Bygga mig en arbetshäst/oxe, nu med bilder
Bygga mig en arbetshäst/oxe, nu med bilder
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, ska börja med ett flaka projekt, en Norsjö 1188. Det ska bli en riktig arbetshäst, kommer att köra grus,ved,människor, tunga verktyg mm.
Därför kommer jag behöva en kraftigare motor, chassi, däck
Jag har tittat en del på lifan 110cc det verkar vara en smidig motor med elstart som tillval. Finns även ett 140cc kit.
Vad kan man göra åt chassit? Ersätta gummikuddarna mot riktiga fjädrar?
Hur får man sen ner kraften? Fiddy bakdäck? Den kommer inte gå något på asfalt utan bara grus och stig.
Hjälp mig med tips och idéer nu [/quote] <!-- </EdIndex> --></div>
Därför kommer jag behöva en kraftigare motor, chassi, däck
Jag har tittat en del på lifan 110cc det verkar vara en smidig motor med elstart som tillval. Finns även ett 140cc kit.
Vad kan man göra åt chassit? Ersätta gummikuddarna mot riktiga fjädrar?
Hur får man sen ner kraften? Fiddy bakdäck? Den kommer inte gå något på asfalt utan bara grus och stig.
Hjälp mig med tips och idéer nu [/quote] <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kan bara ge dej ett råd. Nöj dej med en 72kubikare om du ska sätta dit en tjing-tjongare. 110:an är uppgiven till 7,5 hk, men det tror jag är i underkant.
En kompis i våran klubb satte en sån på en rex comet. Den fick nästan samma prestanda som en gammal honda 125:a , toppfart 110 km/tim.
Det blir inte kul på en flaka. Tro mej.... <!-- </EdIndex> --></div>
En kompis i våran klubb satte en sån på en rex comet. Den fick nästan samma prestanda som en gammal honda 125:a , toppfart 110 km/tim.
Det blir inte kul på en flaka. Tro mej.... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Kommer att drevs för styrka och inte toppfart, kan max köra i 40km/h på dom vägarna där den ska rulla.
Någon som testat en lifan flaka? <!-- </EdIndex> --></div>
Oj du, men det handlar väl lite om hur man drevar med?Levve skrev:Jag kan bara ge dej ett råd. Nöj dej med en 72kubikare om du ska sätta dit en tjing-tjongare. 110:an är uppgiven till 7,5 hk, men det tror jag är i underkant.
En kompis i våran klubb satte en sån på en rex comet. Den fick nästan samma prestanda som en gammal honda 125:a , toppfart 110 km/tim.
Det blir inte kul på en flaka. Tro mej....
Kommer att drevs för styrka och inte toppfart, kan max köra i 40km/h på dom vägarna där den ska rulla.
Någon som testat en lifan flaka? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lifan flakan är rätt skoj, men bakfälgen ger sig ganska fort, så det är ett problem och lösa. utöver det så har man ju en råstyrka som heter duga.
om du ska ha ett 140cc kit kräver det viss ombyggnad...passar inte på alla motorer.
finns billiga motorer på blocket, och som ovanstående skrev så räcker 70cc! <!-- </EdIndex> --></div>
om du ska ha ett 140cc kit kräver det viss ombyggnad...passar inte på alla motorer.
finns billiga motorer på blocket, och som ovanstående skrev så räcker 70cc! <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Får nog bli en 107cc då 70cc inte finns med elstart.
Blocket? Där finns bara nytt... <!-- </EdIndex> --></div>
Bakfälgen är ju en 15" på carriern, den ger sig nog inte i första taget, tyckte den kändes "grov", 140cc verkar overkill.Neifelheim skrev:lifan flakan är rätt skoj, men bakfälgen ger sig ganska fort, så det är ett problem och lösa. utöver det så har man ju en råstyrka som heter duga.
om du ska ha ett 140cc kit kräver det viss ombyggnad...passar inte på alla motorer.
finns billiga motorer på blocket, och som ovanstående skrev så räcker 70cc!
Får nog bli en 107cc då 70cc inte finns med elstart.
Blocket? Där finns bara nytt... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kan nog duga ett tag... jag har en 107cc liggandes, som jag använt som mall, som gått...10 mil? dock utan elsystem och utan back. <!-- </EdIndex> --></div>Oldie skrev:Bakfälgen är ju en 15" på carriern, den ger sig nog inte i första taget, tyckte den kändes "grov", 140cc verkar overkill.Neifelheim skrev:lifan flakan är rätt skoj, men bakfälgen ger sig ganska fort, så det är ett problem och lösa. utöver det så har man ju en råstyrka som heter duga.
om du ska ha ett 140cc kit kräver det viss ombyggnad...passar inte på alla motorer.
finns billiga motorer på blocket, och som ovanstående skrev så räcker 70cc!
Får nog bli en 107cc då 70cc inte finns med elstart.
Blocket? Där finns bara nytt...
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jaha, det är där skon klämmer.
Annars hade det allt funkat med lite måttligt trissande på originalmotorn för att orka med väldig mycket.
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie skrev:Får nog bli en 107cc då 70cc inte finns med elstart.
Jaha, det är där skon klämmer.
Annars hade det allt funkat med lite måttligt trissande på originalmotorn för att orka med väldig mycket.
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vad tror ni om chassit då? <!-- </EdIndex> --></div>
Ja precisPatrik skrev:Oldie skrev:Får nog bli en 107cc då 70cc inte finns med elstart.
Jaha, det är där skon klämmer.
Annars hade det allt funkat med lite måttligt trissande på originalmotorn för att orka med väldig mycket.
/ P
Vad tror ni om chassit då? <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
chassit behöver du inte oroa dig över, 4-kants ram...kommer funka kalas! <!-- </EdIndex> --></div>Oldie skrev:Ja precisPatrik skrev:Oldie skrev:Får nog bli en 107cc då 70cc inte finns med elstart.
Jaha, det är där skon klämmer.
Annars hade det allt funkat med lite måttligt trissande på originalmotorn för att orka med väldig mycket.
/ P
Vad tror ni om chassit då?
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Jo men han är ju lite lam i bena å vill ha elstart.Conrad Engström skrev:Om det är 505 motorn kan man montera Athena 80 cc på. Kylflänsarna blir på tvären, men vad gör det.
/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här finns motorer i drivor till ditt projekt
http://www.24mx.se/fiddy/k/motorer/k127/?gclid=CMa8_OnB560CFagumAodm0yN6g <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.24mx.se/fiddy/k/motorer/k127/?gclid=CMa8_OnB560CFagumAodm0yN6g <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kanske skulle köpa dig en begagnad Gålle Då får du allt på en gång, el-start, back, tipp, skivbromsar, riktiga länkarmar med stötdämpare och spiralfjädrar, mm,mm
http://www.tradecenter.se/search/image.jspx?advert=684374&index= <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.tradecenter.se/search/image.jspx?advert=684374&index= <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->72,107 eller 140
Självklart minst 140,extra allt är alltid roligare.
Farten reglerar man väl med gasreglaget,börjar man bli skitnödig"slå av" <!-- </EdIndex> --></div>
Självklart minst 140,extra allt är alltid roligare.
Farten reglerar man väl med gasreglaget,börjar man bli skitnödig"slå av" <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl