Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
kelegris007
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00
Kontakt:

Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av kelegris007 »

Efter att ha hittat detta forum för många år sedan, började mitt mopedsug vakna till liv igen. Jag hade ju en KS50 när det begav sig som jag tillsammans med min pappa köpte i några kartonger och renoverade och satte ihop. En kompis hade dock en 529:a som jag alltid tyckte var trevligare att köra, så när nu mitt intresse vaknat till liv så började jag samla ihop delar för att återigen bygga moped med min pappa som en kul grej. Man blev ju så inspirerad när man såg era grymma skapelser här. Sen kom det två barn imellan, och nu har dessutom min pappa blivit lite gammal och skruttig så jag får nog slutföra det projektet själv. Det skulle bli min projekttråd här var det tänkt.

Ändrade planer! Jag bestämde mig för att rensa fram min gamla moped istället. Efter många timmars rensande i mina föräldrars överfulla skruttiga skjul så var den ute i ljuset igen. Ett skruttigt skjul som gjort att lite har hänt sedan den ställdes in för 25 år sedan. En skapelse som nog får originalrenoverare att sätta kaffet i halsen.

Innan ni gör detta, ha i åtanke att den är skapad 1994-1995 helt enligt en 14/15-årings syn på den optimalt coola Zündappen. De flesta kompisar hade en nyare cross-moppe (DT50 eller MT50). Även jag var så klart sugen på en sådan. Priset avskräckte dock, det gick knappt att få tag på en sådan under 10 papp. När min pappa hittade en annons i den lokala blaskan, bestämde vi oss att åka och titta på renoveringsobjektet för 1000:-. En KS50 -74, ram och tre kartonger med delar.
Jag förstod inte hur vi någonsin skulle få ihop en moped av det då, men min pappa var duktig på sånt så vi slog till.

Efter många månader (nästan ett år?) av slipande, färgstrippande (min utvalda färg, köpt på Micro orsakade så klart en reaktion med den gamla färgen så jag fick skrapa av all färg helt), designval och skruvande var den klar. Eller den var nog egentligen inte helt klar, inser jag nu när jag ser vissa detaljer, men den var good enough för en 15-åring. En -95 Zündapp "Scrambler" (inget begrepp jag kände till då).

Denna bastard kommer med detaljer som:

- Längre bakfjädrar, och höjningssats i framgaffel (tillverkad av min pappa, han måste tyckt att jag var galen, men snäll som han är så tillverkade han proffsiga rörbitar).
- Framlampa från en Suzuki XX125 (jag tyckte inte att originallamphuset var tufft, det gör jag nog inte än idag iofs).
- De kromade rören på framgaffeln ersattes av gummibälgar (dom var inte heller tuffa).
- Originalhjulen var väldigt risiga, och det fanns nog inte ork att ta tag i dessa. Av någon konstig anledning så följde det med två KTM/Rex-hjul som vi bestämde oss för att använda istället. Givetvis med grovmönstrade däck, iaf bakdäcket (min pappa tyckte återigen att jag var galen, och försökte flera gånger övertala mig att ta nåt trevligt gatumönster istället).
- Nytt sadelöverdrag syddes av min pappa, och jag "fulländade" det med att spraymåla Zündapp där bak (silver, vitt var inte så tufft).
- Fel högerkåpa, den saknades i lådorna. Av en slump hade en kompis en sådan liggandes i garaget och jag fick köpa den. Det fanns ju inte direkt Tradera på den tiden, så man fick ta det man kom över. Även ena tårtbitskåpan och kedjeskyddet saknades, dessa lyckades jag dock inte komma över, men det gick ju lika bra utan.
- Skumgummi-handtag (!). Ja, man hade kanske inte den bästa smaken när man var 14.

Innan ni nu sätter kaffet i halsen, trösta er med att de originaldelar som valdes bort då, fortfarande finns kvar.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Vad händer nu? För många år sedan när jag hamnade här, lekte jag med tanken att återställa den till originalskick. Just nu tror jag att jag kanske behåller den som den är.

1. Ser till att den blir körduglig igen.
2. Fixar till saker som inte blev så bra (gängstång som bakaxel (!), hjuldistanser av brickor, osv.)
3. Vi får se.

Hur som helst, det är möjligt att nästa projekttråd inte handlar om den kommande 529:an, utan en annan bastard som byggdes på 70-talet av min pappa och farfar. En Zündapp-ram från 60-talet (hittad vid sidan av vägen) med blandade MC-delar och skottkärrehjul (!) som jag lärde mig att köra moped på när jag var 13 år. Nu kanske ni satte kaffet i halsen om ni inte redan gjort det.
umekille
Inlägg: 1493
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av umekille »

slider_score.gif ge den en omgång 556 och ny kedja och oljebyte så brumar den nog igång...
ja nytt t'ndstift också...en cool tidsmaskin ju värd sin blåa färg! slider_score.gif
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av ESGEE »

Håller med föregående i frågan. Bara få ut all gammal soppa så väcks den nog till liv :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av Skåning »

Snälla, behåll den som den är! :D

Ändra / gör om bara det som du känner är allt för mycket "tattarmekslösningar" över på den och behåll utseendet precis som det är. För tokfina överrenoverade KS50is är ju lite av en dussinvara idag, din är däremot unik!
Andreas.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av SS440-80 »

Den är riktigt cool, så behåll den som den är :thumb:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av Lolalola »

Den ser helt ok ut! Mattsvarta hjul är inte riktigt min smak, men annars ser den ju helrätt ut. :thumb:
kelegris007
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00
Kontakt:

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av kelegris007 »

Tack för alla kommentarer! Här går det långsamt framåt (inte alls), först ett sjukt barn, sedan åkte jag på samma (som jag alltid gör).

Jag kommer behålla den som den är i stort sett. Jag har lyckats hitta tankemblemen och "skinnbitarna" som jag ska sätta dit vid tillfälle. Vet inte om jag ska behålla "höjningssatsen" dock, tror inte den bidrar till en "positiv körupplevelse" direkt.
Användarens profilbild
ESGEE
Inlägg: 548
Blev medlem: 10 jul 2020, 17:30
Ort: Heby

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av ESGEE »

Sänka tillbaka bakfjädring blir nog bättre, om du inte ska köra mycket offroad :D
1st K50 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 25tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av Skåning »

Höjningen är ju en del av det unika med den, upplevs den bara körbar och säker med det så tycker JAG att du ska behålla det.
Andreas.
kelegris007
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00
Kontakt:

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av kelegris007 »

Tanken är nu ren, lyckades inte få något flöde i bensinkranen så jag lånade den som var ämnad för 529-bygget så länge, förgasaren rengjord - återstående problem: ingen gnista. Kampen fortsätter när tid finnes. Edit: Kampen fortsatte lite på lunchen. Provade att byta tändstiftet - gnista! Försökte starta, gick inte. Stiftet blött. Suck, vad är nästa steg?

Letade upp de saknade kåporna som jag budade hem på Tradera för ett 10-tal år sedan. Är det korrekt modell, den verkar gå ganska långt ner, men det kanske ska vara så?
6.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av HSE »

Byt tändspole.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av Johan Lat »

Kåpan är rätt till din moppe
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
kelegris007
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00
Kontakt:

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av kelegris007 »

Kan man mäta någonting på tändspolen för att kolla om den är trasig? Det är ju som sagt gnista, men skulle den vara "svag" då? Det är utanpåliggande tändspole om det spelar någon roll (en anslutning).
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av HSE »

Utanpåliggande tändspole gå ju svalt och brukar hålla länge, jämfört med en som sitter utsatt för värme och vibrationer så då är det förmodligen inget fel på den. Mäta gör man enklast genom att ta ett tändstift och lägga gnistgapet på 10mm, slår det över gnistor då är den ok. En innerliggande tändspole skall värmas till minst 60 grader för att göra mätningen vid arbetstemperatur då egenskaperna ändras när den blir varm men det slipper ju du.
kelegris007
Inlägg: 48
Blev medlem: 20 jan 2013, 00:00
Kontakt:

Re: Min 15-årsmoped väcks till liv igen (Zündapp KS50 -74)

Inlägg av kelegris007 »

och vinnaren är... HSE! :D

Beställde en ny tändspole och kopplade in... och vilken mega-gnista det blev sen! Skruvade i tändstiftet och ett kick senare så var den igång! Tusen tack för hjälpen! slider_thankyou.gif

Jag antar att jag kanske ska byta däcken? Det är ju inga sprickor men greppet kanske inte är detsamma längre. Slangbyte blir det iaf, för luften försvinner kvickt efter att ha pumpat dem. Är ju inte så sugen på att vurpa pga dåliga däck, så det är väl säkrast kanske.
Skriv svar