ZFP (Zweirad Fatty Project!)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fina smycken Stefan. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En liten update:

På Hallsta-Moppers vårrally lyckades jag få henne att nypa ordentligt! :bike_pedalare:
(man ska inte jaga 80 kubikare.. :no_no: )

Så det blev lite mek, det är ju halva nöjet med det hela! :nod:

När jag ändå hade plockat isär´na passade jag på att snygga till portarna
en aning. En ny Prox kolv blev det också.

Bild

Sedan har jag gett upp det där med membranförgasare och "tryckt" dit en Dellorto 20 mellan fästena.
Nytt insugsrör för 4:e gången tror jag, byggt av ett rör från en skrotad thinner disk! :roll:

Det var gott om plats efter lite sågning, ett par millimeter på var sida! :D
Har testat lite och hon svarar bättre tycker jag, väntar på lite nya munstycken för finjusteringen bara. :wink:
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sweeet :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fatchance skrev:
På Hallsta-Moppers vårrally lyckades jag få henne att nypa ordentligt! :bike_pedalare:
(man ska inte jaga 80 kubikare.. :no_no: )
Ja, du låg bakom mig en kort stund. Sen försvann du! :roll: Antingen gasade jag på, eller så var det då moppen din rasa! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man studerar Stefans cylinder och funderar på hur flödet ser ut vid övergång mellan cylindervägg och överströmmare.
Urtagen i cylinderkjolen bör fortsätta ut i överströmmaren, men där fins kanter på var sida. Mera slipa !
Detta är ingen pekpinne utan hjälp till mera pulver i snurran. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm, du får visa hur du menar vid nästa träff.

Försökte formulera mina funderingar men lyckas ej.. :lol:
(vet ej om bilden är missvisande btw)

Mer pulver tackar man inte nej till! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad upplevde du för nackdel med membranförgasaren som gör att du byter ut den? jag är nämligen sugen på att testa sån på ett planerat bygge där det blir trångt.

jag är ochså lite nyfiken på vad du körde på för olja och hur mycket inblndning
när det nöp.

den främsta orsaken till att det nyper är väl att det blir för varmt så att kolven "växer" av värmen så spelet blir för litet. men är i alla fall nyfiken.
om någon är sugen på att vidare diskutera olja så väck i så fall oljetråden.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->PS
jag viste inte att man kunde måttbeställa dellortoförgasare. 8)

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:vad upplevde du för nackdel med membranförgasaren som gör att du byter ut den? jag är nämligen sugen på att testa sån på ett planerat bygge där det blir trångt.

jag är ochså lite nyfiken på vad du körde på för olja och hur mycket inblndning
när det nöp.

den främsta orsaken till att det nyper är väl att det blir för varmt så att kolven "växer" av värmen så spelet blir för litet. men är i alla fall nyfiken.
om någon är sugen på att vidare diskutera olja så väck i så fall oljetråden.

erlan
Nackdelen med membranförgasaren var att mellanregistret var obefintligt.
(Givetvis spelar porttider och pipa in, men för mig blev det inget bra)

Fördelen är ju att dom får plats varsomhelst och går bra på fulltspett!

Körde på 1% Triboron, funkar mycket bra! Men jag snålställde den för mycket i min jakt på bigblock mopparna.. Därav nypet.. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

En liten uppdatering är på sin plats!

Är ju igång och ändrar och krånglar igen! :?

Skaffade mig en mindre förgasare för bättre gasrespons och samtidigt
ändrade jag tiderna på cylindern för bättre åkbarhet + att jag slängde
på en sådan som bilden visar.

Bild

Någon som testat en sådan och märkt någon skillnad mot kokusan original?

Varför jag frågar är att den blev så j-kla svårstartad!?
(Nu kan det ju bero på något annat när jag ändrat allt på engång, igen...)

Jag ställde den på 2mm förtändning, och det tycker jag att den ska hoppa igång på!
Frågan är hur mycket den retarderar?

Men tänkte fråga först ifall det finns några "fallgropar" med CDI-Boxen innan jag tar fram hammaren...
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Nu startar hon igen! :D

Köpte en dellorto phbg 18 i höstas på ebay.it som försvann i frakten...

Efter lite småtjafs så skickade säljaren en ny som anlände efter någon vecka, bra så långt.
Men nu när jag håller på att bestycka den rackaren, upptäcker jag att nålen
som är monterad har märkningen W23. Och det är en udda skapelse om man följer vissa diagram.

Är väl ingen "Ko på Isen", har beställt nya nålar som ska ersätta W23:an.

Men jag undrar om inte Italienaren fick sista ordet, tror han bytte nål i förgasaren för att jag var uppkäftig! :D
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Skicka tillbaka nålen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Jag har märkt att det beror otroligt mycket på förgasarutformningen/bestyckningen hur lättstartad en moppe är och hur bra den går på tomgång och mellan. Fullgas brukar inte vara något problem.

Det varierar över hela spektrat från att man måste stänga munstucket vid start och inte kan ha en fungerade tomgång och den går asfett på mellan till att moppen blir lättstartad utan choke och man har stabil låg tomgång på en gång.

Den sista varianten fick jag med ubåtsförgasaren på den vita 08an.

Den går ju ganska bra och är urstark så att man kan starta på tvåan och pluttra på tvåan på hög tomgång och den svarar från det läget. Men strax innan 70 så börjar det gå trögt så jag tror att durationen är lite för låg eller att avgasystemet som inte alls är beräknat och med klen dimension inte hjälper till riktigt bra på högre varv. Men den får nog vara som den är, kanske, för det är väldigt trevligt att ha ett brett och starkt register, speciellt på en 2 vx som skulle blir för slö annars. Men det räcker förmodligen med att behöva se ryggen på någon som försvinner så tänker man om...
flinta
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 sep 2009, 23:00
Ort: Torshälla

Inlägg av flinta »

fatchance skrev:har beställt nya nålar som ska ersätta W23:an
vad har du beställt för nålar, w7 är en bra nål o börja med
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

flinta skrev:
fatchance skrev:har beställt nya nålar som ska ersätta W23:an
vad har du beställt för nålar, w7 är en bra nål o börja med
Japp, den är med! :D

Det var ett 10-pack med blandade nålar, med bl.a W6, W7 & W9 som ska vara gångbara!
Skriv svar