Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Tack för alla fina ord!

Allt är inte helt hundra än, men blir ett inlägg och lite bättre bilder när vi väl kommit till den punkten.

Lite kul, för att nu när jag fått ihop min har intresset börjat smitta av sig inom familjen. Igår vaknade jag 8:50 av att telefonen ringde. Det var min farfar och jag fattade först inte vad han ville mig vid den tiden. Det tog ett tag men tillslut kom han till saken:

-Asså du, jag har köpt en moppe, en sådan som du har, vill du följa med och hämta.

Ungefär så lät, så det blev en roadtrip på 15 mil enkel resa till Falun för att plocka upp en 1248. Enligt säljaren själv hade han knappt rört moppen och hade ingen aning om någonting, medan sanningen låg nog mer i att för en vecka sedan då var den här nog inte ens en moppe. Killen hade gott om moppar, så det var säkert inte så svårt för han att ta lite av diverse och bygga ihop något compact-liknande av det. Huvudsakligen är det ett bra objekt och det ska nog inte alls vara så svårt att göra den åkbar.
BF2698B2-D7B7-4902-BA97-547BAE795F91.jpeg
Det ingen riktigt förstår är varför min kära farfar köpte en moppe, men har jag förstått det som att han en kväll såg en Compact till salu på tradera. Han la ett bud på den och tänkte att så här billigt kommer den inte att gå för. För att sedan dagen efter upptäcka att han nu äger moppe. Seriöst nyfiken på hur min farmor reagerade när farfar den morgonen berättade att han bara råkat köpa en moped och att han nu behövde åka 15 mil och hämta den.

Min pappa har också blivit sugen så nu håller han på att gå igenom alla säljsidor som besatt efter helst en monarped med ILO och kick eller en stockholmare.

Min lillebrorsa vill nu också ha en veteranare och har bestämt sig för att sälja sin Rieju Drac rr crossmoppe, innan han ens skaffat sig kort så han får köra den.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av SS440-80 »

mistick_yes.gif spocht_winner slider_victory.gif
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av Jfk »

Mycket intressant läsning om din väg,från vrak till kanon snygg compakt. Och fortsättning följer väl hoppas jag,nu när farfars compakt säkerligen också behöver ha lite kärlek. Än en gång,snyggt jobbat. slider_score.gif
Monark monarped -62
MCB 1195
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Jfk skrev: 19 aug 2021, 22:28 Mycket intressant läsning om din väg,från vrak till kanon snygg compakt. Och fortsättning följer väl hoppas jag,nu när farfars compakt säkerligen också behöver ha lite kärlek. Än en gång,snyggt jobbat. slider_score.gif
Tack!

Och ja, farfars lär behöva lite kärlek. Han har nu skruvat isär den och det är mycket som inte är rätt på den. Svänghjulet har man bara mosat på, så det finns inte så mycket kvar av kilen och svänghjulet är inget att hänga i granen. Brytarna saknas och man har lyckats göra ett hål i plasten runt tändspolen, säkert av misstag när man kapat av lite gäng på veven. Eländet tar inte slut där utan båda spolarna till belysningen är också skadade. Det blir säkerligen brytarlöst.

I förgasaren har man stoppat dit en flottör som enligt farfars undersökningar härstammar från en Zundapp. Den stänger aldrig av soppaflödet, så den är lite värdelös.

Jag tyckte ju att min cylinder var dåligt portad, men farfars är på en helt annan nivå. I övrigt var cyllen reko och nu har han honat den.

Motorn är faktist frisk i övrigt och verkar vara orenoverad, så det blir att bara få den att gå och se om allt är som det ska.

Den är rensad på en del delar bla växel och gas-reglage, så om någon har det så är han nog intresserad.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av erlan »

Tilläggas kan att dom kylflänsarna satt orginal på tidiga compacterna.
med bensinkran på höger sida, och grimecanav.

erlan
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

erlan skrev: 21 aug 2021, 14:26 Tilläggas kan att dom kylflänsarna satt orginal på tidiga compacterna.
med bensinkran på höger sida, och grimecanav.

erlan
Ja, de tog ju lite det som låg närmast till hands när de monterade dessa mopeder har jag förstått. Dock säger betäckningen på motorn att den ska vara fläktkyld och motorn är en 67:a medan moppen enligt ramnumret är en 72:a.

Det ska ju vara grimeca på farfars men det sitter leleu 100 mm på den. Bakfälgen är galvad och har grova ekrar, så det är förmodligen en flaka-bakfälg.

Den är ett hopplock som sagt.
nbottning
Inlägg: 18
Blev medlem: 08 aug 2021, 23:02

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av nbottning »

Kul tråd, bra jobbat!
Och vilken välgärning för mopedhobbyn du gjort genom att väcka halva släktens intresse för den :D
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Det hände!

Farsan köpte en egen moppe. Blev en 1279:a, stockholmare med 2-växlad sachs alltså. Inte för att någon sådan motor följde med dock, utan det är ett rullande chassi, men ett relativt komplett sådant.

Självklart rejält sliten och ful, det syns till och med på bild. Återstår att se hur illa den är i verkligheten.

Huvudsakligen var den riktigt billig.

Återkommer när jag vet mer.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Farsan åkte och hämtade sitt härk idag:
B5F836BC-30CA-493C-8B54-37B9502FD232.jpeg
C23CBBB6-E654-42F1-A82D-39CB82FBAB18.jpeg
C2574FF4-C07F-4952-99D3-76198D32B143.jpeg
B6821497-044D-4742-9B5A-E61C2BEAF25D.jpeg
Trots utseendet, så visade den sig den vara i riktigt gott skick, så det var en positiv överraskning. Relativt komplett (de dyra delarna finns, förutom motor) och det mesta av det som finns är fullt användbart, inte så värst rostig heller. Ramen är vid en första anblick helt okej och behöver nog inte svetsas så mycket. Till och med alla bussningar och lager är godkända. Om man så vill är det nästan att bara skruva på en motor och köra.

Och det visade sig vara en 2-växlad med fotväxel, det är väl inte helt vanligt?
C0BCD009-9BCA-4BEE-B3D5-A63789480B95.jpeg
Krävs lite jobb dock om man vill få den att funka eftersom växelpeten har gått av.

Det är ju lätt hänt att projekt spårar ur, men farsans plan för moppen är att enbart renovera den mekaniskt och låta den vara som den är. Blir intressant att se var man hamnar i slutändan.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av erlan »

MTB-Emil skrev: 21 aug 2021, 17:43
erlan skrev: 21 aug 2021, 14:26 Tilläggas kan att dom kylflänsarna satt orginal på tidiga compacterna.
med bensinkran på höger sida, och grimecanav.

erlan
Ja, de tog ju lite det som låg närmast till hands när de monterade dessa mopeder har jag förstått. Dock säger betäckningen på motorn att den ska vara fläktkyld och motorn är en 67:a medan moppen enligt ramnumret är en 72:a.

Det ska ju vara grimeca på farfars men det sitter leleu 100 mm på den. Bakfälgen är galvad och har grova ekrar, så det är förmodligen en flaka-bakfälg.

Den är ett hopplock som sagt.
Det finns info i reservdelskataloger från vilket ramnummer man bytte nav.
ev även när man bytte sida med bensinkranen.
stora fartvindkylda cylindern kom i samma veva.
allt i mitten på -72.

erlan
F71556
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 sep 2019, 19:09

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av F71556 »

Man bytte sida på bensinkranen redan 1971.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Hej igen!

Här kommer till slut den uppdateringen jag lovade redan i augusti med bilder på Compacten min, monterad och klar. Den blev färdig redan i höstas faktist, men istället för att åka moppe och skriva på raketsport parkerade jag moppen längst in boden och glömde bort den. Möjligtvis att jag var en aningen less på den. :P

Sedan tog lillebrorsan moppekort här i julas och då fick man suget att dra fram Compacten igen och åka lite moppe tillsammans. I höstas fick vi aldrig Compacten att gå rätt. Hur mycket vi än justerade förgasaren dränkte den sig alltid på gaspådrag. Det felet visade sig bestå av att flottören satt uppochner. Efter ha bytt håll på den så gick motorn äntligen som den skulle. Den går rätt skapligt ändå måste jag säga med 5,5 hästars cylinder, 17mm Bing kopia och 32mm krök. :D

Det har blivit till att ge Compacten lite smisk i snön nu under vintern tillsammans med min lillebror. Grejorna ska användas:
113678F1-CF4E-493E-A391-F6D56EBE3AC3.jpeg
1C41AECB-8327-4713-A987-944417E10166.jpeg
1284BF43-E182-4148-BFE2-703B5F442C48.jpeg
Här med lillebrorsan som chaufför, jag på hans crossmoppe.
Här med lillebrorsan som chaufför, jag på hans crossmoppe.
Det är ju ändå rätt mysigt att köra compact måste jag säga, även om det inte händer så ofta. :mrgreen:

Nu när Compacten är färdig spenderar jag fritiden med att skruva bil istället, fyller 18 till sommaren och då vill man ju så klart ha något schysst att köra. De flesta jag känner kommer åka modernt som förstabil, men sådan är ju inte riktigt jag. Konstig som jag är slog jag till på en Saab 96 V4 från 1967. Den var väl inte riktigt lika dålig som Compacten, men den hade ändå inte gått i trafik sedan 1994, då den parkerades i ett vagnslider, så jag har att göra om man säger det så.

Här är skönheten:
4DEDEE2F-FEBA-41E1-BFB4-CA577FBC9137.jpeg
Jag har alltså nu en bil från 1967, en moppe från 1969 och en racercykel från 1981, alla tre figurerar i denna tråd. Om det fortsätter så här kan man väl öppna museum snart. :wink: Nåväl, ska inte svamla mer om sådant som inte hör ämnet till, men om man vill läsa mer om nuvarande äventyr med gammal skrotbil kan man göra det här: https://saabklubben.se/forum/amne/18-ar ... fran-1967/

Tack och hej leverpastej!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av Lolalola »

Sköna snöbilder! :thumb:

Låt oss även följa din Saab här i "Övriga fordon" vetja. :)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av SS440-80 »

Härligt att Compakten går så bra.
Och bättre blir den att gå allteftersom att den blir inkörd. Så ta en sväng på den ibland , mellan Saabmekningarna.

Skithäftigt att du slår till på en V4 :thumb: :thumb: :thumb:
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Fick finbesök idag. Farfar kom förbi på sin Compact, som numera är fullt körbar: :D
2185F2F0-0770-4FA8-8671-24274C001625.jpeg
I bakgrunden ser man förutom min Compact, även Saaben som sticker fram ur garaget.

Farsans moppe som jag skrev om tidigare befinner sig inte riktigt i samma tillstånd som farfars, det eskalerade till en helrenovering till slut, trots att det inte skulle bli en egentligen. Det brukar spåra ur när pappa håller på. :P

Så här ser den ut i nuläget:
798E9B52-CF6C-4F2B-9FD9-834529BC5AD9.jpeg
Ram i polisvitt och tank i granatrött, precis som det ska vara. Pappsen kommer ha sig en riktigt fin moppe när han renoverat klart den.
Senast redigerad av MTB-Emil den 25 apr 2022, 19:44, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar