Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
En tilltygad ram + en rostig ram + en back plåt = en Compact?
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Har försökt mig på att tillverka nya främre motorfästen. Jag är ju totalt novis på att bearbeta metall och det vart inte helt lyckat. Blir en version 2 på de här.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Inte så illa för att vara första försöket
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Även om det kan tyckas vara ett "översvårt" och något lite omotiverat renoveringsobjekt så lär du dig otroligt mycket på vägen. Och det kan säkert vara mera värt än själva objektet i sig, kämpa på!
Andreas.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Ja, jag tycker faktist bara att det är kul att hålla på med den. Det är ju ett bra sätt att bli bättre på att jobba med metall.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Ja det såg lite livsfarligt ut med bandslipen där, du kanske skall försöka med en vinkelslip och en lamellskiva i stället, men det blir nog bra till slut, man måste börja någonstans
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Det står inte helt still. Liten teaser:
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Det där kommer ju att bli bra!
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Det har hänt lite sedan sist.
Hjälpligt riktat bakre motorfäste, gjordes genom att slå in en u-balk mellan båda sidorna och för att få till det sista tvingades vi ut plåten med gängstång och muttrar. Det är inte så mycket som är rakt på den här moppen: Två nya främre motorfästen: Typisk nog så tog det bara hälften så lång tid för farsan att göra de än vad det tog för mig. Dessutom blev hans mycket bättre.
Och en jigg för att kunna passa in allt utan att behöva använda motorn: Dags att börja kapa: Vart ont om gods, fram med svetsen... Och slipa Det får räcka med skrivandet för idag, men som en liten bonus så är den där cykeln som jag svamlade om i ett tidigare inlägg nu ihopbyggd. Så då skaffar man sig så klart en till cykel att renovera, en mtb från 90-talet den här gången och förutom sedvanlig renovering med nytt fett överallt får man så klart för sig att man ska byta ut hela drivlinan mot moderna grejer. Det är n+1 som gäller.
Hjälpligt riktat bakre motorfäste, gjordes genom att slå in en u-balk mellan båda sidorna och för att få till det sista tvingades vi ut plåten med gängstång och muttrar. Det är inte så mycket som är rakt på den här moppen: Två nya främre motorfästen: Typisk nog så tog det bara hälften så lång tid för farsan att göra de än vad det tog för mig. Dessutom blev hans mycket bättre.
Och en jigg för att kunna passa in allt utan att behöva använda motorn: Dags att börja kapa: Vart ont om gods, fram med svetsen... Och slipa Det får räcka med skrivandet för idag, men som en liten bonus så är den där cykeln som jag svamlade om i ett tidigare inlägg nu ihopbyggd. Så då skaffar man sig så klart en till cykel att renovera, en mtb från 90-talet den här gången och förutom sedvanlig renovering med nytt fett överallt får man så klart för sig att man ska byta ut hela drivlinan mot moderna grejer. Det är n+1 som gäller.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Bra jobbat med Compaktramen
Men inte kan du väl kalla cykeln för en 90-tals MTB...? Mer landsvägshoj får man väl leta efter...
Men inte kan du väl kalla cykeln för en 90-tals MTB...? Mer landsvägshoj får man väl leta efter...
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Absolut, Bianchin är helt klart en landsvägscykel. Vart kanske otydligt, så för att förtydliga så köpte jag en till cykel efter jag blev klar med Bianchin. En Cyclepro Ultralite från 94. Såg ut så här från början: Och nu är den stukad så här: Tror man kan kalla den för mtb
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
Cyklar kanske är lite så jag återgår till ämnet.
Suttit kapen i 1209an, skogsfyndet som får agera donator. Just den här biten kommer inte att användas, eftersom svingaxeln sitter hopplöst fastrostad: Måttat in vart motortornet ska brännas fast: Ihoppunktat. Biten närmast ramen är från donatorn eftersom det var där någon hade härjat med svets på compacten:
Infästningen för skärm och pakethållare är ju inte heller så fager, som man kan se på ett par bilder.
Bort med skiten: Så där ja! Ser lite bättre ut nu. Inte helt enligt hur det såg ut från fabrik, men det är snyggare så här kan jag tycka. Ska inte ta åt mig någon beröm för metallarbetet, eftersom det inte är jag som har gjort det, utan jag tackar farsan för att han kan sköta det när jag köper hopplösa vrak.
Suttit kapen i 1209an, skogsfyndet som får agera donator. Just den här biten kommer inte att användas, eftersom svingaxeln sitter hopplöst fastrostad: Måttat in vart motortornet ska brännas fast: Ihoppunktat. Biten närmast ramen är från donatorn eftersom det var där någon hade härjat med svets på compacten:
Infästningen för skärm och pakethållare är ju inte heller så fager, som man kan se på ett par bilder.
Bort med skiten: Så där ja! Ser lite bättre ut nu. Inte helt enligt hur det såg ut från fabrik, men det är snyggare så här kan jag tycka. Ska inte ta åt mig någon beröm för metallarbetet, eftersom det inte är jag som har gjort det, utan jag tackar farsan för att han kan sköta det när jag köper hopplösa vrak.
Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår
De där fetdäcken för cykel är för jäkla coola