Min REX Sportmaster 1963

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 221
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Min REX Sportmaster 1963

Inlägg av . . . F »

Jag kände att jag saknade en MOPED. Alltså en mer eller mindre otrimmad patinerad originalare som inte behängts med massa nytillverkade delar, som nu numera bara är ett par musklick bort, om det gäller Zundapp, Puch, MCB, m fl.

En av mina vänner hade denna över:

Bild

En mycket trevlig Rex Sportmaster 1963. Tyvärr hade en tidigare ägare målat den som en Lisebergs-kanin men alla kåpor fanns på plats och allmänskicket var ganska gott. Min kompis hade börjat greja till den och satt på hjul från en senare Rex Sport, som ju har fälgar i rostfritt, och bytt lite grejer, bl. a. fjädringsgummin i framgaffeln.

Bild

Mopeden gick väl i stort sett som den skulle men jag ville ha den lite vassare. Cylindrar till EM 50 motorn är inte helt enkelt att hitta. I alla fall inte de vanliga web-shopparna men efter ett tag dök det upp en fin på Tradera som inköptes och pluggades ur.

När jag skulle montera nya cylindern visade sig kolven vara precis skrot. Ett under att mopeden gått såpass hyfsat som den ändå gjorde.

Bild

Nåväl. Kolvar fanns hos web-shoparna så efter några musklick och ett par dagar senare gick den som en klocka. Inte någon raket direkt, men väldigt stark så drevet fram byttes mot ett större. En kugg bara men nu hade jag en stark moped som gjorde 40-45 km/h och det var ju precis det som var målet med övningen.

Nya däck och slangar fick det bli också . . .

Bild

Bild

. . . men så var det detta med färgen. Ett tag funderade jag på en seriös renovering med riktig lackering och hela resan men det var ju en patinerad moped jag ville ha. Inte en nyrenoverad. Alltså måste de grälla färgerna avlägsnas på något sätt för att i görligaste mån få fram originallacken, eller vad som återstod av den.
Det skulle visa sig lättare sagt än gjort . . .

Fortsättning följer . . .

. . . F