Zündapp Combinette 62
Postat: 05 okt 2010, 15:08
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er, ny på forumet sen en tid.
Mina projekt har legat nere sen i våras pga husrenovering och alldeles för mycket jobb.
Skrev då och då på speedriders forum, men noterade nu att detta var nästan insomnat.
Så fann jag det här, och här verkar det vara full fart!
I våras inhandlade jag den combinette från 62 i ganska risigt skick. Sned framgaffel, avkapad framskärm, fel stötdämpare, risig sadel, bonntrimmad cylinder mm.
Så lite bättre grejer har inhandlats. En treväxlad motor, orginal 2,6 hästars cylinder, rätt stötdämpare, nytt sadelgummi, ny ljuddämpare mm.
En rak (enl säljaren) framgaffel är på väg från Tyskland.
Och i helgen hade jag lite trevligt med att plocka ihop det hela.
På dessa 2,6 hästars cyllar har jag fått uppgiften att det ska vara en 16 mm förgasare typ Bing 17 fast 16.
Men jag har en 15 mm Bing med ställbart munstycke, som jag tyckte borde fungera. Fördelen med denna är att den inte tar så mycket plats, eftersom luftfiltret är integrerat i förgasaren.
Nackdelen är det högre insugsljudet, vilket är lite störigt. Kanske en förgasartratt kan vara lösningen, men svåra att få tag i.
Efter en del justerande av tändplattan, fick jag den att gå riktigt bra.
Är inte haj på denna inställning utan arbetar efter principen "trial and error".
Den här moppen ska inte renoveras till utställningsskick, utan bara vara en "brukis" som får vara lite nött och stött.
Det är bulor på tanken och någon skönhetstävling lär den inte vinna.
Men den är faktiskt hyfsat bekväm, nu när sadeln är hel.
Som den ser ut för tillfället
Förgasaren
Nu letar jag också efter en Combinette årgång 56, trampmoppe med två växlar fast kedjedrift.
Konstigt, började för ett antal år sedan med sjuttiotalsmopeder och nu är jag snart nere på femtiotalet! <!-- </EdIndex> --></div>
Mina projekt har legat nere sen i våras pga husrenovering och alldeles för mycket jobb.
Skrev då och då på speedriders forum, men noterade nu att detta var nästan insomnat.
Så fann jag det här, och här verkar det vara full fart!
I våras inhandlade jag den combinette från 62 i ganska risigt skick. Sned framgaffel, avkapad framskärm, fel stötdämpare, risig sadel, bonntrimmad cylinder mm.
Så lite bättre grejer har inhandlats. En treväxlad motor, orginal 2,6 hästars cylinder, rätt stötdämpare, nytt sadelgummi, ny ljuddämpare mm.
En rak (enl säljaren) framgaffel är på väg från Tyskland.
Och i helgen hade jag lite trevligt med att plocka ihop det hela.
På dessa 2,6 hästars cyllar har jag fått uppgiften att det ska vara en 16 mm förgasare typ Bing 17 fast 16.
Men jag har en 15 mm Bing med ställbart munstycke, som jag tyckte borde fungera. Fördelen med denna är att den inte tar så mycket plats, eftersom luftfiltret är integrerat i förgasaren.
Nackdelen är det högre insugsljudet, vilket är lite störigt. Kanske en förgasartratt kan vara lösningen, men svåra att få tag i.
Efter en del justerande av tändplattan, fick jag den att gå riktigt bra.
Är inte haj på denna inställning utan arbetar efter principen "trial and error".
Den här moppen ska inte renoveras till utställningsskick, utan bara vara en "brukis" som får vara lite nött och stött.
Det är bulor på tanken och någon skönhetstävling lär den inte vinna.
Men den är faktiskt hyfsat bekväm, nu när sadeln är hel.
Som den ser ut för tillfället
Förgasaren
Nu letar jag också efter en Combinette årgång 56, trampmoppe med två växlar fast kedjedrift.
Konstigt, började för ett antal år sedan med sjuttiotalsmopeder och nu är jag snart nere på femtiotalet! <!-- </EdIndex> --></div>