Puch Kansas - lite uppdatering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Lite uppdatering från verkstan.
Troligen kommer jag att få motorn att fungera som den ska, efter kopplingsproblemet med snedsliten tryckfjäder som orsak.

För en tid sedan bytte jag till en framgaffel av märket EBR.
Samma tillverkare gör också en baksving i krom.
En sådan har jag haft i väntan ett tag, och nu när moppen var så strippad, var det kanske dags att se om den passade.
Efter lite tjafs med distanser och så (var tvungen att hitta en kortare på högersidan) så kom den på plats.
Skulle hjulet snurra efter detta, var nästa fråga.
Och ja, det gjorde det, gott!

Bild

Kanske jag måste gå ned i längd på bakre dämparna, vi får se när moppen hissats ner.
Köpte en frambromswire till Yamaha DT, som kanske kan konverteras till bakbromswire.
Försöka duger.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Nej, bakbromswiren till Yamahan var lika tjock (eller smal) om den jag har, så den gamla har fått åka på igen.
Motorn är också på plats.

Men, moppen är lite för hög i baken med den nya svingen, stödet fungerar inte.
Byta stöd till ett längre eller sänka "baken" med kortare stötdämpare.
Jag tror det får bli det senare alternativet, så nu får jag ut och googla, 29 cm skulle jag tro mellan hålen (de som sitter på är 32 cm).
Bytte i all fall framlampa.
Min Puch Maxi fick donera sin, och så satte jag på en annan från ett mamba-projekt på Maxin.
Mycket som ska skiftas och bytas!

Bild

Kansasens "nya" framlampa.
Bild

Och så här blev Maxin, med sin framlampa.
Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Hittar inga vettiga stötdämpare med 29 cm c/c, men däremot 28 cm, så det får bli ett par sådana.
I pipelinen ligger också ett något högre samt bredare styre, vilket gör att jag får byta både kablar och wires.

En del kanske undrar varför jag ägnar mig åt denna moppe.
Väcker inget habegär hos de flesta, men jag gillar den.
Stabilare än vad man tror, inte minst sedan jag bytte den veka framgaffeln mot en stabilare EBR-gaffel.
Trots min längd, sitter jag rätt bra och motorn känns pålitlig.
Dock inget fartvidunder, utan mer något att mysputtra på.
2,2 ursprungshästar, 12 förgasare och en effektdämpare med mild karaktär, 13-43 drevning.
Att köra i 50 är inga problem, och kan komma upp lite till i hastighet vid behov.
Fullt tillräckligt för denna moped.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Ny dämpare är beställda och snart på ingång, 28 mm mellan hålen.
Borde fungera, tycker jag.

Ett klart bredare och även högre styre på plats.
Blev en del arbete med nya "vajrar".
Är inte riktigt förtjust i detta styre, men det kanske är bättre än vad jag tror.

Bild

Sadeln från denna vinkel ser för löjligt ut, får prioritera ett utbyte snart.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Idag anlände ett paket från Puchshop, med ett par nya bakdämpare samt en ny växelwire.
Nu ser det genast bakhjulet lite bättre ut, och stödet fungerar igen.
Min uppskattning på 28 cm mellan hålen på dämparna, visade sig stämma.

Bild

Och växelwiren fungerade perfekt och hade rätt längd för det nya styret.
Innan denna moppe ställs undan för andra projekt, ska jag testa ett alternativ vad gäller förgasare.
Om detta verkar fungera, så återkommer jag med info.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

14 grader varmt och en blek novembersol.
En liten tur med moppen, för att testa att allt fungerar.
Sadeln bytte jag igår kväll, till en San Marcosadel som suttit på en Mamba.
Inte helt hundra, men visuellt sett något bättre.

Styret är jag inte så positiv till. Något för högt och framför allt, för brett.
Känns lite vingligt, vilket jag inte gillar.
Går att korta in något, men bara någon centimeter pga växelhandtaget, som måste få plats innan styret kröker sig.
Jag får leta vidare under vintern, och se vad jag kan hitta i styrväg.

Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Ropade in en motor på ebay till en mycket rimlig kostnad.
En kopia eller licenstillverkad Z 50 motor.
Med de stora kanalerna och motsvarande cylinder.
Tänkte det var lika bra att dela på den och se om det var något som skulle åtgärdas.
Kunde konstatera att det verkade knappt som motorn varit igång. Inte en droppe olja, bara lite fett på en del ställen.
Kanske bara uppstartad, vem vet?

Bild
Bild

Cylindern hade i alla fall varit använd, gissningsvis samma cylinder som är till Korado, åtminstone de utrikiska modellerna.
För att kunna använda denna cylinder måste jag hitta en avgaskrök som passar det sluttande insuget, men jag tror det ska finnas.

Bild

En skillnad upptäckte jag, gentemot originalmotorn, är att det är treskivig koppling i denna.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Och nu är min Puch Kansas med på Puchshops almanacka, känns lite kul!

Bild

I mitten, åt höger
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Appropå att sidokåporna till Puch Kansas är svårfångade även på kontinenten och blir dyra!

http://www.ebay.at/itm/Puch-X30-Seitens ... 4ae340f485
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Dags att damma av det här projektet.
Lämnade bort tanken för omlackning, min egen lackning var inte bra. Färgen släppte vid tanklocket och bubblade sig.
Men nu ser den riktigt bra ut,

Utbytesmotorn med de större kanalerna har ju varit klar ett tag. Frågan var om jag var tvungen att kapa flänsarna på cylinderns ovansida.
Denna cylinder bygger ju mer, och skulle plastkåporna gå på?
Svaret var att det gjorde de inte, precis som jag misstänkte.
Fram med bågfil och slipdon, och flänsarna kapades c:a 1 cm.
Topplocket får vara som det är, dit ut når inte kåporna. Det är förresten ett högkomptopplock.

Bild

Då är det snart dags att få motorn i ramen för teststart.

Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Den "nya" motorn har nu kommit i ramen och uppstartad.
Gick urdåligt, så det blev lite tester av munstycken och jag hamnade så småningom på storlek 52.
Efter att ha bytt topplocket till ett högkomptopplock, så gick den riktigt bra.
Men styret, fruktansvärt obekvämt, så kan jag inte ha det.
Jag får se vad jag kan ersätta det med, troligen ett Buddystyre. Inte så snyggt, medges, men jag tror det kan ge mig den körställning jag eftersträvar.

Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Den "nya" motorns koppling strejakade, ville inte frikoppla. Reservdelar inköpta, men känner inte för att bråka mer nu när säsongen är i gång.
Den andra motorn sattes på i stället, nu får det vara så ett tag. Lite sämre ork på denna, men det får jag leva med, den ska ju inte vara någon raket.
Ett nytt styre poå också, bättre körställning, men är inte så förtjust i utseendet.
Nu är den nytvättad och redo för lite längre turer.

Bild
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Puch Kansas - lite uppdatering

Inlägg av BjörnK »

Jaha, då krånglade kopplingen på denna motor också, men den andra ska vara ok nu.
Så på med den i ramen, nu hoppas jag att jag slipper bråka mer med denna moppe.
Tack vare ny framgaffel och bättre baksving, så känns ekipaget riktigt stabilt och bra.
Lite besvärligt att hitta rätt bestyckning på huvudmunstycket dock. 52 "pinar" lite och 54 fyrtaktar.
53 har jag inte och hittar inget heller, 52,5 kanske är optimalt.......

Bild
Skriv svar