Ett 2-pack Compacter

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det ska vara splines till växelpetaren. Ser ut som något hemmapul där :? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka bra moppar du fått tag i.
Den bruna är inte ofta man ser och den gula är min favorit bland solidalacker på Compact. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för det Josefine, hoppas att jag kan göra nåt vettigt av dem bara..

Det tog inte så lång tid att riva den gula trots att man är nybörjare.
Motorn blir väl den kämpiga biten. Önskar det fanns nån kvällskurs hos ABF eller nåt liknande :oops:
Då det egentligen skall vara en 2växlad motor så kanske man skall leta efter en sådan istället. Vi får se vad som händer.

Förutom att kapa bort stänkskärmsfästet i fram så har någon tidigare ägare också kapat skärmfästet i bak, kan bli lite lurigt att återskapa.

Bild

Närbild på motorn.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet inte om bilden är missvisande med jag tycker mellankåpan (växelkåpan) ser trasig ut. Om du vill ha 2växlad sachs på den där så kan vi kanske göra ett byte? Jag behöver nämligen en till 3vxl'ad till ett "skogsmoppe projekt".
Den 3växlade är ju värd mer än 2växlad men vi kan säkert komma överens om något, om du är sugen på det förstås.
Hör av dig i sånna fall: kontakt@raketsport.com <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp det verkar som om någon gjort ett hål i kåpan och sedan har det försvunnit en flisa bredvid hålet.

Bild


Jag har inte kommit så långt så jag vet om jag skall sälja/byta motor ännu.

Kan man riva isär bakre och främre stötdämparna ? Om det går finns det någon tråd med en bra beskrivning på hur det går till ? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
patricw skrev:Japp det verkar som om någon gjort ett hål i kåpan och sedan har det försvunnit en flisa bredvid hålet.

Bild


Jag har inte kommit så långt så jag vet om jag skall sälja/byta motor ännu.

Kan man riva isär bakre och främre stötdämparna ? Om det går finns det någon tråd med en bra beskrivning på hur det går till ?
gaffelbenen fram kan du dra isär när bulet ovanpå styrplattan lossats. om de inte rostat ihop vill säga som de hade gjort för mig. envishet gick de åt för att de hela skulle fungera igen!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klippte til en bit plåt därhemma som fick följa med till plåtbocken på jobbet idag. Vips så har man en tutkåpa. Får nog göra en till då den var rätt skadad på den bruna också.

Ska försöka komma ihåg att göra en PDF fil av mallen om det skulle vara någon annan som behöver.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Framgaffeln på den gula var i för dåligt skick för att använda. Förmodligen en gammal krockskada då båda benen var sneda.
Den saknade också fästena för stänkskärmen så jag har jagat en ny istället.
På DAK's inomhusmarknad i Falun stod den och väntade på mig, så nu kan man fortsätta en bit till på byggena.

Bild

Skärmen var i fantastiskt skick under smutsen, så bara den var värd de 100:- jag betalade för kalaset. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bra objekt!

den röda framlampan/lyktan på den gula ramen du har tycker ja om.. :mrgreen: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ajdå Mattias, slängde den röda lyktan i brännbart containern idag när jag var till återvinningen. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->förbannat! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En elak och långvarig förkylning har effektivt hindrat all lust att skruva men nu börjar den ge med sig tror jag.

Passade på att blästra topp och cylinder till den gula moppen.

Bild

Cylindern fick sig ett lager värmefärg.

Bild


Köpte en ny tändplatta till den bruna moppen.
Skall alla kablarna gå upp till "sockerbiten" först ?
Den svarta kabeln var 2 decimeter kortare än de andra och har hylsa för snabbkoppling. Måste jag skarva den upp till sockerbiten eller skall den gå någon annanstans ?


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
sachs
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2011, 00:00

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->alla kablar ska till sokerbiten om det ska vara orginal
men man kan skarva dom löst också om man vill det <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kopplingsplintar a.k.a. sockerbitar passar inomhus, på moppar bör andra kontakter/skarvar mer avsedda för fukt och vibrationer användas. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter mången svordom har jag konstaterat att den nya tändplattan är defekt.
Jag plockade bort plattan från den gula och flyttade till den andra motorn. En liten dusch startspray och den hostade till direkt. Bytte ännu en gång till den nya jag köpte och det vart stendött.
Tyvärr var kablarna stela och spruckna på den gamla plattan så jag måste nog löda om dem.
Nu känns det som om hoppet att få åka lite i sommar lever i alla fall :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar