Pops Puch och Crush
Pops Puch och Crush
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det stämmer en puch maxi! hatade av alla förutom vi som åker puch maxi, och vi hatar dom lite själva ändå. ska börja med att säga att jag har inget imot några andra modeller och motorer, jag är uppväxt i en mångkulturell familj med många individer.
jaja. jag har en förkärlek för puch maxi, enkelhet kombinerat med en fult. tidlöst.
kom in på puch banan redan som ung då min kusin ägde en puch dakota som jag gick glida bakom med mina inlines i 30 blås. riktigt skoj. den slutade som stulen och slaktad. sen ett avbrott på cirka 10 år av allt moped kontakt hette. började pilla på bilar och köpte mig en VW Jetta mk1.
1 år efter jag köpt mopeden, så åkte jag iväg och köpte mig en puch maxi i huvudstaden. 1200 kr för puchen va lagom (förövrigt så fick den plats i baksätet på maxin, såklart utan baksäte i bilen, fan utställnings skick på bilen, ingen skit i sätet). den hade stått ute under ett träd i 2-3 år. började med att tappa den på soppa. gjorde rent förgasaren. fylde på bensin, och sen gick den igång utan problem.
körde med den i underfär 24 timmar innan den åkte isär och kolv styckades upp.
sen plockades den ner och målades om
Sen tröttnade jag lite på den. den va klar. så sålde iväg den till en kompis som plocka isär och sålde den i delar.
åkte iväg och köpte mig en ny puch maxi för 1000 spänn
och slet isär motorn direkt (ja, jag meckar i lägenheten, och dåvarande tjejen sa inget om det)
och här kommer varför jag älskar puch maxi motorn e50 så ofantligt:
vad kan gå sönder i en så här enkel konstruktion? och om det gör, varför inte köpa en helt ny motor ifrån holland? och listan på cylindrar är ofantligt lång och det finns gigantiskt utbud av race och trim grejer. mycket skoj.
första versionen av den va standard, men tröttnade lite. bestämde mig för att köra sprint tema.
efter ha blivit stannad av polis i stortsätt varje gång dom såg mig. så bestämde jag mig för något måste göras.
för övrigt så är jag än så länge inte fått någon böter trots topp notering på den settupen va 64 km/h, och körde den dagligen. kanske även det som gjorde att jag ändrade utförande... rygg problem?
nästa version, dök upp nu i somras. varför inte köra skönt? apehanger vart tillverkad av
vattenrör!
nu har jag bytt sadel, till en stenhård träningscykel sadel. mycket snyggare.
åker runt 5-9 mil varje vecka. och setupen är följande: 50cc original cylinder opluggad. 15 mm insug. 14 mm förgasare. billigt expansion avgasrör. och gör ärliga 40 km/h utan några direkta problem.
på posten någonstan i europa ligger en 70cc och lite annat mys och väntar, så snart är det igång igen.
road tripp förra helgen, polare med sin totalt värdelösa konstruerade solex 3800 ledde till att största delen av tiden fick vi stå stilla och pilla på den. soppa pumpen som är galen...
och senaste förvärvet. som ska utrustas med en två handväxlad puch Z50 motor. mycket ovanlig motor.
förutom det håller jag på renoverar min livs första sachs motor till en polare. renoverar en FS1 motor och även har en solex motor liggandes som behöver tas hand om.
för övrigt så låter min nuvarande tjej mig mecka inomhus också tjotjing Peter Pop <!-- </EdIndex> --></div>
jaja. jag har en förkärlek för puch maxi, enkelhet kombinerat med en fult. tidlöst.
kom in på puch banan redan som ung då min kusin ägde en puch dakota som jag gick glida bakom med mina inlines i 30 blås. riktigt skoj. den slutade som stulen och slaktad. sen ett avbrott på cirka 10 år av allt moped kontakt hette. började pilla på bilar och köpte mig en VW Jetta mk1.
1 år efter jag köpt mopeden, så åkte jag iväg och köpte mig en puch maxi i huvudstaden. 1200 kr för puchen va lagom (förövrigt så fick den plats i baksätet på maxin, såklart utan baksäte i bilen, fan utställnings skick på bilen, ingen skit i sätet). den hade stått ute under ett träd i 2-3 år. började med att tappa den på soppa. gjorde rent förgasaren. fylde på bensin, och sen gick den igång utan problem.
körde med den i underfär 24 timmar innan den åkte isär och kolv styckades upp.
sen plockades den ner och målades om
Sen tröttnade jag lite på den. den va klar. så sålde iväg den till en kompis som plocka isär och sålde den i delar.
åkte iväg och köpte mig en ny puch maxi för 1000 spänn
och slet isär motorn direkt (ja, jag meckar i lägenheten, och dåvarande tjejen sa inget om det)
och här kommer varför jag älskar puch maxi motorn e50 så ofantligt:
vad kan gå sönder i en så här enkel konstruktion? och om det gör, varför inte köpa en helt ny motor ifrån holland? och listan på cylindrar är ofantligt lång och det finns gigantiskt utbud av race och trim grejer. mycket skoj.
första versionen av den va standard, men tröttnade lite. bestämde mig för att köra sprint tema.
efter ha blivit stannad av polis i stortsätt varje gång dom såg mig. så bestämde jag mig för något måste göras.
för övrigt så är jag än så länge inte fått någon böter trots topp notering på den settupen va 64 km/h, och körde den dagligen. kanske även det som gjorde att jag ändrade utförande... rygg problem?
nästa version, dök upp nu i somras. varför inte köra skönt? apehanger vart tillverkad av
vattenrör!
nu har jag bytt sadel, till en stenhård träningscykel sadel. mycket snyggare.
åker runt 5-9 mil varje vecka. och setupen är följande: 50cc original cylinder opluggad. 15 mm insug. 14 mm förgasare. billigt expansion avgasrör. och gör ärliga 40 km/h utan några direkta problem.
på posten någonstan i europa ligger en 70cc och lite annat mys och väntar, så snart är det igång igen.
road tripp förra helgen, polare med sin totalt värdelösa konstruerade solex 3800 ledde till att största delen av tiden fick vi stå stilla och pilla på den. soppa pumpen som är galen...
och senaste förvärvet. som ska utrustas med en två handväxlad puch Z50 motor. mycket ovanlig motor.
förutom det håller jag på renoverar min livs första sachs motor till en polare. renoverar en FS1 motor och även har en solex motor liggandes som behöver tas hand om.
för övrigt så låter min nuvarande tjej mig mecka inomhus också tjotjing Peter Pop <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1351
- Blev medlem: 29 mar 2008, 00:00
- Ort: Lilla Edet
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att fler uppskattar Puch Maxi.
Min mesta brukishoj är just en sådan, med original 2,2 hästars cylinder och 14 mm Bing. Startar alltid, även i fukt och kyla.
Gör c:a 50, plus lite till när det inte blåser motvind eller är för backigt.
Lite mindre roliga i kraftiga uppförsbackar.
Lättmekade för övrigt och oändligt massa reservdelar och trimdelar.
Den tvåväxlade maximotorn har jag också ett ex av, men den ligger i "arkivet". Hade den monterad, men det var knepigt att få till det med förgasaren, fick inte riktigt plats.
Man ju ta bort vänster sidokåpa, men jag ville helst ha den på.
Bild nedan, har bytt framgaffel och sadel efter att fotot togs.
<!-- </EdIndex> --></div>
Min mesta brukishoj är just en sådan, med original 2,2 hästars cylinder och 14 mm Bing. Startar alltid, även i fukt och kyla.
Gör c:a 50, plus lite till när det inte blåser motvind eller är för backigt.
Lite mindre roliga i kraftiga uppförsbackar.
Lättmekade för övrigt och oändligt massa reservdelar och trimdelar.
Den tvåväxlade maximotorn har jag också ett ex av, men den ligger i "arkivet". Hade den monterad, men det var knepigt att få till det med förgasaren, fick inte riktigt plats.
Man ju ta bort vänster sidokåpa, men jag ville helst ha den på.
Bild nedan, har bytt framgaffel och sadel efter att fotot togs.
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Din björn är ju en riktig pärla! har sett den på speedriders skäms ju över hur min ser ut när det finns maxin som din
min funkar numera också som bruks moppe, kör den om jag ska någonstans startar på första alternativt andra kicken om den stått några dagar.
för övrigt om ni kollar så ser ni kanske vart chocken sitter? den sitter inte på styret, viren räckte inte och jag kände ändå att den används så minimalt....
jag fick han att gå hel okej, men som du säger, förgasaren hamnade lite galet, och det slutade med att någon snodde mitt luftfilter, så då monterade jag tillbaks E50 motorn. och sen dess kör jag bara med den. och det finns inget att klaga på den.
jag tycker också att alla kåpor ska sitta på, det är mycket snyggare, dock har jag råkat ut för missöde och ena har gått sönder, men den som skyddar förgasaren är helt hel. vilket är skönt! det går ju alltid köpa ny producerat, men priset i sverige ligger ju på runt 250 kr för en sida. och då funkar min som jag har redan bra <!-- </EdIndex> --></div>
min funkar numera också som bruks moppe, kör den om jag ska någonstans startar på första alternativt andra kicken om den stått några dagar.
för övrigt om ni kollar så ser ni kanske vart chocken sitter? den sitter inte på styret, viren räckte inte och jag kände ändå att den används så minimalt....
jag fick han att gå hel okej, men som du säger, förgasaren hamnade lite galet, och det slutade med att någon snodde mitt luftfilter, så då monterade jag tillbaks E50 motorn. och sen dess kör jag bara med den. och det finns inget att klaga på den.
jag tycker också att alla kåpor ska sitta på, det är mycket snyggare, dock har jag råkat ut för missöde och ena har gått sönder, men den som skyddar förgasaren är helt hel. vilket är skönt! det går ju alltid köpa ny producerat, men priset i sverige ligger ju på runt 250 kr för en sida. och då funkar min som jag har redan bra <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för det, men skenet bedrar, min är ett hopplock och lackad med fälgfärg. Men duger gott i mina ögon.
Ja, plastbitarna kostar. I Österrike (ebay) kostar de 9,5 euro men så kommer det till frakt på 17 euro, och då är det inte så billigt längre.
Tipset är väl att samtidigt köpa lite delar som du behöver av en handlare som har kåporna.
Men jag håller med dig om att kåporna ska vara på, gör lite åt utseendet och skyddar samtidigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Ja, plastbitarna kostar. I Österrike (ebay) kostar de 9,5 euro men så kommer det till frakt på 17 euro, och då är det inte så billigt längre.
Tipset är väl att samtidigt köpa lite delar som du behöver av en handlare som har kåporna.
Men jag håller med dig om att kåporna ska vara på, gör lite åt utseendet och skyddar samtidigt. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja, fast den har fortfarande mer att njuta av än min skoj med alla extra packning stöd du har på den funderar på köpa det också eftersom jag använder min som en riktigt packåsna (dock med vett i skallen )
ja, där ser man, jag beställer själv ifrån moparts från nederländerna som tillhör en större koncern. super bra kundservice och dom snackar utmärkt engelska så språkgränsen är inget hinder som det brukar vara när man köper ifrån andra länder
http://www.moparts-webshop.com/index.php?act=viewProd&productId=302
hos dom hittade jag billigast, 158 sek. dock som sagt frakten som är dyr. men som du sa så passar man väl på när man beställer mer
mina åker på så fort jag renoverat klart motorn och delarna från moparts kommer hem till sverige <!-- </EdIndex> --></div>
ja, där ser man, jag beställer själv ifrån moparts från nederländerna som tillhör en större koncern. super bra kundservice och dom snackar utmärkt engelska så språkgränsen är inget hinder som det brukar vara när man köper ifrån andra länder
http://www.moparts-webshop.com/index.php?act=viewProd&productId=302
hos dom hittade jag billigast, 158 sek. dock som sagt frakten som är dyr. men som du sa så passar man väl på när man beställer mer
mina åker på så fort jag renoverat klart motorn och delarna från moparts kommer hem till sverige <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 3329
- Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
- Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vilken förkärlek för kantiga moderna moppar med plastkåpor..ett gränsfall må jag säga
jajja nu ska jag inte sticka under stolen att även jag en gång i tiden haft en men den byttes hastigt mot.. gissa ? Ja en riksfräsch raketare dock bytte jag även bort den med mot..en Puch men det var för att det var en kungaflorida (vit) <!-- </EdIndex> --></div>
jajja nu ska jag inte sticka under stolen att även jag en gång i tiden haft en men den byttes hastigt mot.. gissa ? Ja en riksfräsch raketare dock bytte jag även bort den med mot..en Puch men det var för att det var en kungaflorida (vit) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->modern och modern, den började tillverkas på 60 talet
efter ha ägt en jetta som baseras på golf, så borde man nog säga att visst finns det en läggning åt det kantiga hållet
kvalité framför design massproduktion har ju lett till att delar aldrig kommer bli en bristvara. och sen att motorn fortfarande tillverkas gör ju att folk fortfarande är intresserade av att utveckla nya delar till den, vilket jag tycker är mycket bra! <!-- </EdIndex> --></div>
efter ha ägt en jetta som baseras på golf, så borde man nog säga att visst finns det en läggning åt det kantiga hållet
kvalité framför design massproduktion har ju lett till att delar aldrig kommer bli en bristvara. och sen att motorn fortfarande tillverkas gör ju att folk fortfarande är intresserade av att utveckla nya delar till den, vilket jag tycker är mycket bra! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
haha, båda från dom bästa världar , nej men ärligt så älskar jag jettan design, och den jag ägde var väldigt välvårdat som ledde till att jag va med i både figurerat biltidningen "klassiker" och plockade lite priser med den, under tiden jag ägde den så åkte jag ungefär 1500 mil på 4 år. alla på sommaren. fast låångt ifrån lika fin som Patrik "p-plats" golf är, den är i nybils skick. Maxin har jag som flyktfordon när sachs mafian kommer
jettan har 13" BBS mahle fälgar vanligaste bbs fälgarna. fast dom brukar poriga fälgbanor och oftast lackade i silver. la ner massa tid att få blanka banor så dom såg lite snyggare ut <!-- </EdIndex> --></div>
zappafan skrev:Puch Maxi & Jetta ... jesus, men det är väl tur vi alla har olika smak..
haha, båda från dom bästa världar , nej men ärligt så älskar jag jettan design, och den jag ägde var väldigt välvårdat som ledde till att jag va med i både figurerat biltidningen "klassiker" och plockade lite priser med den, under tiden jag ägde den så åkte jag ungefär 1500 mil på 4 år. alla på sommaren. fast låångt ifrån lika fin som Patrik "p-plats" golf är, den är i nybils skick. Maxin har jag som flyktfordon när sachs mafian kommer
jettan har 13" BBS mahle fälgar vanligaste bbs fälgarna. fast dom brukar poriga fälgbanor och oftast lackade i silver. la ner massa tid att få blanka banor så dom såg lite snyggare ut <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, vi har väl alla våra favoriter, och det är väl bra att vi inte tycker lika i allt!
Själv går jag väl och hoppas på att jag ska hitta en moped från min gamla hemstad Halmstad så småningom. En Rex Sport modell 65-68 guld, röd eller grafitgrå, med treväxlad Victoriamotor.
Rex var, av förklarliga skäl, mycket vanlig under min tonårstid.
Såg en gång en sådan utanför Jönköping och det var nästan att jag tvärstannade bilen och bad att få köpa den.
Kanske skulle jag gjort det......för sent att ångra nu <!-- </EdIndex> --></div>
Själv går jag väl och hoppas på att jag ska hitta en moped från min gamla hemstad Halmstad så småningom. En Rex Sport modell 65-68 guld, röd eller grafitgrå, med treväxlad Victoriamotor.
Rex var, av förklarliga skäl, mycket vanlig under min tonårstid.
Såg en gång en sådan utanför Jönköping och det var nästan att jag tvärstannade bilen och bad att få köpa den.
Kanske skulle jag gjort det......för sent att ångra nu <!-- </EdIndex> --></div>