MCB 1293 E-type projekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av musköchrister »

hoppas du är införstådd med att det är en hel del jobb att få dit en högerdrevad sachs ?
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Javisst, försöker hitta bäst väg för detta.
403176746_559b21f9-24d5-4929-a167-7d123e4fb65b.jpg
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Blev inte så mycket gjort idag som man hade planerat. Tog ut den ifrån magasinet, och med typ nada luft i däcken så chansa jag på fylla på och blev väldigt förvånad när det höll luft och allt, blev lätta 200m. Sen upp på min lilla lyft och rengöra lite, och konstatera att bultar och skruv siter där de sitter, var att dränka i rostlösning och ge det ett dygn.
Bilagor
20210327_ESGEEs Mcb på lyft.jpg
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Innan man fick av det förbannade styret gick lång tid, satan vad det satt. Men nu är det av :D
Bilagor
20210328_Esgees Mcb bort med styre.jpg
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Vilka modeller hade 4v Sachs? I min jakt efter ett höger drevat bakhjul, har skannat på halva Europa marknad, Sachs cross är lite väl grov, vilka modeller kan fungera utan att det ser helt fel ut. Puch Maxi ser dugligt ut.
Visst att bara vända på bakhjulet och göra som på gamla engelska hojar med rör över till broms till rätt sida, men då måste man göra rätt mycket ombygg, hjul är lättare helt klart.
Bilagor
Sachs cross bakhjul.png
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av Lolalola »

Fast du behöver inte göra det så avancerat med en stång över till andra sidan. Gör som Monark själva och dra en wire. Det är lättare, plus att det inte blir så vansinnigt trångt för kedjan. Så här gjorde jag på en av mina:

Bild

Wiren sitter fast i ramen och bromskraften överförs när pedalen trycker upp höljet. Det går i en mjuk båge över till andra sidan och precis där det når fram till början av svingen svetsar du ett öra där de landar. Sen går wiren naken bak till bromsarmen. Känns lite underligt men det funkar och är som på originalet.

Hylsan med saxpinnen som sitter över svingaxeln på bilden är för att man skall kunna ta loss den och läsa ramnumret. Kedjan kommer ju högre upp med en högerdrevad så man måste flytta upp hela paketet ett par centimeter för att det skall bli bra.

Sen måste du göra ett fäste undertill för motorn. Det är 22mm rör så ett gammalt styre och ett vinkeljärn blir finemang. Till det stora motorfästet bak har jag fuskat och använt original från nån 125:a eller cross. De brukar dyka upp ibland. Med ett sånt i handen är det en smal sak att få till resten. :)
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Man tackar för infon, wire har jag inte ens tänkt på. Skit bra beskrivning av det hela. Motorfästen är väl det enklaste att bara tillverka själv :D
Har lätt insett jag vet nada om Sachs och Monark, back in the days undvek man Sachs och Puch slider_cheers.gif
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av Lolalola »

Motorfästet skall se ut ungefär så här, och det är ju himla praktiskt att det är skruvat fast i ramen: https://forumbilder.com/images/2021/04/ ... 0903_n.jpg

Undre fästet kan man tillverka ungefär så här:
https://forumbilder.com/images/2021/04/ ... 2100_n.jpg

Ramnumret klarar sig på millimetern och typbrickan kan med fördel användas för att täcka det gamla hålet för svingaxeln. :)
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Man tackar, bra bilder. Väldigt bra info. Ditt bygge finns det på sidan?
Jodå, du verkar haft några E-type :D Jag fick ett rullande chassi över var intressant mistick_yes.gif
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av Lolalola »

Ja precis, bilderna är från den tråden. :)
Men jag har haft en till byggtråd med högerdrevad som jag inte kan hitta. Den är puts väck.
Med en 125-ram så mycket var förvisso redan färdigt, men det var bökigare att bygga moped än tvärt om.

Edit: Jo här var den. Jag kom till insikt och ändrade mig i mitten nånstans.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Tackar, väldigt intressanta lösningar.
Måste nog dra in den i mitt 20-50 tal Harley/engelska lilla garage i huset(har inget riktigt garage längre) så man får nåt gjort med mitt budget bygge.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Blev inte så mycket gjort idag heller, i dagens styregate var det mest svordomar hate-wall.gif
Hade man köpt ett billigt TT styre men det gick ju ej för mitten var för tjock, och så var den gjort i slags aluminium/bland metall dvs kunde ej kapa isär och svetsa(fäste ej direkt och fräste bort) och inte var det slut där. 7 olika styren av olika storlekar och utförande, mina engelska styren vill man ej kapa isär och gamla cross styren är ju inte nåt av riktigt järn. Köpa original för närmare 400kr finns ej. Ända som bulta direkt var styret ifrån min sons K50, alla båge styren som bulta var allt för stort för gas och koppling(fast den går att stuka till) och yes vill ha det som satt där.
Bilagor
20210402_185350 Styrfan.jpg
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Köpte man lite mer delar mest för sonen behövde saker till sin K50.
Fick med en inkomplett förgasare som såg ut som en Zundapp Bing av äldre modell så jag kolla förgasare i samma storlek dvs 26mm, när jag såg nyare Bing som passar såg den bra stor ut, så man börja fundera vad för cylinder måste man ha för 26mm?
Bing 21 26mm.jpg
Bing 26mm.jpg
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Kände man sig inspirerad tänkte prova få igång den, tände till och man fick ett flin, men sällan går det så bra hate-wall.gif
Börjar pissa olja under, och grisar ner golv mm till min hustrus stora lycka. Först tänkte man eller väl bara byta packning för botten plugg eller byta då det var väldigt oljigt där och pluggen misshandlad, sen ser man emot växelpedal sett en lagom fin stril, och även i mellan blocken. Det goda humöret och inspirationen blev till jävla skit osv. Skulle kört på Zundapps rundmotor istället. Denna hamnar i hörnet, riva och renovera är ej intressant just nu.
20210411_113941 ESGEEs Olje läckande 4 Sachs.jpg
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av ESGEE »

Motor, priser på Sachs har ju spårat ur totalt. Då 13åring är på sitt K50 bygge fick man väl lite inspiration igen. Köpte en flkäktkyld Sachs riktigt billigt, förutom fått stryk i x antal år gick den runt och hade gnista. Motorplåten var den mest misshandlade hittills, gå igenom bara så man ser lameller röra på sig, spola igenom den nytt stift så ska den väl igång :D
20210521_081628 ESGEEs fläktkyld.jpg
När denna skulle köpas fick jag för mig att det var en 3 växlad hand annars hade jag ej handlat, finns en härjad motorplåt men kan ju nada om dessa.
ESGEEs Sachs fläktkyld misshandlad infoskylt.png
Själva växeldelen är väl inte i bästa skick.
20210521_081645 ESGEEs Sachs närbild växeldel.jpg
Går den ej eller pissar olja , slänger jag ut allt Sachs på Tradera och köper rundmotor eller nåt istället.
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skriv svar