Puch MS50 Kansas 1962

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Puch MS50 Kansas 1962

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Stått i sjöbod. Jag är andra ägaren. Ska bli fin så småningom. När man vet vem som köpte mopeden ny, så vet man också att den är äkta och hur den såg ut från början. Denna ska vara brunröd. På Puchverkstan kan man kolla hur den den såg ut, finns en bild i broschyrer 1962. Längst bak på samlingsbilden finns den avbildad som den ska se ut. Jag har även en svart Texas från samma år - den är i och för sig ombyggd av mig men har liknande ramnummer.
Bild
Se den fiffiga upphängningen av ljuddämparen. Jag har fixat fina hjul, vagga med kedjeskydd, rostfria stötdämpare och en framskärm med den rätta brunröda kulören.
Bild
Den här nummerserien hade jag aldrig sett förut när jag köpte min första svarta Texas som också har 600 i början. Trodde länge att den kanske var dansk eller något. Men när den här dök upp föll poletten ner. Dessutom med trovärdiga fakta bakåt eftersom jag köpte den av den förste ägaren. Det tog tio år innan den var min i augusti 2011. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser härlig ut men inte är väl det där en Kansas? :)

Edit: Aha, Puch har återanvänt vissa namn. Undrar varför man inte drog till med några nya stater istället, det fanns ju en del att välja på. <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Det har hänt saker

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kommit en bra bit på väg. Man kan följa min långa väg på min blogg puchsweden.blogspot.se
Bild



Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->MS 50 V. 1962 var första året Puch använde sig av USAs stater i namnen. Detta är en Kansas. Kom ju även senare, både Raketaren och jag har en av den senare modellen.
1962 fanns även Texas, California, Florida, Arizona, Alabama och Puch Sixteen för dig som fyllt 16 år, 4 hk och 65 km i toppfart, såg ut som en Alabama.

Ska bli kul att följa din blogg. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Snart dags för falsk Lyx

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du är välkommen. Snart dags för en falsk Lyx - alltså jag köpte en ram som utgavs vara en VS50 L från 57 med typbricka och allt på Tradera. Det vara bara det att när jag ett halvår senare synade den i sömmarna kom fram till att det var en Tomos från 60-62 typ. Ramarna är nästan identiska - det skiljer enbart ett antal skruvhål. Nu bryr jag mig inte, det var ändå bara tänkt att bli en hoj av ett antal delar som jag samlat på mig och då kan man väl smälta det - så småningom :shock: :evil: :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av posch »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också byggd en falsk Lyx på en Tomosram!!!
För 2 år sedan såg jag en Lindgrön lyx på ett mopperally och insåg att en sådan borde man ha. Då det inte precis vimlar av dom på blocket så får
man väl bygga en replika. Då jag hade en Tomosram så fick den bli
början på projektet. Lykthuset och plåtväskorna hittade jag på Falumarknaden, det var ju de svåra delarna, så sen var det enklare att fortsätta. Framskärmen är avgjuten i plast från en Tomos. Den får duga så länge men har inte rätt utseende, ska vara en synlig skarv mellan skärm
och fender på Puch. Däremot har jag rätt motor. Enligt motornr har den
suttit på en 62:a Lyx
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Alla märken är bäst
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av posch »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en Kansas 63:a. Enda skillnaden är väl att tanken är mindre på 62:an
Caddylasse har nog kläm på det.

Fyndskicket
Bild
Efter renovering
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Alla märken är bäst
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Både 62 och 63 hade 4,6 liters tanken. Växellådan däremot förändrades till 63. Tror att de i övrigt var lika. Åtminstone enligt tillgängligt broschyrmaterial och kataloger.
Kul att såna här frågor kommer upp, jag lär mig massor.
1964 däremot kom den stora tanken på Kansas, hela 5,5 liter. Kan ju naturligtvis kommit under modellåret 63, men det skrivs inget om den innan 1964 års broschyr.
Nu ska jag fortsätta dra elsystem på en Dakota. Snart klar. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är svag för de där mopedrarna, jag hade en MS 50 1958 års modell som jag körde som hårdtrimmad andra moppe 1961. På den tiden jagade polisen trimm så jag hade finmoppen(1960års Eira Ducati med minarellimotor) otrimmad och sedan körde jag Puchen på småvägarn när det skulle gå fortare.Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
60 cc
Inlägg: 148
Blev medlem: 01 okt 2010, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av 60 cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
posch skrev:Jag har också byggd en falsk Lyx på en Tomosram!!!
För 2 år sedan såg jag en Lindgrön lyx på ett mopperally och insåg att en sådan borde man ha. Då det inte precis vimlar av dom på blocket så får
man väl bygga en replika. Då jag hade en Tomosram så fick den bli
början på projektet. Lykthuset och plåtväskorna hittade jag på Falumarknaden, det var ju de svåra delarna, så sen var det enklare att fortsätta. Framskärmen är avgjuten i plast från en Tomos. Den får duga så länge men har inte rätt utseende, ska vara en synlig skarv mellan skärm
och fender på Puch. Däremot har jag rätt motor. Enligt motornr har den
suttit på en 62:a Lyx
Bild
Snyggt jobbat både med den falska lyxen och din Kansas. Önskar att jag var lika noga, men jag är väl mer åt att vårda och bevara slitet orginalskick. De senare åren har jag även praktiserat termen "upphittat skick" för att slippa göra mer än det nödvändigaste. Kansasprojektet har varit spännande. Dels eftersom det var ganska länge sedan jag lackade en hel moped - risken är stor att allt blir pannkaka för en med sprayflaskan mitt i handen-människa som jag. Dels att jag hade som intention att återanvända allt som gick att rädda och därmed hålla kostnaden nere. Nästan alla bultar till exempel är original som körts i citronsyra. Ja faktiskt så har hela ramen varit nere bit för bit i detta undergörande bad. Slutnotan ser ut att hamna på ungefär 3000 med alla utgifter inklusive inköp av moppen. Jag återkommer med en spec på min blogg puchsweden.blogspot.se inom kort.
Micke
puchsweden.blogspot.se <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar