Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc
Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc
I höstas hade jag lite funderingar kring vinterns projekt till min Dakota. Funderingarna låg i att få upp kubiken/farten/styrkan lite mer än vad som man kan få med den uppsättningen som är "orginal" på dom flesta lite viktkompenserade Puchar idag. 60 cc cylinder får väl anses vara standard idag. Tanken med en ev kubikökning är inte att tävla eller ligga först på mopperallyna för där åker oftast zundapp killarna med sina maskiner. Utan mer en lite "diskret" sleeper
Efter att ha funderat ett tag kring min orginalmotor så kom jag fram till att matching numbers ram-motor skall få vara orört (ej fräsning/slipning i blockhalvor). Gjorde istället ett besök hos en kompis som har "lite" motorer liggandes. Där plockade vi ihop en 4 växlad motor med 1:an(11-39)-2:an(17-33) från en svensk 4 vxl och 3:an(21-29)-4:an(22-22) som är "mexico" utväxlingen 1-1.00. Sedan har jag två st treskiviga kopplingskorgar med 18-72 och 19-69 som primärdrivning att välja mellan. En toppracing vev har köpts hem och självklart alla lager, packboxar, lameller som behövs för att motorn skall kunna sättas ihop. Stuvsta mopedservice hjälpte mig med att ta hem en Athena (45mm) 70 cc Puch Maxi cylinder (kolvstyrt insug) med tillhörande topp. Cylindern och toppen kommer att svarvas/fräsas ner till en omkrets på 90mm för att få plats under fläktkåpan. Förgasare kommer att bli en 17 mm bing U-båt till Zundapp artnr 01-21-601 (norscand) som kommer att kapas in och tillverkas en anslutning som gör att den kommer att monteras på "orginal plats" med andra ord anslutas till orginal luftburk. Avgassystem blir från Kreidler (700mm långt 70 mm diameter 28 mm anslutning) artnr 03-35 103A (norscand). Att valet blev denna uppsättning delar var att jag träffade på två killar på Melleruds rallyt 2009 som hade detta monterat på sin Dakota och Alabama och det fungerade bra
Det har nu blivit lite gjort med den nya motorn. Cylinder och topp grovslipades ner i diameter för att kunna svarvas ner så mycket det går. Insug och avgasinfästning på cylindern tar i till slut på vissa ställen när man svarvar. Lösningen blev att svarva en "plugg". 90 mm ytterdiameter med styrning i cylinderloppet och i botten en "kopp" också 90 mm ytterdiameter men innerdiameter 48 mm för att passa över kjolkanten. Med dessa två monterade på cylindern kan man spänna fast den i ett skruvstäd och med en pansarfil handfila ner den till sin slutliga form 90 mm i diameter. Även toppen svarvades ner för att ha samma form som en orginaltopp. Diametern på uppfräsningen i blocket för att få ner kjolen på cylindern blev 48 mm. Slipade även ur i motorblocket för att få kanalerna på cylindern att matcha motorn. "Torrprovade" sedan motorn i ramen med cylinder/topp monterad för att kunna prova ut avgassystemet/förgasare/kåpor. Avgassystemet fick jag göra ett fäste till som går från orginal fotpinnefäste bakåt ca 30 cm med lite vinklar för att passa till Kreidler avgassystemet (Jamarcol). U-båts förgasaren har kapats in maximalt längdmässigt för att passa mot ett insugningsrör från http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=3 Artnr: F-00410. I bakkant på förgasaren monterades en ny anslutning mot orginal luftfiltergummi. Det går att få plats med en 17 mm U-båtsförgasare på orginalplats. Några av kåporna fick jag slipa ur lite på några ställen för att allt skall gå fritt. Efter att allt som skulle provas ut var klart kunde motorn demonteras och inshimsning av ramlager och växellåda kunnde göras. Med motorn hopsatt monterades den treskiviga kopplingen med primärdrivning 18-72. Lite småplock till så kan allt monteras i mopeden igen
Efter att ha funderat ett tag kring min orginalmotor så kom jag fram till att matching numbers ram-motor skall få vara orört (ej fräsning/slipning i blockhalvor). Gjorde istället ett besök hos en kompis som har "lite" motorer liggandes. Där plockade vi ihop en 4 växlad motor med 1:an(11-39)-2:an(17-33) från en svensk 4 vxl och 3:an(21-29)-4:an(22-22) som är "mexico" utväxlingen 1-1.00. Sedan har jag två st treskiviga kopplingskorgar med 18-72 och 19-69 som primärdrivning att välja mellan. En toppracing vev har köpts hem och självklart alla lager, packboxar, lameller som behövs för att motorn skall kunna sättas ihop. Stuvsta mopedservice hjälpte mig med att ta hem en Athena (45mm) 70 cc Puch Maxi cylinder (kolvstyrt insug) med tillhörande topp. Cylindern och toppen kommer att svarvas/fräsas ner till en omkrets på 90mm för att få plats under fläktkåpan. Förgasare kommer att bli en 17 mm bing U-båt till Zundapp artnr 01-21-601 (norscand) som kommer att kapas in och tillverkas en anslutning som gör att den kommer att monteras på "orginal plats" med andra ord anslutas till orginal luftburk. Avgassystem blir från Kreidler (700mm långt 70 mm diameter 28 mm anslutning) artnr 03-35 103A (norscand). Att valet blev denna uppsättning delar var att jag träffade på två killar på Melleruds rallyt 2009 som hade detta monterat på sin Dakota och Alabama och det fungerade bra
Det har nu blivit lite gjort med den nya motorn. Cylinder och topp grovslipades ner i diameter för att kunna svarvas ner så mycket det går. Insug och avgasinfästning på cylindern tar i till slut på vissa ställen när man svarvar. Lösningen blev att svarva en "plugg". 90 mm ytterdiameter med styrning i cylinderloppet och i botten en "kopp" också 90 mm ytterdiameter men innerdiameter 48 mm för att passa över kjolkanten. Med dessa två monterade på cylindern kan man spänna fast den i ett skruvstäd och med en pansarfil handfila ner den till sin slutliga form 90 mm i diameter. Även toppen svarvades ner för att ha samma form som en orginaltopp. Diametern på uppfräsningen i blocket för att få ner kjolen på cylindern blev 48 mm. Slipade även ur i motorblocket för att få kanalerna på cylindern att matcha motorn. "Torrprovade" sedan motorn i ramen med cylinder/topp monterad för att kunna prova ut avgassystemet/förgasare/kåpor. Avgassystemet fick jag göra ett fäste till som går från orginal fotpinnefäste bakåt ca 30 cm med lite vinklar för att passa till Kreidler avgassystemet (Jamarcol). U-båts förgasaren har kapats in maximalt längdmässigt för att passa mot ett insugningsrör från http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=3 Artnr: F-00410. I bakkant på förgasaren monterades en ny anslutning mot orginal luftfiltergummi. Det går att få plats med en 17 mm U-båtsförgasare på orginalplats. Några av kåporna fick jag slipa ur lite på några ställen för att allt skall gå fritt. Efter att allt som skulle provas ut var klart kunde motorn demonteras och inshimsning av ramlager och växellåda kunnde göras. Med motorn hopsatt monterades den treskiviga kopplingen med primärdrivning 18-72. Lite småplock till så kan allt monteras i mopeden igen
Senast redigerad av mallgroda den 17 dec 2013, 06:55, redigerad totalt 2 gång.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Det sjunger bra i cylindern på dom första skären men man får ta lite åt gången tills man får balans i den och skäret tar runt om. Det intresanta är att spänna i dubb och kona för att centrera. Bilder kommer <!-- </EdIndex> --></div>peezee skrev:Hur kändes det att sätta en ny cylinder i svarven? Lite bilder hade varit kul
Re: Puch Dakota fläktkyld 70 cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Melleruds rallyt 2009:
http://www.alabamas.se/galleri/thumbnails.php?album=22
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
mallgroda skrev:jag träffade på två killar på Melleruds rallyt 2009 som hade detta monterat på sin Dakota och Alabama och det fungerade bra
Melleruds rallyt 2009:
http://www.alabamas.se/galleri/thumbnails.php?album=22
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kör med en nedsvarvad 70cc:are på min Dakota. Förgasaren är en encarwi KL7 på 16mm. Har tidigare kört med originalfugge under ca 2år. Motorn är 4-vxlad med 3-skivig koppling och förstärkt kopplingsfjäder. Med 12mm fugge gjorde den runt 60, har inte haft möjlighet att köra så mycket sedan KL7:an kom på men räknar med att kunna köra i åtminstone 70 utan att varva sönder motorn. Vridet i motorn med denna cylindern är mäktigt! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vill man ha vrid så köper man sig en tändkula:
http://veteranclassic.forum24.se/veteranclassic-about29.html
http://veteranclassic.forum24.se/veteranclassic-about21.html
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Med 70cc så bör det ju vara det ja, hemskt mycket större än 50cc ju.Norman skrev:. Vridet i motorn med denna cylindern är mäktigt!
Vill man ha vrid så köper man sig en tändkula:
http://veteranclassic.forum24.se/veteranclassic-about29.html
http://veteranclassic.forum24.se/veteranclassic-about21.html
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här kommer lite bilder som utlovat. Den här visar urfräsningen i blockhalvorna och "matchportningen" av kanalerna mot cylinder
Cylinder och topp monterad
En mycket kort U-båtsförgasare med insug och en aluminium kopp i bakkant som är infilad för att passa mot förgasaren och orginal luftfiltergummi monterat
Fästet till avgassystemet
<!-- </EdIndex> --></div>
Cylinder och topp monterad
En mycket kort U-båtsförgasare med insug och en aluminium kopp i bakkant som är infilad för att passa mot förgasaren och orginal luftfiltergummi monterat
Fästet till avgassystemet
<!-- </EdIndex> --></div>