Renovering av flakmoped

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
macaholic
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Renovering av flakmoped

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller på att renovera min flakmoppe som jag har fått av en kompis i utbyte mot löften att den skall återbördas till originalskick.
Kompisen har haft moppen sen den var ny på femtiotalet då den tjänstgjorde i kompisens föräldrars affär på landet i Småland.
Tyvärr har kompisens son försökt med en helrenovering för ca 10 år sedan men renoveringen blev aldrig av.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men det serju ut att var ett bra objekt <!-- </EdIndex> --></div>
Tvirken
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 maj 2008, 23:00

Inlägg av Tvirken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ett liknande projekt på gång. JAg har kommit så långt så de e dags å göra finslipningen å lakering.. men jag vet inte vad jag ska ha för Blå färg.. Tyckte tanken som låg i din låda stämmer bra överäns me den blå de ska vara på min transport 1194 <!-- </EdIndex> --></div>
macaholic
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lackat stora delar av hojen nu, men jag har samma problem som du, jag vet inte vilken färg tanken skall ha :(
Finns det någon som vet vad det är för färgkod? <!-- </EdIndex> --></div>
macaholic
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har nu fått hem ramen från lack så nu återstår endast att skruva ihop grejorna smt fixa de småfel som fanns innan jag började.

Bild


Bild



Bild <!-- </EdIndex> --></div>
macaholic
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då var det dags för lite mer bilder, hjulen har monterats och nu är det snart dax för motorn.


Bild


Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
macaholic
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn på plats samt lite olika delar kring denna.


Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
macaholic
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu börjar det ta sig :)
Lackade tanken i går kväll, med den nya färgsprutan blev det faktiskt helt ok för att vara en amatör.

Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ser bra ut, säger jag som är halvblind :D ett tips, sänk sadeln minst 5 cm så slipper du tippa med det nylackade <!-- </EdIndex> --></div>
macaholic
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->He he, tippa?
Menar du att tyngdpunkten blir för hög?
Menar du med andra ord att undertecknades väl avrundade kropshydda skulle vara en bidragande orsak till att ekipaget skulle få slagsida och kapsejsa?

Jag ber att få betacka mig för denna typ av påhopp på fredligt och seriöst arbetande folk :)

Tack för tipset! <!-- </EdIndex> --></div>
Farmarn
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 aug 2008, 23:00

Inlägg av Farmarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->håller på med ett dylikt projekt! hur fan fick du loss bakre svinginfäsningen? det är typ en M10 eller M12 som sitter genom någon sorts gummibussning (en på var sida..) om det är lungt att få tag i nytt eller liknande så är det väl bara att ta fram rondellen? tacksam för svar!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
macaholic
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Baksvingen?
Öh om du skall ha bort den så får du nog tusan ta till kapskivan för den är svetsat på ramen :)

Har vi samma modell? <!-- </EdIndex> --></div>
Farmarn
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 aug 2008, 23:00

Inlägg av Farmarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så här är läget nu.. har våldat med största rörtången från jobbet, har satt en rörstump på bultskallsidan och greppat över hela skiten samt klämt ihop allt med spännremm och den är helt stum. har tidigare försökt hamra ut den men det ledda bara till att infäsningen började kröka..
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
macaholic
Inlägg: 47
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av macaholic »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha, nu fattar jag, du skrev inte baksvingen utan svingen :)
Jag hade förmånen att få ett objekt som inte hade rostat ihop helt och hållet.

Grejen är att du bara plattar till bulten om du pressar på den på det sätt som du beskriver.
Det som är ditt problem är att den gummibussning som sitter i bakre kant på svingen har rostat ihop med bulten. Med tanke på att det är gummi så är det svårt att värma på den vilket jag aldtid gör om något har fastnat.

Om du inte har tur med ditt rörtångs projekt så skulle jag ta en bågfil och såga försiktigt på varje sida om gummibussningen. När du väl fått bort svingen kan du sedan sätta upp den i en borrmaskin eller liknande och borra ut den försiktigt. Om du inte skall ha kvar bussningen kan du bara pressa ut hela härligheten med en pressmaskin efter att du har kapat av änderna

Ett annat sätt är att kapa av bulten så nära bussningen som möjligt och sedan borra bort det lilla som håller den fast i ramen, det blir samma resultat som ovannämnda men är kanske lite lättare än med bågfil.

Det finns säkert en massa "gamla rävar" här på forumet som har bättre förslag men detta var vad jag skulle testa med om jag vore i din situation.

Ett varningen ord: Börja inte banka på den för galet, risken är att du bara gör saken värre och att det du får sneda fästen eller märken i ramen.

Tålamod, tålamod, tålamod :) <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2755
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har nog rostat fast i gummibussningen,
doppa i diesel eller värme är nog enda sättet att få den bulten.

slägga och kapskiva hör inte hemma här vid moppemeckning, det bara förstör i onödan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar