Lack till Krom Stockholmare

Tips & frågor.
global8
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 dec 2007, 00:00

Lack till Krom Stockholmare

Inlägg av global8 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller på och renoverar en sprayburksmålad 1290.
Har tidigare renoverat en likadan och den blev röd, använde Volvo 940 röd som jag tyckte stämde bra med orginalet.
Den här vill jag ha ljusblå (antar att det är metallic) så nära orginal som möjligt.
Måste jag ha 2k grundfärg eller räcker det med en dyrare grundfärg på sprayburk(som givetvis klarar 2k färg)?
Vilken blå färg skall jag ha ?
Hur många lager klarlack ?


God Jul och Gott Nytt År <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det ska vara metallic med fina korn (små flake). Original lacken heter Metallblå.
Denna lack har använts av en som renoverat en Stockholmare med gott reulatat har jag hört:
Fiat/Lancia 467A Bertone Azzurro Rialto Effect, F4168, 600 Alt.1 VS:4

Kolla färgen hos handlare för säkerhets skull.

Du kan använda grundlack på sprayburk, bara märket är kompatibelet med din 2K lack.
Var noga med under arbetet för bra resultat, även på grundlacken.

Ingen slipning överhuvudtagen på metalliclack!
Hur många lager klarlack du vill ha är en smaksak. Original är det bara ett lager klarlack på moped, bil m.m. Endast på Super Demo lastbilar och bilar är det minst 2 lager klarlack med våtslipning mellan lagren.
Så det beror väl på vilken finnish du vill ha. Kom bara ihåg att våt slipa mellan lagren för att få en jämn och snygg yta utan "apelsinskals yta". De små "groparna" får du annars aldrig bort.

Lycka till & GOD JUL! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
global8
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 dec 2007, 00:00

Inlägg av global8 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för informationen, jag vet att ni är duktiga på lack ! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar