NV 125 Saxoped

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

NV 125 Saxoped

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en -55 NV 125 Saxoped som jag hade tänkt att "uppgradera" från 0,8 hk och 2 vxl till minst 8,0 hk och 4 vxl :D 8) :wink:

Bild

Det blir naturligtvis en EKF-snurra med 80 cc :cool2: konceptet har redan ett namn , en sk. "vilodagsmoped" då Pekka i Hallsta moppers redan har en liknande skapelse som vart byggd på en söndag :roll: :wink: :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer bli farligt! :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jajjamänsan :!: :!: farligt på många sätt :roll: mest för att bromsarna inte pallar för någe högre farter slider_help2.gif

Blir man stoppad av farbror blå så lär han inte gilla storleken på cyllen mistick_badwords <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om farbror blå skulle stå ivägen så kan du ju inte stanna staff_gemini-1.gif Därför är det bra med dåliga bromsar. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är NV-n uppgraderad litegrann.

Det vart en EKF med 80 cc.
Bild

Bild

Bild



Lagom i tid för HallstaMoppers vår-rally som går imorgom Lördag 16 maj med start på Westerqvarn i Mölntorp kl. 12.00 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->he-he...riktigt grymt... 8) lar ju gå som ett skott... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förmodligen skitsvår att bromsa ner snabbt från hög fart evildevil
MEN den lär säkert gå fort som f** med tanke på den låga vikten <!-- </EdIndex> --></div>
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja bromsarna håller inte samma klass som accelerationen , gäller bara att planera stoppen i god tid :sorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fan va rätt... :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ari:
Hmm, Uppgraderad lite grann håller kedjan? Mycket trevligt :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mekaniska hållbarheten är det ingen fara med , annat är det med elsystemet :oops: :oops:
Vi i HallstaMoppers avverkade vårat mopedrally som var på ca 11 mil , jag hade några missöden under vägen :cry: kabeln till kondensatorn som jag har monterat på ramen vibrerade av varvid det blev en massa konstiga fel innan jag förstog vad som hade hänt , med det fixat så gick det ganska smärtfritt , bara en massa slir på kopplingen vid hastigheter över 60-70 knyck ( jag åker fortfarande med den 2-skiviga originalkopplingen )

Här en bild på min "stål-åsna" i gott sällskap mellan Pekkas Gul-rex och Conrads Stockholmare båda med EKF/80 ts-maskiner

Bild


Det var förresten ett välbesökt rally med nästan 80 deltagande.

Bl.a så visade "Sura" , Conrad och "Rexxy" upp sina top-speed moppar inför nästa helg i Malmby där dom ska tävla.

Bild
"Sura"-s 80 cc F50 närmast och Conrads gula 50 cc F 50

Bild

"Rexxy"-s 75 cc Sachsarelli <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad har pekka för cylle och topplock? Det ser ut som 80ts cylle och topplock. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pekka har samma sak, 80ts cylinder plus topp <!-- </EdIndex> --></div>
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför 80cc på en moped?? 50cc ä respekt Conrad 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka frächa maskiner Conrads gula F50 är det bästa jag sett i crescentväg ännu, dom andra 75-80 cc spelar i en annan division, Rexy jag ser att du är klar nu, ser väldigt bra ut, en F 50 med 80cc är rena krutet lycka till pojkar slider_victory.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar