Gammal racemoppe får nytt liv

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Gammal racemoppe får nytt liv

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte lägga upp lite bilder på vad som det pysslas lite med nu!

Jag och farsan byggde den här för några år sen som en renodlad racemoppe. Körde TTN på tullinge flygfält första gången 2005 (i ösregnet, blev fina ställ i starten då en ivrig 14åring bara körde gasen i botten :lol: )

Hur som helst, monark/crescentram där det sitter en 3pet dappe på med rundvev, portad 70cc cylle och 24mm mikuni. Men nu hålls det på att plockas ihop en 4petad motor som får ny rund vev, lager osv. Håller just nu på att matchportas efter cyllen, kommer även snygga till lite i portarna. Till det så blir det ett PVL-system och ett chysst uträknat rykrör.

Här kommer lite bilder :)

Bild

Bild

Bild

Från TTN 2007 om jag inte minns fel! Jag hade även byggt en wheelibar till den då :)
Bild

Uppdaterar när det händer något om intresse finns för det :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör gärna det.. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Självklart finns det ett jätteintresse slider_score.gif

Skriv så möe du orkar :wink:

(Är det en Matchless G9 Super Clubman i bakgrunden :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->O ja riktigt häftig, mistick_yes.gif <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Självklart finns det ett jätteintresse slider_score.gif

Skriv så möe du orkar :wink:

(Är det en Matchless G9 Super Clubman i bakgrunden :shock:
Matchless G9 kan jag styrka, mer vet jag inte! Farsan köpte den av ett dödsbo, gubben som hade haft den hade kört den som cross nån gång på 60 talet, hade sen stått i ett garage i ca 40 år. I med lite soppa och sen så startade den på 3e kicken :lol: Tyvärr har den fallit ur registret. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patrikh skrev:
Lasse väss skrev:Självklart finns det ett jätteintresse slider_score.gif

Skriv så möe du orkar :wink:

(Är det en Matchless G9 Super Clubman i bakgrunden :shock:
Matchless G9 kan jag styrka, mer vet jag inte! Farsan köpte den av ett dödsbo, gubben som hade haft den hade kört den som cross nån gång på 60 talet, hade sen stått i ett garage i ca 40 år. I med lite soppa och sen så startade den på 3e kicken :lol: Tyvärr har den fallit ur registret.
Kul ! Jag hade en G9 Super.. på slutet av 70talet, ombyggd på 60talet till nån form customstuk megafoner, liten sadel, räserstyre och cromeskärmar 8)

Men bygg räsermoppe nu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den i fönstret är inte dålig den heller :shock: :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:Den i fönstret är inte dålig den heller :shock: :D
Kanonmotor på den ju :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den i fönstret är ett chopperbygge, det första bygget jag var med på med min far när jag var i 11års åldern, det som fick mig att bli motorintresserad och det som fick han att falla tillbaka ner i motorträsket igen :lol:
Rödqvarna ram, rejkat styrhuvud och förlängd gaffel, ILO-motor och lite special här och där.

Men åter till racern, idag blev blocken så gott som färdigportade tror jag..

Under arbete..
Bild

.. och klart!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:meangreen: Look`s nice <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det hålls på lite då och då med racern, mäter durationer och filar i cyllen just nu. Hamnar (om jag minns alla siffror rätt) på 195/180/132 i nuläget.

Är lite sugen på att prova att blåsa upp en pipa istället för att rulla konor, som här: http://www.two-stroke-addicts.freeserve.co.uk/mick/hydropipe.htm

Är det någon som har provat? Funkar det lika bra med tryckluft..? Något säger mig att det kan bli dåligt, då luft kan komprimeras till skillnad från vatten/vätska.

Har sett dom som använt högtryckstvätt, vad har dom för typ av fäste som man kan svetsa på pipan? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att du fixar till Racern! Såg den i "Ett jädrans moppeliv", helt klart ball moppe.

Intressant metod att bygga en pipa på, har jag aldrig sett tidigare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brutal! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
patrikh
Inlägg: 225
Blev medlem: 18 okt 2009, 23:00
Ort: Stockholm

Inlägg av patrikh »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Kul att du fixar till Racern! Såg den i "Ett jädrans moppeliv", helt klart ball moppe.

Intressant metod att bygga en pipa på, har jag aldrig sett tidigare.
Intressant! Hade inte hört talas om den filmen förut, vet du om den går att ladda ner någonstans?

Jo det krävs ju lite "tillfixning" då man har några kilo mer att släpa på än när man var en liten fjunis :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet faktiskt inte. Men jag har den på skiva. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar