Crescent Scoterette -64
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, OK, DU VINNER!! JAG HAR BESTÄLLT EN NY PACKBOX!!!
Skämt åsido, det är klart det är bäst att göra det ordentligt när jag ändå har systemet öppet.
Men om någon vet exakt hur man tar bort/sätter dit packboxen på just Flintamotorn får vederbörande gärna skriva en rad om det. <!-- </EdIndex> --></div>
Skämt åsido, det är klart det är bäst att göra det ordentligt när jag ändå har systemet öppet.
Men om någon vet exakt hur man tar bort/sätter dit packboxen på just Flintamotorn får vederbörande gärna skriva en rad om det. <!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
Vad lär vi oss av detta - ett klantarsles bekännelse...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är 41 år och har mekat av och till i 25 år men tror ni jag lär mig av mina misstag? Icke!
Igår skulle jag byta brytare och konding på tändplattan. Kondingen visade sig att jag köpt fel modell, jaja, bara att beställa en annan. Men brytarna, det var den där modellen med pinne som sitter kvar i plattan och jag hade fått en modell med pinne i. Tänker jag att "nu får jag stoppa och beställa rätt del"? Ånej, jag tar förstås bort pinnen! Fattar jag att den är gängad? Ånej, eftersom den är körnslagen på baksidan utgår jag från att den är pressad dit och BORRAR ur den! Nåja, nu var det ju förberett för den andra brytaren, i alla fall... SOM FÖRSTÅS INTE PASSAR! Så nu står jag där som åsnan mellan hötapparna: Antingen får jag försöka sätta tillbaka resterna av pinnen med hjälp av skruv bakifrån eller ta upp ett större justeringshål (det var det som inte stämde) i den felaktiga brytaren och HOPPAS att jag lyckas få den att passa...
SENSMORAL: När ni stöter på ett problem, hoppa inte bara på första, sämsta lösning utan gå undan och ta en cigg (gjorde han alltid, det går förstås bra med kaffe, dricka, el dyl istället) och TÄNK IGENOM problemet innan DET ÄR FÖR SENT! <!-- </EdIndex> --></div>
Igår skulle jag byta brytare och konding på tändplattan. Kondingen visade sig att jag köpt fel modell, jaja, bara att beställa en annan. Men brytarna, det var den där modellen med pinne som sitter kvar i plattan och jag hade fått en modell med pinne i. Tänker jag att "nu får jag stoppa och beställa rätt del"? Ånej, jag tar förstås bort pinnen! Fattar jag att den är gängad? Ånej, eftersom den är körnslagen på baksidan utgår jag från att den är pressad dit och BORRAR ur den! Nåja, nu var det ju förberett för den andra brytaren, i alla fall... SOM FÖRSTÅS INTE PASSAR! Så nu står jag där som åsnan mellan hötapparna: Antingen får jag försöka sätta tillbaka resterna av pinnen med hjälp av skruv bakifrån eller ta upp ett större justeringshål (det var det som inte stämde) i den felaktiga brytaren och HOPPAS att jag lyckas få den att passa...
SENSMORAL: När ni stöter på ett problem, hoppa inte bara på första, sämsta lösning utan gå undan och ta en cigg (gjorde han alltid, det går förstås bra med kaffe, dricka, el dyl istället) och TÄNK IGENOM problemet innan DET ÄR FÖR SENT! <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Givande kväll i garaget! Har bytt packboxen (helt lätt var det dock inte...) och monterat tändplattan med nya brytaren och kondingen och fakiskt fått gnista på stiftet också!
Fick dock inte förtändningen att stämma med kolvläget trots att jag satt tillbaka allt som det var innan tills jag insåg att jag snurrade motorn baklänges...
Nu ska jag "bara" fixa till choken så den stänger ordentligt samt montera tanken, sedan är det dags för provstart!
<!-- </EdIndex> --></div>
Fick dock inte förtändningen att stämma med kolvläget trots att jag satt tillbaka allt som det var innan tills jag insåg att jag snurrade motorn baklänges...
Nu ska jag "bara" fixa till choken så den stänger ordentligt samt montera tanken, sedan är det dags för provstart!
<!-- </EdIndex> --></div>
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->YES! Idag var det provstart, och visst fick jag igång motorn men problemen från tidigare kvarstår: Den måste stå på fulllgas och ingen choke, lite fetare på justerbara munstycket, när den sedan startat (tar rejält många kickar) och går på fullgas justerarar jag den så den går som bäst på fullgas, sedan tillbaka lite med munstycket och så försiktigt ner med gasen för att se om den håller tomgången. Tjuvstannar den är det bara att upprepa proceduren.
Känns som att det inte borde behöva vara så besvärligt. Någon som har några tips på vad som kan vara fel (känns ju som det definitivt ligger i bränslesystemet nu) eller vad det är jag gör fel?
<!-- </EdIndex> --></div>
Känns som att det inte borde behöva vara så besvärligt. Någon som har några tips på vad som kan vara fel (känns ju som det definitivt ligger i bränslesystemet nu) eller vad det är jag gör fel?
<!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det känns ju som att det är förgasaren, eftersom den stannar då du släpper på gasen.
Varvar den fullt ut på full gas?
Är vajern justerad? Kan den vara för lång?
Om du satt en ny vajer kan den sträcka ut sig lite efter några körningar.
Har du något läckage mot cylindern? Håller flottören tät?
Förresten, Vad har du för bensinslang? Hade en moppe som var svår startad och dog, den moppen hade en dyrare slang och elastisk mc typ och levererade inte besin som den skulle till moppen. Bytte till "lågbudget plast" och den gick som den skulle.
Kommer inte ihåg, men visst rengjorde du besintanken och avgassystemet? <!-- </EdIndex> --></div>
Varvar den fullt ut på full gas?
Är vajern justerad? Kan den vara för lång?
Om du satt en ny vajer kan den sträcka ut sig lite efter några körningar.
Har du något läckage mot cylindern? Håller flottören tät?
Förresten, Vad har du för bensinslang? Hade en moppe som var svår startad och dog, den moppen hade en dyrare slang och elastisk mc typ och levererade inte besin som den skulle till moppen. Bytte till "lågbudget plast" och den gick som den skulle.
Kommer inte ihåg, men visst rengjorde du besintanken och avgassystemet? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har bytt till annan bränsleslang (biltyp, svart gummi) och satt på filter. Jag ser i filtret att det kommer bensin.
Tanken är rengjord och bensinkranen ny. Packningen mot cylindern nybytt. Gasvajern ej bytt.
Så visst låter det som felet är inne i förgasaren. Det jag tänker på är om jag möjligen gör fel när jag startar och kör den. Har försökt med bara choke men det går inte utan full gas och så lite fetare på munstycket så startar den (till slut...), men det känns ju inte som det är rätt metod egentligen?
Jag har inte testat än men jag utgår ifrån att den är svårstartad som varm nu också. Tänkte jag skulle testköra den ett tag nu, fortsätter den att krångla sätter jag en spolarburk med en bit genomskinlig slang som tank istället. Går den lika illa då borde väl felet ligga i förgasaren... <!-- </EdIndex> --></div>
Tanken är rengjord och bensinkranen ny. Packningen mot cylindern nybytt. Gasvajern ej bytt.
Så visst låter det som felet är inne i förgasaren. Det jag tänker på är om jag möjligen gör fel när jag startar och kör den. Har försökt med bara choke men det går inte utan full gas och så lite fetare på munstycket så startar den (till slut...), men det känns ju inte som det är rätt metod egentligen?
Jag har inte testat än men jag utgår ifrån att den är svårstartad som varm nu också. Tänkte jag skulle testköra den ett tag nu, fortsätter den att krångla sätter jag en spolarburk med en bit genomskinlig slang som tank istället. Går den lika illa då borde väl felet ligga i förgasaren... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som förgasaren
ett enkelt test , När motorn går prova att skruva in det ställbara munstycket = magrare bränsle blandning prova och få den att gå på tomgång , stäng nästan munstycket och hur reagerar den på det??
det kan ochså vara stopp i någon lågfart kanal i förgasaren då ska det inte bli något bättre att stänga åt det ställbaramunstycket!
det kan också vara fel på eller fel monterad trottel nål+nålsäte
om det är fallet kan den gå bättre på tomgång vid inskruvat ställb,munstycke
prova en annan förgasare
efter som den går på full gas så är det inge fel på slang,kran,tank,filter
rengör förgasaren obs alla små borrade bränsle och luft kanaler inne i förgasaren noga <!-- </EdIndex> --></div>
ett enkelt test , När motorn går prova att skruva in det ställbara munstycket = magrare bränsle blandning prova och få den att gå på tomgång , stäng nästan munstycket och hur reagerar den på det??
det kan ochså vara stopp i någon lågfart kanal i förgasaren då ska det inte bli något bättre att stänga åt det ställbaramunstycket!
det kan också vara fel på eller fel monterad trottel nål+nålsäte
om det är fallet kan den gå bättre på tomgång vid inskruvat ställb,munstycke
prova en annan förgasare
efter som den går på full gas så är det inge fel på slang,kran,tank,filter
rengör förgasaren obs alla små borrade bränsle och luft kanaler inne i förgasaren noga <!-- </EdIndex> --></div>