Zundapp 529 custom
Re: Zundapp 529 custom
Hej,
Lite nytt har hänt sedan sist, kanske främst på motorsidan. Jag har haft en Agge S2 (borr 45mm) som har fått extra portning och därefter ny nicasil. Den är nu på plats tillsammans med Barakitkolv. Athenakolvarna har lite dåligt rykte om sig pga stor värmeutvidgning så därför valde jag en bättre kolv. Med 44mm slag och 0.3mm under cylindern uppmättes avgasdurationen till 195 grader. Blowdown beräknad till 30. Solfjädertopp anpassad till Zundapp från VRM.
Klämspalt 0.7mm.
Rejäla toppmuttrar från VRM avlastar gängorna på pinnbultarna.
Nytt ultrakort insug från RP gör att förgasaren kommer dels närmre, men skapar även bättre frigång för flottörhuset mot blocket.
Mikuniförgasaren har fått tomgångskretsen borrad och bestyckning är på g.
Insugstratt för rejält luftflöde.
Efter bestyckning tänkte jag testa med UFO-bricka.
Har hört mycket gott om dem. Tanken är att göra en setup som är vass men körbar.
Bänkning skall utföras längre fram.
Parallellt med detta utvecklar jag ett växellänkage men det kräver lite mer jobb så det får jag återkomma till.
Mvh Fredrik
Lite nytt har hänt sedan sist, kanske främst på motorsidan. Jag har haft en Agge S2 (borr 45mm) som har fått extra portning och därefter ny nicasil. Den är nu på plats tillsammans med Barakitkolv. Athenakolvarna har lite dåligt rykte om sig pga stor värmeutvidgning så därför valde jag en bättre kolv. Med 44mm slag och 0.3mm under cylindern uppmättes avgasdurationen till 195 grader. Blowdown beräknad till 30. Solfjädertopp anpassad till Zundapp från VRM.
Klämspalt 0.7mm.
Rejäla toppmuttrar från VRM avlastar gängorna på pinnbultarna.
Nytt ultrakort insug från RP gör att förgasaren kommer dels närmre, men skapar även bättre frigång för flottörhuset mot blocket.
Mikuniförgasaren har fått tomgångskretsen borrad och bestyckning är på g.
Insugstratt för rejält luftflöde.
Efter bestyckning tänkte jag testa med UFO-bricka.
Har hört mycket gott om dem. Tanken är att göra en setup som är vass men körbar.
Bänkning skall utföras längre fram.
Parallellt med detta utvecklar jag ett växellänkage men det kräver lite mer jobb så det får jag återkomma till.
Mvh Fredrik
Re: Zundapp 529 custom
Den kan säkert bli pigg när allt lirar. Blir den lite trött på lägre varv kan du reedkonvertera den.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Zundapp 529 custom
Hej,
Håller på med grundlig tuning vilket tar tid. Jag har fått till en bra grund men den är inte fullt fungerande på högre växlar/halvgas.
Vid testrunda var det varmt och kvalmigt dvs syrefattigt i luften. Jag körde utan luftfilter för att utesluta den biten.
Bra drag upp i trean men i 4:e växeln och halvgas, orkade den inte varva vidare utan blev kvävd av bränslet.
Vid testkörning hade jag 16/36 i drevning.
Minskar jag på huvudmunstycket piggnar den till direkt men man vill ju inte att den skall gå magert på fullgas...
Knepig ekvation.
Motorkaraktären kräver lite varv för att komma in i pipans arbetsområde men har ändå grundstyrka i botten.
Överlappet är det knepiga att få till med framförallt Mikunin när vädret skiftar.
Jag har ägnat mycket tid åt att bestycka "by the book" och har även kompletterat med UFO-bricka i trotteln.
Just UFO-brickan ger en kännbar skillnad i de lägre registren och man kan då använda sig av ett mindre lågfartsmunstycke.
Flottörhöjd är testad på olika mått och det är kanske ett av grundstegen som man bör se över innan bestyckning.
Avluftningen i tanklocket fick jag se över och en transparant bränsleslang hjälper till att se vad som händer.
En ny förgasare (Polini comp) skall testas för att se om överlappet blir bättre.
Drevningen är ändrad till 15/36 för att minska tröskeln. Får jag ut 12000rpm blir det ändå 115km/h på mätaren...
Parallellt har jag pillat med ett växellänkage vilket fungerar toppen.
Det är ett system som man "hänger på" motorn utan att borra eller förändra något vilket har varit målsättningen.
Utväxlingen är nu ca 2,7 vilket ger mycket kortare steg mellan växellägena.
Växellådan i sin tur är modifierad för minimala spel och axiellt shimsad till 0,08mm.
Summa summarum blir en grym känsla!
Håller på med grundlig tuning vilket tar tid. Jag har fått till en bra grund men den är inte fullt fungerande på högre växlar/halvgas.
Vid testrunda var det varmt och kvalmigt dvs syrefattigt i luften. Jag körde utan luftfilter för att utesluta den biten.
Bra drag upp i trean men i 4:e växeln och halvgas, orkade den inte varva vidare utan blev kvävd av bränslet.
Vid testkörning hade jag 16/36 i drevning.
Minskar jag på huvudmunstycket piggnar den till direkt men man vill ju inte att den skall gå magert på fullgas...
Knepig ekvation.
Motorkaraktären kräver lite varv för att komma in i pipans arbetsområde men har ändå grundstyrka i botten.
Överlappet är det knepiga att få till med framförallt Mikunin när vädret skiftar.
Jag har ägnat mycket tid åt att bestycka "by the book" och har även kompletterat med UFO-bricka i trotteln.
Just UFO-brickan ger en kännbar skillnad i de lägre registren och man kan då använda sig av ett mindre lågfartsmunstycke.
Flottörhöjd är testad på olika mått och det är kanske ett av grundstegen som man bör se över innan bestyckning.
Avluftningen i tanklocket fick jag se över och en transparant bränsleslang hjälper till att se vad som händer.
En ny förgasare (Polini comp) skall testas för att se om överlappet blir bättre.
Drevningen är ändrad till 15/36 för att minska tröskeln. Får jag ut 12000rpm blir det ändå 115km/h på mätaren...
Parallellt har jag pillat med ett växellänkage vilket fungerar toppen.
Det är ett system som man "hänger på" motorn utan att borra eller förändra något vilket har varit målsättningen.
Utväxlingen är nu ca 2,7 vilket ger mycket kortare steg mellan växellägena.
Växellådan i sin tur är modifierad för minimala spel och axiellt shimsad till 0,08mm.
Summa summarum blir en grym känsla!
Re: Zundapp 529 custom
Hej,
En hel del har skett med moppen på senare tid.
Jag har monterat en egendesignad övre gaffelkrona som försågs med clip-on styre. Egen instrumentpanel för clean look.
Mina nya fälgar trillade in under dagen. Kyra ekerfälgar med 150mm nav.
Hade lite ågren när jag beställde dem men pengar är ju till för att användas. Jag får beställa ny distans fram som synes på bilden då det skiljer mellan aluhjul och ekerhjul.
En hel del har skett med moppen på senare tid.
Jag har monterat en egendesignad övre gaffelkrona som försågs med clip-on styre. Egen instrumentpanel för clean look.
Mina nya fälgar trillade in under dagen. Kyra ekerfälgar med 150mm nav.
Hade lite ågren när jag beställde dem men pengar är ju till för att användas. Jag får beställa ny distans fram som synes på bilden då det skiljer mellan aluhjul och ekerhjul.
Re: Zundapp 529 custom
Skitsnyggt!
Re: Zundapp 529 custom
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Zundapp 529 custom
Hej,
Länge sedan man postade något.
Moppen demonterades sent i höstas för att förbättra sådant som jag inte var nöjd med.
Gaffelkronan ritade jag upp i Inventor och fick den tillverkad i vanlig alu. Originalkronan höll ej gaffelbenen utan de gick att vrida trots fullt spända bultar. Nu ska det hålla med 35mm grepplängd!
Gaffeln har försetts med specialfjädrar från Lesjöfors som är grövre än original. Ska teoretiskt vara ca 25% styvare.
Ramen fick nya stödringar för stödaxeln då de gamla var slitna. Moppen stod ganska snett ibland vilket såg tråkigt ut. Jag passade på att förstärka upp i området kring bakre motorfästet.
Svingen har byggts om helt då originalet är klent.
Invändig som utvändig förstärkning och nytt yttre rör i chrome moly, ger en helt annan styrka.
Svingaxeln är ",långhålsborrad" för smörjning av lagringen.
Nya specialanpassade svingarmsbussningar med smörjspår är nu tillverkade.
Just nu inväntar jag mina aluminiumdetaljer från Ytbehandlarna som kommer att ge en fin kontrast mot resten.
Har jag tur, ringer lackeraren nu i veckan och meddelar att grejorna är klara för avhämtning!
Jag ser att vissa bilder roteras när man lägger in dem via mobilen men det får vara.
Länge sedan man postade något.
Moppen demonterades sent i höstas för att förbättra sådant som jag inte var nöjd med.
Gaffelkronan ritade jag upp i Inventor och fick den tillverkad i vanlig alu. Originalkronan höll ej gaffelbenen utan de gick att vrida trots fullt spända bultar. Nu ska det hålla med 35mm grepplängd!
Gaffeln har försetts med specialfjädrar från Lesjöfors som är grövre än original. Ska teoretiskt vara ca 25% styvare.
Ramen fick nya stödringar för stödaxeln då de gamla var slitna. Moppen stod ganska snett ibland vilket såg tråkigt ut. Jag passade på att förstärka upp i området kring bakre motorfästet.
Svingen har byggts om helt då originalet är klent.
Invändig som utvändig förstärkning och nytt yttre rör i chrome moly, ger en helt annan styrka.
Svingaxeln är ",långhålsborrad" för smörjning av lagringen.
Nya specialanpassade svingarmsbussningar med smörjspår är nu tillverkade.
Just nu inväntar jag mina aluminiumdetaljer från Ytbehandlarna som kommer att ge en fin kontrast mot resten.
Har jag tur, ringer lackeraren nu i veckan och meddelar att grejorna är klara för avhämtning!
Jag ser att vissa bilder roteras när man lägger in dem via mobilen men det får vara.
Re: Zundapp 529 custom
God afton,
Full aktivitet idag. Ramen och diverse detaljer hämtades från lackeraren i fredags. Massa kul framför sig!
Montering av min specialtillverkade gaffelkrona blev en bra upplevelse. Kunde ha blivit katastrof men allt passade och hålbilder stämde.
Gaffeln har fått styvare fjädrar från Lesjöfors. Samma design men grövre trådtjocklek. Ska teoretiskt bli ca 25% styvare mot original.
De fula gummibälgarna ersattes av hylsor i mässing-/bronslook.
Som detaljnörd har jag monterat en gaffelkroneplugg i mässing med Zundapp logga...
Full aktivitet idag. Ramen och diverse detaljer hämtades från lackeraren i fredags. Massa kul framför sig!
Montering av min specialtillverkade gaffelkrona blev en bra upplevelse. Kunde ha blivit katastrof men allt passade och hålbilder stämde.
Gaffeln har fått styvare fjädrar från Lesjöfors. Samma design men grövre trådtjocklek. Ska teoretiskt bli ca 25% styvare mot original.
De fula gummibälgarna ersattes av hylsor i mässing-/bronslook.
Som detaljnörd har jag monterat en gaffelkroneplugg i mässing med Zundapp logga...
Re: Zundapp 529 custom
Sicka grejor du gör! Tjusigt värre!
Re: Zundapp 529 custom
skulle den gå regga som lätt mc?
hembygge
hembygge
Re: Zundapp 529 custom
Hej,
Nya motorbygget är på g.
Tänkte prova med en 5 vxl rundmotor för designens skull.
Köpte ett tomt block som skickades till VRM för bearbetning av såväl packningsytor som vevhus.
Motorns hjärta består av en vevaxel från VRM på 44mm slag och 95mm vevstake. Då staklängden är så pass lång, är en distans under cylindern ett måste.
Solfjädertopp har jag alltid gillat så det blir en anpassad dito ovan Polini cylindern. Toppen är lackerad i svart för retro look.
Wössner kolv tänkte jag åka med. Har hört att Polinis egna kolvar är lite väl stora och nyprisken är högre.
I vänster blockhalva monterade jag ett rullager. Perfekt när man delar motorn!
Rakskuren kopplings transmission underlättar livet för ramlager och vev.
Till förgasare har jag valt Polini comp 24mm med anpassad tratt i aluminium. Givetvis är förgasaren pimpad med mässingsdetaljer som ny bottenplugg och moddad choke.
Tändsystem blir MVT och pipa från Romeu
Nya motorbygget är på g.
Tänkte prova med en 5 vxl rundmotor för designens skull.
Köpte ett tomt block som skickades till VRM för bearbetning av såväl packningsytor som vevhus.
Motorns hjärta består av en vevaxel från VRM på 44mm slag och 95mm vevstake. Då staklängden är så pass lång, är en distans under cylindern ett måste.
Solfjädertopp har jag alltid gillat så det blir en anpassad dito ovan Polini cylindern. Toppen är lackerad i svart för retro look.
Wössner kolv tänkte jag åka med. Har hört att Polinis egna kolvar är lite väl stora och nyprisken är högre.
I vänster blockhalva monterade jag ett rullager. Perfekt när man delar motorn!
Rakskuren kopplings transmission underlättar livet för ramlager och vev.
Till förgasare har jag valt Polini comp 24mm med anpassad tratt i aluminium. Givetvis är förgasaren pimpad med mässingsdetaljer som ny bottenplugg och moddad choke.
Tändsystem blir MVT och pipa från Romeu