Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, ni är välkomna hit! Ni kanske skulle låta er inspireras av snubbarna i Moped & eternit och köra SÖT -08 (SöderÖver Tour 2008)...? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Det var väl själva...

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...just när man tror att allt är klart och bara ska justera gashandtaget lite så går plötsligt inte handbromsen i retur! Det enda jag kan komma på som hänt är tvätten, så möjligen har bromsen rostat fast. Får se om jag hinner kolla det i kväll... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Upp&ner...

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det var som jag mistänkte att det kommit vatten i bromstrumman. Efter att ha släppt på vajern och ledat upp det hela gick alltihop fint igen.
Limningen av mattorna gav mig beläg för min aversion mot lösningsmedelsfritt kontaktlim. Det blev till att riva loss och torka rent för att sedan applicera rejäla (läs lösningsmedelsburet) doningar. Nu sitter mattorna rejält fast plus att arbetet blev bra mycket roligare i det dåligt ventilerade garaget :wink:
Sista åtgärden före ibrukttagandet blir att jag får plocka loss förgasaren och kolla gasspjället/wiren. Hade hoppats att lossplockningen och uppsmörjningen vis handtaget skulle räckt, men icke. Det går alltför trögt för att få godkänt.
Men försäkring tecknades i fredags så snart blir det åka av! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kanske inte skadar med lite kopparpasta på bromsaxeln, så du slipper plocka isär efter varje tvätt :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Upp & ner...

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, man ska aldrig säga att "nu är det bara...kvar"! Plockar loss förgasaren och tar ur trotteln (det var den som kärvade och gjorde gasen trög), gör "bara" rent den, sätter tillbaka allt och monterar kåpan och drar ut skotern för provkörning. Då startar den inte!!!
Gnista finns fortfarande och med en skvätt bensin genom tändstiftshålet hostar den direkt igång så jag har gjort något galet med förgasaren. MEN VAD???
Till slut får jag helt enkelt demontera och rengöra ALLT i förgasaren. Monterar tillbaka och efter en stunds kickande så går den faktiskt igång. Så ska jag ätnligen kunna ta provturen jag bespetsat mig på tidigare på dagen. Men nu är sol och värme (nåja...) utbytt mot mörker och snöstorm. Men låter jag hindra mig? Icke!
Genast konstaterar jag att det är bra mycket skönare att sitta på sadeln än på tanken och med avgassystemet på behöver jag inte hörselkåpor under färd. Nerför vår lätta backe på gatan går bra, varvar ur ettan i med tvåan, sedan är det dags för ettan igen, vända runt och tillbaka. Men nu är det uppför och Scoteretten låter mig veta att på sadeln ska sitta en fjunig 15-åring på 45 kilo, inte mer än dubbelt så mycket 40-årig gubbe! Med knapp styrfart kör jag upp på uppfarten igen.
MEN nu undrar jag: Visserligen väger jag en del men det var ingen brant backe, nog ska den väl orka det? När jag ansträngde den misstände den dessutom, något som om det varit en bil skulle riktat mina blickar mot tändstift (bytt), tändkabel och tändinställning. Någon som har någon teori?
Pillade en del på det ställbara munstycket. Den verkar gå bäst när precis innan jag drar åt sista biten och motorn dör. Men jag tycker mig minnas varningsord om att med så mager inställning riskerar motorn att skära.
Alla förslag och teorier om hur jag ska ge Scoteretten bättre ork mottages tacksamt! :?: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du sotat ur krök och dämpare, kan vara slitna kolvringar,sotig topp/kolvtopp. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skoteretten är ju inte den rappaste moppen precis, men nog ska den orka uppför en backe. Är de långa backar får man nog allt ta lite fart.

Sota och undersök kolvringar som Husqvarna Sport skrev. Kolla även upp kondensatorn, den har mer än en en gång orsakat svaga moppar med krypfart för mig.

Ang. misständningen skulle jag som du sa kolla upp tändstift och tändinställningen. Se även så att svänghjulet sitter ordentligt fast och inte baktänder motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att läsa om det här eftersom jag köpte en Skoterett till hustrun i förra veckan. Jag får återkomma med bilder.

Jag undrar bara var du hittade backspeglarna? Såna vill jag också ha!

Vidare: efter visst letande fann jag ramnumret under tjocka lager med färg. Konstigt nog är några av siffrorna instansade upp och ner. Är det normalt eller kan man misstänka att någon knackat in egna siffror?

Hastighetsmätaren hade beckat ihop, men den har jag fått liv i. Själva mätaren, alltså. Den går jämnt och fint när man snurrar den med borrmaskin.
Vajern verkar lite sådär. Om jag snurrar den med borrmaskin hackar det rätt rejält i mätaren.
Och slutligen: när jag kopplar in vajern i motorn och kör med moppen står mätaren helt stilla. Jag får intrycket att den fyrkantiga änden på vajern inte kommer tillräckligt långt ner i hastighetsmätaruttaget på motorn. Eller också har något i hastighetsmätarmekanismen (i motorn) gått sönder.
Hur felsöker jag detta på bästa sätt?

Edit: det var inga siffror upp och ner. Bara svårtydda sådana. Nu, när jag fick se nuffrorna i dagsljus lyckades jag tyda dem på rätt sätt.
454941 står det. Går det att åldersbestämma moppen med hjälp av ramnumret? <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om viren går tungt kanske den har en skarp knäck på något ställe.
Om mätardrivningen är sliten kan man platta till viren lite med en liten hammare då greppar den bättre :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hank skrev: 454941 står det. Går det att åldersbestämma moppen med hjälp av ramnumret?
Det är knepigt med ålderbestämning via ramnummer från 1963 och framåt. Ska undersöka saken vidare. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har inte kunnat komma åt forumet från min hemdator sista tiden, därav avsaknaden av uppdateringar. Hoppas återkomma asap. :(
Men nu är moppen i alla fall i trafik! :)
Min Scoterette har fö ramnummer 457881 och ska enligt tidigare ägare vara en 64:a. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Scoteretten i trafik!

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I väntan på att jag ska komma åt forumet hemifrån igen gör jag en snabbinsats under lunchpausen på jobbet...
Dagen efter snöstormsfärden verkar det som både jag och Scoteretten gillar vädret bättre. Nu går den helt OK! Efter ytterligare lite pill på munstycket går den även upp för vår riktigt långa, branta backe och gör cirka 30 på plan mark! Hustrun far ut på premiärtur och tar dagen därpå yngsta dottern i barnstol (hederlig gammal vit Rex-sitsen) till dagis. Dottern tjuter tydligen hela vägen av skräckblandad förtjusning...
Säg dock den lycka som varar för evigt... På lördagskvällen ska frun bara åka ett litet ärende innan vi ska på fest. Hon drar i choken och CRACK! och så går den misstänkt löst... Det blir bil istället...
Gårdagens mekande avslöjar att min lata förhoppning om att det skulle räcka att klämma fast wirens ändhylsa höll bokstavligen inte. Som tur är var jag även lat nog att inte kapa wiren så det finns utrymme att kort den en bit och sedan montera den i en likadan cykelventilsadapter som jag använde till handbromsen. Så igår kväll var allt klart, inklusive bortmonteringen av backspeglarns som jag tyvärr inte lyckats få och sitta ordentligt och som dessutom visade sig vara lite för korta för att passa bra (de ligger på Tradera nu för den som ev är intresserad).
Så nu återstår bara (om jag nu vågar skriva så igen...) att fixa fram lämpliga 6 volts lampor till bak- och bromsljusen (troligen kortis, framlampan slocknade när jag anslöt baklampan ända tills jag plockade bort glödlamporna) sedan är ALLT KLART! Alingsås Moppers Chicken Race på långfredag hägrar! :D
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Hank
Inlägg: 56
Blev medlem: 07 mar 2008, 00:00
Ort: Ängelholms kommun, SKÅNE

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev: Kolla även upp kondensatorn, den har mer än en en gång orsakat svaga moppar med krypfart för mig.
Hustruns Skoterett går bra ett tag. Men efter 10-15 minuters körning - när den blivit ordentligt varm - börjar den hosta, misstända och bli allmänt orkeslös.
Dock sker det inga baktändningar (om man med baktändning menar smällar).

Kan det vara kondensatorn som börjat bli värmekänslig på ålderns höst? Eller tyder symptomen på något annat?

I vilket fall som helst skulle jag vilja byta kondensator. Var hittar man lättast en sådan till HVA Flinta?

Ursäkta att jag kapat tråden. Jag är ny på det här trevliga forumet och vet inte riktigt vad som gäller. Ni kanske vill ha den här typen av frågor på någon annan plats? <!-- </EdIndex> --></div>
Snickarn
Inlägg: 71
Blev medlem: 09 dec 2007, 00:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Snickarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skaffa från Biltema eller annan biltilbehörsfirna en konding till ex Saab v4 och koppla in den på svarta sladden som kommer från motorn. Sladden från kondingen till svarta och plåthöljet till gods. det blir mindre skruvande för att endast prova.
Sedan är det så med skoteretten att man borde ta in kylluft från utsidan av kåporna och släppa ut den på andra sidan i koporna alltså utanför mopeden( mycket arbete) för den där stackars HVA motorn blir ganska varm, när luften går runt runt innanför plåtarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En nödlösning skulle kanske kunna vara att plocka bort kåporna så länge? Kondensatorn låter som en rimlig anledning. På en bilmotor skulle jag riktat misstankarna mot tändstift och tändkabel också. Blir det väldigt varmt i motorrummet bör kanske ånglås bli ett problem också? Mellan cylindern och förgasaren ska det sitta en värmesköld, finns den? Är kåpan som leder fläktens luft monterad? Lite funderingar bara...
Vår Scoterette får nog gå mer nu för idag fick vi 6 2:or på bilen... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar