Ny - Duvblå och ljusgrå till Saxoped 1125B

Tips & frågor.
Tomasnilsson
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 jan 2020, 09:19

Ny - Duvblå och ljusgrå till Saxoped 1125B

Inlägg av Tomasnilsson »

Nu har vi slutligen, med Anders Westerbergs hjälp från Piteå moppers ( slider_thankyou.gif ), fått fram den exakta kulören till Crescent Saxoped 1125 B -57.

Färgprov är taget och inläst av Bilfärg.se

Kulörerna är döpta enligt följande:
- Ljusgrå: Saxoped 1125B Ljusgra
- Duvblå: Saxoped 1125B Duvbla

På Bilfärg.se kan dessa alltså beställas genom att ange ovanstående. Finns i såväl vanlig lack för spruta men även i flaska som appliceras med ampull i botten.
Safirpiloten
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 nov 2020, 16:58

Re: Ny - Duvblå och ljusgrå till Saxoped 1125B

Inlägg av Safirpiloten »

Jag har flera Saxopeder från 50-talet, bl.a. två duvblå och för några år sedan pratade jag med en person som arbetat på Nymans om att mina fabriksnya reservdelar från 50-talet inte hade samma färg trots att de var nya. Det gällde just då den röda färgen. Jag hade köpt NOS röda skärmar men de skilde sig i nyans från de tidigare skärmarna. Han berättade då att Nymans blandade färgen själva på 50-talet en gång per vecka vilket gjorde att delar tillverkade olika veckor inte hade exakt samma färg. Om detta är riktigt så kanske det inte finns någon exakt rätt duvblå färg för en Saxoped från 1957 utan det kan skilja sig mellan olika mopeder beroende på när den är tillverkad under året.
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Ny - Duvblå och ljusgrå till Saxoped 1125B

Inlägg av Jfk »

Har för mej att Ferguson grålle också har olika nyanser. Tror att dom till slut blandade ihop några av de mest vanliga färgerna,som sedan blev ”standardfärgen”. Färgen som de hade från början,var överbliven efter kriget,så då fick grållarna den istället. Om det är sant eller inte,vet jag ej.
Monark monarped -62
MCB 1195
Skriv svar