Sexopeden - Saxopedvraket från 1955 - val av ljuddämpare

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Sexopeden - Saxopedvraket från 1955 - val av ljuddämpare

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu lovar jag inte att detta blir ett projekt eller nåt men detta inlägg passar nog bäst under denna kategori.

Vad tycker ni att jag ska göra med detta objekt;

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Följande riktlinjer finns;

-Sachsmotor 2-pet, tramp eller kick

-Får kosta max 1000 spänn inkl slangar till däcken, packningssats och några packboxar till motor

-Svets ska inte användas

-Reglage och annat småkrafs som däck, lysen o wire finns i gömmorna.

Har själv några ideer men det vore kul att höra vad ni skulle hitta på med ett detta objekt och förutsättningarna jag listade. Rostpatina eller lack, vilka färger, skärmar eller inte skärmar, styre?

Kom igen! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Custad ratbike!!! :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666
Inlägg: 113
Blev medlem: 11 feb 2009, 00:00
Ort: spånga, stockholm

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dit med en motor och kör!
underbart skick ju! och ekonomiskt blir det oxå! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Custad ratbike!!! :shock:
Utveckla! :lol:

Jerry666; tanken har slagit mig 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Få dit en EKF och den skulle kunna bli "Bror" till min "Stål-Åsna" Bild

Bild

.......fast då blir den ju inte så billig :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->... och glöm inte att planera stoppen en bit i förväg! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->oj..vilka krav skulle behöva ta fram skissblocket men har ingen scanner..
hur är det me tank/sadel..byte eller? om inte dom delarna får bytas ut & det ej heller får svetsas begränsas det ju ngt så djävulskt..å jag vet ju inte heller proportionerna av en bild..Men en enkel ändring är ju om du kör helt skärmlöst bort m. pkthållare å annat krafs bara en tunn clean ram sänk stolpen å montera styret upp-och-ned ta bort tanken tillverka ett ramrör med urtag för sadelstolpe å styruvud fäst röret med hjälp av bulten till sadelstolpen å vid styruvudet monterar du en genomgående m8 på det sättet får du ett överliggande ramrör. Sedan är det ju den där tanken som sabbar det hela..ide'n var att få den lite lik en sån där benig velodrommotorcykel från tidigt 1900tal..Old scool sliks tillverkar du själv med att spinna bort mönstret från däcken mot en flapdiscskiva på rondellen..

Alternativ två är att hippiekonvertera den.. Demontera tanken å vänd den spegelvänd på sadelstolpen byt styre till nåt mer udda tex upp å nervänt bockstyre höj styrstolpen max å sadeln sänks max sen köper du ngr såna däringa svenniga -70tals attribut som flakehandtag å malteserkors backspegel å d.o baklykta som monteras där låset suttit.. Kanske det blir ngn krona över till långhårigt sadelskinn dessa prylar tar du i vitt som passar bäst mot den rostiga orörda ramen. långa vita hippiefransar i handtagen å kromserpentiner på Wires kanske.
Skärmar å pkthållare tar du såklart bort å försök hitta 24 tums mountainbike däck med det grövsta tänkbara dubbar helst vita..(Biltema maybe)
å bakskärmen kan du sälja åt mig som tack för tipsen :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med Jerry till fullo ! Dit med en skaplig spis å kör 8) Lik Aris "stålåsna" :lol: den var läcker, (och ser stabil ut :roll: )
Och då naturligtvis med Rexxys påminnelse att planera stoppen i tid..

:lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härliga förslag Doktorn, speciellt hippiekonverteringen :) jodå tank etc får man byta ut. Allt som sitter skruvat får man byta, dock ej motor. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart du ska köra med 2-petad Sachs! Flera växlar med mera klös är inte alltid bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Släng Skiten slider_anon.gif :D staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Släng Skiten slider_anon.gif :D staff_gemini-1.gif
Radikalt och bra. Kostar inget. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:
alf-johan skrev:Släng Skiten slider_anon.gif :D staff_gemini-1.gif
Radikalt och bra. Kostar inget.
:lol: Det är ju dock inte så kreativt..... men en möjlig utväg. <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666
Inlägg: 113
Blev medlem: 11 feb 2009, 00:00
Ort: spånga, stockholm

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
Conrad Engström skrev:
alf-johan skrev:Släng Skiten slider_anon.gif :D staff_gemini-1.gif
Radikalt och bra. Kostar inget.
:lol: Det är ju dock inte så kreativt..... men en möjlig utväg.

hahaha, kasta den i en snödriva här i stockholm då. jag kommer ihåg de intressanta formerna cyklarna fick förra året när snön smalt bort.
(dom som stod ute i cykelställen åkte ju med plogbilarna)
det är kanske mer kreativt? :lol:
sedan har du en fin trädgårds skapelse. åsså dit med en ekf :P <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NEJ! Ingen motor som har bokstavskombination.

Ska ut en sväng i garaget ikväll, får se vad som händer. Rätt vad det är så hittar jag några sprayburkar 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar