Sprayfärg mot bensin?

Tips & frågor.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av Baronen »

Hej!
Hur håller sig 1K sprayfärg mot bensinstänk? Finns det något bättre/ sämre fabrikat?
Jag är mycket väl medveten om att 2K är det bästa alternativet, men jag skulle vilja höra om andras erfarenheter. Vet att biltemas motorfärg rinner av som vatten när den kommer i kontakt med bensin.

2K klarlack på 1K färg resulterar kanske i att färgen reser sig som rygghåren på en katt?
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av Hasse »

Länge sen "den där" pojken skrev nåt nu. Här emotser jag ett uttömmande svar om denna frågeställning. :)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av erlan »

1k bättringsfärg som billackarna säljer är nog den bästa.
om inte den är tillräckligt tålig mot bensin, så finns nog inga alternativ.

erlan
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av Baronen »

Även om man är stadig på hand så blir det ju några droppar som inte prickar.. Likadant när man tankar.. Och då kan det ju va bra om lacken står emot.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av testo »

Har provat många kombinationer av lack på tankar med nedslående resultat, men har hittat en kombination
som funkar för mig (nu snackar vi sprayburk) Spraymax 2k klarlack har jag med lyckat resultat använt
både på metalic och solid 1k färg från biltibehörshandeln. Även hör och häpna även Biltemas bättringsfärg.

Om det varit bara flax eller om det om det funkar på alla kulörer vet jag ej, men det har funkat
för mig.
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av Baronen »

testo skrev:Har provat många kombinationer av lack på tankar med nedslående resultat, men har hittat en kombination
som funkar för mig (nu snackar vi sprayburk) Spraymax 2k klarlack har jag med lyckat resultat använt
både på metalic och solid 1k färg från biltibehörshandeln. Även hör och häpna även Biltemas bättringsfärg.

Om det varit bara flax eller om det om det funkar på alla kulörer vet jag ej, men det har funkat
för mig.
Det var ju något sådant jag ville höra!! Här ska sprejas i julhelgen! mistick_yes.gif
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av JanneL »

Min son har sprayat sina motorer med "Hammerite Smooth finish", väldigt nära i kulör och tål bensin och förtunning.
Nackdelen är att den är lite dyrare och tar över ett dygn på sig att torka, men sen djävlar verkar den sitta som berget. :D
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av Baronen »

kejsaren skrev:Min son har sprayat sina motorer med "Hammerite Smooth finish", väldigt nära i kulör och tål bensin och förtunning.
Nackdelen är att den är lite dyrare och tar över ett dygn på sig att torka, men sen djävlar verkar den sitta som berget. :D
Är det en klarlack eller en vanlig färg? Är inte Hammerite hammarlack? :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av Hasse »

Hasse skrev:Länge sen "den där" pojken skrev nåt nu. Här emotser jag ett uttömmande svar om denna frågeställning. :)


Hade nog hoppats på ett svar här av fetschans men icke :cry:
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av fatchance »

Hasse skrev:
Hasse skrev:Länge sen "den där" pojken skrev nåt nu. Här emotser jag ett uttömmande svar om denna frågeställning. :)


Hade nog hoppats på ett svar här av fetschans men icke :cry:
Håller dig lite på sträckbänken Hasse! :D

Har skrivit om det viktiga i en sprayburk förut - Bindemedlet!

Men om vi börjar i rätt ände, så tar vi en liten kortfattad lektion i ämnet färg. Det innehåller i korta drag, bindemedel, pigment och ett lösningsmedel.
Och det är Bindemedlet kvalitet som bestämmer vidhäftning, finish, kemikalieresistens osv.
Pigment finns det en uppsjö utav i olika kvaliteter och prisklasser. Dom billigaste ger dålig täckning och är inte ljusäkta, dvs bleks i solljus mm.
Lösningsmedlets uppgift är att lösa färgen till rätt konsistens så att den går att bruka i en sprayburk t.ex. Sedan när färgen är målad ska
den avdunsta i rätt takt för att ge den finish som önskas. Avdunstningen styrs av temperaturen, vid lackering med konventionell pistol så
använder man en långsam förtunning vid höga temperaturer och en snabb vid låga. Lösningsmedlet i en sprayburk är allt som oftast anpassad
för en temperatur på 20 grader.

En del har fått för sig att sprayburkar bara är skit, så är det inte. Sprayburken är en genialisk uppfinning om den fylls med färg som är avsedd
för ändamålet.

Det största problemet är att dem vanligtvis är fyllda med Alkydfärg. Den är inte kemikalieresistent förens efter något/några år om man har tur.
Vidare är Alkyd ett mjukt bindemedel med lång genomtorktid. Och det är det som är problemet om man lackar över med en annan färg
som har ett mer snabbtorkande förlopp, det reser sig!! Det kan även
resa sig om man lackar två gånger med alkydfärg med "fel" tidsintervall mellan skikten. Det är surt, för det är svårt att veta när... Oftast
vid normala färgskikt och vid 20 graders rumstemperatur, är rekommendationen att man väntar i ca 2 veckor innan man säkert kan lacka över
tidigare skikt om man t.ex fått en rinning. Ska gardera med att det givetvis finns olika Alkydbindemedel med olika torkförlopp för olika
ändamål och olika slutresultat. Min erfarenhet av Alkydfärg säger att det duger inomhus till saker som måste målas men ej kommer att synas! ;)

Akryl bindemedel däremot, har en betydligt högre resistens mot kemikalier. Nu finns det en jäkla massa olika Akrylbindemedel på marknaden.
Och en nackdel hos vissa 1K Akryl är att de är Termoplastiska - mjuknar vid värme.
Annars

Epoxybindemedel är i mitt tycke bara lämpad att användas i grundfärger, då det är svårt att få till en bra finish med dem + att de "kritar/oxiderar" av UV ljus.
Fördelen med Epoxybindemedel är att vidhäftning mot underlag är mycket bra och tätheten i färgskiktet är mycket hög.

Sedan finns det en massa andra bindemedel också förstås, med för och nackdelar. Hittade en sida på nätet som beskriver dess olika egenskaper.
Jag håller inte med om allt som står där, verkar vara lite "halvgammal info på vissa punkter och utvecklingen går framåt!
http://hurlackera.se/bindemedel.html

Och till den trådskapande Baronen vill jag säga, köp 2K färg till både grund och topplack. Det kostar lite mer men blir så mycket bättre
och man behöver ej göra om pga resningar, sjunkningar, vidhäftingsproblem osv.

Det finns 1K grundfärger som går att måla över med 2K färg, men det finns opassande varianter också - fråga vid inköp!
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av Hasse »

Sådärja.

Än finns det hjärnceller kvar däruppe :D
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av pangerva »

Använder nog gasmask då han lackar. :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av Baronen »

Och till den trådskapande Baronen vill jag säga, köp 2K färg till både grund och topplack. Det kostar lite mer men blir så mycket bättre
och man behöver ej göra om pga resningar, sjunkningar, vidhäftingsproblem osv.

Det finns 1K grundfärger som går att måla över med 2K färg, men det finns opassande varianter också - fråga vid inköp!
Tack för bra information Fatchance! Du rätade ut många frågetecken. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av testo »

Det var fatchance som för några år sedan förklarade skillnaden mellan lacktyper för mig, om jag inte tackat tidigare
så kommer ett stort tack nu! slider_thankyou.gif

Jag har som tidigare sagt lyckats lackera över mina misslyckade alkydlackerade bensintankar med 2k klarlack med
lyckat resultat. Men även misslyckats katastrofalt med blåsor runt tanklocket som resultat.
Det jag gjort fel vid dessa tillfällen är att inte slipa ner tanklocksinfästningen utan följt den gamla maskerings
linjen med resultatet att bensinen krupit under lacken. Detta kanske är självklart för alla och
även för mig, men jag har två gånger gjort den tankevurpan.
En gång med solid alkydlack (det borde jag kunnat räkna ut) och en gång med okänd grundfärg som jag " trodde" var
bensinbeständig.

Så om du ska chansa så se till att överlappa med 2k lacken någon mm.

Jag kör numera enligt fatchance recept 2k grund och 2k topp eller klarlack, lackar med sprayburk
med bra resultat (enligt mig själv) och lacken på bensintankarna rinner inte längre bort med minsta spill! :D
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Sprayfärg mot bensin?

Inlägg av Baronen »

Var över till brorsan häromkvällen och i garaget stod en harley parkinson som (som vanligt) behövde lite översyn. Den hade stått ett par år sen den varit hos lackeraren och nu skulle den sättas fart på. Där hade det vuxit upp några stöddiga blåsor runt tanklocket. Vardera i storlek med en snusdosa ungefär. Denna lackerare har gjort många fina jobb som jag sett, både bilar och hojar, men även proffs kan göra fel. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar