Sexopeden - Saxopedvraket från 1955 - val av ljuddämpare

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hinken skickad :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hinken mottagen, uppackad och arbete påbörjat. Tack Ari!!

Börjat sanera grejerna från en massa lort men därunder finns ju en användbar motor, fina ramlager men lite glapp i vevstaken...det struntar jag i. I övrigt verkar motorn jättebra. Håller den inte tätt efter provstart får jag väl riva den, annars tuta och köra bara.

Hur bedömer man skicket på korklameller? Passar verkligen 3 vanliga lameller i den lamellkorgen?

Bingpaddor har jag gott om så det får bli en sån till 3½an. Undrar om jag ska trycka dit den där skumma högkompressionskolven också :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pillrar vidare på motorn som Ari donerat. Verkar ju jättefrisk i alla avseenden. Finfint kopplingslager vad jag kan känna :D Efter en rejäl tvätt så ser den rätt ok ut på utsidan också.

Hängde dit min gamla 3,5a och lade en originaltopp i dieselbadet :D
Roligt att få plocka en packning ur den gamla påsen!

https://picasaweb.google.com/par.nordlander/DropBox?authkey=Gv1sRgCOHouv_f9_Kg6AE#5581445079876908098


Återstår en lamellöversyn och ett tändsystem.

Nån som vet hur man bedömer skicket på korklameller?

https://picasaweb.google.com/par.nordlander/DropBox?authkey=Gv1sRgCOHouv_f9_Kg6AE#5581445488417791506 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter ju intressant om man kan pula ner 3 lameller i den korgen. Jag har nämligen en själv som jag har försökt att sälja men ingen nappade. tur var det kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Låter ju intressant om man kan pula ner 3 lameller i den korgen. Jag har nämligen en själv som jag har försökt att sälja men ingen nappade. tur var det kanske?
Vore ju roligt om någon kunde upplysa oss mindre vetande om detta! <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NRoos skrev:Låter ju intressant om man kan pula ner 3 lameller i den korgen. Jag har nämligen en själv som jag har försökt att sälja men ingen nappade. tur var det kanske?
Problemet med den lamellkorgen är väl att man måste kombinera den med en vev för kedjetransmission och en sån vev är väl kanske inte så rejsig.

Tror jag bränner in till lokala handlarn och köper vanliga lameller och stoppar dit. 2st får räcka. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Annars kan man väl slipa bort nitarna, och få loss korgen ifrån drevet. För att sedan montera fast den på ett drev som inte är för kedja. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Annars kan man väl slipa bort nitarna, och få loss korgen ifrån drevet. För att sedan montera fast den på ett drev som inte för för kedja.
Aha, ja det kanske man kan. Men får man verkligen plats med 3 lameller?

Ska provputsa på mina av kork så ser vi. Redigt oldschoool med korklameller.

Nån som ligger på en ljuddämpare av originalmodell till Saxopeden? Den där lilla knubbiga saken ni vet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:
Tror jag bränner in till lokala handlarn och köper vanliga lameller .

Ehh. Sjöbloms eller? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hasse skrev:
Pälle skrev:
Tror jag bränner in till lokala handlarn och köper vanliga lameller .

Ehh. Sjöbloms eller?
Ja..tyvärr :evil: Var in och skulle handla krysskilar, gubben slet fram en påse med 10 stycken. Bra, sa jag, jag tar dom. Men nej se det gick inte. Fick inte köpa alla :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev: Nån som ligger på en ljuddämpare av originalmodell till Saxopeden? Den där lilla knubbiga saken ni vet.
Jag tror jag har delar av en, den främre. Om det är till någon hjälp. Kan kolla i morgon. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har faktiskt hänt lite på Sexopeden. Måtårm är ihopsatt med korklamellerna och en gammal 3½a som ska matas av en 12padda.

Återstår fortfarande att få till ett fungerande bakhjul :evil:

Lite bildbevis; gillar det spartanska stuket, tror jag skippar lyse också.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Funderar på att skaffa en nättare sadel då denna är väl bred. Stuket kommer nog att bli bättre med ett nytt bakhjul, detta risiga hjul med punka ser ju spinkigare ut än framhjulet :(

Bild

Färgen blev ju rätt fin i solljus :D

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å kolla vad fin hinkmotorn som Ari skickade blev :D Har bara tvättat den och satt ihop. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt Pälle! Den röda färgen ser ut att vara väldigt lika original lacken.
Ps. Läckert och väldigt retrocustom med svarta fälgar och nav <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Snyggt Pälle! Den röda färgen ser ut att vara väldigt lika original lacken.
Ps. Läckert och väldigt retrocustom med svarta fälgar och nav
Tackar!

Jo den är rätt lik originalet faktiskt. En slump då jag köpte några burkar som var på rea :)

Tycker svarta hjul ger lite lite retroracingfeeling och det gamla däcket blev ju så svart o fint efter en såpskurning.

Ska klura och se om man få dit en slimmad bakskärm, även den i svart kanske. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar