Puch Dakota fläktkyld 70 cc blir en luftkyld 75 cc

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Amazon_jerka
Inlägg: 331
Blev medlem: 20 jan 2009, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av Amazon_jerka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Din vart fångad på bild på Old Ox i Mariestad.

www.fordonshistoriska.com/2010/pages/DSCN2367.htm

Men vad är det för skönhet framför :oops:

Nya däck är beställda hoppas du kommer till Törboda i Augusti.

Mvh Jerry <!-- </EdIndex> --></div>
Daggis
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 jul 2010, 23:00

Inlägg av Daggis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skönheten står väl bakom :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sammanfattning av sommaren och början på vintern: Ett fenomen som visade sig i sommras när det var riktigt varmt ute och man "slökörde" (låg strax över tomgång på 4:an och bara hängde med kompisarna när vi var ute ca 50/55) så blev det väldigt varmt i förgasaren pga kort insugningsrör och det kokade/ bubblor i bensinslangen när man stannade. Detta fenomen uppträde inte när det var svalare ute eller man står på. Lösningen för mig var att jag köpte ett nytt komplett förgasararangemang från puchverkstan.se Bestnr: F-00405 med vinkelinsug och en ny 17 mm ubåtsförgasare och monterade på. Då det är samma förgasare är det bara att lossa trotteln och montera över till vilket arangemang jag vill ha på (kort eller vinkelinsug) Nu har jag haft nere cylindern och portat den för att jag var nyfiken på var orginal porttider låg. Det som var vettigt med cylindern orginal ur kartong var spolportarna som låg på 126 grader (ca8000 rpm) medan avgas var 168 grader (ca5-5500 rpm) och insug 138 grader (ca 5500 rpm). Lämnade spolportarna orörda efter att ha läst in mig vad som stod i "den lille ligisten". Anpassade avgasporten till 184 grader och insuget till 162 grader som matchar spolportarna bättre nu. Har även beställt en komplett pipa från http://www.racepipe.eu/shop/ . <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är det nya avgassystemet från racepipe monterat och provkört. Vilken skillnad det blev jämfört mot ifjol med 28 mm jamarcol avgassystemet. Jag gillar ju den lite diskreta stilen som inte väcker så mycket uppmärksamhet. Avgassystemet har perfekt passform och i ligger i linje med mopeden. Den går sådär lagom tyst utan att väcka uppmärksamhet men med en ton av rapphet i gången. Man anar och hör att det är något "potent" som är igång. Sedan när man kör så dämpar den ner ljudet ända tills man kommer upp i varvtalet som pipan börjar jobba då den ändrar karaktär och man både känner och hör hur pipan jobbar och ger effekt. En kick från en Puch M50 Racing har monteras för att man inte skall slå i avgassystemet då det är grövre och originalkicken slog i.

Bild

Förra årets utförande med vinkelinsug och jamarcolavgassystem

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stiligt! thumb_up

"men" är inte dem där rören svin dyra? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilogurra skrev:"men" är inte dem där rören svin dyra? :shock:
Nej det tycker jag inte. Man får vad man betalar för och deras avgassystem är hantverk där prestanda,utseende och passform är ett signum. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mallis: Din dacke är bara så klockren! Man är inte lite avis :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:
ilogurra skrev:"men" är inte dem där rören svin dyra? :shock:
Nej det tycker jag inte. Man får vad man betalar för och deras avgassystem är hantverk där prestanda,utseende och passform är ett signum.
Den där mopeden är värd ett rör av den kalibern slider_score.gif
"jag som inte ens gillar puch" :blush: <!-- </EdIndex> --></div>
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härlig renovering och en underbar puts på prylarna . :Wow: <!-- </EdIndex> --></div>
Älgläpp
Inlägg: 92
Blev medlem: 25 jul 2009, 23:00
Ort: KUNGÄLV

Inlägg av Älgläpp »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur supersnyggt somhelst...köpte själv en 70cc till Dakota (fanns ju då,kanske det gör nu oxå) från Alvars på Vargön 1980-81 men som moppeyngling så var ju verktygslådan väldigt sparsamt utrustad,och upptagningen i vevhuset blev därefter...fick den aldrig att gå nåt vidare vill jag minnas...detta du har borgar för andra tongångar,kanonbra gjort alltså :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En helhetsbild på moppen. Nu börjar den bli så som jag vill ha den. Nästa grej att jobba på är kraftigare bromsar. Det är ju inte problem att komma upp i fart utan konsten är att kunna stanna i tid. Har kikat lite på puch racing hjul som har större bromstrummor, alternativet är skivbromsar. Missade ett tradera köp för ett tag sedan på en komplett puch arizona framgaffel med alla delar till skivbroms och handtag
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jäklar :O finare än ny ju :D riktig pärla :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nåja, inte tycker jag ljudämparn va så diskret direkt... :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt avgassystem. thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läste på Sixten att det var Berglund (har väl skrivit nåt på det här forumet också?) som ligger bakom butiken.. fina rör må jag säga <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar