Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av SS440-80 »

:thumb: :thumb: :thumb:
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av umekille »

Ett tips är att kolla upp och byta det där drevet som brukar söndras på v4 motorn mot ett nytt...
det har ett eget namn...men på saabklubben finns nog info om detta...vate fanken varför men
buffalo styren har setts på fler än din compact :)
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

umekille skrev: 26 apr 2022, 02:51 Ett tips är att kolla upp och byta det där drevet som brukar söndras på v4 motorn mot ett nytt...
det har ett eget namn...men på saabklubben finns nog info om detta...vate fanken varför men
buffalo styren har setts på fler än din compact :)
Ja, det finns ju något fiberdrev på V4:orna som gillar att självdestruera när lagerna börjar glappa får jag för mig. Det är ju rätt vanligt att balansaxellagerna ger upp på dessa motorer har jag förstått, hoppas på att mina är bra bara, annars blir det lite extrajobb med att byta dem.

Jag har buffalostyre på Compacten enbart för att det var det styret som satt på när jag köpte moppen. Men det är ju helrätt med buffalo på compact och sittställningen är kunglig.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av erlan »

remskivan på motorn sitter på balansaxeln.
släpp spänningen på fläktremmen så kan du sticka ner handen och känna på remskivan.
känner du att remskivan glappar så har du lite pyssel.
tänker du trimma, så är det bäst att skaffa en blå eller svart motor direkt, och inte lägga pengar på orginalmotorn.

erlan
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Idag blir det Hallstamoppers vårrally, det blir mitt och Compactens första. Farsan har fått ihop sin stockholmare efter helrenovering och lillebrorsan tar sin crossmoppe, även om den har ca 10 år kvar innan den blir veteranklassad.

Ska bli roligt. Någon mer här som kommer köra?
301FC82E-1E7A-4C04-B77D-A162CCA87E1F.jpeg
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Nu var det avklarat!

Alla tre av våra mopeder tog sig runt de sju milen som rundan var utan haveri.

Compacten går riktigt fint och är fullt körduglig, men det finns en mängd fel på den, så det lutar åt att den kommer att rivas isär igen och genomgå en till totalrenovering. Det blir isåfall efter jag blivit klar med V4:an och efter skolan slutat slutat för terminen.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av SS440-80 »

Härligt att du/ni fått åka lite "riktig" moppe ✌️😊✌️
Kan inte vara värre fel på Compakten, än att du kan köra den några år som den är? Så gör du noteringar på det som ska fixas, och renoverar den om 3-4 år 👍
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

SS440-80 skrev: 21 maj 2022, 16:28 Härligt att du/ni fått åka lite "riktig" moppe ✌️😊✌️
Kan inte vara värre fel på Compakten, än att du kan köra den några år som den är? Så gör du noteringar på det som ska fixas, och renoverar den om 3-4 år 👍
Nja, det är roligare när grejorna funkar bra och felen är så pass allvarliga att det är bättre att göra om och göra rätt direkt.

Största felet uppenbarade sig idag på rallyt, tanken har börjat läcka och behöver svetsas.
68D9E157-4F23-43E5-B0AB-0997DF99C198.jpeg
Det finns även en del andra saker kring ramen som skulle kunna göras bättre. Tex så är svingen riktigt sopigt svetsat av någon tidigare ägare så den byter jag gärna ut mot en bättre och ramen skulle behöva förstärkas eftersom Compacter är så pass veka. Det finns annat som inte är hundraprocentigt heller. Då kan man riva ner den, åtgärda allt på en gång och lacka om hela moppen igen.

Motormässigt finns det ett orosmoment och det är att kickstoppsgummit består i nuläget av en bit limstift till en limpistol. Tål det verkligen olja eller kommer man snart ha ett hål i blocket? Bäst att klyva motorn och byta ut den mot ett riktigt. Blockhalvorna är även väldigt ärgade, men motorn är tät och fungerar som den ska så egentligen är det inget problem. Jag köpte en bättre begagnad 2-växlad motor ändå på Arosmarknaden i Västerås för någon helg sedan. På den är vevstakslagret rasat, men den har friska blockhalvor och resten av de interna delarna ska enligt säljare vara bra.
58567B98-DD00-4351-81F1-F086BAE489E1.jpeg
När motorn ändå är isär vore det ju roligt att uppgradera från 5.5hk till 60cc, bara om man kan förstärka ramen så den inte blir sned.

Det finns att göra helt enkelt och det är roligt att hålla på.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Det händer grejor!

Nu är vi tre i familjen med veteranare, lillebrorsan köpte en idag han med.

Det är nämligen så att det är garageloppis i området där vi bor idag. Jag har haft tur med den här garageloppisen i det förflutna, för förra året fyndade jag en högkvalitativ 90-tals mountainbike för 500kr som stått länge. Jag la ner någon timme på den men inga pengar, cyklade på den någon gång och sålde den sedan för 1700kr. Inte fy skam.

Därför såg jag självklart till att vara ute i god tid i år med och cyklade runt lite på måfå, utan att vara på jakt efter något speciellt. Sedan såg jag det en uppfart, en riktigt gubbig Piaggio Ciao, helt original.
2622F10D-570B-4FD6-A611-A9E8B96C266A.jpeg
Så jag cyklade hem igen, frågade brorsan om han ville ha en Ciao. Lillebrorsan följde självklart med och kollade och det visade sig att säljaren ville ha 1000kr för den och den skulle enligt honom sakna gnista. Det var ju inte så mycket att diskutera om, så brorsan slog till.

Jag cyklade vidare för att kolla in resterande loppisar medan brorsan inspekterade sin nya moppe.
F282254C-A4B2-4CD3-8F5F-F2E6F61FA30C.jpeg
Det visade sig att det bara var att pytsa ner lite soppa i tanken och sedan hoppade den snällt igång. Allt det väsentliga funkade tillräckligt väl för att brorsan skulle kunna ta moppen runt kvarteret och visa upp den för säljaren igen.

Känns som han gjort en helt okej affär. Garageloppisar levererar helt enkelt
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Nu är förberedelserna gjorda för att senare kunna påbörja fas två i Compactbygget.

Som ovan nämnt så sprack ramen/tanken på min igen och den har börjat läcka bensin lite smått. Svingen är även den dåligt förstärkt av tidigare ägare. Beslutet togs därför att laga ramen och köpa en bättre sving.

Fast istället råkade jag få tag på en ram, med en sving. Priset var rätt så det var bara att handla.


2E611CF9-4B60-4D4D-B6CD-CEC63A467CA9.jpeg
604400EA-03EF-485A-9CCA-157035760066.jpeg
E25C3BDF-3849-4B54-B51B-D88189FBD6CD.jpeg
2B8E4154-729A-4F30-9E8F-BB2ED0209451.jpeg
0E6B97A7-974E-4CB2-A678-9E5CC0D5CFB7.jpeg
A31AA869-E831-4DAF-86A6-DAC76E90CFAE.jpeg
403040C8-17B2-46D2-9ED9-DB74B0AC48A9.jpeg
A16A2DEA-8248-4E2B-AD09-D73E0C655E78.jpeg
Det här känns som ett mycket bättre utgångsobjekt än förra gången. Den här ramen är rätt så orörd och hyfsat hel. Förhoppningsvis är den skapligt rak med. Återstår att provtrycka tanken för att se om den är tät. Det största som behöver göras är att bygga tillbaka den från centralstöd, till sidostöd, som det ska vara. När man bytt till centralstöd så har man kapat bort hylsan som sidostödet ska sitta i, så en sådan måste hittas eller tillverkas.

Planen är i nuläget att göra i ordning den här ramen, troligen förstärka den och definitivt lägga på ny lack. Tanken är att flytta över alla grejor som sitter på min i dagsläget till den här. Det ska byggas en ny motor med, eftersom jag spontanköpte ett 2-växlat block med mindre ärg än det som min nuvarande motor är byggd på.

Det är inte prio ett, så får se när det blir gjort. Min är ju fortfarande fullt körbar som den är.
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Dags att återuppta moppeskruvandet. Det har i princip stått still sedan jag blev klar med Compacten och införskaffade min Saab 96 V4 förra hösten. I somras fixade jag körkortet fem dagar efter 18-årsdagen och fick Saaben besiktad för första gången sedan 1993 kort därefter. Har blivit några mil i Saaben sedan dess, riktigt trevlig bil att köra måste jag säga. Nu börjar man dock sukta efter något större projekt att ägna sig åt under vintern.

Som jag nämnde någon gång i våras är planen är att bygga ihop en Compact. Den synnerligen välanvända Compacten ska återuppstå igen, det är i alla fall tanken. Frågan är vad som blir kvar av moppen den här gången. Jag har ju införskaffat en annan ram med tillhörande sving, en som inte har självdränerande tank och som inte lämnar två hjulspår efter sig samt en motor vars blockhalvor inte ser ut som schweizerost. Det kan man inte säga om mina nuvarande prylar.

Förutom det råkade jag handla två stycken tvåväxlade motorer i formatet av byggsatser nyligen, en kick, en tramp, så nu äger jag tillräckligt med Sachsdelar för att kunna få ihop nästan tre motorer.

Själva idéen är att ta den bättre ramen, lacka den i originalkulör och transplantera delarna från min nuvarande Compact till den bättre ramen och snickra ihop en ny tvåväxlad Sachsmotor på ett av min andra block. Den här gången blir det nog rätt tamt trim.

Det här som jag beskriver med original och otrimmat kanske inte låter som mig, och det är för att det inte heller är det. Jag avser inte att bygga moppen åt mig själv, utan för att sälja. Renoverat till originalskick med måttlig viktkompensering borde sälja bäst. Varför sälja? Jo, för att jag börjar tro att Compact inte är för mig. När jag kör moppe tenderar jag att göra det på ett sådant sätt som jag inte tror trötta Compacter håller för.

Om jag väljer den vägen så kommer det troligen innebära att min nuvarande ram blir slaktad för gott. Mycket kul har jag haft på den och det har nog många andra också haft med tanke på ursprungsskicket, men den har gjort sitt och det börjar nog bli dags för den att vandra vidare till de sälla jaktmarkerna. Motorn som jag kör med nu går hur bra som helst men med tanke på att blockhalvorna är rejält ärgade och att medbringaren i den säkerligen inte är något att hänga i julgranen kommer nog den få donera de interna delarna som är bra till någon annan av mina motorer.

Om det blir som planerat återstår ju frågan vad jag ska åka på till nästa säsong, men jag har ju delar till att bygga ett antal tvåväxlade motorer, så jag får väl bygga ihop en åka-fort-motor åt mig själv och hitta ett lämpligt, hållbarare, chassi att montera den i.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av SS440-80 »

Blir spännande :thumb:
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Jag har kommit en liten bit på vägen med Compacten. :D

Det första jag gjorde var att demontera min nuvarande Compact för att kunna testmontera delarna på min nya, tomma ram.
3290B329-BD11-4195-936A-B858F21F0673.jpeg
857A7E40-D7B4-4E4E-A291-FFA8919E6E12.jpeg
Jag hade inga förväntningar på att den nya ramen skulle vara så värst rak, men jag blev faktist positivt överraskad. Det fanns inte så mycket att anmärka på, allting verkar linjera helt skapligt för att vara en Compact. Det är skönt.

Det som är, är att fästöronen för pakethållaren och skärmen har vibrerat sönder och kommer behöver riktas och svetsas:
96CAE169-68E5-4547-98A0-8F1BED8E15AB.jpeg
Har även vissa problem med att skruvarna till bakdrevet precis tar i svingen:
9B8DF913-BFF1-4217-AC95-6178B7DE1795.jpeg

Här vet jag inte riktigt vad det är som är fel. Hade samma problem med den gamla svingen och fick köra några extra brickor på insidan av svingen som distanser. Ska det vara några speciella skruvar till drevet med plattare skalle?

Efter testmonteringen var det dags att riva ner den igen, för att kunna lackera den.

Stötdämparaxeln satt ordentligt fastrostad, men genom att sätta den i spänn med lite distanser och en mutter på ena sidan, värma den tills att färgen brann upp och dunka till den med storsläggan någon gång följde den lydigt med ut.
28CD0998-97D8-484A-B0C7-E7B001641EED.jpeg
00ECFF2C-134A-48EF-B444-DFE5089DC8D4.jpeg
Svingaxeln var tacksamt nog betydligt mer medgörlig.

Förövrigt, här är monstrositeten till fotbrygga som satt på ramen, en rejäl klump är det. Centralstöd har den också. Riktigt mästerverk i ingenjörsskap:
87A59BE4-3B14-4669-A73E-B56A06B2CE53.jpeg
Sedan var det framgaffelns tur:
C9580EAA-6F2C-4C46-B968-D9E229B39EF6.jpeg
Den här framgaffeln hade bara ett krokigt gaffelben också:
CD5E6E3B-4978-4BD1-80FE-B0748BDF6BEE.jpeg
det innebär typ att den är 50% bättre än vad min gamla framgaffel var från början, för där var båda gaffelben krokiga :wink:

Krokiga gaffelben lämpar sig dock utmärkt som skaft till verktyg, de är helt stumma, sviktar inget. Här på bilden ses ett hemmasnickrat verktyg avsett för att lossa på överjävliga navmuttrar till Saab 96 v4:
7AABE1C0-B618-486C-BAA6-2C7656AE6833.jpeg
När allt sedan var demonterat var det dags att börja med att slipa ram, yttre gaffelben och sving för lack. Någonstans halvvägs genom det eländet befinner jag väl mig nu. Kan säga att den här ramen har genom åren hunnit vara lackerad i en mängd olika roliga kulörer.

Men det här får räcka med skrivande för nu, mer om underarbete, slipning, färgborttagning och skit någon annan gång. :P

Tack och hej!
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av Lolalola »

Du ligger minsann inte på latsidan. :thumb:
MTB-Emil
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 aug 2020, 14:14
Ort: Hallstahammar

Re: Synnerligen välanvänd compakt återuppstår

Inlägg av MTB-Emil »

Lolalola skrev: 07 jan 2023, 08:26 Du ligger minsann inte på latsidan. :thumb:
Nja, så värst snabb och effektiv är jag väl inte direkt. Men jag tar mig framåt. :)

Och du ligger verkligen inte på latsidan du heller, det gick undan med din senaste Zündapp och bra blev den också :D
Skriv svar