Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja helt rätt
men ska du inte ta och byta packboxen, kostar inget, lätt att byta,
den skär om det är läckage där <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Suck, ja, det är förstås alltid bäst att göra saker ordentligt... Lätt att byta, säger du, går det alltså att pilla ut den när man tagit bort tändplattan? <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja på dom flästa motorer kan man pilla ut den trasiga och knacka in en ny sen
någon kanske vet exat på din motor?? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, OK, DU VINNER!! JAG HAR BESTÄLLT EN NY PACKBOX!!! :wink:
Skämt åsido, det är klart det är bäst att göra det ordentligt när jag ändå har systemet öppet.
Men om någon vet exakt hur man tar bort/sätter dit packboxen på just Flintamotorn får vederbörande gärna skriva en rad om det. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På kvalitetsmotorer som t.ex sachs kan man skruva in 2 plåtskruvar på varje sida i packboxen och sen dra ut den med hjälp av en polygrip eller liknande, men om det går på husqvarna har jag ingen aning om <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så, nu är tändplattan och kåpan runt demonterade och området rengjort så nu väntar jag bara på packboxen. Försökte pilla ut den gamla med milt våld utan att lyckas, får se om jag tar till "skruvmetoden" istället.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skruvmetoden är bra! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Vad lär vi oss av detta - ett klantarsles bekännelse...

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är 41 år och har mekat av och till i 25 år men tror ni jag lär mig av mina misstag? Icke!
Igår skulle jag byta brytare och konding på tändplattan. Kondingen visade sig att jag köpt fel modell, jaja, bara att beställa en annan. Men brytarna, det var den där modellen med pinne som sitter kvar i plattan och jag hade fått en modell med pinne i. Tänker jag att "nu får jag stoppa och beställa rätt del"? Ånej, jag tar förstås bort pinnen! Fattar jag att den är gängad? Ånej, eftersom den är körnslagen på baksidan utgår jag från att den är pressad dit och BORRAR ur den! Nåja, nu var det ju förberett för den andra brytaren, i alla fall... SOM FÖRSTÅS INTE PASSAR! Så nu står jag där som åsnan mellan hötapparna: Antingen får jag försöka sätta tillbaka resterna av pinnen med hjälp av skruv bakifrån eller ta upp ett större justeringshål (det var det som inte stämde) i den felaktiga brytaren och HOPPAS att jag lyckas få den att passa... :cry:
SENSMORAL: När ni stöter på ett problem, hoppa inte bara på första, sämsta lösning utan gå undan och ta en cigg (gjorde han alltid, det går förstås bra med kaffe, dricka, el dyl istället) och TÄNK IGENOM problemet innan DET ÄR FÖR SENT! :!: <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går bra att borra upp hålett,tror det var 1mm somfelade. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har lyckats få tillbaka pinnen i det borrade hålet mha en plåtskruv från baksidan. Verkar stabilt och glappar inte. Har satt på en riktig Stefabrytare och ska testa om den öppnar som den ska nu. Bara att hålla tummarna... :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Givande kväll i garaget! Har bytt packboxen (helt lätt var det dock inte...) och monterat tändplattan med nya brytaren och kondingen och fakiskt fått gnista på stiftet också! :D
Fick dock inte förtändningen att stämma med kolvläget trots att jag satt tillbaka allt som det var innan tills jag insåg att jag snurrade motorn baklänges... :oops:
Nu ska jag "bara" fixa till choken så den stänger ordentligt samt montera tanken, sedan är det dags för provstart!
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->YES! Idag var det provstart, och visst fick jag igång motorn men problemen från tidigare kvarstår: Den måste stå på fulllgas och ingen choke, lite fetare på justerbara munstycket, när den sedan startat (tar rejält många kickar) och går på fullgas justerarar jag den så den går som bäst på fullgas, sedan tillbaka lite med munstycket och så försiktigt ner med gasen för att se om den håller tomgången. Tjuvstannar den är det bara att upprepa proceduren.
Känns som att det inte borde behöva vara så besvärligt. Någon som har några tips på vad som kan vara fel (känns ju som det definitivt ligger i bränslesystemet nu) eller vad det är jag gör fel?
:?: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det känns ju som att det är förgasaren, eftersom den stannar då du släpper på gasen.
Varvar den fullt ut på full gas?

Är vajern justerad? Kan den vara för lång?
Om du satt en ny vajer kan den sträcka ut sig lite efter några körningar.

Har du något läckage mot cylindern? Håller flottören tät?

Förresten, Vad har du för bensinslang? Hade en moppe som var svår startad och dog, den moppen hade en dyrare slang och elastisk mc typ och levererade inte besin som den skulle till moppen. Bytte till "lågbudget plast" och den gick som den skulle.

Kommer inte ihåg, men visst rengjorde du besintanken och avgassystemet? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har bytt till annan bränsleslang (biltyp, svart gummi) och satt på filter. Jag ser i filtret att det kommer bensin.
Tanken är rengjord och bensinkranen ny. Packningen mot cylindern nybytt. Gasvajern ej bytt.
Så visst låter det som felet är inne i förgasaren. Det jag tänker på är om jag möjligen gör fel när jag startar och kör den. Har försökt med bara choke men det går inte utan full gas och så lite fetare på munstycket så startar den (till slut...), men det känns ju inte som det är rätt metod egentligen?
Jag har inte testat än men jag utgår ifrån att den är svårstartad som varm nu också. Tänkte jag skulle testköra den ett tag nu, fortsätter den att krångla sätter jag en spolarburk med en bit genomskinlig slang som tank istället. Går den lika illa då borde väl felet ligga i förgasaren... :( <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som förgasaren
ett enkelt test , När motorn går prova att skruva in det ställbara munstycket = magrare bränsle blandning prova och få den att gå på tomgång , stäng nästan munstycket och hur reagerar den på det??
det kan ochså vara stopp i någon lågfart kanal i förgasaren då ska det inte bli något bättre att stänga åt det ställbaramunstycket!
det kan också vara fel på eller fel monterad trottel nål+nålsäte
om det är fallet kan den gå bättre på tomgång vid inskruvat ställb,munstycke

prova en annan förgasare

efter som den går på full gas så är det inge fel på slang,kran,tank,filter
rengör förgasaren obs alla små borrade bränsle och luft kanaler inne i förgasaren noga <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar