Sida 1 av 1

Brist på färg på kedjeskydd

Postat: 12 jun 2008, 11:06
av macaholic
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rätta mig om jag har fel men visst har kedjeskyddet på en flakmoped av modell Monark 1189 ingen lackerad kedjeskydd?

Jag vill göra min hoj så original som möjligt och undrar därför. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2008, 11:56
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kedjeskyddet var lackerat. Vitt om du har blå-vit moped och mellangrönt om mopeden har den färgen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2008, 13:02
av macaholic
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är du helt säker på det?
Jag har sett flera bilder här på sidan som inte har kedjeskyddet lackerat
Kolla här exempelvis:

Bild

Bild

Mitt kedjeskydd är i aluminium och ser defenitivt inte ut att har varit lackerad. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2008, 13:04
av macaholic
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När vi nu ändå är inne på ämnet, skall själva flaket vara lackerad och då menar jag inte ramen utan den trä-skivan som utgör bottenplattan på flaket.? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2008, 13:51
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På den övre bilden är kedjeskyddet inte original, broschyr bilden är kedjeskyddet vitt. Skuggning gör att det ser grått ut.

I alla reservdelskataloger vi har står det att kedjeskyddet ska vara lackat. Så jag kan nog äta smågrus på att det stämmer.

Och alla original flakmoppar och 2-hjuliga transporter jag sett har haft lackat skydd.

Mät avståndet mellan motor och bakre delen av drevet så ska jag kolla om vi har ett original som passar.

Jag hittar ingen information om att botten på flaket skulle vara lackat. Jag vill minnas att jag bara har sett original moppar som broschyr bilden visar trä/plywood rent. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2008, 16:31
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nejd¨å josefine du behöver inte äta grus, alla flakmoppar har lackaerat kedjeskydd original.

Plywodskivan som är monterad original, va endast oljad mot fukten, ingen annan behandling. däremot har jag sett renoveringar med både sträckaluminium och plexiglas, den med glas har för övrigt guldeloxerade bromsstag med mera, rikgtigt pråligt. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 12 jun 2008, 20:10
av macaholic
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni har nog tusan rätt, nu när jag tittat lite närmare på kedjeskyddet så ser jag tydligt att det är nått himla hemmabygge i en aluminiumsbit av något slag.

Finns det någon som har ett originalskydd? Måttet från bakre delen av bakdrevet till där motorn skall sitta är ungefär 46-47 CM beroende på vart man mäter ifrån och hur långt bak hjulet sitter.

Vore också tacksam för ett hörn till flaket då det ena är bockat i vanlig bilplåt.

Jag har fått tag i en original reservdelskatalog med därtill hörande prislista från sextiotalet om någon skulle ha ett intresse därav? Den reservdelskatalogen som finns att ladda ner från raketsports hemsida är aningen nyare, troligen från 70 talet eller nått.


Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jun 2008, 12:51
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis, det är ett sånt kedjeskydd du ska ha. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jun 2008, 13:02
av macaholic
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som har ett sådant? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 jun 2008, 13:17
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tyvärr så hade vi inte rätta längden. De är för moped med längre sving och större hjul. Troligen saxoped 1954-59. <!-- </EdIndex> --></div>