ZFP (Zweirad Fatty Project!)
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En liten update:
På Hallsta-Moppers vårrally lyckades jag få henne att nypa ordentligt!
(man ska inte jaga 80 kubikare.. )
Så det blev lite mek, det är ju halva nöjet med det hela!
När jag ändå hade plockat isär´na passade jag på att snygga till portarna
en aning. En ny Prox kolv blev det också.
Sedan har jag gett upp det där med membranförgasare och "tryckt" dit en Dellorto 20 mellan fästena.
Nytt insugsrör för 4:e gången tror jag, byggt av ett rör från en skrotad thinner disk!
Det var gott om plats efter lite sågning, ett par millimeter på var sida!
Har testat lite och hon svarar bättre tycker jag, väntar på lite nya munstycken för finjusteringen bara.
<!-- </EdIndex> --></div>
På Hallsta-Moppers vårrally lyckades jag få henne att nypa ordentligt!
(man ska inte jaga 80 kubikare.. )
Så det blev lite mek, det är ju halva nöjet med det hela!
När jag ändå hade plockat isär´na passade jag på att snygga till portarna
en aning. En ny Prox kolv blev det också.
Sedan har jag gett upp det där med membranförgasare och "tryckt" dit en Dellorto 20 mellan fästena.
Nytt insugsrör för 4:e gången tror jag, byggt av ett rör från en skrotad thinner disk!
Det var gott om plats efter lite sågning, ett par millimeter på var sida!
Har testat lite och hon svarar bättre tycker jag, väntar på lite nya munstycken för finjusteringen bara.
<!-- </EdIndex> --></div>
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja, du låg bakom mig en kort stund. Sen försvann du! Antingen gasade jag på, eller så var det då moppen din rasa! <!-- </EdIndex> --></div>fatchance skrev:
På Hallsta-Moppers vårrally lyckades jag få henne att nypa ordentligt!
(man ska inte jaga 80 kubikare.. )
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man studerar Stefans cylinder och funderar på hur flödet ser ut vid övergång mellan cylindervägg och överströmmare.
Urtagen i cylinderkjolen bör fortsätta ut i överströmmaren, men där fins kanter på var sida. Mera slipa !
Detta är ingen pekpinne utan hjälp till mera pulver i snurran. <!-- </EdIndex> --></div>
Urtagen i cylinderkjolen bör fortsätta ut i överströmmaren, men där fins kanter på var sida. Mera slipa !
Detta är ingen pekpinne utan hjälp till mera pulver i snurran. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad upplevde du för nackdel med membranförgasaren som gör att du byter ut den? jag är nämligen sugen på att testa sån på ett planerat bygge där det blir trångt.
jag är ochså lite nyfiken på vad du körde på för olja och hur mycket inblndning
när det nöp.
den främsta orsaken till att det nyper är väl att det blir för varmt så att kolven "växer" av värmen så spelet blir för litet. men är i alla fall nyfiken.
om någon är sugen på att vidare diskutera olja så väck i så fall oljetråden.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
jag är ochså lite nyfiken på vad du körde på för olja och hur mycket inblndning
när det nöp.
den främsta orsaken till att det nyper är väl att det blir för varmt så att kolven "växer" av värmen så spelet blir för litet. men är i alla fall nyfiken.
om någon är sugen på att vidare diskutera olja så väck i så fall oljetråden.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
(Givetvis spelar porttider och pipa in, men för mig blev det inget bra)
Fördelen är ju att dom får plats varsomhelst och går bra på fulltspett!
Körde på 1% Triboron, funkar mycket bra! Men jag snålställde den för mycket i min jakt på bigblock mopparna.. Därav nypet.. <!-- </EdIndex> --></div>
Nackdelen med membranförgasaren var att mellanregistret var obefintligt.erlan skrev:vad upplevde du för nackdel med membranförgasaren som gör att du byter ut den? jag är nämligen sugen på att testa sån på ett planerat bygge där det blir trångt.
jag är ochså lite nyfiken på vad du körde på för olja och hur mycket inblndning
när det nöp.
den främsta orsaken till att det nyper är väl att det blir för varmt så att kolven "växer" av värmen så spelet blir för litet. men är i alla fall nyfiken.
om någon är sugen på att vidare diskutera olja så väck i så fall oljetråden.
erlan
(Givetvis spelar porttider och pipa in, men för mig blev det inget bra)
Fördelen är ju att dom får plats varsomhelst och går bra på fulltspett!
Körde på 1% Triboron, funkar mycket bra! Men jag snålställde den för mycket i min jakt på bigblock mopparna.. Därav nypet.. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
En liten uppdatering är på sin plats!
Är ju igång och ändrar och krånglar igen!
Skaffade mig en mindre förgasare för bättre gasrespons och samtidigt
ändrade jag tiderna på cylindern för bättre åkbarhet + att jag slängde
på en sådan som bilden visar.
Någon som testat en sådan och märkt någon skillnad mot kokusan original?
Varför jag frågar är att den blev så j-kla svårstartad!?
(Nu kan det ju bero på något annat när jag ändrat allt på engång, igen...)
Jag ställde den på 2mm förtändning, och det tycker jag att den ska hoppa igång på!
Frågan är hur mycket den retarderar?
Men tänkte fråga först ifall det finns några "fallgropar" med CDI-Boxen innan jag tar fram hammaren...
Är ju igång och ändrar och krånglar igen!
Skaffade mig en mindre förgasare för bättre gasrespons och samtidigt
ändrade jag tiderna på cylindern för bättre åkbarhet + att jag slängde
på en sådan som bilden visar.
Någon som testat en sådan och märkt någon skillnad mot kokusan original?
Varför jag frågar är att den blev så j-kla svårstartad!?
(Nu kan det ju bero på något annat när jag ändrat allt på engång, igen...)
Jag ställde den på 2mm förtändning, och det tycker jag att den ska hoppa igång på!
Frågan är hur mycket den retarderar?
Men tänkte fråga först ifall det finns några "fallgropar" med CDI-Boxen innan jag tar fram hammaren...
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Nu startar hon igen!
Köpte en dellorto phbg 18 i höstas på ebay.it som försvann i frakten...
Efter lite småtjafs så skickade säljaren en ny som anlände efter någon vecka, bra så långt.
Men nu när jag håller på att bestycka den rackaren, upptäcker jag att nålen
som är monterad har märkningen W23. Och det är en udda skapelse om man följer vissa diagram.
Är väl ingen "Ko på Isen", har beställt nya nålar som ska ersätta W23:an.
Men jag undrar om inte Italienaren fick sista ordet, tror han bytte nål i förgasaren för att jag var uppkäftig!
Köpte en dellorto phbg 18 i höstas på ebay.it som försvann i frakten...
Efter lite småtjafs så skickade säljaren en ny som anlände efter någon vecka, bra så långt.
Men nu när jag håller på att bestycka den rackaren, upptäcker jag att nålen
som är monterad har märkningen W23. Och det är en udda skapelse om man följer vissa diagram.
Är väl ingen "Ko på Isen", har beställt nya nålar som ska ersätta W23:an.
Men jag undrar om inte Italienaren fick sista ordet, tror han bytte nål i förgasaren för att jag var uppkäftig!
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Jag har märkt att det beror otroligt mycket på förgasarutformningen/bestyckningen hur lättstartad en moppe är och hur bra den går på tomgång och mellan. Fullgas brukar inte vara något problem.
Det varierar över hela spektrat från att man måste stänga munstucket vid start och inte kan ha en fungerade tomgång och den går asfett på mellan till att moppen blir lättstartad utan choke och man har stabil låg tomgång på en gång.
Den sista varianten fick jag med ubåtsförgasaren på den vita 08an.
Den går ju ganska bra och är urstark så att man kan starta på tvåan och pluttra på tvåan på hög tomgång och den svarar från det läget. Men strax innan 70 så börjar det gå trögt så jag tror att durationen är lite för låg eller att avgasystemet som inte alls är beräknat och med klen dimension inte hjälper till riktigt bra på högre varv. Men den får nog vara som den är, kanske, för det är väldigt trevligt att ha ett brett och starkt register, speciellt på en 2 vx som skulle blir för slö annars. Men det räcker förmodligen med att behöva se ryggen på någon som försvinner så tänker man om...
Det varierar över hela spektrat från att man måste stänga munstucket vid start och inte kan ha en fungerade tomgång och den går asfett på mellan till att moppen blir lättstartad utan choke och man har stabil låg tomgång på en gång.
Den sista varianten fick jag med ubåtsförgasaren på den vita 08an.
Den går ju ganska bra och är urstark så att man kan starta på tvåan och pluttra på tvåan på hög tomgång och den svarar från det läget. Men strax innan 70 så börjar det gå trögt så jag tror att durationen är lite för låg eller att avgasystemet som inte alls är beräknat och med klen dimension inte hjälper till riktigt bra på högre varv. Men den får nog vara som den är, kanske, för det är väldigt trevligt att ha ett brett och starkt register, speciellt på en 2 vx som skulle blir för slö annars. Men det räcker förmodligen med att behöva se ryggen på någon som försvinner så tänker man om...