Ett 2-pack Compacter

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kontenta: Kina-skit förmodligen..

Skicka genast tillbaka tändplattan och säg att du blev inlagd på psyket
pga den + att du vill ha ersättning för förlorad arbetsinkomst pga det! :D

Skämt åsido - visst är det tröttsamt med allt nytt skit som ej funkar!

Skulle vara så skönt om det fanns prylar som var dubbelt så dyra, bara dom fungerade! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med fullständigt. Tur att man hade fler grejer att testa med annars hade jag förmodligen trott att det var något annat fel. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patricw skrev:Tack för det Josefine, hoppas att jag kan göra nåt vettigt av dem bara..

Det tog inte så lång tid att riva den gula trots att man är nybörjare.
Motorn blir väl den kämpiga biten. Önskar det fanns nån kvällskurs hos ABF eller nåt liknande :oops:
lyckas man bara skrapa ihop tillräkligt många deltagare ( 8st) så ordnar studieförbunden studiecirklar/kurser i vad man önskar sig.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset Erlan !

Nu har jag skaffat en donatorram så att jag kan komma vidare.
Fick ju också stöd och fotbrygga på köpet så att säga.

Bild

Hoppas på lite ledig tid i slutet av veckan så man hinner skruva lite. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I slutet av förra veckan så började den bruna visa tecken på liv men den tände på fel ställe kände jag när jag försökte springa igång den. Idag fick jag äntligen lite tid att skruva igen, så det vart ut i garaget och flytta tändplattan lite. Å ta mej tusan den startar på första kicken. Höll på att bli koloxidförgiftad i mitt glädjerus innan jag insåg att garagedörren var stängd. Lyckades också tajma in en provtur mellan 2 regnskurar. Vilken glädje man kan känna över såna här saker :D

Fick hem mitt medlemskap i Gävle mopedvetraner idag också. Så nu gäller det bara att koppla in lyset, tutan och dödaren samt luftfiltret, så kan man kanske vara med på måndagsturen nästa vecka.

Nu har jag en att köra med och kan fokusera på att rusta den gula.
Härligt ! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måndagsturen gick inte så bra. Tur att man inte hann så långt innan man märkte att förgasaren satt löst ( gängpaj i pinnbulten) och att cylinderfotspackningen läckte.
Fick parkera och hämta den med släpvagn.

Har nu bytt packning och satt dit nya pinnbultar. Passade på att blästra cylindern och toppen när de ändå var avplockade.

Bild

På plats igen

Bild

Tyvärr läcker det bensin ur ramen vid motorfästet också. Hade väl inte riktigt lust att svetsa det just nu.
Någon som har något annat förslag på temporär tanklagnng ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använd Kreem tank sealer <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset Johan !

Jag slipade dock rent och tog den till en svetsare som har lagt på nya svetsar i skarvarna. Skall testa ikväll för att se om om det håller tätt.

Efter slipning innan svetsning.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter svetsningen så verkar allt tätt igen. Nu får den bruna bli "åkmoped" igen så att jag kan börja fokusera på den gula. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har börjat sätta ihop den gula för att se vilka delar jag behöver köpa nya.
Vart lite förvånad över hur lite säljare det var i Mellsta. Trodde de skulle slåss om att få vara där å sälja.
Nåja bara typ nån vecka kvar innan marknaden i Falun och där bör det finnas lite mera.

Kapat motorfästet från donatorramen
Bild

Båda fästena borta.
Bild

Testar passformen innan svetsning.
Bild

Fler delar på plats för test.
Bild

Lyckades också äntligen få bort kåpan vid kopplingen på den bruna ( med slagskruvmejsel ) och därinne var det inte snyggt. Såg ut som havregrynsgröt kokad i O'boy.
Under smeten fanns en del ytrost och delar av kåpan var bortfrätt på insidan.
Jag förmodar att det är vatten som fräter när det ligger på samma plats en längre tid. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag har donatorramen fått lämna över sina bakre skärmfästen till den gula.

Bild

Har också ropat in kedje och svingskydd på Tradera som nu ska blästras.

Tror att jag har det mesta nu för att montera ihop den och kolla passformen.
Sen blir det rivning och lackering.

Den bruna har fått sig ett nytt bakdrev och ny kedja då de gamla var helt slut. Fick ett rejält kedjehopp när jag var ut och åkte ( tack och lov klarade sig motorkåpan.

Har även råkat skaffa 2 mopeder till men det får bli en annan tråd :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nya skärmfästena ditsatta. Skall justeras lite innan helsvetsning.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltema har ett metallpulver man blandar i härdare
Fixade läckage på ford-tanken med det.
Hade lött en spricka men nån por läckte
men med den smeten jag rörde ihop blev det
skålltätt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Längesedan det blev någon uppdatering nu. Kylan gör att inspirationen fryser till känns det som.

Lite har dock hänt.

Jag fick justera främre motorfästet lite då passformen inte vart riktigt som önskat. Tog bort en "rondellbredd" på varje sida så vart det perfekt sen.

Bild

Inpassning av svingskydd.

Bild

Borrning av hål och inpassning av kedjeskydd

Bild

De nytillverkade kedjeskydden är av rejält tjock plåt. Känns prisvärt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Porsches Bahamagelb ( Bahamasgul ) inhandlad och väntar på att allt skall bli klart för lackering :D

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar