Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

Det blev tjusigt,satan vilken puts du har på prylarna :drewl:
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

Ser bra ut! Hur balanserar du hjulen?
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

Jag har turen att ha en kollega på jobbet som har en balanserings utrustning hemma för bil och mc däck, har även köpt kromade klistringsbara vikter av en lokal däcksfirma att använda. När vi balanserade mina däck första gången 2011 fick vi lösa ett problem med att det inte gick att få upp ett hjul med mindre genomgånde axel än 12 mm. Men genom att svarva en kopia på befintlig anslutning men med 10 mm axel istället löstes det med, då jag fick upp framhjulet också. Nu är det ju 12 mm axel genomföring på båda mina fälgar så det är inga problem denna gången. Dom flesta däcksfirmor som balanserar mc hjul borde ju klara av ett moppehjul också om dom bara får upp det i maskinen, bara att åka och fråga om dom kan. Det är nog problem om det inte är lös axel i moppehjulet att få upp det i en balanserings maskin då dom tre maskiner jag har sett alla har axel som man trär hjulet/fälgen på. Kan bara säga att det är värt jobbet att göra det. Det är en enorm skillnad om det är balanserade hjul när man kommer upp i lite fart. Väldigt (i alla fall) några mopeder går och kör ju i farter över 70-80 och uppåt emellanåt och att gå in i en kurva med lite nerlägg och med obalans i ex framhjulet är ingen hitt när det skakar i hela mopeden
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

Nu börjar det mesta falla på plats. Fick ett paket från Simtus där han har tillverkat en övergång/förlängning mellan original bromswire till en gängstång för att passa i bromsarmen till racingnavet i bak. Det är en slitsad bult som är svarvad innuti för att passa över wire änden, den gängar man sedan in en svarvad gängstång. Och vola så var det problemet löst med bromsinfästningen. Nu är det bromsar som man skall kunna stanna med i alla fall monterat, tycker det passar bättre med stora trumm bromsar mot att jag skulle monterat skivbromsar

Bild

Har även passat på i det fina vädret som var i helgen att lyfta ut mopeden från hobbyrummet med hjälp av min kompis och starta upp den. På med bensinkranen och kicka runt motorn med gashantaget fullt öppet så motorn kunde börja suga till sig bensin, sätta på tändningsnyckeln och choka så gick motorn igång efter ytterligare några kickningar. När motorn gått ett tag på tomgång och blivit varm var det dags för en provtur på gatan hemma. Och jodå den svarar på riktigt ordentligt nu jämfört med 70 cc motorn som satt på förra året. Kommer att bli roligt att testa ut denna motoruppsättning. Tändinställning med stroboskop till att börja med då det sitter ett kokusan system monterat och det är bara monterat var det borde sitta för att tända. Sedan blir det en djupdykning i munstycksträsket för att se om det finns något att göra där. Motorn är ju som sagt inte uppbyggd för att vara någon racing/rally/toppfart/åka snabbast motor utan jag ser den som en bruksmotor till mopperallyna med "lite" fart i, samt att kunna åka på till jobbet ibland eller bara en tur för att det är skoj. Skall vara körbar i 45-50 km körningen när man är några stycken och ibland köra lite fortare. Man klassar ju in på mopperallyna som en lite halvfet gubbe i skägg med packväskor på en nästan originalmoppe! hehe. Jag hade mycket roligt med 70 cc motorn över dom åren den var med, men den här uppsättningen är början på något nytt. Bänkning hos "Agge" kommer att göras framöver vid lämpligt tillfälle

Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Elegant!
Användarens profilbild
F.Ödman
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 mar 2014, 16:54
Ort: Skene

Inlägg av F.Ödman »

slider_score.gif. Finns ingen nätporr som slår det här!! :-D
Man ska aldrig tala illa om Sachs! Det är som att driva med sin förståndshandikappade lillebror. ;)
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

I helgen ägnades en dag åt tändinställning och står nu på 1,8 mm förtändning. Efter det blev det att ta tag i lite munstycksbyte, passade även på att montera ett annat luftfilter för att prova den varianten och nu börjar det gå åt rätt håll med responsen upp i varvregistret. Kommer att fortsätta med några förändringar på luftfilter anslutningen som går in i verktygsfacket som Simtus svarvar åt mig i aluminium för att få större area. Vill om det är möjligt använda den varianten då man blir väder oberoende när man är ute och det regnar

Bild
Nedomansky
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
Ort: Skara

Inlägg av Nedomansky »

Nu har du fått till det igen Stefan :D
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

F.Ödman skrev:slider_score.gif. Finns ingen nätporr som slår det här!! :-D
Nä, detta är riktig guld(fisk) :oops: porr
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Nu vill jag se en liten film å höra på sången lite :D
P-plats.se
Inlägg: 1351
Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
Ort: Lilla Edet

Inlägg av P-plats.se »

Ut å jaga Zündappar nu!
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

P-plats.se skrev:Ut å jaga Zündappar nu!
Nä. Men dom kan få jaga mig :twisted: :wink: skämt åsido toppfarten är inte något mål att åka snabbast eller så utan körbarheten på mopperallyna i sk normalfart.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

mallgroda skrev:
P-plats.se skrev:Ut å jaga Zündappar nu!
Nä. Men dom kan få jaga mig :twisted: :wink: skämt åsido toppfarten är inte något mål att åka snabbast eller så utan körbarheten på mopperallyna i sk normalfart.
När dapparna tillslut kommit upp jämsides då ska man växla ner och dra irån dem :wink:
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Inlägg av Calleberg »

Det finns en låt med The Boppers.

Refrängen går så här: Dream dream dream...

Länk: http://www.youtube.com/watch?v=zcHS30MAVag

Fortsätt drömma pojkar...
Senast redigerad av Calleberg den 25 mar 2014, 18:45, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Braxmatte skrev: När dapparna tillslut kommit upp jämsides då ska man växla ner och dra irån dem :wink:
That's how we're rollin' bro :lol:
Skriv svar