crescent skoterett + Piaggio ciao Motor(nye billeder)

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
2econdskin
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 sep 2011, 23:00
Kontakt:

crescent skoterett + Piaggio ciao Motor(nye billeder)

Inlägg av 2econdskin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->heysan alle ...

jeg tænkte jeg ville oprette en projekt tråd herinde, så andre har muligheden for at følge lidt med i mit vinterprojekt, samt jeg også selv har mulighed for følge hvad der er blevet gjort under forløbet.

I juli 2011, købte jeg en Dansk indregistrerede Crescent 1264. Scooteren havde stået på et varmt høloft i 40år og har kun været ejet af to personer før mig. Denne scootere er importeret af en knallert/scooter importør i København, ved navn "poul christensen & co.".

Skoeteretten er i rigtigt god stand, med en rigtigt flot patina.

Sådan her så den ud da vi havde fået scooteren ned fra høloften hvor den havde gemt sig :
Bild

Bild

Bild


Jeg har altid ønsket mig en gammel klassisk scooter og havde altid tænkt det skulle være en vespa, men de er jättedyre i danmark 12.000 dkr og opefter ! Og så meget ville jeg ikke give for en scooter, så denne mulighed var lige hvad jeg søgte :) ....
Skoteretten kostede 1000dkr, så det var en rigtig god pris til en sjælden scooter ( den erihvertfald sjælden her i dk ).

Da skoteretten kom hjem på mit meget lille værksted i kælderen, begyndt jeg at skille motoren ad. Jeg havde regnet med jeg skulle lave en masse rust og alle lejer sad fast osv.
Men til alt held opdagede jeg at rusten kun var overfladisk og bremser, lejer og gummistøddæmper var i rigtigt god stand.
Ledningsnettet var fuldstændigt mørt og det hele måtte skiftes ud:

Bild

Benzintanken var heldigvis tæt og bezinkran holdt også tæt. så jeg slap for at lappe den.
Efter ledningsnettet var lavet og testet, begyndte jeg at kigge efter en motor. Den første motor jeg købte hjem fra sverige gav jeg 2500sek for, sælger sagde det var en gennemrestaureret HVA 50cc skoterett motor med fodvexel. Da pakken kom lå den en træt og trist håndvexelet HVA motor uden gnist og med rigtigt dårlig kompression.... Sælger var ikke til at få i dialog bagefter!, men jeg har selvf. adressen, så skulle jeg komme til sverige så kigger jeg forbi ham og tager en snak :twisted:

Nuvel sådan kan det gå når man handler privat, den næste motor jeg købte hjem, fandt jeg på Tradera, dette var også en gennemrestaureret HVA 50cc skoterett motor og sælger sendte også en motor, men denne motor have en revne i blokken og absolut ingen kompression, denne motor kostedet 2000sek ( puha det er mange penge efterhånde !).
Så der stod jeg med 3motorer, den originale og to indkøbte. Disse 3motorer skilte jeg ad og lavede en god skoterett motor, med god kompression og ny tænding. Denne monterede jeg og prøvekørte på skoteretten, men for satan den var langsom og kedelig. Den kørte helt sikkert som den skulle, men den var bare for trist til mig :D ...

Så jeg begyndte at tænke i nye baner, jeg turde ikke købe flere motorer hjem fra sverige ( ja undskyld, men snydt to gange, så tør jeg inta mer :lol: ). Jeg havde to krav til den nye motor, den skulle være relativt ny og kunne trække mig op af alle bakker i århus ( en tung gut på 110kg ). Jeg endte med at købe denne bad boy :

Bild

dette er en ciao motor, men denne motor har imellem 8 og 10hk, så der er trækkraft nok til alle 8) ... Motoren er en polini speedengine, med 46mm cylinder,stempel og topstykke.15mm Delorto karburator, elektronisk tænding med ubegrænset CDI, samt en tunudstødning. Denne motor er helt nyrenoveret og har kun kørt ca. 200km ved halv gas for at køre tunsættet til. Ved køb af motoren, prøvede jeg en længere tur på hans vespa ciao og jeg har aldrig kørt så stærkt på en moppe før !. Den kørte ca. 80km, hvilket er helt vildt (dumt) , men rigtigt sjovt.
Denne motor skal i min skoterett tænkte jeg, så motoren kom med mig hjem og sælger blev 2000dkr rigere.

Bild


Den elektroniske tænding levere 12v via sin lysspole, således får jeg volt+watt nok til at drive lys og en enkelt ventilator i motorrummet. Jeg har jo hørt om at skoteretten kaldes for trykkogeren, så jeg vil ikke risikere min nye motor brænder varm og futter af :wink: ... Så jeg vil forsøger mig med lidt ekstra køling, jeg overvejer også at lave et lille luftscoop på undersider af selve skoteretten som leder op i motorummet og køler motoren nedefra. ER der mon nogen der har lavet andre foranstaltninger med køling af deres skoterett ?

Lige pt. er jeg ved at svejse en ciao motorramme på det gamle skoterett motor ophæng, således ciaomotoren kommer til at side ordentligt fast. Der er lidt pladsproblemer i selve motorrummet, da en ciao motor har en liggende cylinder og en HVA motor har oprejst. Derfor blev jeg nød til at skære begge motor ophæng af og flytte baghjulet så langt bagud som overhovedet muligt , sådan motoren kan være der.

Bild

Desuden skal der monteres en remskive på baghjulet istedet for et tandhjul. Dette er også lidt en udfordring, da jeg i første omgang vil prøve at tilpasse en org. ciao 70mm ciao remskive, fungerer dette inta må jeg gå til et maskinværkstede og få drejet en helt ny skive, men nu prøver jeg selv i første omgang :wink: .... Det er selvf. lidt et minus at motoren ikke har kickstart funktion, men skal løbes igang, men det syntes jeg nu er okay hvis jeg får en ordentlig skoterett ud af det !

Udstødningen bliver ikke en tunudstødning, men et hjemmebygget 30mm forrør i udstødningsflex :

http://www.auto112.dk/udstødningsslange-p-4153.html

denne 30mm udstødningsflex kobles på en org. HVA udstødning således den udfra kommer til at lyde bedre og se mere org. ud :wink:

selve skoteretten skal hverken pudses op eller poleres, den skal ligne en træt gammel veteranscooter, med masser af stickers, sjove accesories og en motor der kan trække mig.

dette er vidst de,t jeg har at skrive om renoveringen/motorprojektet på nuværende tidspunkt.

En update følger når motoren er monteret og skoteretten prøvekørt :)
Lige de sidste billeder:

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Scooter med lite fart är störtskönt :lol:

slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
frutte
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 dec 2010, 00:00
Ort: Skälby

Inlägg av frutte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->häftigt projekt!

hur har du tänkt att lösa problemet med utväxlingen? ciaoen har som orginal en växellåda i baknavet på ca 12:1. det blir en ganska stor remskiva om du inte hittar på ett sätt att få ner utväxlingen på annat sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
2econdskin
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 sep 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av 2econdskin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
frutte skrev:häftigt projekt!

hur har du tänkt att lösa problemet med utväxlingen? ciaoen har som orginal en växellåda i baknavet på ca 12:1. det blir en ganska stor remskiva om du inte hittar på ett sätt att få ner utväxlingen på annat sätt.
YIKES ! :oops:

Så langt har jeg faktisk ikke tænkt, men det er jo også fordelen ved at oprette sådanne projekttråde !
Jeg havde i første omgang en plan om at montere hele udvekslingsdrevet fra en ciao i baghjulet , men det ville være et ret omfattende indgreb hvor fælgen skulle drejes til og ophænget på skoteretten skal laves meget om.

Hmmmmmm hvordan søren grejer jeg lige den her ?
Jeg har faktisk en remskive fra en diesella knallert, den er temmelig stor , ca. Ø 120mm , ville dette evt. Kunne bruges tænker du :)

Lige for at gøre det klart, vil konsekvensen af at jeg ikke har denne gearing på baghjulet være , at jeg ikke kan løbe motoren igang eller at motoren kommer til at tage alt for mange omdrejninger ved relativt lav fart 20-30km ?

Faans osse , det var også næsten ved at være for nemt :lol:

God råd modtages med kyshånd :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta ett helt komplett bakhjul ifrån en ciao?

I värsta fall tar du ett komplett nav och ekrar om med en mindre fälgbana, så länge du kan använda ciaonavet. <!-- </EdIndex> --></div>
2econdskin
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 sep 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av 2econdskin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Ta ett helt komplett bakhjul ifrån en ciao?

I värsta fall tar du ett komplett nav och ekrar om med en mindre fälgbana, så länge du kan använda ciaonavet.
Ja det kunne selvf. Være en mulighed , men jeg tror ikke det store ciaohjul kan være inde i kassen , når motor og tank også skal være der.

Jeg havde tænkt det med at ege et hjul op, men hvor finder man en lille fælg, med tilhørende korte eger ? ... Navet fra en ciao er jo temmeligt stort og hvis hjulet er lille, så er der ikke meget afstand imellem nav og inderside af fælg.
Har du et link til en mindre fælg der passer evt. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu vet jag tyvärr inte vart man kan finna små fälgar. Men jag funderar på Puch Alabama fälgbanor, dom bör väl vara lagom små? <!-- </EdIndex> --></div>
2econdskin
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 sep 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av 2econdskin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Nu vet jag tyvärr inte vart man kan finna små fälgar. Men jag funderar på Puch Alabama fälgbanor, dom bör väl vara lagom små?
Hmmm det kan jeg lige undersøge nærmere , jeg kender ikke så meget til puch, er det en special model eller er den kun solgt i bestemte lande ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://mo-ped.se/puch/puch71al1.jpg

Storleken är på 12x1.85 enligt puchverkstan.
http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=11 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt bygge! <!-- </EdIndex> --></div>
2econdskin
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 sep 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av 2econdskin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:http://mo-ped.se/puch/puch71al1.jpg

Storleken är på 12x1.85 enligt puchverkstan.
http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=11
Jätte kul! .... Det var jo lige hvad jeg skulle bruge :) ...
Så må vi håbe navet fra en ciao passer i denne fælg , der skal vel være samme antal eger for at dette projekt kan lade sig gøre ?

Lige noget helt andet, det kunne være fedt med et ciao-nav , da man kan købe variomat til at montere i sådan et , så får skoteretten samme udveksling som de nye scootere, men beholder sit klassiske udseende.
Det er selvf. Også en stor fordel ! :wink: .... Det havde jeg heller ikke tænkt på ! <!-- </EdIndex> --></div>
Holmqvist
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 nov 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Holmqvist »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt projekt, ifall du behöver ett bakhjul så bör du köra på ett från en Gilera Citta dem är rätt så små :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inga problem! En axel med mellanväxel. Kedja till hjulet och rem mellan motor och mellanaxel. En för lång rem med spennrulle som koppling. Lika som på en jordfräs. <!-- </EdIndex> --></div>
2econdskin
Inlägg: 32
Blev medlem: 15 sep 2011, 23:00
Kontakt:

Inlägg av 2econdskin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Holmqvist skrev:Roligt projekt, ifall du behöver ett bakhjul så bör du köra på ett från en Gilera Citta dem är rätt så små :wink:
Nu har jeg været ude på værkstedet og målet lidt op. Din ide med en fælg fra en gilera citta er faktisk slet ikke tosset ! ...
Der kan godt være et 12tommer hjul inde i kassen, så det ville måske i virkeligheden være rigtigt godt med sådan et hjul, da det så ville være virkeligt let at konvertere til variomat på baghjulet. Når nu navet fra en Citta er identisk med det fra en ciao, det ville også være lettere at købe remskiver, bremsebakker og lign.
For det er vel identisk er det ikke Holmquist ? :) .... Det er ihvertfald det jeg kan læse mig frem til på nettet.

MEN sådan en fælg hænger ikke på træerne eller også kigger jeg de forkerte steder hehe, er der nogen der har en gilera Citta fælg eller komplet hjul til salg herinde mon ?
Eller måske et link til en hjemmeside der kunne have sådan et hjul.


Conrad: jeg har faktisk selv tænkt tanken , men imellem de to aksler fra henholdvis motor og baghjul er kun 35cm , så hvis jeg skal bygge en sådan mellem udveksling, så tror jeg ikke det kan være der, men måske tager jeg fejl. Jeg tænker bare den udveksling jeg skal bygge skal være identisk med den fra en ciao 12:1 .... <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med 8-10hk och helt annan hjulstorlek än en Ciao har tror jag du ska fundera mer på vilken utväxling som passar på ditt bygge än vad som sitter på en 1hk Ciao. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar