Ett 2-pack Compacter
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte jag skulle ut en kort sväng i garaget och göra lite nytta.
Lagning av punktering stod på schemat. Det här var första gången jag sett en rosa innerslang. Var det vanligt förr? Däcket är ett Värnamo så jag förmodar att det har några år på nacken.
Är det verkligen en Compactfälg detta? Fälgbanan verkar vara i aluminium.
<!-- </EdIndex> --></div>
Lagning av punktering stod på schemat. Det här var första gången jag sett en rosa innerslang. Var det vanligt förr? Däcket är ett Värnamo så jag förmodar att det har några år på nacken.
Är det verkligen en Compactfälg detta? Fälgbanan verkar vara i aluminium.
<!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr var slangen trasig precis vid ventilfästet så jag tror den är körd.
Fick hem lite blandade smådelar.
gummipackning till flottörlock, gaswire, soppakran, nån dekal och lite annat.
Köpte en framlykta som kanske kan komma till användning, dock lite kass kvalité trots att den är märkt "Taiwan not China copy"
Köpte en hastighetsmätare för 20:- på Västeråsmarknaden. Gick knappt att se genom glaset och nålen rörde sig inte ( glömde fota innan rengöring..)
Var egentligen ute efter fästet så mätaren var inte så viktig.
Bort med glaset och på med lite 5-56 så hoppade den igång så snällt.
Tvätt av glaset och lite Autosol på kromet så vart den som ny.
Förgasaren fick åka en sväng i ultraljudsbadet. Ni som har sådan tvätt vad brukar ni köra för rengöringsvätska i badet? och hur länge får det skaka runt?
<!-- </EdIndex> --></div>
Fick hem lite blandade smådelar.
gummipackning till flottörlock, gaswire, soppakran, nån dekal och lite annat.
Köpte en framlykta som kanske kan komma till användning, dock lite kass kvalité trots att den är märkt "Taiwan not China copy"
Köpte en hastighetsmätare för 20:- på Västeråsmarknaden. Gick knappt att se genom glaset och nålen rörde sig inte ( glömde fota innan rengöring..)
Var egentligen ute efter fästet så mätaren var inte så viktig.
Bort med glaset och på med lite 5-56 så hoppade den igång så snällt.
Tvätt av glaset och lite Autosol på kromet så vart den som ny.
Förgasaren fick åka en sväng i ultraljudsbadet. Ni som har sådan tvätt vad brukar ni köra för rengöringsvätska i badet? och hur länge får det skaka runt?
<!-- </EdIndex> --></div>
Fyndade ett framhjul ämnat för Compact på inomhusmarknaden i Falun.
Nu börjar den bli hyfsat komplett också.
Borrade ur sprinten till fotbryggan men den verkar vara lite väl sned. Får leta rätt på lite rundjärn och tillverka en ny tror jag.
Ropade in en ny förgasare på Tradera. En felkälla mindre vid uppstartstest tänkte jag...
Provstartade sedan och den lilla rackaren hoppade till liv direkt
Tänkte att en provtur skulle vara på plats så i med växeln för att springa igång den. Hände inget alls när jag la i växeln. Letade efter både ettan och tvåan men inget hände. Tog matpaus innan jag fortsatte felsökningen, bort med höger och vänster kåpa i hopp om att finna något som hoppat lös. Passade på att göra rent samtidigt med pensel, smidigt att göra rent kring framdrevet innan kedjan ....är...på...plats...
Så i med en växel och snurra på drevet, då fanns växlarna minsann där..
Pasade på att göra rent i gängerna och fylla på ny olja när allt ändå var borttaget.
På med en kedja, i med tvåan och ut på vägen. Hostade igång direkt och for iväg. Lite jobbigt dock, kopplingen tog inte och fram och bakbroms är inte monterade. Inga fotpinnar är heller på plats så jag måste sett rätt rolig ut när jag for fram på gatan. Lyckades till slut få tag på dödarkabeln och kunde trycka den mot chassit för att få slut på färden.
Nu börjar den bli hyfsat komplett också.
Borrade ur sprinten till fotbryggan men den verkar vara lite väl sned. Får leta rätt på lite rundjärn och tillverka en ny tror jag.
Ropade in en ny förgasare på Tradera. En felkälla mindre vid uppstartstest tänkte jag...
Provstartade sedan och den lilla rackaren hoppade till liv direkt
Tänkte att en provtur skulle vara på plats så i med växeln för att springa igång den. Hände inget alls när jag la i växeln. Letade efter både ettan och tvåan men inget hände. Tog matpaus innan jag fortsatte felsökningen, bort med höger och vänster kåpa i hopp om att finna något som hoppat lös. Passade på att göra rent samtidigt med pensel, smidigt att göra rent kring framdrevet innan kedjan ....är...på...plats...
Så i med en växel och snurra på drevet, då fanns växlarna minsann där..
Pasade på att göra rent i gängerna och fylla på ny olja när allt ändå var borttaget.
På med en kedja, i med tvåan och ut på vägen. Hostade igång direkt och for iväg. Lite jobbigt dock, kopplingen tog inte och fram och bakbroms är inte monterade. Inga fotpinnar är heller på plats så jag måste sett rätt rolig ut när jag for fram på gatan. Lyckades till slut få tag på dödarkabeln och kunde trycka den mot chassit för att få slut på färden.
Var alltför längesedan det kom en uppdatering.
Den bruna Compacten har ett lustigt fel där den dör vid motorbromsning. Har fått lite tips i en annan tråd som jag inte hunnit testa ännu.
På den gula har jag fixat wire till växelhandtaget ( fick fila till det för att det skulle passa. )
Gav mig på att tillverka bromsstag till den också.
Får se om det funkar eller om jag måste köpa en.
Köpte en ny leksak också
Nu måste jag bara skaffa mig en ugn så jag kan testa den. ( Fick inte prova den i köket )
Den bruna Compacten har ett lustigt fel där den dör vid motorbromsning. Har fått lite tips i en annan tråd som jag inte hunnit testa ännu.
På den gula har jag fixat wire till växelhandtaget ( fick fila till det för att det skulle passa. )
Gav mig på att tillverka bromsstag till den också.
Får se om det funkar eller om jag måste köpa en.
Köpte en ny leksak också
Nu måste jag bara skaffa mig en ugn så jag kan testa den. ( Fick inte prova den i köket )
Det har varit en lång paus från skruvande nu.
Har för tillfället inga möjligheter att värma garaget och då lockar det inte så mycket direkt...
Jag har dock äntligen kommit över en ugn så jag kunde prova att pulverlackera.
Själva lackeringsprocessen var enkel att göra, värre var det att inte komma åt ytan med pulvret när den skulle in i ugnen.
Det ytor jag inte skrapade på väg in i ugnen vart jättebra.
Måste göra några smarta stativ att ha objektet på när man lackar och ställer in den. Eller ännu hellre ett större värmeskåp så man kan hänga grejerna.
Den gula Compacten är nu helt nerplockad och ska blästras vid tillfälle.
Har för tillfället inga möjligheter att värma garaget och då lockar det inte så mycket direkt...
Jag har dock äntligen kommit över en ugn så jag kunde prova att pulverlackera.
Själva lackeringsprocessen var enkel att göra, värre var det att inte komma åt ytan med pulvret när den skulle in i ugnen.
Det ytor jag inte skrapade på väg in i ugnen vart jättebra.
Måste göra några smarta stativ att ha objektet på när man lackar och ställer in den. Eller ännu hellre ett större värmeskåp så man kan hänga grejerna.
Den gula Compacten är nu helt nerplockad och ska blästras vid tillfälle.
Re: Ett 2-pack Compacter
Nu äntligen är alla delar blästrade....
Grundade med Epoxi-primer....
Lite spray filler för att jämna till det...
och ytterligare ett lager Epoxi-primer.
Passade också på att pulverlackera svingskydd och kedjeskydd till den bruna Compacten.
I ugnen ( Kom över en stor ugn från jobbet, tror jag får plats med en hel ram )
Färdigt resultat
Grundade med Epoxi-primer....
Lite spray filler för att jämna till det...
och ytterligare ett lager Epoxi-primer.
Passade också på att pulverlackera svingskydd och kedjeskydd till den bruna Compacten.
I ugnen ( Kom över en stor ugn från jobbet, tror jag får plats med en hel ram )
Färdigt resultat
Re: Ett 2-pack Compacter
Plötsligt händer det..
Länge sedan det var en uppdatering nu så det är hög tid att lägga in lite.
Rymddräkt på!
Så äntligen lite topplack
Blev rätt ok, svårt när det bara är runda ytor.
På med styrlagerkopp
Rengöring av gängor med gängsnitt.
Inpassning av sving och dämpare
Lyktkåpa med nyrengjord list
Gaffelben på plats
Skärmhållarfästet
Länge sedan det var en uppdatering nu så det är hög tid att lägga in lite.
Rymddräkt på!
Så äntligen lite topplack
Blev rätt ok, svårt när det bara är runda ytor.
På med styrlagerkopp
Rengöring av gängor med gängsnitt.
Inpassning av sving och dämpare
Lyktkåpa med nyrengjord list
Gaffelben på plats
Skärmhållarfästet
Re: Ett 2-pack Compacter
mycket snyggt jobb!
vad är det för gängstigning på styrstolpen du ses rensa?
vad är det för gängstigning på styrstolpen du ses rensa?