Zundapp 529 custom
Zundapp 529 custom
Fredrik Åström heter jag och är ny på forumet. Jag har mest lagt ut projektbilder på FB i gruppen Zundapp Sverige. Tänkte att det kunde vara kul att diskutera moppar å annat här med
Min moppe är ursprungligen en KS50 från 1977.
Den köptes som ett rullande objekt från Uddevalla för snart två år sedan. Som många andra så har man ju valt samma moppe som när man var 15!
Hur som helst, planerna på att modda moppen fanns redan innan jag fick hem den. På chassiesidan har jag ändrat och moddat stänkskärmar, byggt egen sadelstomme som kläddes med skinn av ett proffs, där sitter bland annat en rejäl framlykta med H4 (12v), en hastighetsmätare från Koso mm.
Ramen är pulverlackad i svart. Tank och kåpor är lackerade på riktig lackeringsverkstad i en Audi kulör.
Fälgar och lite detaljer är vårlackerade i en röd nyans.
Motorn får en egen beskrivning.
/Fredrik
Re: Zundapp 529 custom
Den har jag sett på FB. Sportig, och forum är hundra gånger bättre än FB när det kommer till projekttrådar!
Re: Zundapp 529 custom
Jo ett forum är optimalt. Allra roligast är de forum där det är lite dynamik, dvs att det diskuteras i trådarna.
Blir dialog istället för monolog
Jag har varit inne på detta forum ett flertal gånger tidigare utan att vara medlem och det verkar vara väldigt trevligt!
Mvh Fredrik
Blir dialog istället för monolog
Jag har varit inne på detta forum ett flertal gånger tidigare utan att vara medlem och det verkar vara väldigt trevligt!
Mvh Fredrik
Re: Zundapp 529 custom
Så här såg moppen ut när jag fick hem den. Ett riktigt bra objekt. Fälgarna såldes liksom pakethållaren. Ramen var i fint skick men svingen fick lagas lite. Tank och en sidokåpa behölls - och centralstödet. Nedre delen av gaffeln byttes till den sort som har svetsade muttrar till framskärmen. Inga skärmstag alltså.
Jag hade tur att alufälgar medföljde vid köpet så de restaurerades. Bakfälgen slår lite så den skall skickas till Fälgfixarna när säsongen är över.
/FredrikRe: Zundapp 529 custom
Ja forum är fan det bästa som finns. Tyvärr tycks ju de flesta ha somnat in allteftersom FB tog över mer och mer (FB som i Facebook alltså och inte som i Flashback, som ju inte direkt har mattat av) och att göra en vettig projekttråd på FB är ju helt omöjligt. Plus att det ju är skitjobbigt att både följa och att delta i en diskussion.FredrikÅ skrev: ↑08 aug 2020, 10:59 Jo ett forum är optimalt. Allra roligast är de forum där det är lite dynamik, dvs att det diskuteras i trådarna.
Blir dialog istället för monolog
Jag har varit inne på detta forum ett flertal gånger tidigare utan att vara medlem och det verkar vara väldigt trevligt!
Mvh Fredrik
Re: Zundapp 529 custom
Tyvärr tog jag inga bilder alls på demonteringen vilket suger lite efteråt. Men å andra sidan brukar jag skynda mig igenom det stadiet av någon anledning. Jag brukar alltid göra grundliga renoveringar och denna moppe var inget undantag. Ramen blästrades och pulverlackerades i en halvblank svart kulör. Svingen fick repareras, bland annat justeröronen byttes mot kraftigare varianter. Som jag minns, gick de alltid av på min ungdoms KS50. Kanske för att jag spände kedjan via dem?
Plåten där styröverfallen är bultade, fick jag reparera med svets då den hade sprickor i två av hålen.
Svingen ja, fästen för kedjeskyddet passade inte längre till ett nytillverkat dito. Måste säga att kvaliteten på många nytillverkade delar håller usel kvalitet.
En ny bakskärm fick införskaffas för den gamla var helkass. En liten kortning gav ett lite sportigare utseende tycker jag! När jag fick hem moppen fanns det aluminiumhjul till vilket var precis vad jag eftersökte. Även dessa blästrades och våtlackerades i 2k-lack Berkley och klarlack. Arbetet utfördes på lackeringsfirma. Nya lager och Metzeler ME22 med 3.00 i bredd, är väl det bredaste man får in framtill tror jag. Jag fick massera framskärmen för att det skulle gå fritt.
En sidokåpa kunde jag rädda till eftervärlden och fick således köpa en ny. Samtliga kåpor på chassie och på själva motorn, lackerades i en grå Audikulör på billackeringsfirma.
Provmontage nedan.
De nedre gaffelbenen fick jag skära itu eftersom fjädrarna satt något så in i h-e. Nya gaffelben var inte lätt att hitta men till sist fick jag tag i den modell som har ett kort fäste för skärmen. Nya gaffelrör och glidbussningar såklart. Fjäderspännarna riktades och kunde återanvändas igen.
Något som jag har svårt för är Zundapps gigantiska sadel på 529. Den är visserligen ultraskön men i mina ögon en styggelse i design. Stor och klumpig. Vad göra? Ja först försökte jag få fram vilka linjer som jag eftersökte. Lite mallande med kartong och rätt som det var så liknade de något.
Jag skissade upp en ny sadelstomme och kunde få plåten utskuren i plasmamaskin på jobbet. Lite färg på det och en signal till den lokale sadelmakaren. Vi diskuterade hur jag skulle gå tillväga med skummet för att han sedan skulle kunna klä den på ett professionellt sätt. Foto på moppen med sadelstomme version alfa under tillpassning. Notera skada i ankstjärt vilken senare skars ned för smidigare look! /Fredrik
Plåten där styröverfallen är bultade, fick jag reparera med svets då den hade sprickor i två av hålen.
Svingen ja, fästen för kedjeskyddet passade inte längre till ett nytillverkat dito. Måste säga att kvaliteten på många nytillverkade delar håller usel kvalitet.
En ny bakskärm fick införskaffas för den gamla var helkass. En liten kortning gav ett lite sportigare utseende tycker jag! När jag fick hem moppen fanns det aluminiumhjul till vilket var precis vad jag eftersökte. Även dessa blästrades och våtlackerades i 2k-lack Berkley och klarlack. Arbetet utfördes på lackeringsfirma. Nya lager och Metzeler ME22 med 3.00 i bredd, är väl det bredaste man får in framtill tror jag. Jag fick massera framskärmen för att det skulle gå fritt.
En sidokåpa kunde jag rädda till eftervärlden och fick således köpa en ny. Samtliga kåpor på chassie och på själva motorn, lackerades i en grå Audikulör på billackeringsfirma.
Provmontage nedan.
De nedre gaffelbenen fick jag skära itu eftersom fjädrarna satt något så in i h-e. Nya gaffelben var inte lätt att hitta men till sist fick jag tag i den modell som har ett kort fäste för skärmen. Nya gaffelrör och glidbussningar såklart. Fjäderspännarna riktades och kunde återanvändas igen.
Något som jag har svårt för är Zundapps gigantiska sadel på 529. Den är visserligen ultraskön men i mina ögon en styggelse i design. Stor och klumpig. Vad göra? Ja först försökte jag få fram vilka linjer som jag eftersökte. Lite mallande med kartong och rätt som det var så liknade de något.
Jag skissade upp en ny sadelstomme och kunde få plåten utskuren i plasmamaskin på jobbet. Lite färg på det och en signal till den lokale sadelmakaren. Vi diskuterade hur jag skulle gå tillväga med skummet för att han sedan skulle kunna klä den på ett professionellt sätt. Foto på moppen med sadelstomme version alfa under tillpassning. Notera skada i ankstjärt vilken senare skars ned för smidigare look! /Fredrik
Re: Zundapp 529 custom
Hur var det med det där extrastaget vid bromspedalen? Jag läste nåt på FB om det men minns inte hur det funkade.
Re: Zundapp 529 custom
Hej,
Det måste vara det externa växelstoppet som avses. Något annat extra stag har jag inte satt på - vad jag vet
Zundapps växelmekanism har ju många erfarenhet av, som nästan kräver benrörelser för att växling skall ske. Benrörelser skrevs med flit - ej fotrörelser Jag har försökt att förstå det hela och kan väl sammanfattningsvis konstatera,att det är en "tekniskt känslig lösning". Det är så många spel i mekanismen som tillsammans förvärrar, om inte allt är tipp topp. I min egen femväxlade motor, försökte jag att vara väldigt noga med minimala spel, fräscha grejor och dessutom modda lite.
Resultatet blev en väldigt fin växellåda som jag får säga duger gott. Går inte att jämföra med moderna växellådor men för att vara Zundapp så.
Studerar man tex växelklackarna och spåren i den inre hylsan, så ser man att redan här, finns onödiga spel. Jag minskade spåren mha Tig-svets till ett minimum.
Man vill ju att växlingen skall påbörjas så fort växelaxeln vrider sig. I fallet ovan vrids växelaxeln ett antal grader innan hylsan träffar växelklacken. I praktiken innebär det att man vrider växelaxeln och inget ingrepp sker förrän alla spel är nollade dvs ingrepp.
Även spåren till den invändiga fjädern är minskade. Man får vara varsam så inte man lägger i för mycket. Då fungerar det inte alls...
Förutom att minska alla ingående spel, så tenderar växelstoppen att kugga över ibland. Det kan bero på sliten växelhylsa, svag fjäder till niten eller kanske en sliten nit. Den yttre hylsan (med det snedskurna spåret) har invändiga jack som fungerar som vridningsstopp vid varje växel. Den fjäderbelastade niten skall pressas in i dessa jack och låsa hylsan men, det fungerar inte alltid. Växlar man hårt blir det ännu värre.
En idé tog form och jag svetsade ihop ett externt växelstopp. Den ersätter nitens funktion och efter injustering, har man en nästintill skottsäker uppväxling.
Bifogar en bild i svartvitt (alltid retar det någon ) Utöver detta så kortade jag växelföraren.
Det finns givetvis fler detaljer i växelklockan som är viktiga att syna och kontrollmäta, men det hoppar jag över här.
Bild på motorn under hopsättning:
RPs vevaxel version 2 med 44mm slag förgyller vardagen. Ett litet tips är att man oavsett prisklass på vevaxlar, ALLTID skall mäta upp kastet innan montering. Är man seriös så gör man en efterkoll av kastet när motorhalvorna sitter ihop också.
RPs vev kastade ca 8/100 vid en första kontroll vilket var förvånande mycket. Justerades till ca 1-2/100 innan montering. Tapparna höll övermått så de fick slipas till lite grand.
Trist att påbörja montage med en känslig vevaxel om det inte passar med ramlager. Vevaxeln från RP är en väldigt fin produkt som ger ca 4cc extra tillsammans med 66cc cylinder - 70 ärliga kubik alltså.
Längre slag ger nya mekaniska problem som måste lösas. Kör man med standard slag har tillverkaren redan löst detta. Men, det är ju kul med utmaningar som det heter.
/Fredrik
Det måste vara det externa växelstoppet som avses. Något annat extra stag har jag inte satt på - vad jag vet
Zundapps växelmekanism har ju många erfarenhet av, som nästan kräver benrörelser för att växling skall ske. Benrörelser skrevs med flit - ej fotrörelser Jag har försökt att förstå det hela och kan väl sammanfattningsvis konstatera,att det är en "tekniskt känslig lösning". Det är så många spel i mekanismen som tillsammans förvärrar, om inte allt är tipp topp. I min egen femväxlade motor, försökte jag att vara väldigt noga med minimala spel, fräscha grejor och dessutom modda lite.
Resultatet blev en väldigt fin växellåda som jag får säga duger gott. Går inte att jämföra med moderna växellådor men för att vara Zundapp så.
Studerar man tex växelklackarna och spåren i den inre hylsan, så ser man att redan här, finns onödiga spel. Jag minskade spåren mha Tig-svets till ett minimum.
Man vill ju att växlingen skall påbörjas så fort växelaxeln vrider sig. I fallet ovan vrids växelaxeln ett antal grader innan hylsan träffar växelklacken. I praktiken innebär det att man vrider växelaxeln och inget ingrepp sker förrän alla spel är nollade dvs ingrepp.
Även spåren till den invändiga fjädern är minskade. Man får vara varsam så inte man lägger i för mycket. Då fungerar det inte alls...
Förutom att minska alla ingående spel, så tenderar växelstoppen att kugga över ibland. Det kan bero på sliten växelhylsa, svag fjäder till niten eller kanske en sliten nit. Den yttre hylsan (med det snedskurna spåret) har invändiga jack som fungerar som vridningsstopp vid varje växel. Den fjäderbelastade niten skall pressas in i dessa jack och låsa hylsan men, det fungerar inte alltid. Växlar man hårt blir det ännu värre.
En idé tog form och jag svetsade ihop ett externt växelstopp. Den ersätter nitens funktion och efter injustering, har man en nästintill skottsäker uppväxling.
Bifogar en bild i svartvitt (alltid retar det någon ) Utöver detta så kortade jag växelföraren.
Det finns givetvis fler detaljer i växelklockan som är viktiga att syna och kontrollmäta, men det hoppar jag över här.
Bild på motorn under hopsättning:
RPs vevaxel version 2 med 44mm slag förgyller vardagen. Ett litet tips är att man oavsett prisklass på vevaxlar, ALLTID skall mäta upp kastet innan montering. Är man seriös så gör man en efterkoll av kastet när motorhalvorna sitter ihop också.
RPs vev kastade ca 8/100 vid en första kontroll vilket var förvånande mycket. Justerades till ca 1-2/100 innan montering. Tapparna höll övermått så de fick slipas till lite grand.
Trist att påbörja montage med en känslig vevaxel om det inte passar med ramlager. Vevaxeln från RP är en väldigt fin produkt som ger ca 4cc extra tillsammans med 66cc cylinder - 70 ärliga kubik alltså.
Längre slag ger nya mekaniska problem som måste lösas. Kör man med standard slag har tillverkaren redan löst detta. Men, det är ju kul med utmaningar som det heter.
/Fredrik
Re: Zundapp 529 custom
Haha ja, är verkligen originalsadeln så där stor eller är det en synvilla?
Nå, iallafall är det roligt att läsa om dina lösningar.
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Re: Zundapp 529 custom
Ja just det ja, så var det. Jag läste lite lätt om det som sagt men kom bannemej inte ihåg vad det var för finess.FredrikÅ skrev: <Det måste vara det externa växelstoppet som avses>
Re: Zundapp 529 custom
Godafton gentlemen!
Jag försökte in i det sista att få snurr på min Huret hastighetsmätare, men det ville sig inte. Det skall tilläggas att jag backade räkneverket manuellt ca 2000mil helt i onödan. Det skulle ju vara 0 mil hade jag tänkt mig inför uppstarten.
Efter ett antal timmars snurrande var allt klart. Men inte f-n fungerade mätaren! Magnetismen var borta så jag gav upp.
En fin Koso mätare inhandlades som passade som en smäck i instrumentpanelen. Den kräver 12v så det var bara att snickra nytt elsystem.
Framlampan matas också med 12v så det var ett enkelt beslut.
Coolt att mätaren gör ett självtest var gång man slår på tändningen.
Rekommenderas starkt om man vill slippa vajerstyrd mätare.
Hastighetsgivaren monterade jag in vid skärmen och den lilla magneten limmades på fälgen.
/Fredrik
Jo det är banne mig sant. Så där stor är originalsadeln. Dock saknas sidokåporna på bilden vilket förstärker det hela.
Men nu vet du
Jag försökte in i det sista att få snurr på min Huret hastighetsmätare, men det ville sig inte. Det skall tilläggas att jag backade räkneverket manuellt ca 2000mil helt i onödan. Det skulle ju vara 0 mil hade jag tänkt mig inför uppstarten.
Efter ett antal timmars snurrande var allt klart. Men inte f-n fungerade mätaren! Magnetismen var borta så jag gav upp.
En fin Koso mätare inhandlades som passade som en smäck i instrumentpanelen. Den kräver 12v så det var bara att snickra nytt elsystem.
Framlampan matas också med 12v så det var ett enkelt beslut.
Coolt att mätaren gör ett självtest var gång man slår på tändningen.
Rekommenderas starkt om man vill slippa vajerstyrd mätare.
Hastighetsgivaren monterade jag in vid skärmen och den lilla magneten limmades på fälgen.
/Fredrik
Re: Zundapp 529 custom
Hej,
En rejäl framlampa á 6,5" fick ersätta originalet. Den passade faktiskt nästan bolt on. Mätarhuset tog i lite i lampans hus som fick byggas om lite grand. Efter inpassning pulverlackerades huset i samma svarta kulör som tidigare.
12v och H4 med rejäl ljusöppning ger ett grymt bra ljus
/Fredrik
En rejäl framlampa á 6,5" fick ersätta originalet. Den passade faktiskt nästan bolt on. Mätarhuset tog i lite i lampans hus som fick byggas om lite grand. Efter inpassning pulverlackerades huset i samma svarta kulör som tidigare.
12v och H4 med rejäl ljusöppning ger ett grymt bra ljus
/Fredrik
Re: Zundapp 529 custom
Den påminner om min gamla CS.
viewtopic.php?f=5&t=11233&start=15
viewtopic.php?f=5&t=11233&start=15
Re: Zundapp 529 custom
Hej i värmen
Elsystemet är ombyggt till 12v på mitt åk. Det föll sig naturligt eftersom jag hade tändsystemet MVT premium vilket genererar just 12v.
En stor fördel med 12v är att utbudet av lampor och förbrukare är så mycket större. Tex är min hastighetsmätare avsedd för denna spänning.
På höger sida har jag placerat ett gelbatteri från Snell. Gelbatterier går att placera lite hur som helst om jag har förstått det hela rätt. De har ingen "rinnande elektrolyt" som kan rinna ut. Hållare tillverkades i aluminium.Den skarpögde noterar även laddkabel C-tech som underlättar livet
Batteriet laddas via elsystemet.
På vänster sida har jag spänningsregulator och tuta. Det går att trycka ihop allt på vänster sida men då blir det tight.
Tändspolen sitter i ramen och är väl egentligen avsett för tutan?
Jag fick tillverka ett fäste för att få till det som jag ville.
Tändkabel från NGK.
Misstag gör man fast man tror sig ha passerat det stadiet
Omkopplaren på styret visade sig ligga emot jord via en av polerna.
När jag skulle testa systemet - givetvis utan säkring, så rök det till i kablaget vid styret. Bara att byta kablage och felsöka. Kortslutning uppstod när locket spändes och delarna kom i kontakt med varandra.
Zundapps tändningslås har ju tre lägen men jag nyttjar bara off och läge 2. Man får kolla lite extra så att man får rätt förbindelse mellan polerna i respektive läge på tändlåset.
/Fredrik
Elsystemet är ombyggt till 12v på mitt åk. Det föll sig naturligt eftersom jag hade tändsystemet MVT premium vilket genererar just 12v.
En stor fördel med 12v är att utbudet av lampor och förbrukare är så mycket större. Tex är min hastighetsmätare avsedd för denna spänning.
På höger sida har jag placerat ett gelbatteri från Snell. Gelbatterier går att placera lite hur som helst om jag har förstått det hela rätt. De har ingen "rinnande elektrolyt" som kan rinna ut. Hållare tillverkades i aluminium.Den skarpögde noterar även laddkabel C-tech som underlättar livet
Batteriet laddas via elsystemet.
På vänster sida har jag spänningsregulator och tuta. Det går att trycka ihop allt på vänster sida men då blir det tight.
Tändspolen sitter i ramen och är väl egentligen avsett för tutan?
Jag fick tillverka ett fäste för att få till det som jag ville.
Tändkabel från NGK.
Misstag gör man fast man tror sig ha passerat det stadiet
Omkopplaren på styret visade sig ligga emot jord via en av polerna.
När jag skulle testa systemet - givetvis utan säkring, så rök det till i kablaget vid styret. Bara att byta kablage och felsöka. Kortslutning uppstod när locket spändes och delarna kom i kontakt med varandra.
Zundapps tändningslås har ju tre lägen men jag nyttjar bara off och läge 2. Man får kolla lite extra så att man får rätt förbindelse mellan polerna i respektive läge på tändlåset.
/Fredrik