Crescent 1189 Flakmoped

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bjed001
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 dec 2011, 00:00
Ort: Göteborg

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick lite gjort idag. Testade bland annat nya lampan och monterade lagerskålar, etc till spindellederna. Även nya stötdämpare är monterade. Försöker den på hjul till helgen.

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Bos
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 feb 2011, 00:00
Ort: Värmdö

Inlägg av Bos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ut att bli väldigt BRA!!!!! :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ser kanonbra ut! :D Synd bara att du inte slipade ner svetsskarvarna bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Det ser kanonbra ut! :D Synd bara att du inte slipade ner svetsskarvarna bättre.
jag håller med, ser lite ut som ett fuskjobb :roll: drar ner hela helhets omdömet...
men i övigt ser det bra ut :D <!-- </EdIndex> --></div>
bjed001
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 dec 2011, 00:00
Ort: Göteborg

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsjobbet var perfekt, däremot har jag inte lagt någon tid på att slipa ner som herrarna Sachs och Sachsmekaren mycket riktigt noterat. Båda ramarna är lite "grova" i strukturen. För mig är funktionen och hållbarheten viktigare.

Vi får väl se om svetsfogen eller alla blanka nya delar drar till sig uppmärksamheten.

Jag är i alla fall nöjd. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att dina svetsskarvar ej kommer att störa helhetsintrycket för det ser vi ju alla att mopedprojektets dignitet blir superb
och ett slutresultat i världsklass.Go on man :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjed001 skrev:Svetsjobbet var perfekt, däremot har jag inte lagt någon tid på att slipa ner som herrarna Sachs och Sachsmekaren mycket riktigt noterat. Båda ramarna är lite "grova" i strukturen. För mig är funktionen och hållbarheten viktigare.

Vi får väl se om svetsfogen eller alla blanka nya delar drar till sig uppmärksamheten.

Jag är i alla fall nöjd.
det resten av in renovering är mycket snygt gort men jag tycker det är lite synd att inte slipa och spakla skarvarna tar jö endas nån timme når man ändå håler på. det hade i allafal jag gort men alla gör som man vill.
men i övrigt forstät jobba på så blir det bra när det är klart :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vadå slipa? jag tycker att det ser jättebra ut, och åt den som ska hat duger det ju, kan jag läsa,det är väl huvudsaken att ägaren är nöjd, så kör på bara, :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart ser det kanonfint ut! :D Svetsfogarna var bara en detalj som jag reflekterade på! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom fogarna lär ingen se när det är klart :wink: Han kanske vill skjutsa svärmor ? och oslipade är starkast 8) Jag tycker det blir tjusigt värre :D <!-- </EdIndex> --></div>
bjed001
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 dec 2011, 00:00
Ort: Göteborg

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Funderar på att göra som dom gjorde ute i Skärgården utanför Göteborg när jag var ung (längesedan).

Då skruvade man fast en pinnstol underifrån i flaket och satta frugan där med bästa klänningen för skjuts till kyrkan på söndagarna. Det svajade betänkligt, men fungerade! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjed001 skrev:Funderar på att göra som dom gjorde ute i Skärgården utanför Göteborg när jag var ung (längesedan).

Då skruvade man fast en pinnstol underifrån i flaket och satta frugan där med bästa klänningen för skjuts till kyrkan på söndagarna. Det svajade betänkligt, men fungerade!
Det har jag sett på Tv :lol: :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
bjed001
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 dec 2011, 00:00
Ort: Göteborg

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fråga till er som har flakmopeder......
Hur mycket skall motorn flexa???
Får inte motorn att sluta flexa rätt mycket.
Tror att jag behöver en extraplåt till bakre motorfästet, eller någon ett förslag hur jag skall göra?

Till råga på allt har jag dragit sönder gängorna i en bult så jag får inte av muttern! Tips mottages tacksamt!

Men motorn gick igång prefekt på lite startgas! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske är bussningarna som sitter i motorn som är dåliga? Där av flexning.

Skall ju även vara en ring mellan bussningarna i blocket. <!-- </EdIndex> --></div>
bjed001
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 dec 2011, 00:00
Ort: Göteborg

Inlägg av bjed001 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då så! Löste problemet med motorns flexning. Var inte noga med att kolla hur mycket brickor som behövdes mellan ram och motor. Fixat, se bild!

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Lite bilder på förvandlingen från en bunt delar till ett ganska färdigt projekt!

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Nu saknar jag bara tank och skärm som är på lack. elsystemet skall också kopplas ihop. sedan bär det av till trähandlarn för lite marinplywood och kantbrädor.

Sedan provkörning och slutjustering!!

Efter det får vi börja på flaka nr 2 som blir min brukshoj.

Denna skall säljas så snart den är klar!!! Intresserad?? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar