Gammal racemoppe får nytt liv
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blev en premiärstart idag! Bara lite tomgasning, då allt inte sitter på plats för en riktig provkörning. Men det låter lovande och bra för motivationen att höra den yla lite
Blir till att pula lite i veckan, provköra och mecka munstycken så den går bra tills på lördag då den förhoppningsvis ska upp på rullarna för lite effektmätning!
Vad man kan hoppas på för effekt vågar jag inte gissa på, men ska bli intressant helt klart, och kul att se hur kurvan ser ut och om det motsvarar beräkningarna
Ska se till att jag får med mig en kamera så jag får det på film också <!-- </EdIndex> --></div>
Blir till att pula lite i veckan, provköra och mecka munstycken så den går bra tills på lördag då den förhoppningsvis ska upp på rullarna för lite effektmätning!
Vad man kan hoppas på för effekt vågar jag inte gissa på, men ska bli intressant helt klart, och kul att se hur kurvan ser ut och om det motsvarar beräkningarna
Ska se till att jag får med mig en kamera så jag får det på film också <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det gick väl sådär.. Troligtvis gick den lite magert på fullgas (dock kollade jag stiftet efter en urvarvning/slå av tändningen, och då såg det brunt ut..)
Tydliga nypmärken till vänster om avgasporten, lite repor, släppt nicasil och en mosad kolv. Bara hoppas att inga delar tog sig ner i vevhuset och levde rövare där
Allt hände på full spätta på 3an, 70-80 blås kanske, och låste bakhjulet.. blev lite spännande men jag höll den på hjul iallafall Det fastade på film, dock syns det inte då jag är längst bort på rakan men det hörs, får se om jag laddar upp den!
Nåväl, bara bryta ihop och komma igen. Den gick riktigt bra iallafall dom 2 minuter den var igång
Bilder:
<!-- </EdIndex> --></div>
Tydliga nypmärken till vänster om avgasporten, lite repor, släppt nicasil och en mosad kolv. Bara hoppas att inga delar tog sig ner i vevhuset och levde rövare där
Allt hände på full spätta på 3an, 70-80 blås kanske, och låste bakhjulet.. blev lite spännande men jag höll den på hjul iallafall Det fastade på film, dock syns det inte då jag är längst bort på rakan men det hörs, får se om jag laddar upp den!
Nåväl, bara bryta ihop och komma igen. Den gick riktigt bra iallafall dom 2 minuter den var igång
Bilder:
<!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
-
- Inlägg: 442
- Blev medlem: 08 jul 2011, 23:00
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var cylindern nikasilad efter justerade tider. det ser skarpt ut på utblåssidan.
Normalt i en gjutjernssylinder skall man fasa av kanter där kolvringen paserar. Om man avfasar kanter i en nikasilcylinder, klan det se bra ut. Men nikasilkanten går aldrig att fasa av.
efter portjustering skall cylindern nikasilas om.
Ja jag vet jag bråkar. <!-- </EdIndex> --></div>
Normalt i en gjutjernssylinder skall man fasa av kanter där kolvringen paserar. Om man avfasar kanter i en nikasilcylinder, klan det se bra ut. Men nikasilkanten går aldrig att fasa av.
efter portjustering skall cylindern nikasilas om.
Ja jag vet jag bråkar. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
(sorry för off-topic inlägget) <!-- </EdIndex> --></div>
Tror väl jag detHasse skrev:Ja, kanske överdrivet och onödigt dyrt enligt en del men jag använder en sån här.
http://www.radne.se/Store/Product/ProductDetails.aspx?Type=C&PartNo=5050rt
(sorry för off-topic inlägget) <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men nu har man ju en cylle man kan leka lite med, tex fodra om med gjutjärnsfoder och då kan man ju ändra lite i portdesignen.. och man kan fasa portarna riktigt conrad;) <!-- </EdIndex> --></div>
Du har säkert rätt i det du säger, men det är väl kanske inte ekonomiskt försvarbart att göra så då en ny cylinder säkert är billigare än nytt nicasil?Conrad Engström skrev:Var cylindern nikasilad efter justerade tider. det ser skarpt ut på utblåssidan.
Normalt i en gjutjernssylinder skall man fasa av kanter där kolvringen paserar. Om man avfasar kanter i en nikasilcylinder, klan det se bra ut. Men nikasilkanten går aldrig att fasa av.
efter portjustering skall cylindern nikasilas om.
Ja jag vet jag bråkar.
Men nu har man ju en cylle man kan leka lite med, tex fodra om med gjutjärnsfoder och då kan man ju ändra lite i portdesignen.. och man kan fasa portarna riktigt conrad;) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.youtube.com/watch?v=dLybOEQ98VM&feature=youtu.be
Sådär! Nu kan ni gotta er lite mer i min misslyckade provkörning
Jag har en annan teori till raset förutom att den kanske gick magert..
På vissa ställen i cyllen så var inte alla honingsrepor kvar, utan mer åt en blank yta. Kanske gjorde så att oljefilmen inte låg kvar? <!-- </EdIndex> --></div>
Sådär! Nu kan ni gotta er lite mer i min misslyckade provkörning
Jag har en annan teori till raset förutom att den kanske gick magert..
På vissa ställen i cyllen så var inte alla honingsrepor kvar, utan mer åt en blank yta. Kanske gjorde så att oljefilmen inte låg kvar? <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
nikasila
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hmmm amtören billy har också funderingar på detta..
Allt går att slipa med rätt slip medel...fast se nedan..
Vad som händer vid nikasilad cyllar. Om jag förstår det rätt.
Så är detta en beläggning på cyllens inv. sidas loppet...
min oroligthet har varit att om man slipar borrar så tappar
nikasilen sist fäste vid portatrna å då är de kört som jag tänkt....Amtören billy..???
Som crom...börjar man peta i kanten...så kan mera släppa omkring... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström skrev:Var cylindern nikasilad efter justerade tider. det ser skarpt ut på utblåssidan.
Normalt i en gjutjernssylinder skall man fasa av kanter där kolvringen paserar. Om man avfasar kanter i en nikasilcylinder, klan det se bra ut. Men nikasilkanten går aldrig att fasa av.
efter portjustering skall cylindern nikasilas om.
Ja jag vet jag bråkar.
Hmmm amtören billy har också funderingar på detta..
Allt går att slipa med rätt slip medel...fast se nedan..
Vad som händer vid nikasilad cyllar. Om jag förstår det rätt.
Så är detta en beläggning på cyllens inv. sidas loppet...
min oroligthet har varit att om man slipar borrar så tappar
nikasilen sist fäste vid portatrna å då är de kört som jag tänkt....Amtören billy..???
Som crom...börjar man peta i kanten...så kan mera släppa omkring... <!-- </EdIndex> --></div>