Flak projektet "Pucko"

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Stroker
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 aug 2021, 15:23

Flak projektet "Pucko"

Inlägg av Stroker »

Letade efter andra som renoverat flakor och hamnade här på raketsport. Eftersom de blivit ett o annat foto så varför inte ge tillbaka lite genom att visa min flakresa som flera andra gjort innan mig. Flaka blev det för att körkortet försvann ett tag och tanken var att fortsätta livet på bästa sätt. Nu var inte flakan sådan visade det sig att det bara var att kicka igång och köra så den blev stående bara. Eftersom jag inte ville ta om körkorten igen så var det otrimmat som skulle komma att gälla. Det visade sig att Peugeoten som står bakom på bilderna som jag fick till blev den jag transporterade mig de månader jag inte hade körkort istället. Bara den renoveringen skulle fylla en hel tråd bara den men nu är det flakmoppe som gäller. Jag kan inte så mycket om meckandets ädla konst eftersom jag bara har skruvat o donat sedan 1970 och efter att ha varit mästare tio år senare fattade jag för rätt länge sedan att jag inte kan så mycket om man jämför med vad som finns att kunna..Att tro att jag "kan" tar bort den nödvändiga konsten att lära mig nytt..
20200923_164147.jpg
20200905_103654.jpg
20200905_103649.jpg
Senast redigerad av Stroker den 14 sep 2021, 13:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Flak projektet "Pucko"

Inlägg av SS440-80 »

Spännande! Ska följas :thumb:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Flak projektet "Pucko"

Inlägg av Lolalola »

Några framsteg sen sist? :)
Stroker
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 aug 2021, 15:23

Re: Flak projektet "Pucko"

Inlägg av Stroker »

Det händer lite då o då. Mina fina nyrenoverade motor
motor2.jpg
motor1.jpg
visade sig inte var så fin när jag delade den för säkerhets skull för att kolla tapparna på tvåans växel som ju är ett aber har jag förstått.
20210720_175523.jpg
En tvåa som hoppar ur hela tiden hade jaga inte tyckt var så kul så lika bra att kolla igenom motorn och tur var det.
2ansvaxel.jpg
Det enda som vara bra var växellådan visade det sig.
20210720_170519.jpg
. Jag byter hela veven och alla lager och lagerbanor såklart samt alla packboxarna. Köte en 60cc cylinder och kolv samt topp till detta-
Jag har från början velat ha en treväxlad handväxel med trampor och fotbroms så delen jag behövde för att skippa kicken och få broms hette vevhylsa.
packidel.jpg
På de 3 växlade motorerna var det nog bara de som satt i Packin (eller var det nu Packy de hette) som hade denna långa vevhylsa och eftersom jag inte hittade någon så tillverkade jag en själv.
20210723_165442.jpg
20210723_165430.jpg

Det kommer mera. :)
Stroker
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 aug 2021, 15:23

Re: Flak projektet "Pucko"

Inlägg av Stroker »

Körde en "Sverigerunda" och 107 mil senare kom jag hem med en avkapad 1189 bakram med hjul från Boxholm samt 2 set avgasrör till mina Kawasakis från Kristinehamn som jag även håller på med.
passarpuck.jpg
Nu ska jag se om jag kan få till fästen utan att sabba originalfästena för Sachsmotorn.
passarpuch10.jpg
passarpuch60.jpg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Flak projektet "Pucko"

Inlägg av Lolalola »

Ser fint ut, men om du bänder lite så passar ju "mittenhålet" i motorn i motsvarande för Sachs. Fast man får (nog) kapa lite nertill... jag minns inte riktigt, men motorn hamnar rakt och öronen till toppen kan med fördel flyttas ner till det mitt ovanpå Puch-motorn. :)

Blir så här: https://www.bildtagg.se/file/00ncrznrq1vx0lruuzu8ykx0
Stroker
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 aug 2021, 15:23

Re: Flak projektet "Pucko"

Inlägg av Stroker »

Jag hade ju som målsättning att man bara ska kunna byta motor om man vill. Jag har även stagen fram till flakramen att ta hänsyn till . Som den sitter nu just nu passar allt och drevet sitter exakt där det ska sitta. Jag ska kolla igen och kanske kapa lite i Puchmotorn i så fall istället- har svårt att se att jag kan få ner den så långt så övre fästet kan passa bara.. Återkommer.. Tack för vaket tips :)
Stroker
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 aug 2021, 15:23

Re: Flak projektet "Pucko"

Inlägg av Stroker »

Efter ivrigt letande sista veckan fick jag hem ny fälg och ekrar i går. Gamla fälgen var tyvärr sönderrostad annars hade jag behållet den då de grova 4mm ekarna jag fått nu inte passar utan att behöva borra i den kromade fälgen :( Köpte ombyggnads set till nya lager, satte dit dem och polerade navet hjälpligt.
Kunde nu kolla så jag fick dreven att linjera.
gammaltbakhjul.jpg
20210806_192524.jpg
drevlinjering.jpg
Skriv svar