Ett 2-pack Compacter

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bmw02touring
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg färg, den kommer sitta som en fläskläpp. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte jag skulle ut en kort sväng i garaget och göra lite nytta.
Lagning av punktering stod på schemat. Det här var första gången jag sett en rosa innerslang. Var det vanligt förr? Däcket är ett Värnamo så jag förmodar att det har några år på nacken.

Bild

Är det verkligen en Compactfälg detta? Fälgbanan verkar vara i aluminium.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
ajlce
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00
Ort: Varberg

Inlägg av ajlce »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej slangen som är röd e lika gammal som Värnamo däcket. Jättevanligt med röda slangar i gamla däck. Riktigt bra till slangbella......:) helt annat gummi än det som finns idag. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->fälgen med den typen av bromstrumma är till moarscoot eller crescent 2000 modellen. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för info :D <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slangen ska du vara räddom för den går att laga lapparna sitter fast och funkar i många år till. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr var slangen trasig precis vid ventilfästet så jag tror den är körd.

Fick hem lite blandade smådelar.
gummipackning till flottörlock, gaswire, soppakran, nån dekal och lite annat.
Köpte en framlykta som kanske kan komma till användning, dock lite kass kvalité trots att den är märkt "Taiwan not China copy" :)

Bild

Köpte en hastighetsmätare för 20:- på Västeråsmarknaden. Gick knappt att se genom glaset och nålen rörde sig inte ( glömde fota innan rengöring..)
Var egentligen ute efter fästet så mätaren var inte så viktig.
Bort med glaset och på med lite 5-56 så hoppade den igång så snällt.
Tvätt av glaset och lite Autosol på kromet så vart den som ny.

Bild

Bild

Förgasaren fick åka en sväng i ultraljudsbadet. Ni som har sådan tvätt vad brukar ni köra för rengöringsvätska i badet? och hur länge får det skaka runt?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Inlägg av Svartsjö »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det blir en enorm skillnad på resultatet när man använder riktigt tvättmedel i ultraljudstvätten, jag köpte mitt medel på eBay.de men det finns självklart på närmare håll en så. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JK
Inlägg: 200
Blev medlem: 02 nov 2012, 00:00
Ort: Norra Skåne

Inlägg av JK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar använda thinner till det mesta, men det beror lite på vad man har i och vad smutsen består av. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

Fyndade ett framhjul ämnat för Compact på inomhusmarknaden i Falun.

Bild

Nu börjar den bli hyfsat komplett också.

Bild

Borrade ur sprinten till fotbryggan men den verkar vara lite väl sned. Får leta rätt på lite rundjärn och tillverka en ny tror jag.

Bild

Bild

Ropade in en ny förgasare på Tradera. En felkälla mindre vid uppstartstest tänkte jag...

Bild

Provstartade sedan och den lilla rackaren hoppade till liv direkt :D

Tänkte att en provtur skulle vara på plats så i med växeln för att springa igång den. Hände inget alls när jag la i växeln. Letade efter både ettan och tvåan men inget hände. Tog matpaus innan jag fortsatte felsökningen, bort med höger och vänster kåpa i hopp om att finna något som hoppat lös. Passade på att göra rent samtidigt med pensel, smidigt att göra rent kring framdrevet innan kedjan ....är...på...plats... :oops:

Så i med en växel och snurra på drevet, då fanns växlarna minsann där..

Pasade på att göra rent i gängerna och fylla på ny olja när allt ändå var borttaget.

Bild

På med en kedja, i med tvåan och ut på vägen. Hostade igång direkt och for iväg. Lite jobbigt dock, kopplingen tog inte och fram och bakbroms är inte monterade. Inga fotpinnar är heller på plats så jag måste sett rätt rolig ut när jag for fram på gatan. Lyckades till slut få tag på dödarkabeln och kunde trycka den mot chassit för att få slut på färden.
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

Var alltför längesedan det kom en uppdatering.

Den bruna Compacten har ett lustigt fel där den dör vid motorbromsning. Har fått lite tips i en annan tråd som jag inte hunnit testa ännu.

På den gula har jag fixat wire till växelhandtaget ( fick fila till det för att det skulle passa. )

Bild



Bild

Gav mig på att tillverka bromsstag till den också.

Bild

Får se om det funkar eller om jag måste köpa en.

Bild

Köpte en ny leksak också :)

Bild

Nu måste jag bara skaffa mig en ugn så jag kan testa den. ( Fick inte prova den i köket )
:cry:
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

Det har varit en lång paus från skruvande nu.
Har för tillfället inga möjligheter att värma garaget och då lockar det inte så mycket direkt...

Jag har dock äntligen kommit över en ugn så jag kunde prova att pulverlackera.
Själva lackeringsprocessen var enkel att göra, värre var det att inte komma åt ytan med pulvret när den skulle in i ugnen.

Det ytor jag inte skrapade på väg in i ugnen vart jättebra.

Bild

Måste göra några smarta stativ att ha objektet på när man lackar och ställer in den. Eller ännu hellre ett större värmeskåp så man kan hänga grejerna.


Den gula Compacten är nu helt nerplockad och ska blästras vid tillfälle.
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Re: Ett 2-pack Compacter

Inlägg av patricw »

Nu äntligen är alla delar blästrade....

Bild

Grundade med Epoxi-primer....
Bild

Lite spray filler för att jämna till det...
Bild

och ytterligare ett lager Epoxi-primer.
Bild

Bild

Passade också på att pulverlackera svingskydd och kedjeskydd till den bruna Compacten.
Bild

I ugnen ( Kom över en stor ugn från jobbet, tror jag får plats med en hel ram )
Bild

Färdigt resultat
Bild
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Re: Ett 2-pack Compacter

Inlägg av patricw »

Plötsligt händer det..
Länge sedan det var en uppdatering nu så det är hög tid att lägga in lite.

Rymddräkt på!
Bild

Så äntligen lite topplack
Bild

Blev rätt ok, svårt när det bara är runda ytor.
Bild


På med styrlagerkopp
Bild

Rengöring av gängor med gängsnitt.

Bild

Inpassning av sving och dämpare

Bild

Lyktkåpa med nyrengjord list
Bild

Gaffelben på plats

Bild

Skärmhållarfästet
Bild
ctyp
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 jun 2016, 22:17

Re: Ett 2-pack Compacter

Inlägg av ctyp »

mycket snyggt jobb!

vad är det för gängstigning på styrstolpen du ses rensa?
Skriv svar