftet.
Nästa ägare hade ofta sparat, snålat, sommarjobbat ihop till en hyfsat fin begagnad moppe.
han hade då oftast inte lovat sina föräldrar nåt sånt, men var rädd om det han köpt för surt förvärvade pengar.
Efter 6 år så var inte moppen värd mer än någon månadspeng eller två.
Då hamnade den ofta hos någon av oss som köpte trimdelar för första lönen från sommarjobbet.
Och trimmade/körde bokstavligt talat skiten ur grejorna.

Gör din moppe ärliga 61 km/h efter GPS så fattas det nog en del strypningar på den.
Från 10-56 till 12-52 är ganska stor skillnad i drevning, större än det ser ut när man bara ser siffrorna. men den där är väl 6-växlad?
60-70 i toppfart tyder på sisådär 4, kanske uppåt 5 hästkrafter.
För visst är väl det där en 30-moppe som ni får köra på förarbevis?
En kompis son körde sån där för 10 år sen, jag har nåt minne av att den skulle varit strypt i avgasröret.
Och det finns ju ganska elaka trimdelar till dom där motorerna. Om du håller ner ljudnivån på den, så drar den inte uppmärksamheten till sig, från farbror blå.
Och nåja allt är ju relativt, tvåtaktare väsnas, så är det bara.
Pipa med öppen stinger var polismagnet redan på -70talet, är det förmodligen ännu värre idag.

Erlan
Tack!

Ja, det är rätt otroligt att den har överlevt så många generationer. Skicket är dåligt men rätt bra när man tänker på att de flesta 15-åringarna kanske inte riktigt vet vad de håller på med och än har jag inte hittat några värre klåpar-jobb än en riktigt dålig lackering och tveksam eldragning.

Och ja pluggen i röret är borta på den, det är därför den går som den gör. Resten var original och det är en 30-moppe, med 6 växlar.

Det är rätt stor skillnad i drevning mellan 10-56 och 12-52, men nu kör jag mopeden med samma grejer som då fast jag har ny 50cc cylinder som jag portat, sen har jag bytt reedventil och kör en större förgasare, så det finns acceleration så det räcker.

Det finns ju riktigt värstingtrim till am6 motorerna som du även nämnde. Jag har ju haft moppen ett tag, så jag har redan hunnit med lite värre trim, :lol: måste bara hinna skriva ikapp.

Incidenter med farbror blå har jag också haft. Att bara köra crossmoppe är en polismagnet. Speciellt utan registreringsskylt. Men det ska ju inte vara det på en 30-moppe, så vad gör man.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Renovering och custom av Rieju Drac’en

Inlägg av MTB-Emil »

SS440-80 skrev: 04 aug 2020, 13:41 Kul att se ivern över ett mopedprojekt. Precis som när man själv var 15-16 år :D
Har väl inte varit så många nymodiga mopeder på forumet här, men faktiskt så är väl Riejun en kommande klassiker. Precis som t.ex Yamaha DT50 eller Honda MB, som nu för tiden får godkänt av de flesta mopedstofilerna.

Bra jobbat. Kämpa på och fortsätt att lägga in bilder, alltid lär man sig någonting nytt :thumb:
Tack!
Kul att tråden uppskattas. Det kanske ligger någonting i det du säger, med att den kommer att bli en blivande klassiker. Man har ju tänkt över det någon gång, att moppen är 3 år äldre än mig. Nu är det dock lite synd för de här mopederna har inget värde, inte än i alla fall. Men man får hoppas att det kommer.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Renovering och custom av Rieju Drac’en

Inlägg av MTB-Emil »

Moppen som den stod vid den här tidpunkten
Moppen som den stod vid den här tidpunkten
Nyfikenheten över att trimma smög sig på. Jag började lite lätt med drevning. Sen läste jag på om trimning och blev sugen på att trimma vidare. Men problemet var pengarna, eller rättare sagt att jag är för snål, för pengarna hade jag kunnat skrapat ihop. Så det blev begagnat. Med facit i hand var det en av mina sämre idéer.

Det började med en förgasare. En Dellorto PHBG 21mm. Självklart begagnad, inköpt för 600kr. Den fick ligga som prydnad i köket ett tag. Sedan blev det en trimpipa, Technigas Enox. Även den inköpt för 600kr. Det låter ju bra och ekonomiskt, men nej. Dum som jag var glömde jag att fråga om allt följde med till röret. Så det slutade med att det blev att beställa avgasrörsadapter, avgasrörsfjädrar, ljuddämparhållaren och i princip alla tillbehör till röret. Och nej det var inte värt jobbet, även om det nog blev billigare. Men är man för snål så är man. :P Till sist som kronan på verket skulle det bli en trimcylle. Hittade en Hebo 70cc, utan packningar. Jag tror att det var en Manston Racing och köpte den eftersom det är typ finaste som finns. Och betalade en summa som den inte är värd. Men det insåg jag först efteråt :P

Så jag demontererade hela moppen och skruvade av den gamla gjutjärnscylindern. Rieju Drac är inte direkt en lättmekad moppe. För att få av cylindern måste man ta av tanken och för att kunna ta av tanken måste plocka bort sadeln och kylarvingarna.

När jag väl var klar med att ta av cylindern ledde en djup oro för att jag fått skit i vevhuset och en nyfikenhet över hur allt satt ihop till att moppen hamnade i det här tillståndet:
Oops...
Oops...
Det var någon gång vid den här tidpunkten jag kom fram till att märket Hebo (tillverkaren av trim-cylindern jag köpte) gått i konken, och att innan de gjorde det passade på att uppfinna en helt ny typ av inre topplockspackning som självklart ingen annan tillverkare använder och som naturligtvis inte går att få tag på. Ett problem eftersom cylindern jag köpte inte kom med packningar. cocos_acc.gif

Kanske en vecka senare stod jag med en påstod Airsal 70cc sport, i stället för Hebon. Den här gången gjorde jag min hemläxa och till den gick det att få tag i packningar. Airsal 70cc sport är en rätt snäll cylinder jämfört med Hebon. Den är i gjutjärn och har inga jätte-häftiga durationer.

Cylindern monterades utan några mankemang och allt var klart inför uppstart. Endast kylarvätskan kvar. Jag hällde i men genast forsade det ur mellan topplock och cylinder. Alltså det forsade, inte läckte. hate-wall.gif Jag fattade inte vad felet var. Hur kunde yttre topplockspackningen vara så dålig? Sen kom jag på att testa så att den verkligen är i gjutjärn. Tog en magnet och den attraherades inte av cylindern. Det innebär att cylindern inte alls var en Airsal 70cc sport i gjutjärn utan en Airsal racing 70cc. Airsals finaste 70cc cylinder i aluminium. Nya packningar beställdes från Twostroke.se och 2 dagar senare kom de.

Äntligen kunde moppen provstartas. Men den ville bara krångla. Mopeden gick på startgas men dog direkt. Efter att ha hållit på med förgasarinställningar i en vecka fick jag den äntligen att gå.

Accelerationen var något helt obeskrivligt och jag toppade den till 101 ärliga km/h med gps
2580855F-1662-48EB-AB4C-50BBFD77039D.jpeg
Men det varade inte länge. Fortsättning följer.
Senast redigerad av MTB-Emil den 05 aug 2020, 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

För att vara exakt så varade det i 5 dagar. Det blev att åka till skolan med moppen på måndag. (En måndag någon gång i mars) Med en orolig blick över axeln ( eftersom moppen är ett lik så finns det inga backspeglar till den förstås.) Så jag fick kolla över axeln efter snuten istället och åka som en tant med permobil. I alla fall på vägarna, på grusvägar i skogen kan man åka fort istället. :P Men snuten klarade jag mig i från. Det var så härligt att åka moppe igen efter 3 veckor av rent jävelskap med att få isär den och sen få ihop den. Sen på onsdagen hann jag med det här:
1986B254-CABC-4F60-BD9F-D08D705CC7D2.jpeg
6E0BE5A7-CE71-4F9D-BE95-6AE8B7EB8F70.jpeg
Oops.. Igen. Det var fan inte lätt att få den ut ur skogen. Speciellt inte med tanke på hela mina imponerande 1m och 65cm och respektingivande 49kg. Det kom en gubbe på ca 80år som hjälpte mig att dra den ur surhålet. Efter det sa han något i stil med: ”det här går inte”, syftandes på att få hem moppen igen, och gick hem. Men jag är inte typen som ger mig. Jag fick den ut ur skogen och på solid mark igen. Tillslut. Det tog bara 2 timmar och ett par skor. Jag sörjer än, det var min favoritskor.
Oops.. Igen. Det var fan inte lätt att få den ut ur skogen. Speciellt inte med tanke på hela mina imponerande 1m och 65cm och respektingivande 49kg. Det kom en gubbe på ca 80år som hjälpte mig att dra den ur surhålet. Efter det sa han något i stil med: ”det här går inte”, syftandes på att få hem moppen igen, och gick hem. Men jag är inte typen som ger mig. Jag fick den ut ur skogen och på solid mark igen. Tillslut. Det tog bara 2 timmar och ett par skor. Jag sörjer än, det var min favoritskor.
Det låter ju rätt så kul alltihop, men som ovan nämt varade det inte länge. Det som var, var att den läckte lite kylarvätska i cylinderfotspackningen. Egentligen visste jag om det. Men man vill ju också hinna med att njuta av det man åstadkommit. Nu har jag lärt mig att om man ska använda aluminumpackningar ska man ha lite packning på tub på de, annars läcker de. I alla fall på fredag kväll påbörjade jag jobbet med att montera ner allt. Igen. När jag plockade av topplocket möttes jag av en härlig överraskning. :| Du vet när kolven ser ut som att den skulle vara mer lämpad som prydnad eller som kanske någon liten burk att förvara grejer i. Man får inte bli för ivrig med att åka, utan det är viktigt att ställa in förgasaren noga först.
Ajfan
Ajfan
8DFF640A-4F4C-4F5C-88F8-D44811372057.jpeg
157D9675-FAB0-4F95-8E74-E675FA571EEF.jpeg
“Lesson learned”, som de säger på engelska.

Nu hade jag ju skurit kolven och ingen normal föräldrar tycker ju att det låter tryggt när deras barn åker på gamla härken med miniatyr-bromsar i 100 knyck. Nu är det ju så pass att mina föräldrar är tämligen normala. Det innebar i klartext, inget mer 70 kubbe för mig.

En vecka senare hade jag i alla fall en riktigt slö moppe med 50cc, 12mm förgasare och original-avgasrör, eftersom jag inte hade rätt avgasarörs-adapter för att åka med trimrör. Det gick rätt smidigt alltihop. Farsan trodde att jag kunnat fått in kylarvätska i vevhuset, så han tyckte att jag skulle spola med bensin. Om du undrar hur nerskruvad moppen blev, så är det bara att kolla på bilden i förra inlägget där den är nerskruvad till ett rullande chassi med motorn på en pall. Då vet du. Det tog bara en vecka och sen så var jag tillbaks på vägen med en slö 50cc moped. Det är ju inte så kul. Accelerationen var så pass att man hade kunnat läsa dagstidningen medan man åkte. Inte gick det att köra sladd och grussprut genom kurvorna heller och det är ju det som avgör. Jag åkte med det en dag så, sen fick jag nog och började mecka med den. Igen. Fortsättning följer.
Fina bilder på pärlan fick jag i alla fall.
Fina bilder på pärlan fick jag i alla fall.
Senast redigerad av MTB-Emil den 05 aug 2020, 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av SS440-80 »

Har kolven spruckit helt vid kolvbulten?? Aldrig sett det förut...
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

SS440-80 skrev: 05 aug 2020, 16:07 Har kolven spruckit helt vid kolvbulten?? Aldrig sett det förut...
Nej, så illa var det inte, enbart en ordentlig repa i kolven. Och några mindre repor och lite spikningar. Det är ju någon kanal i kolven ovanför kolvbulten om det är den du tänker på.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av SS440-80 »

thumb_up
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av Lolalola »

En trevlig och framförallt läsvärd tråd det här. :)
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av MTB-Emil »

Lolalola skrev: 06 aug 2020, 07:03 En trevlig och framförallt läsvärd tråd det här. :)
Tack! Kul att höra att mitt skrivande uppskattas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Återupplivning av liket. Renovering av en Rieju Drac RR

Inlägg av erlan »

Nåja,värre kolver och cylindrar har jag sett som her gått att köra med.
putsa bort alla grader och liknande, framför allt så kolvringarna går lätt.
den gör väl inte tresiffrigt längre men ........
dom där urtagen ovanför kolvbulten är troligen för att styra värmeutvidningen.
en kall kolv är både konisk och oval. vid rätt temp så blir den rund.

den där stora repan är nog ett främmande föremål som orsakat.

ang. dåliga bromsar: då skulle du prova en gammal mcb med 100mm trumbromsar i 70-80 knyck.

erlan
Skriv svar