Hemliga lådan. (KTM Comet 504S) ny bakstänka sid. 9

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom där ryckutjämnarna såg dj.....t dyra ut. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Dom där ryckutjämnarna såg dj.....t dyra ut. :lol:
Haha jhååååmenvisst :roll: :roll: :roll:


Hur åldersbestämmer man en KTM? Finns det ngt ramnummerknep som kan användas? <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
christer
Inlägg: 182
Blev medlem: 10 maj 2008, 23:00
Ort: Smidö, Sverige
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag vet att Nubbe, som hade den svenska Rex Cometsidan från första början, förökte hitta ett system på de svenskimporterade. Om jag förstog det rätt hittade han aldrig någon riktig tråd i det hela.

Om du vill fortsätta forska så min gula, som är en Rex, har nummer som börjar på: 187. På FinRexen, som är en 72:ans KTM 50s, så är det 212 i början. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mitt ramnummer börjar på 301 resten är 79025 <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en gubbe här som har hållt på med cyklar och mopeder i hela sitt liv hjälpte
mig få fram årsmodellen på min ram, men vet ej vilka nuffror han kika på.. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:
dr.novolette skrev:
Raketsport skrev:Aha, en KTM Comet 50s från 1969-72, men var är sachs motorn?

Bra köp! Stadig moped (vikt 87kg) som klarar många hästkrafter
eller... stadig moped som KRÄVER många hästkrafter :D
har en sån buffel fast med sachsknota undra var man hittar gaffelmuttrar i Sverige :roll:
Kommer att göra en beställning från puch-wieser dom har mången ktm-delar, behöver du nåt är de bara å hojta till så tar vi't i samma leverans :wink:
Tror det är avassystem, sadelöverdrag å muttrarna. Men jag vet inte om jag ska satsa krutet på den hojen just nu. För den känns lite tröstlös eftersom det är nåt hollo som slipat cromet på tanken med en flapdisc så jag hade velat ha en fin tank med. Å då blir projektet för stort..

Så i första hand nöjer jag mig nog med muttrarna så de iaf går att putta den åt det hållet som jag försöker styra den åt..
jag ska kolla vad som finns kvar av muttrarna Conrad å se om det är ngt som det går att få ngt mått från :D <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Inlägg: 182
Blev medlem: 10 maj 2008, 23:00
Ort: Smidö, Sverige
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev: nåt hollo som slipat cromet på tanken med en flapdisc så jag hade velat ha en fin tank med. Å då blir projektet för stort..
Nu vet jag att du är torsk på just svenska mopeder, men bland de Mokick och Kleinkraftrad Cometer som såldes var det bara en mindre del som hade kromade sidor på tanken! <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men min ska ha det som den hade dvs cromade sidor.. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Mattis
Forumsponsor
Inlägg: 180
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Backen / Åsensbruk

Inlägg av Mattis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Doktorn sökte ju gaffelmuttar om det var dessa du menade?
Har köpt ett par av den här säljare på tyska ebay.
http://www.ebay.de/itm/Gabelverschraubung-Holmverschraubung-KTM-Original-ET-/180850449093?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2a1b86dac5 <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jo men ja skrev i Sverige ids int strula me utlandet..ja e en bohemisk bonnlurk <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mät va de är för gängor och sätt aluminum i svarven, samma
funktion men bra mycket hållbarare en den pörskans blandmetallen.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mattias-M skrev:en gubbe här som har hållt på med cyklar och mopeder i hela sitt liv hjälpte
mig få fram årsmodellen på min ram, men vet ej vilka nuffror han kika på..
Tror du han kan få fram årsmod på min ram? Det skulle vara skoj att veta :) <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Mattias-M
Inlägg: 885
Blev medlem: 22 okt 2010, 23:00
Ort: Finspång

Inlägg av Mattias-M »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skulle va en möjlighet om ja kommer ihåg när ja är hoss honom nästa gång :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
christer skrev:
dr.novolette skrev: nåt hollo som slipat cromet på tanken med en flapdisc så jag hade velat ha en fin tank med. Å då blir projektet för stort..
Nu vet jag att du är torsk på just svenska mopeder, men bland de Mokick och Kleinkraftrad Cometer som såldes var det bara en mindre del som hade kromade sidor på tanken!
hohoooo....vaddå torsk, om du menar en doktor med dåliga kunskaper
så är det du som är torsk...typ. :wink:
Fast du menade nog att fabriken själva slipat för att färgen deras skulle sitta... :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Inlägg: 182
Blev medlem: 10 maj 2008, 23:00
Ort: Smidö, Sverige
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hohoooo....vaddå torsk, om du menar en doktor med dåliga kunskaper
Torsk på = fastnat för; gillar speciellt; vurmar för.

Jag är torsk på Kleinkraftrad och tidseran runt ikring dem. Efter vad jag läst mig till så är dr novolette torsk på svenska mopeder. (Å gärna lite tidigare årsmodeller än vad jag gillar)
Det finns ingen som helst antydan om okunskap, utan snarare respekt för varandras kunskaper inom aningens olika sidor av mopedhobbyn.

Just puchens härliga Comet 504 är från Kleinkraftradtiden, då KTM försökte komma in ordentligt på tyska marknaden. På hemmaplan i österrike sålde de bra med nästan uteslutande Puchmotorer. Till övriga europa åkte det in Sachsmotorer. Och som jag sa tidigare, det var bara de lite lyxigare varianterna som hade kromtank. Övriga kom lackerade. Detta var ett tips till doktorn, att han inte behövde känna att han måste kroma om tanken. Nu sade han dock själv att han vill ha mopeden i det svenska utförandet som Rex sålde den här hemma. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar